Wij geven niet meer uit dan wij hebben en hebben een financieel bewustzijn.
Het beoogde resultaat is behaald in 2020.
Wij geven niet meer uit dan wij hebben en hebben een financieel bewustzijn.
Kern van dit programma is met name ontleend aan de strategische visie Oudewater is zijn toekomst Waard. Het uitgangspunt is dat de programmabegroting structureel duurzaam in financieel evenwicht is. Dit evenwicht wordt bereikt door het maken van scherpe keuzes in de vorm van beleidsombuigingen en/of verhoging van de gemeentelijke (belasting)baten. Ook kijken wij nadrukkelijk ook naar cofinanciering met publieke en/of private partners en het genereren van subsidies.
Bij het vaststellen van de programmabegroting 2020-2023 zijn keuzes gemaakt in de vorm van beleidsombuigingen en zijn belastingen verhoogd om te komen tot een sluitende programmabegroting. Bij de Voorjaarsnota was er sprake van een tekort en hebben wij het besluit genomen om binnen de vastgestelde begroting naar oplossingen te zoeken. Bij de Najaarsnota was er sprake van een sluitende begroting. Hierna viel helaas de decembercirculaire negatief uit en dekte de coronavergoeding niet het mislopen van inkomsten en de extra uitgaven die in dit kader moesten worden gedaan. Tevens werden tegen het einde van het jaar de tegenvallers in het sociaal domein bekend, waardoor er uiteindelijk sprake was van een flink tekort. Hier hebben wij maatregelen voor genomen door in 2021 te gaan starten met een Financiële Heroriëntatie om weer te komen tot een sluitende meerjarenbegroting en een acceptabel niveau van de Algemene reserve en de weerstandsratio.
Het beoogde resultaat is behaald in 2020.
Raad wordt wel met oog op besluitvorming tijdig geïnformeerd.
Bij het aanbieden van de Programmabegroting 2020-2023 was er sprake van een meerjarig tekort. Door het nemen van een aantal bezuinigingsmaatregelen, het verhogen van de belastingen en beperkte inzet van de Algemene reserve is de begroting sluitend vastgesteld en vielen we onder repressief provinciaal toezicht. Ook is een aantal bezuinigingen niet doorgevoerd, waardoor het voorzieningenniveau van Oudewater op peil is gebleven.
Bij de Voorjaarsnota was er sprake van een fors tekort. In het kader van het financieel bewustzijn is ervoor gekozen om nog eens kritisch te kijken naar de budgetoverhevelingen. In de aanloop naar de Voorjaarsnota en daarna is gekeken naar de noodzaak van de budgetoverhevelingen en daar waar nog geen opdracht voor uitvoering is gegeven, de mogelijkheid te onderzoeken om deze te verlagen, te schrappen of door te schuiven om zo het tekort binnen de bestaande begroting op te lossen. Bij het aanbieden van de Najaarsnota sloot deze met een licht positief saldo. Na het aannemen van een amendement sloot de Najaarsnota licht negatief.
Het beoogde resultaat is behaald in 2020.
Dit is nog onderdeel van een verdere verbeteringsslag.
Is nog niet gerealiseerd
Het beoogde resultaat is behaald in 2020.
Eerste stappen zijn gezet, maar wordt nog verder doorontwikkeld.
Exploitatie | Begroting na wijzigingen 2020 | Werkelijk 2020 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
0.5 Treasury | -112.708 | -78.175 | -34.533 | |
0.61 OZB woningen | 111.254 | 93.620 | 17.634 | |
0.8 Overige baten en lasten | -209.973 | 8.639 | -218.612 | |
Totaal Lasten | -211.427 | 24.085 | -235.512 | |
Baten | ||||
0.5 Treasury | -3.070 | -40.771 | 37.701 | |
0.61 OZB woningen | -1.754.653 | -1.748.850 | -5.803 | |
0.62 OZB niet-woningen | -808.581 | -838.512 | 29.931 | |
0.64 Belastingen overig | 1.570 | -12.567 | 14.137 | |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | -14.281.459 | -14.149.400 | -132.059 | |
3.4 Economische promotie | -12.310 | -18.886 | 6.576 | |
Totaal Baten | -16.858.503 | -16.808.987 | -49.516 | |
Stortingen | ||||
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | -71.000 | -71.000 | 0 | |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -71.000 | -71.000 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -17.140.930 | -16.855.901 | -285.029 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.
Taakveld | Analyse lasten | Voordeel/nadeel | |
0.5 | Minder rente doorberekend aan taakvelden | -39.614 | Nadeel |
0.8 | Saldo begrotingsruimte, voorjaars-, najaars- en coronarapportage | -197.723 | Nadeel |
Overige lasten | 1.825 | Voordeel | |
Totaal mutaties lasten | -235.512 | Nadeel | |
Taakveld | Analyse baten | Voordeel/nadeel | |
0.5 | Bij raadsbesluit 17-12-2020 (coronarapportage) is besloten het dividend 2019 af te ramen. De BNG heeft in 2021 alsnog besloten het dividend uit te keren. | 35.067 | Voordeel |
0.62 | Opbrengsten OZB niet-woningen | 29.931 | Voordeel |
0.64 | Bij raadsbesluit 17-12-2020 (coronarapportage) is besloten de opbrengst precario gedeeltelijk af te ramen. Achteraf zijn de opbrengsten meegevallen. | 14.137 | Voordeel |
0.7 | Algemene uitkering (toelichting zie hieronder) | -132.059 | Nadeel |
Overige baten | 3.407 | Voordeel | |
Totaal mutaties baten | -49.517 | Nadeel | |
Totaal mutaties lasten en baten | -285.029 | Nadeel | |
Toelichting Algemene uitkering | |||
In de ontvangen bedragen Algemene uitkering gemeentefonds is verwerkt de coronavergoeding, gebaseerd op het 1e, 2e en 3e steunpakket (september- en decembercirculaire 2020). Voor een aantal compensatiemaatregelen is de exacte verdeling en daarmee het bedrag per gemeente nog niet bekend c.q. opgenomen, omdat bijvoorbeeld voor het bepalen van de definitieve compensatie van de inkomstenderving over 2020 de afspraak geldt dat dit in 2021 gebeurt op basis van de vastgestelde jaarrekeningcijfers 2020. Hieruit blijkt expliciet dat het ministerie in 2021 de verdeling van de aanvullende uitkeringen nog nader moet uitwerken, en dat dus een (voorlopige) verdeelsleutel ontbreekt voor gemeenten om ultimo 2020 een voldoende nauwkeurige en betrouwbare schatting te kunnen maken van hun aandeel in de aanvullende coronacompensatie. Feitelijk zit het compensatiepakket dus zo in elkaar dat het ministerie per activiteit/effect een budget c.q. plafond heeft bepaald dat het ministerie vervolgens in 2021 op basis van de jaarrekeningen over 2020 verdeelt en beschikt aan de gemeenten. Op basis van deze systematiek hebben gemeenten in 2020 (en 2021) nog geen toekenningsbeschikking gekregen van een aanvullende financiële compensatie. Ook zullen individuele gemeenten geen voldoende en nauwkeurige schatting van hun aandeel kunnen maken omdat zij geen inzicht hebben in de kosten en inkomstenderving van alle andere gemeenten. De conclusie is dat gemeenten het financiële effect van het aanvullende compensatiepakket als opbrengst verwerken in de jaarrekening 2021. |
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 287 x1.000 euro | 230 x1.000 euro |
2019 | 301 x1.000 euro | 248 x1.000 euro |
2020 | 318 x1.000 euro | 270 x1.000 euro |
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 690 In Euro’s | 649 In Euro’s |
2019 | 724 In Euro’s | 669 In Euro’s |
2020 | 889 In Euro’s | 700 In Euro’s |
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 (JR20) | 782 in Euro's | 721 in Euro's |
2019 | 821 in Euro's | 739 in Euro's |
2020 | 943 in Euro's | 773 in Euro's |