Portefeuillehouder | Thema |
Bob Duindam | Onderwijs, leerplicht, leerlingenvervoer, doelgroepenvervoer, onderwijshuisvesting, openbaar onderwijs en passend onderwijs |
Walther Kok* | Sport |
* tijdelijk worden de portefeuilles van Walther Kok waargenomen door andere leden van het college |
Programma 5 Sport en onderwijs
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingKern van dit programma (ontleend aan de strategische visie Oudewater is zijn toekomst Waard en deels op oude en nieuwe coalitieafspraken) is, mede vanuit het versterken van de sociale cohesie langs de lijnen van de transformatie van het Sociaal Domein: het bevorderen van deelname aan voor- en vroegschoolse educatie, het in stand houden van sportaccommodaties, waaronder het huidige zwembad Statenland, en het realiseren van een nieuw 12-maandenbad, het volgen en in onderlinge samenhang bezien van de ontwikkelingen rond sociaal-culturele voorzieningen en sportaccommodaties vanuit het oogpunt van structurele bezetting, kostendekkendheid en maatschappelijke/bedrijfseconomische trends. Het vorenstaande met als doel: het versterken van de sociale cohesie en het bevorderen van fysieke en algemeen vormende ontwikkelingsmogelijkheden.
Het programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving | |
4.1 | Openbaar basisonderwijs | taken met betrekking tot het openbaar basisonderwijs: - bestuurskosten voor gemeenten die zelf bestuur zijn; - primair openbaar basisonderwijs, bewegingsonderwijs (inclusief schoolzwemmen); - de huur van bijvoorbeeld een gymnastieklokaal; - passend onderwijs. |
4.2 | Onderwijshuisvesting | taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs. |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvoorzieningen en onderwijsondersteuning: - ondersteuning leerkrachten en directie; - uitgaven bijzonder onderwijs (inclusief bewegingsonderwijs en schoolzwemmen voor leerlingen bijzonder onderwijs, maar exclusief huisvesting); - achterstandenbeleid; - coördinatie samen naar school, passend onderwijs; - volwasseneducatie; - leerlingzorg en leerlingbegeleiding; - leerlingenvervoer (inclusief leerlingenvervoer voor leerlingen openbaar onderwijs); - stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten. |
5.1 | Sportbeleid en activering | niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele- en amateursport. |
5.2 | Sportaccommodaties | alle accommodaties voor sportbeoefening. |
Opgave: Onderwijs
Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?Taal voor de jongste kinderen
Peuters in Oudewater kunnen gebruikmaken van de activiteiten die taalachterstanden moeten voorkomen. De (dreigende) taalachterstanden bij jongste kinderen worden aangepakt – voordat ze naar de basisschool gaan en op de basisschool (voor- en vroegschoolse educatie (vve)). Landelijk is het aantal uren voorschoolse educatie (VE) op een kinderopvang opgehoogd van 10 naar 16 uur per week. In verband met de maatregelen rond de coronacrisis en de enorme druk die de noodopvang op de kinderopvang heeft gelegd, is besloten dat we deze ophoging in de gemeente Oudewater op 01-01-2021 laten ingaan. Ook de kinderen die al VE hadden voor 1-1-2020 gaan naar 16 uur. Met de kinderopvangorganisaties zijn de voorbereidingen getroffen.
Wat heeft Oudewater gedaan?
Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater gedaan?In 2020 is veel werk verricht met betrekking tot het bewaken van de kwaliteit van het openbaar basisonderwijs en het voorzien in goede huisvesting van scholen. We benoemen een aantal belangrijke inspanningen:
Noodopvang
De scholen en kinderopvangorganisaties spelen een belangrijke rol in de coronacrisis. Zij hebben noodopvang geboden in 2020 in zowel de eerste als de tweede lockdown. Tijdens de eerste lockdown was de gemeente verantwoordelijk voor 24-uurs noodopvang.
Kinderopvang
De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit en de handhavingstaken bij kinderopvang en peuterspeelzalen. De uitvoering van het toezicht is bij de GGD belegd. In 2021 wordt het jaarverslag 2020 van de GGD ontvangen, de raad wordt op de gebruikelijke wijze geïnformeerd over de inhoud.
Leerlingenvervoer
In 2020 is ongeveer 8% meer uitgegeven voor leerlingenvervoer dan begroot. Leerlingenvervoer is een openeinderegeling, de kosten hiervoor zijn lastig te begroten. Als een leerling recht heeft op vervoer dan moet dit worden uitgevoerd. In 2019 werden er gemiddeld 60 leerlingen vervoerd, in 2020 waren dit er 68. Daarnaast is de tariefprijs fors gestegen. De schooltaxibranche kent een eigen prijsindex (NEA). Deze is met de gemeente contractueel vastgelegd. Voor 2020 is deze 6,7% (ter vergelijking 2019: 2%, 2021: 1%).
Opgave: Sport
Wat heeft Oudewater bereikt?
Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater bereikt?Lokaal sportakkoord
In 2020 heeft een sportformateur het lokale sportakkoord opgesteld voor Oudewater. De komende jaren wordt dit door Oudewater Vitaal uitgevoerd. Het sportakkoord bevat afspraken tussen lokale sport- en beweegaanbieders, maatschappelijke partners en de gemeente over het versterken van de sport en over het optimaal benutten van de maatschappelijke kracht in 2021 en 2022. Eind 2020 is met de wandelingen langs de met licht versierde straten een inspirerende start gemaakt.
Wat heeft Oudewater gedaan?
Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater gedaan?In 2020 is veel werk verricht met betrekking tot het in stand houden van onze sportvoorzieningen. We benoemen de belangrijkste inspanningen.
Kwijtschelding huur i.v.m. corona
Net als vele andere sectoren werd de sport hard geraakt door de gevolgen van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dit heeft grote organisatorische en financiële impact op sportverenigingen. In 2020 is de huur van (binnen)sportaccommodaties kwijtgescholden door de gemeente via middelen van het Rijk.
Zwembad Oudewater
In 2020 is gestart met het invulling gegeven aan de opdracht van de aangenomen motie: ”Het initiatief van SBZO verder te onderzoeken en uit te werken en ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad". In juni is hierover een RIB verstuurd naar de gemeenteraad en de tweede helft van het jaar is verder gewerkt aan het uitwerken van het initiatief van SBZO.
Overige ontwikkelingen / Corona
Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingen / CoronaDe coronacrisis heeft een grote impact gehad op het onderwijs, kinderopvang en de sportverenigingen. Scholen en opvang waren tijdens de eerste en tweede lockdown slechts open voor kinderen waarvan de ouders een cruciaal beroep hebben en voor kinderen van wie de thuissituatie dusdanig zorgelijk was dat zij op school of de kinderopvang zijn opgevangen. Reguliere werkzaamheden zijn tijdelijk stil komen te liggen om de coördinatie voor de noodopvang vanuit de gemeente te organiseren. Sportverenigingen hebben het moeilijk door o.a. het wegvallen van kantine- en sponsorinkomsten. De huur van (binnen)sportaccommodaties is kwijtgescholden.
Enkele beleidsinspanningen uit 2020, zoals de ophoging van uren voor- en vroegschoolse educatie (VVE), het stimuleren van zelfstandig reizen van leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs en vernieuwing van onderwijsgebouwen, de herijking van de sporttarieven voor de buitensport en activiteiten om gezonde kantines te bevorderen, zijn doorgeschoven naar 2021.
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Financiële analyseExploitatie | Begroting na wijzigingen 2020 | Werkelijk 2020 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 65.280 | 57.963 | 7.317 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 405.830 | 541.196 | -135.366 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 372.459 | 373.579 | -1.120 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 27.802 | 27.369 | 433 | |
5.2 Sportaccommodaties | 448.776 | 513.028 | -64.252 | |
Totaal Lasten | 1.320.147 | 1.513.134 | -192.987 | |
Baten | ||||
4.2 Onderwijshuisvesting | -1.000 | -346 | -654 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -74.260 | -53.376 | -20.884 | |
5.2 Sportaccommodaties | -45.205 | -153.613 | 108.408 | |
Totaal Baten | -120.465 | -207.334 | 86.869 | |
Onttrekkingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | -50.000 | -200.000 | 150.000 | |
Totaal Onttrekkingen | -50.000 | -200.000 | 150.000 | |
Gerealiseerd resultaat | 1.149.682 | 1.105.800 | 43.882 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.
Taakveld | Analyse lasten | Bedrag | Voordeel/nadeel |
4.2 | Dit betreft groot onderhoud/hersteldak school aan de Cope. | -150.000 | Nadeel |
5.2 | btw-lasten en lasten voor de combinatiefunctionaris Sport. Dit hangt echter samen met hogere baten, waardoor het effect per saldo niet negatief is. | -62.061 | Nadeel |
Overige | 19.074 | Voordeel | |
Totaal mutaties lasten | -192.987 | Nadeel | |
Taakveld | Analyse baten | Bedrag | Voordeel/nadeel |
4.3 | Minder baten voor het Onderwijsachterstandenbeleid in 2020. Dit hangt echter samen met lagere lasten. | -19.752 | Nadeel |
5.2 | Baten vanuit het Rijk om btw-lasten en lasten voor de combinatiefunctionaris Sport te dekken. Dit hangt echter samen met hogere lasten. Voor een bedrag van € 23.996 van de resterende middelen wordt een budgetoverheveling naar 2021 voorgesteld. | 104.255 | Voordeel |
Overige | 2.366 | Voordeel | |
Totaal mutaties baten | 86.869 | Voordeel | |
Totaal mutaties lasten en baten | -106.117 | Nadeel | |
Taakveld | Mutaties reserves | Voordeel/nadeel | |
0.10 | Betreft bijdrage uit Bestemmingsreserve investeringen Basisscholen voor herstel dak school aan de Cope | 150.000 | Voordeel |
Totaal mutaties reserves | 150.000 | Voordeel | |
Budgetoverhevelingen | |||
Taxaties voor verzekering scholen | 6.000 | ||
Totaal voorgestelde budgetoverhevelingen | 6.000 |
Niet-sporters
Terug naar navigatie - Niet-sportersPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2016 (JR20) | 49,3 % niet-wekelijkse sporters tov bevolking > 18 jaar | - |
2018 | - | 48,6 % niet-wekelijkse sporters tov bevolking > 18 jaar |
Voortijdig schoolverlaters
Terug naar navigatie - Voortijdig schoolverlatersPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 1,4 % leerlingen VO en MBO | 1,9 % leerlingen VO en MBO |
2019 | 0,7 % leerlingen VO en MBO | 2 % leerlingen VO en MBO |
Absoluut verzuim
Terug naar navigatie - Absoluut verzuimPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 0 % leerplichtigen dat niet ingeschreven staat | 1,9 % leerplichtigen dat niet ingeschreven staat |
2019 | 0 % leerplichtigen dat niet ingeschreven staat | 2,4 % leerplichtigen dat niet ingeschreven staat |
Relatief verzuim
Terug naar navigatie - Relatief verzuimPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 19 Aantal per 1000 leerlingen dat veelvuldig verzuimt | 23 Aantal per 1000 leerlingen dat veelvuldig verzuimt |
2019 | 26 Aantal per 1000 leerlingen dat veelvuldig verzuimt | 26 Aantal per 1000 leerlingen dat veelvuldig verzuimt |