Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Danny de Vries | Recreatie en Toerisme, Kunst en Cultuur |
Marieke Teunissen | Economische Zaken, Visie Vitaal Buitengebied |
Bas Lont | Energietransitie, Duurzaamheid, Milieu |
Walther Kok | Masterplan Binnenstad, Bibliotheek |
Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
3.1 - Economische ontwikkeling | algemeen economisch beleid |
3.3 - Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - bedrijvenloket, ondernemersloket; - stimuleren van en onderwijs aan startende ondernemers; - aantrekken en faciliteren van nieuwe bedrijven; - financiële steunregelingen voor bedrijven waaronder land- en tuinbouw, veeteelt en visserij; - regelen straathandel, markten en veemarkten; - de BIZ-bijdrage (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt en (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven |
4.3 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken | lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen |
5.3 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel |
5.4 - Musea | activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: musea, exposities, archeologie, heemkunde, historische archieven |
5.5 - Cultureel erfgoed | taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed |
5.6 - Media | zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek |
5.7 - Openbaar groen en (openlucht)recreatie | bevordering toerisme en openluchtrecreatie |
7.4- Milieubeheer, energietransitie | taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesHet culturele en recreatieve aanbod in Oudewater verbeteren
De ambitie is om Oudewater en haar directe omgeving meer bekendheid te geven als aantrekkelijke plaats om te wonen en te bezoeken, bij burgers, bezoekers en bedrijven. Aan de hand van de 3 thema's 'natuurlijk, historisch en kleurrijk' worden gesprekken gevoerd met maatschappelijke organisaties. Doel is om de samenwerking tussen deze organisaties te stimuleren waardoor er een beter cultureel en recreatief aanbod in Oudewater komt. De gemeente initieert deze samenwerking. De uitwerking ligt bij de betrokken partijen.
Economie
De gemeente zet enerzijds in op het aantrekkelijk houden van bedrijventerreinen zoals Tappersheul, anderzijds door het vitaal en levendig houden van de binnenstad.
Samenwerken aan de energietransitie
Stap voor stap werken we aan de overgang naar duurzame energie. We werken aan energie besparen en duurzaam verwarmen van de gebouwen en de energie die we nog gebruiken, wekken we duurzaam op. De energietransitie raakt iedereen, het is een gezamenlijke opgave: we werken daarom samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. Iedereen moet kunnen meedoen en iedereen doet wat hij kan.
Erfgoed
Om strategische ruimtelijke keuzes te maken is het van belang de identiteit en cultuurhistorische waarden te kennen van zowel de kernen als het landschap. Cultuurhistorisch, landschappelijk en/of archeologisch onderzoek is dus noodzakelijk bij omgevingsplannen en bij keuzes als energietransitie. Maak gebruik van de identiteit van plekken bij ontwikkelingen en recreatie & toerisme.
Actualiteit en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingenEconomie
De revitalisatie van Tappersheul 1 en 2 wordt bekostigd uit de verkoop van Tappersheul 3. Door een bezwaar dat loopt bij de Raad van State laat dit nog even op zich wachten. In goed overleg met de bedrijvenvereniging en de onderhoudsdiensten onderzoeken we welke werkzaamheden nu al om onze aandacht vragen.
Energietransitie
De meerjarenbegroting neemt een voorschot op verwachten rijksgelden. Deze rijksgelden zijn bedoeld voor de uitvoering van taken uit het Klimaatakkoord. Hiermee komt het college tevens tegemoet aan motie 09-M1 Uitwerken aanvullend budget duurzaamheid: https://gemeenteraad.oudewater.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2022/07-juli/16:00/09-M1-Motie-CDA-PO-CU-SGP-uitwerken-aanv-budget-duurzaamheid-aangenomen.pdf
De huidige gas- en elektriciteitsprijzen zijn hoog. Hierdoor kunnen steeds meer inwoners en ondernemers hun energierekening niet betalen. De gemeente pakt haar verantwoordelijkheid daar waar dit kan: de focus voor de warmtetransitie ligt vooral bij de inwoners met een kleine beurs en/of een slecht geïsoleerd huis.
Milieu
Naar alle waarschijnlijkheid treedt op 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. De omzetting naar werken onder de Omgevingswet zal voor milieu de eerste jaren veel aandacht vragen.
Opgave Cultuur
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.1 Inwoners kunnen weer gebruik maken van het aanbod van culturele activiteiten
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Cultuur
-
4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.
- 4.1.1.1 Culturele instellingen zijn en worden zo goed mogelijk ondersteund middels impuls- en coronasubsidies.
- 4.1.1.2 Initiëren versterkte samenwerking tussen de museale en andere culturele organisaties waardoor het culturele aanbod in Oudewater zichzelf beter kan profileren.
- 4.1.1.3. De verdere uitvoering hiervan ligt bij de organisaties zelf, waarbij de gemeente een adviserende positie inneemt.
-
4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.
Inspanningen
Opgave Economie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.2 Oudewater houdt aantrekkelijke bedrijfslocaties op bedrijventerrein.
4.3 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.
4.4 Vitaal landelijk gebied.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Economie
- 4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.
- 4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.
- 4.2.3 Ruimtelijke toekomstvisie bedrijventerreinen Oudewater.
- 4.3.1 Stappenplan vitale binnenstad is opgesteld.
- 4.3.2 Pro-actieve aanpak op leegstand.
- 4.4.1 Bijdrage aan vitaal, veilig en aantrekkelijk buitengebied met vitale agrarische sector.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.
Inspanningen
4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.
Inspanningen
4.2.3 Ruimtelijke toekomstvisie bedrijventerreinen Oudewater.
Inspanningen
4.3.1 Stappenplan vitale binnenstad is opgesteld.
Inspanningen
4.3.2 Pro-actieve aanpak op leegstand.
Inspanningen
4.4.1 Bijdrage aan vitaal, veilig en aantrekkelijk buitengebied met vitale agrarische sector.
Inspanningen
Opgave Recreatie en toerisme
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.5 Oudewater staat nog meer bekend als aantrekkelijke plaats om te bezoeken bij bewoners, bezoekers en bedrijven.
4.6 Inwoners en bezoekers kunnen weer gebruik maken van recreatieve en toeristische activiteiten.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Recreatie en toerisme
- 4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristische bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.
- 4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.
- 4.6.1 Samenhangend aanbod recreatieve en toeristische activiteiten.
- 4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristische bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.
Inspanningen
4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.
Inspanningen
4.6.1 Samenhangend aanbod recreatieve en toeristische activiteiten.
Inspanningen
4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.
Inspanningen
Opgave Energietransitie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.7 Inwoners en ondernemers leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen.
We doen dit samen en iedereen kan meedoen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990 is daarbij uitgangspunt.
4.8 In Oudewater wekken we in 2030 7 GWh duurzame energie op met kleine windmolens en met zon op daken en daarnaast 19 GWh op zonnevelden.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Energietransitie
- 4.7.1 Visie op warmtetransitie van de gebouwde omgeving is opgesteld inclusief communicatie- en uitvoeringsplan, waarbij focus in uitvoering ligt op mensen met kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen.
- 4.7.2 Activiteiten uit uitvoerings- en communicatieplan warmtetransitievisie zijn gestart.
- 4.7.3 In de prestatieafspraken met De Woningraat zijn verhoogde duurzaamheidsambities opgenomen.
-
4.8.1 Aanvalsplan zon op dak is gereed en de uitvoering is gestart.
- 4.8.1.1 Opstellen PvA zon op dak in afstemming met Energie Oudewater en Duurzaam Oudewater, gebruik zonneladder en aandacht voor opwek bij zowel particulieren als bij ondernemers.
- 4.8.1.2 Uitvoeren van PvA zon op dak, waarbij zowel particulieren als ondernemers actief worden geïnformeerd over de mogelijkheden.
-
4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.
- 4.8.2.1 Beeldkwaliteitsplan opstellen o.b.v. Routekaart naar Landschap van Verlangen.
- 4.8.2.2 Gebiedsprocessen uitvoeren in de zoekgebieden uit het afwegingskader.
- 4.8.2.3 Criteria voor maatschappelijke tender voor zonnevelden opstellen.
- 4.8.2.4 Vergunningen verlenen aan initiatiefnemers voor grootschalige zonnevelden.
- 4.8.3 Herijking RES 2.0 en Ontwikkeling RES 3.0.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.7.1 Visie op warmtetransitie van de gebouwde omgeving is opgesteld inclusief communicatie- en uitvoeringsplan, waarbij focus in uitvoering ligt op mensen met kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen.
Inspanningen
4.7.2 Activiteiten uit uitvoerings- en communicatieplan warmtetransitievisie zijn gestart.
Inspanningen
4.7.3 In de prestatieafspraken met De Woningraat zijn verhoogde duurzaamheidsambities opgenomen.
Inspanningen
4.8.1 Aanvalsplan zon op dak is gereed en de uitvoering is gestart.
Inspanningen
4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.
Inspanningen
4.8.3 Herijking RES 2.0 en Ontwikkeling RES 3.0.
Inspanningen
Hernieuwbare elektriciteit
Terug naar navigatie - Hernieuwbare elektriciteitPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 14,9 % van totale elektriciteit | 26,9 % van totale elektriciteit |
Banen
Terug naar navigatie - BanenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 741,5 per 1.000 inwoners 15-65 jr | 805,5 per 1.000 inwoners 15-65 jr |
Vestigingen (van bedrijven)
Terug naar navigatie - Vestigingen (van bedrijven)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 212,8 per 1.000 inwoners 15-65 jr | 165,1 per 1.000 inwoners 15-65 jr |
Functiemenging
Terug naar navigatie - FunctiemengingPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 51,9 Verhouding banen – woningen | 53,3 Verhouding banen – woningen |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2022 inclusief wijzigingen | Begroting 2023 | Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
3.1 Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 118.309 | 151.604 | 151.604 | 107.738 | -43.866 | 107.672 | 107.606 | 107.540 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 22.215 | 38.431 | 38.431 | 0 | -38.431 | 0 | 0 | 0 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 30.672 | 30.431 | 74.330 | 39.818 | -34.512 | 39.818 | 39.818 | 39.818 | |
5.4 Musea | 158.106 | 48.225 | 30.247 | 32.455 | 2.208 | 26.738 | 27.041 | 27.351 | |
5.6 Media | 241.522 | 238.775 | 237.537 | 251.457 | 13.920 | 251.429 | 251.403 | 251.375 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 100.098 | 107.966 | 107.966 | 95.839 | -12.127 | 95.839 | 95.839 | 95.840 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 0 | 0 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | |
7.4 Milieubeheer | 601.013 | 472.879 | 657.537 | 594.958 | -62.579 | 584.123 | 584.123 | 584.123 | |
Totaal Lasten | 1.271.934 | 1.088.311 | 1.297.652 | 1.128.265 | -169.387 | 1.111.619 | 1.111.830 | 1.112.047 | |
Baten | |||||||||
0.5 Treasury | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -49.689 | -132.049 | -132.049 | -87.136 | 44.913 | -87.136 | -87.136 | -87.136 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -4.041 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.4 Musea | -7.377 | -7.274 | -7.274 | -7.724 | -450 | -7.724 | -7.724 | -7.724 | |
5.6 Media | -60.224 | -58.971 | -58.971 | -62.628 | -3.657 | -62.628 | -62.628 | -62.628 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -7.439 | -589 | -589 | -626 | -37 | -626 | -626 | -626 | |
7.4 Milieubeheer | -19.173 | 0 | -140.795 | 0 | 140.795 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -147.943 | -198.883 | -339.678 | -158.114 | 181.564 | -158.114 | -158.114 | -158.114 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -159.286 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -159.286 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 964.705 | 889.428 | 957.974 | 970.151 | 12.177 | 953.505 | 953.716 | 953.933 |
Verschillenanalyse 2022 - 2023
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
---|---|---|---|---|---|---|
3.3 | Revitalisering Tappersheul: nieuw project in de begroting waarvan de lasten tegen de baten wegvallen (budgettair neutraal). Eenmalig in 2022. | -50.000 | voordeel | |||
4.3 | Peuteropvang incl. GGD intensivering basistaken. Dit programma dient te worden verantwoord op programma 5. Deze mutatie is verder budgettair neutraal voor de begroting. | -38.431 | voordeel | |||
5.3 | Cultuursubsidies: betreft coronasteunpakket cultuur in 2022 (eenmalig). Komt uit de algemene uitkering. | -43.899 | voordeel | |||
5.3 | Cultuurcoach: in de raad van 7 juli 2022 is een motie geamendeerd aangenomen om het budget voor de cuultuurcoach te verhogen. | 7.500 | nadeel | |||
5.6 | Subsidie aan de regiobibliotheek | 11.727 | nadeel | |||
5.7 | Bevordering toerisme; eenmalig hoger in 2022 ten behoeve van realisatie boothelling Westerwal. | -17.340 | voordeel | |||
7.4 | Toename lidmaatschapskosten ODRU (conform begroting 2023 van de GR ODRU) | 34.373 | nadeel | |||
7.4 | Energie: taken klimaatakkoord voor energietransitie (eenmalig in 2022). Zie ook batenzijde. | -92.000 | voordeel | |||
Overige verschillen lasten (o.a. subsidie BIZ) | 18.683 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten | -169.387 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
3.3 | Revitalisering Tappersheul: nieuw project in de begroting waarvan de lasten tegen de baten wegvallen (budgettair neutraal). Eenmalig in 2022. | 50.000 | nadeel | |||
7.4 | Energie: taken klimaatakkoord voor energietransitie (eenmalige Rijksgelden in 2022) | 140.795 | nadeel | |||
Overige verschillen baten (marktgelden, biz-bijdrage, huur bibliotheek) | -9.231 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | 181.564 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | 12.177 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | voordeel/ nadeel | ||||
Totaal mutaties reserves | 0 | voordeel/ nadeel |