Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Bas Lont | Onderwijs en Onderwijshuisvesting |
Walther Kok | Sport |
Programma 5 Onderwijs en Sport
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
4.1 - Openbaar basisonderwijs | Taken met betrekking tot het openbaar basisonderwijs: |
- bestuurskosten voor gemeenten die zelf bestuur zijn; | |
- primair openbaar basisonderwijs, bewegingsonderwijs (inclusief schoolzwemmen); | |
- de huur van bv. een gymnastieklokaal; | |
- passend onderwijs. | |
4.2 - Onderwijshuisvesting | Taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs: |
- nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding van bestaande schoolgebouwen; | |
- verhuur; | |
- opstellen programma onderwijshuisvesting; | |
- vandalismebestrijding. | |
4.3 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvoorzieningen en onderwijsondersteuning: |
- ondersteuning leerkrachten en directie; | |
- uitgaven bijzonder onderwijs (incl. bewegingsonderwijs en schoolzwemmen voor leerlingen bijzonder onderwijs, maar excl. huisvesting); | |
- achterstandenbeleid; | |
- coördinatie samen naar school, passend onderwijs; | |
- volwasseneducatie; | |
- leerlingzorg en leerlingbegeleiding; | |
- leerlingenvervoer (incl. leerlingenvervoer voor leerlingen openbaar onderwijs); | |
- stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten. | |
5.1 - Sportbeleid en activering | Niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele- en amateursport zoals: stimuleren van topsport, ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening, ondersteunen van organisaties die zich bezig houden met sport, sport in buurt- en combinatiefuncties. |
5.2 - Sportaccommodaties | Alle accommodaties voor sportbeoefening. |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesSport
Oudewater heeft onze inwoners en bezoekers veel te bieden op het gebied van cultuur, recreatie en sport. Deze sectoren werden gedurende de coronapandemie als eerste en het langste getroffen door de beperkende maatregelen. De betrokkenheid van het sociaal-maatschappelijk middenveld heeft de komende tijd een stimulans nodig. Met extra aandacht en ondersteuning krijgen we het aanbod aan culturele, recreatieve en sportieve activiteiten weer snel op niveau. Het sport- en beweeggedrag blijft ten minste op hetzelfde niveau als tijdens de vorige collegeperiode.
In 2023 start de bouw van het nieuwe 12-maanden zwembad op Tappersheul waarmee we een prachtige voorziening behouden en uitbreiden voor Oudewater. Ook is dit de start voor de realisatie van een sportcluster op deze locatie.
Het voorgenomen besluit om gymzaal De Eiber af te stoten blijft van kracht. De achterliggende motivatie is om zo de activiteiten naar sporthal De Noort Syde te verplaatsen, de negatieve exploitatie van De Noort Syde te compenseren en ruimte vrij te maken voor woningbouw op de huidige locatie van De Eiber. Er zal, voordat dit definitief besloten wordt, nog een gesprek plaatsvinden met de betreffende scholen of zij dit gebouw en de exploitatie ervan structureel kunnen overnemen. Er dient in dat geval afgewogen te worden wat de voordelen zijn voor de scholen, wat het effect is op de exploitatie van De Noort Syde en de effecten van het (nog) niet kunnen her te ontwikkelen. Het eigendom van de grond onder De Eiber wordt niet overgedragen. De gemeente behoudt het recht om de locatie te herontwikkelen als na overname door de scholen in de toekomst blijkt dat het financieel niet te dragen is door hen.
Onderwijs en kinderopvang
De positie van het openbaar onderwijs in het algemeen vraagt aandacht in verband met de lage leerlingaantallen.
Actualiteit en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingenActuele ontwikkelingen
Sport
Voor de sport(verenigingen) zal moeten blijken welke langlopende consequenties corona heeft. Hierbij valt met name te denken aan teruglopende ledenaantallen, maar ook minder kantine- en sponsorinkomsten. We zullen dit in gesprek met de verenigingen en sportstichtingen blijven monitoren. Door het inzetten van de combinatiefunctionarissen en het Lokaal Sport Akkoord trachten we nieuw aanbod te creëren en nieuwe samenwerkingen op te zetten zodat inwoners die te weinig bewegen verleid worden meer in beweging te komen.
Onderwijs
De coronacrisis heeft een grote impact op het onderwijs. Het Rijk heeft forse bedragen beschikbaar gesteld aan de scholen en gemeenten. De bedragen zijn beschikbaar voor het schooljaren 2022-2023 en zijn bedoeld om leerlingen te helpen hun leervertraging in te halen en hun mentaal welbevinden te verbeteren, beide gevolgen van de coronapandemie. In nauwe samenwerking met scholen en andere partners is een plan met activiteiten opgesteld en ontwikkeld.
De indicaties voor voorschoolse educatie worden afgegeven door het consultatiebureau. Met het consultatiebureau en de aanbieder van voorschoolse educatie monitoren we periodiek of alle kinderen in beeld zijn en elk kind de aandacht krijgt die nodig is. We monitoren resultaatafspraken VVE die gemaakt zijn met scholen, kinderopvang en de gemeente. Ouders die geen kinderopvangtoeslag van het Rijk krijgen, kunnen via de gemeente een vergoeding krijgen. Zo krijgen alle kinderen van 2,5 tot 4 jaar dezelfde kansen om een goede start te maken op de basisschool.
Beleidsaanpassingen en -inspanningen
Sport
Sport is belangrijk voor de leefbaarheid van Oudewater. Het sportakkoord en het preventieakkoord worden samengevoegd tot één akkoord met gezamenlijke doelstellingen in nauwe afstemming met onze uitvoeringspartners. Door middel van het uitvoeren van het Lokaal Sportakkoord en de Brede Regeling Combinatiefuncties worden nieuwe samenwerkingen tussen het sociaal domein en de sportwereld vormgegeven en stimuleren we in algemene zin sporten en bewegen voor doelgroepen waar de beweegnorm vaak onvoldoende gehaald wordt.
Jaarlijks wordt een sport-en-gezondheidscafé georganiseerd waarin de politiek met lokale organisaties in gesprek gaat. De organisatie en opzet worden besproken met uitvoeringspartners. NOC*NSF wordt om ondersteuning gevraagd bij de eerste editie.
We blijven ernaar streven om alle sporters die door de coronacrisis minder zijn gaan bewegen of hun lidmaatschap bij de sportaanbieder opgezegd hebben, weer actief te maken. Met deze ambities dragen we bij aan een gezond Oudewater.
Het concentreren van sportaccommodaties op Tappersheul versterkt het aanbod en maakt het voor bezoekers aantrekkelijker om naartoe te gaan, waardoor er meer wordt gesport. In 2023 starten de werkzaamheden voor de bouw van een twaalfmaandenzwembad.
Onderwijs
Om kinderen in een achterstandssituatie dezelfde startkansen in het onderwijs te geven, blijven we inzetten op Voorschoolse Educatie. Er wordt ingezet op het vergroten van de kwaliteit van de voorschool. Op elke voorschoollocatie is een pedagogisch beleidsmedewerker beschikbaar om kwaliteitsverbeteringen maatregelen door te voeren. Onder andere door de pedagogisch medewerkers op de voorschool te coachen, het verbeteren van de educatieve kwaliteit en het vergroten van de ouderbetrokkenheid.
Leerlingen kunnen in de gemeente op een basisschool terecht met een herkenbare openbare identiteit. In 2023 wordt de totstandkoming van een samenwerkingsschool voorbereid. Een samenwerkingsschool biedt bijzonder en openbaar basisonderwijs aan.
Opgave Activering cultuur, sport en recreatie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect5.1 Sport is belangrijk voor de leefbaarheid van Oudewater.
Resultaat
Terug naar navigatie - ResultaatResultaat
Terug naar navigatie - Resultaat5.1.1 Het sportakkoord en het preventieakkoord zijn samengevoegd tot één akkoord met één en dezelfde gesprekspartners.
Inspanningen
5.1.2 Jaarlijks wordt een sport-en-gezondheidscafé georganiseerd waarin de politiek met lokale organisaties in gesprek gaat.
Inspanningen
Opgave Onderwijs
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect5.2 Leerlingen en ouders kunnen kiezen voor openbaar of bijzonder basisonderwijs.
Resultaat
Terug naar navigatie - ResultaatResultaat
Terug naar navigatie - Resultaat5.2.1 Leerlingen kunnen in de gemeente terecht op een basisschool met een herkenbare openbare identiteit.
Inspanningen
Opgave Sportaccommodaties
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect5.3 Het concentreren van sportaccommodaties op Noort Syde versterkt het aanbod en maakt het voor bezoekers aantrekkelijker om ernaartoe te gaan, waardoor er meer wordt gesport.
Resultaat
Terug naar navigatie - ResultaatResultaat
Terug naar navigatie - Resultaat5.3.1 Een twaalfmaandenzwembad.
Inspanningen
5.3.2 Op Tappersheul is een sportcluster gerealiseerd.
% Niet-sporters
Terug naar navigatie - % Niet-sportersPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2016 | 49,3 % van de bevolking > 18 jaar sport niet wekelijks | 48,7 % van de bevolking > 18 jaar sport niet wekelijks |
Voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
Terug naar navigatie - Voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 1,1 % leerlingen vo en mbo | 1,9 % leerlingen vo en mbo |
Absoluut verzuim
Terug naar navigatie - Absoluut verzuimPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2019 | 0 % leerplichtigen niet bij een school ingeschreven | 2,4 % leerplichtigen niet bij een school ingeschreven |
Relatief verzuim
Terug naar navigatie - Relatief verzuimPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 12 per 1000 leerlingen verzuimen veelvuldig | 19 per 1000 leerlingen verzuimen veelvuldig |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2022 inclusief wijzigingen | Begroting 2023 | Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 85.757 | 77.861 | 77.861 | 82.689 | 4.828 | 82.689 | 82.689 | 82.689 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 355.732 | 359.890 | 359.890 | 391.870 | 31.980 | 391.630 | 391.392 | 380.270 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 417.502 | 374.079 | 478.079 | 502.825 | 24.746 | 502.825 | 502.825 | 502.825 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 104.853 | 47.340 | 47.340 | 50.275 | 2.935 | 50.275 | 50.275 | 50.275 | |
5.2 Sportaccommodaties | 555.084 | 476.174 | 3.060.775 | 494.314 | -2.566.461 | 496.136 | 503.858 | 503.712 | |
Totaal Lasten | 1.518.928 | 1.335.344 | 4.023.945 | 1.521.973 | -2.501.972 | 1.523.555 | 1.531.039 | 1.519.771 | |
Baten | |||||||||
4.2 Onderwijshuisvesting | 0 | -1.000 | -1.000 | -1.062 | -62 | -1.062 | -1.062 | -1.062 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -72.142 | -74.612 | -108.612 | -75.270 | 33.342 | -75.270 | -75.270 | -75.270 | |
5.1 Sportbeleid en activering | -30.652 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.2 Sportaccommodaties | -68.690 | -51.081 | -51.081 | -54.248 | -3.167 | -54.248 | -54.248 | -54.249 | |
Totaal Baten | -171.484 | -126.693 | -160.693 | -130.580 | 30.113 | -130.580 | -130.580 | -130.581 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -8.363 | 0 | -2.524.440 | 0 | 2.524.440 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -8.363 | 0 | -2.524.440 | 0 | 2.524.440 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 1.339.081 | 1.208.651 | 1.338.812 | 1.391.393 | 52.581 | 1.392.975 | 1.400.459 | 1.389.190 |
Verschillenanalyse 2022 - 2023
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
---|---|---|---|---|---|---|
4.2 | Onderwijshuisvesting; hogere kapitaallasten. De kapitaallasten zijn van 1% in 2022 verhoogd naar 1,5% in 2023. | 27.746 | nadeel | |||
4.3 | Peuteropvang incl. GGD intensivering basistaken. Dit programma dient te worden verantwoord op programma 5 (komt van 4). Deze mutatie is verder budgettair neutraal voor de begroting. | 40.481 | nadeel | |||
4.3 | OnderwijsAchterstandenbeleid: Bij de voorjaarsrapportage 2022 is het budget voor OAB bijgeraamd. | -34.000 | voordeel | |||
4.3 | Hogere lasten leerlingenvervoer door hogere brandstofkosten. | 16.119 | nadeel | |||
5.2 | In 2022 eenmalige extra voorbereidingskosten en eenmalige extra bijdrage voor de nieuwbouw zwembad (zie ook batenzijde) | -2.562.904 | voordeel | |||
5.2 | Sport De Eiber: lagere onderhouds- en exploitatiekosten in 2023. | -13.757 | voordeel | |||
5.2 | Sportcomplex Markveld: vergoeding beheer en onderhoud | 6.570 | nadeel | |||
Overige verschillen lasten | 17.773 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten | -2.501.972 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
OnderwijsAchterstandenBeleid: Bij de voorjaarsrapportage 2022 is het budget voor OAB bijgeraamd. Dit betreft een toevoeging uit vooruitontvangen bedragen | 34.000 | voordeel | ||||
Overige verschillen baten | -3.887 | |||||
Totaal mutaties baten | 30.113 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | -2.471.859 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | voordeel/ nadeel | ||||
0.10 | In 2022 een eenmalige onttrekking aan de algemene reserve t.b.v. de nieuwbouw zwembad | 2.500.000 | nadeel | |||
0.10 | In 2022 een eenmalige onttrekking aan de reserve onderhoud gemeentelijk vastgoed | 24.440 | nadeel | |||
Totaal mutaties reserves | 2.524.440 | nadeel | ||||