Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Walther Kok | Participatiewet, armoedebeleid, inburgering, publieke gezondheidszorg, welzijn en ouderenzorg, Stadsteam |
Marieke Teunissen | Jeugdzorg |
Programma 3 Sociaal domein
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Algemene voorzieningen gericht op participatie: |
- ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg; | |
- sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw; | |
- preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ); | |
- buurt- en clubhuizen; | |
- collectief aanvullend vervoer; | |
- toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen; | |
- vreemdelingen. | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening). |
6.3 Inkomensregelingen | Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid. |
6.4 WSW en beschut werk | Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid. |
6.5 Arbeidsparticipatie | Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen. |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) | Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden. |
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo) | Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking. |
6.71b Begeleiding (Wmo) | |
6.71c Dagbesteding (Wmo) | |
6.71d Overige maatwerkarrangementen (Wmo) | |
6.72a Jeugdzorg begeleiding | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder. |
6.72b Jeugdzorg behandeling | |
6.72c Jeugdhulp dagbesteding | |
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | |
6.73a Pleegzorg | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf. |
6.73b Gezinsgericht | |
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | |
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | Generalistische basis GGZ, kindergeneeskunde, Jeugd ggz behandeling regulier, specialistische en diagnostiek. |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | Jeugdhulp dat vanwege een crisissituatie verleend wordt thuis of bij een aanbieder. |
6.74c Gesloten plaatsing | Jeugdhulp waarbij de jongere verblijft bij een jeugdaanbieder o.b.v. een machtiging gesloten jeugdzorg of machtiging BOPZ en Wvggz. |
6.81a Beschermd wonen (Wmo) | Opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven. |
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) | |
6.82a Jeugdbescherming | Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven. |
6.82b Jeugdreclassering | |
7.1 - Volksgezondheid | Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen. |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesDe koers die de afgelopen jaren is ingezet, leidt tot goede resultaten. De focus lag de afgelopen jaren op een financieel houdbaar sociaal domein dat recht doet aan de hulp- en ondersteuningsvragen van inwoners. De verschillende maatregelen en de werkwijze van het Stadsteam werpen hun vruchten af, maar dit heeft blijvend aandacht en inzet nodig. Versteviging van de monitoring van financiën en resultaten is van groot belang voor het hebben en houden van grip op het sociaal domein.
De focus komt de komende jaren te liggen op de sociale basis, 'het cement van de stad'. Het zijn de maatschappelijke organisaties en verenigingen die de stad maken. Het college wil samen met hen een Sociaal Akkoord opstellen. Daarin zullen de doelen waaraan we de komende jaren gezamenlijk gaan werken, worden uitgewerkt.
Actualiteit en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingenIn 2023 wordt een nieuw Sociaal Akkoord aan de raad voorgelegd. Dit vormt de leidraad voor het (brede) sociaal domein. Het Sociaal Akkoord is nadrukkelijk een akkoord dat voortkomt uit de samenleving zelf. In gesprek tussen gemeente(raad), maatschappelijke partners, verenigingen en inwoners stellen we doelen op het brede sociaal domein. Dat betekent dat dit gaat over opgroeien, jeugdzorg, onderwijs(huisvesting), cultuur, sport, gezondheid, onderwijs, sociale basis, Wmo-voorzieningen, werk en inkomen, bestaanszekerheid etc. In de thema’s voor 2023 is daarom nog geen invulling gegeven aan de doelen voor het sociaal domein. Wel heeft de coalitie in het hoofdlijnenakkoord een aantal thema’s benoemd die in het Sociaal Akkoord aan de orde komen. Het gaat dan om onder andere:
• De sociale basis: versterken verbinding en samenwerking, vernieuwen subsidiekaders en -afspraken en analyse van de locaties waar de organisaties in onze sociale basis een plek vinden.
• Eenzaamheid blijft een thema om mee aan de slag te gaan met maatschappelijke organisaties.
• Bestaanszekerheid: in samenwerking met alle netwerkpartners rondom armoede en ervaringsdeskundigen zoeken we oplossingen voor armoede in Oudewater.
• We willen graag dat onze inwoners prettig oud kunnen worden in Oudewater en daar werken we ook aan. De komende jaren blijven we dat actief doen, samen met onze maatschappelijke partners.
• Gezonde leefstijl en mentale gezondheid bij kinderen zijn onderwerpen die in onze preventieve aanpakken de komende jaren bijzondere aandacht krijgen. Oudewater Vitaal speelt hierin een belangrijke rol via het sportakkoord en het preventieakkoord.
Opgave Regie en kwaliteit
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.1 Inwoners hebben de juiste ondersteuning op het juiste moment en krijgen meteen de best passende vorm van zorg.
3.2 Inwoners kunnen gebruikmaken van een goed georganiseerd welzijns- en preventief aanbod in de gemeente, die samen onze sociale basis vormen. Dat komt o.a. een gezonde leefstijl, mentale gezondheid en tegengaan van eenzaamheid ten goede, en zorgt ervoor dat inwoners prettig ouder kunnen worden in Oudewater.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Regie en kwaliteit
-
3.1.1 Het Stadsteam realiseert de meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg.
- 3.1.1.1 Het Stadsteam zet in op vroegtijdige vraagverheldering en het zelf aanbieden van begeleiding aan inwoners. Daarbij stuurt het Stadsteam op individueel niveau op het behalen van de doelen van de zorg en stuurt indien nodig bij.
- 3.1.1.2 Zo veel mogelijk kinderen groeien op in gezinsvormen. We werken met onze partners aan het zo veel mogelijk voorkomen van uithuisplaatsingen en aan het verkorten van de opnameduur met verblijf.
- 3.2.1 We hebben vernieuwde subsidieafspraken met maatschappelijke partners, op basis van de uitgangspunten uit het Sociaal Akkoord.
-
3.1.1 Het Stadsteam realiseert de meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.1.1 Het Stadsteam realiseert de meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg.
Inspanningen
3.2.1 We hebben vernieuwde subsidieafspraken met maatschappelijke partners, op basis van de uitgangspunten uit het Sociaal Akkoord.
Inspanningen
Opgave Sociaal Akkoord
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.3 Gemeente en maatschappelijke partners hebben een gezamenlijk beeld van de maatschappelijke doelen voor de komende jaren en zijn in staat daar gezamenlijk uitvoering aan te geven.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Sociaal Akkoord
- 3.3.1 Er is een gezamenlijk Sociaal Akkoord opgesteld, dat de doelen voor de komende jaren voor het sociaal domein beschrijft. In elk geval de thema’s armoede, bestaanszekerheid, eenzaamheid, gezonde leefstijl, mentale gezondheid, onderwijs,
- 3.3.2 Er is een actieplan waarmee de partners en gemeente in gezamenlijkheid uitvoering gaan geven aan de maatschappelijke doelen uit het Sociaal Akkoord.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.3.1 Er is een gezamenlijk Sociaal Akkoord opgesteld, dat de doelen voor de komende jaren voor het sociaal domein beschrijft. In elk geval de thema’s armoede, bestaanszekerheid, eenzaamheid, gezonde leefstijl, mentale gezondheid, onderwijs,
Inspanningen
3.3.2 Er is een actieplan waarmee de partners en gemeente in gezamenlijkheid uitvoering gaan geven aan de maatschappelijke doelen uit het Sociaal Akkoord.
Inspanningen
Netto arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - Netto arbeidsparticipatiePeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 73,4 % van de beroepsbev (15-75 jr) heeft betaald werk | 70,4 % van de beroepsbev (15-75 jr) heeft betaald werk |
Achterstand onder jeugd / Werkloze jongeren
Terug naar navigatie - Achterstand onder jeugd / Werkloze jongerenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 0 % 16- t/m 22-jarigen | 2 % 16- t/m 22-jarigen |
Achterstand onder jeugd / kinderen in uitkeringsgezin
Terug naar navigatie - Achterstand onder jeugd / kinderen in uitkeringsgezinPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 3 % van kinderen tot 18 jaar | 6 % van kinderen tot 18 jaar |
Personen met een bijstandsuitkering
Terug naar navigatie - Personen met een bijstandsuitkeringPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 185,4 per 10.000 inwoners | 431,2 per 10.000 inwoners |
Lopende re-integratievoorzieningen
Terug naar navigatie - Lopende re-integratievoorzieningenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 188,1 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 202 per 10.000 inwoners 15-64 jaar |
Jongeren met jeugdhulp
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdhulpPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 9,8 % van alle jongeren tot 18 jaar | 12,9 % van alle jongeren tot 18 jaar |
Jongeren met jeugdbescherming
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdbeschermingPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 1,2 % van alle jongeren tot 18 jaar | 1,2 % van alle jongeren tot 18 jaar |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo
Terug naar navigatie - Cliënten met een maatwerkarrangement WmoPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
eerste halfjaar 2021 | 580 per 10.000 inwoners | 650 per 10.000 inwoners |
Eigen indicatoren
Terug naar navigatie - Eigen indicatorenOmschrijving | 2019 | 2020 | Huidig | Streefwaarde* | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Jeugd & Wmo | |||||
Meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg | Nog geen taakstelling | € 100.000 | € 150.000 | 100% gerealiseerd in 2024 (€ 250.000) | |
*Streefwaarden zijn gebaseerd op een reguliere, coronavrije, situatie. | |||||
Overige indicatoren worden opgesteld bij het nieuwe Sociaal Akkoord |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2022 inclusief wijzigingen | Begroting 2023 | Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1.531.042 | 1.205.299 | 1.402.950 | 1.619.611 | 216.661 | 1.613.611 | 1.607.229 | 1.602.040 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 101.067 | 108.481 | 105.891 | 125.658 | 19.767 | 125.658 | 125.658 | 125.658 | |
6.3 Inkomensregelingen | 2.037.751 | 2.079.480 | 2.289.904 | 2.232.197 | -57.707 | 2.229.197 | 2.229.197 | 2.229.197 | |
6.4 WSW en beschut werk | 616.659 | 590.971 | 428.356 | 401.000 | -27.356 | 377.000 | 354.000 | 332.000 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 319.226 | 312.387 | 222.692 | 293.043 | 70.351 | 312.043 | 312.043 | 312.043 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 167.890 | 222.762 | 202.762 | 218.434 | 15.672 | 218.434 | 218.434 | 218.434 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 1.256.420 | 1.239.796 | 1.242.555 | 0 | -1.242.555 | 0 | 0 | 0 | |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 0 | 0 | 0 | 750.241 | 750.241 | 750.241 | 750.241 | 750.241 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | 0 | 0 | 0 | 440.178 | 440.178 | 440.246 | 440.376 | 440.376 | |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 0 | 0 | 0 | 112.988 | 112.988 | 112.988 | 112.988 | 112.988 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 1.390.817 | 1.794.366 | 1.475.034 | 0 | -1.475.034 | 0 | 0 | 0 | |
6.72A Jeugdhulp begeleiding | 0 | 0 | 0 | 582.584 | 582.584 | 582.584 | 582.584 | 582.584 | |
6.72B Jeugdhulp behandeling | 0 | 0 | 0 | 47.974 | 47.974 | 47.974 | 47.974 | 47.974 | |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 0 | 0 | 268.387 | 268.387 | 268.387 | 268.387 | 268.387 | |
6.73A Pleegzorg | 0 | 0 | 0 | 228.510 | 228.510 | 228.510 | 228.510 | 228.510 | |
6.73B Gezinsgericht | 0 | 0 | 0 | 52.000 | 52.000 | 52.000 | 52.000 | 52.000 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 0 | 0 | 156.146 | 156.146 | 156.146 | 156.146 | 156.146 | |
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 0 | 0 | 632.613 | 632.613 | 632.613 | 632.613 | 632.613 | |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 0 | 0 | 6.006 | 6.006 | 6.006 | 6.006 | 6.006 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 355 | 5.683 | 5.683 | 0 | -5.683 | 0 | 0 | 0 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | 0 | 6.035 | 6.035 | 6.035 | 6.035 | 6.035 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 562.620 | 749.542 | 681.478 | 0 | -681.478 | 0 | 0 | 0 | |
6.82A Jeugdbescherming | 0 | 0 | 0 | 278.443 | 278.443 | 278.443 | 278.443 | 278.443 | |
6.82B Jeugdreclassering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | 396.734 | 397.534 | 418.022 | 398.079 | -19.943 | 398.079 | 398.079 | 398.079 | |
Totaal Lasten | 8.380.582 | 8.706.301 | 8.475.327 | 8.850.127 | 374.800 | 8.836.195 | 8.806.943 | 8.779.754 | |
Baten | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -12.902 | -13.641 | -77.167 | -9.027 | 68.140 | -9.027 | -9.027 | -9.027 | |
6.3 Inkomensregelingen | -1.456.213 | -1.374.403 | -1.355.282 | -1.289.682 | 65.600 | -1.289.682 | -1.289.682 | -1.289.682 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 0 | 3.207 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -3.799 | 0 | 0 | -64.867 | -64.867 | -64.867 | -64.867 | -64.867 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -101.989 | -63.448 | -63.448 | 0 | 63.448 | 0 | 0 | 0 | |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 0 | 0 | 0 | -1.257 | -1.257 | 0 | 0 | 0 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | -41.348 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | -22.028 | 0 | -10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -1.638.279 | -1.448.285 | -1.505.897 | -1.364.833 | 141.064 | -1.363.576 | -1.363.576 | -1.363.576 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -372.568 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -372.568 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 6.369.735 | 7.258.016 | 6.969.430 | 7.485.294 | 515.864 | 7.472.619 | 7.443.367 | 7.416.178 |
Verschillenanalyse 2022 - 2023
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
---|---|---|---|---|---|---|
6.1 | Indexering | 71.690 | Nadeel | |||
6.1 | Inburgering uitgaven zijn verlaagd, omdat het bedrag voor de specifieke uitkering nog niet bekend is en deze inkomsten staan gelijk aan de uitgaven. | -61.257 | Voordeel | |||
6.1 | Bij de kadernota 2022 is bij de ambities besloten vanaf 2023 alvast budget te reserveren voor de kapitaallasten voor de Klepper. Het krediet hiervoor moet nog ter goedkeuring voorgelegd worden. | 239.252 | Nadeel | |||
6.2 | Correctie taakveld in verband met wijziging in IV3. | 19.767 | Nadeel | |||
6.3 | Cf. ontwerpbegroting Ferm Werk: programma inkomensregelingen. | -30.621 | Voordeel | |||
6.3 | Incidenteel voordeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage voor de toeslag lage inkomens energie. | -65.600 | Voordeel | |||
6.3 | Cf. ontwerpbegroting Ferm Werk: Programma overhead. | 24.845 | Nadeel | |||
6.4 | Cf. ontwerpbegroting Ferm Werk: programma WSW. | -27.356 | Voordeel | |||
6.5 | Cf. ontwerpbegroting Ferm Werk: programma arbeidsparticipatie | 61.237 | Nadeel | |||
6.6 | Indexering | 15.672 | Nadeel | |||
6.7 | Correctie taakveld in verband met wijziging in IV3. | 560.038 | Nadeel | |||
6.8 | Correctie taakveld in verband met wijziging in IV3. | -402.683 | Voordeel | |||
Diverse | -30.184 | |||||
Totaal mutaties lasten | 374.800 | |||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
6.1 | Inburgering inkomsten zijn verlaagd, omdat het bedrag voor de specifieke uitkering nog niet bekend is. | 63.526 | Nadeel | |||
6.3 | Incidenteel nadeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage voor de toeslag lage inkomens. Zie het voordeel aan de lastenzijde voor hetzelfde bedrag. | 65.600 | Nadeel | |||
6.6 | Correctie taakveld in verband met wijziging in IV3. | -64.867 | Voordeel | |||
6.71 | Correctie taakveld in verband met wijziging in IV3. | 61.080 | Nadeel | |||
Diverse | 15.725 | Nadeel | ||||
Totaal mutaties baten | 141.064 | |||||
Totaal mutaties lasten en baten | 515.864 | |||||
Taakveld | Mutaties reserves | voordeel/ nadeel | ||||
Totaal mutaties reserves | 0 | voordeel/ nadeel |