Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Bas Lont | Financiën |
Programma 7 Algemene inkomsten
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDe taakvelden binnen het programma Algemene inkomsten zijn:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
0.5 - Treasury | rente en dividenden |
0.61/0.62 - OZB | OZB woningen en niet-woningen |
0.64 - Belasting overige | overige belastingen |
0.7 - Algemene Uitkering | algemene uitkeringen gemeentefonds |
0.8 - Overige baten en lasten | reserveringen / algemene stelposten |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesIn de periode 2022-2026 worden genomen besluiten uitgevoerd en wordt zo min mogelijk besloten tot nieuwe investeringen. Kansen voor cofinanciering worden optimaal benut, waarbij gebruik wordt gemaakt van de ingangen bij medeoverheden.
De reservepositie kan worden versterkt door positieve resultaten op grondexploitaties bij het ontwikkelen van toekomstige bouwlocaties.
Eventuele meevallers komen ten gunste van het begrotingssaldo en de algemene reserve.
Actualiteit en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingenActuele ontwikkelingen
Algemene uitkering Gemeentefonds
De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds laat tot en met het jaar 2025 een positieve trend zien. Dit het effect van de zogenoemde 'trap-op-trap-af-systematiek'. Bij het stijgen van de Rijksuitgaven stijgen ook de inkomsten de gemeente in het Gemeentefonds. Bij dalende Rijksuitgaven is het tegenover gestelde het geval. Hiernaast er de positieve effect van de herijking van het Gemeentefonds voor Oudewater.
Het jaar 2026 wordt het zgn. 'ravijnjaar'. De inkomsten uit het Gemeentefonds dalen dan door met name de zgn. 'opschalingskorting' die in 2026 wordt doorgevoerd. Nederlandse gemeente zouden volgens de regering tot grotere eenheden van meer dan 100.000 inwoners moeten fuseren (opschaling). Er kan dan efficiënter worden gewerkt waardoor er minder geld uit het Gemeentefonds hoeft te worden betaald (opschalingskorting).
Weerstandsvermogen
Door incidentele meevallers ten gunste van de Algemene Reserve te brengen stijgt de ratio van het weerstandsvermogen. Recent is dit gebeurd bij het vaststellen van de jaarrekening 2021 en de voorjaarsrapportage 2022. Ook naar de toekomst willen wij positieve meevallers toevoegen aan de AR om het weerstandsvermogen te versterken.
Grondexploitaties
Op moment zijn er een tweetal grondexploitaties: Het Oranje Bolwerck en Tappersheul III. De positieve saldi van deze grondexploitaties zijn al bestemd. Van het Oranje Bolwerck wordt deze gestort in de Algemene Reserve en van Tappersheul wordt deze ingezet voor de revitalisering van Tappersheul I en II.
Hiernaast komt er een grondexploitatie voor het Statenland. Het minimale positieve resultaat hiervan (2,5 miljoen) wordt ingezet voor het nieuwe te realiseren zwembad. Eventuele meeropbrengsten kunnen ten gunste worden gebracht van de Algemene Reserve.
Voor de ontwikkeling van de Kerkwetering is een startnotitie vastgesteld. Aan de uitwerking hiervan wordt gewerkt.
Investeringen
De afgelopen periode zijn er verschillende grote kredieten versterkt om investeringen te doen. Dit heeft geleid tot een hoge schuldquote. De komende bestuursperiode willen wij zo min mogelijk investeringen doen om de schuldquote naar beneden te krijgen. Dit geldt ook voor de solvabiliteitsratio.
Maatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten7.1 Houdbare Gemeentefinanciën: stabiele financiële (vermogens)positie.
7.2 Gezond financieel bewustzijn.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Programma 7 Algemene inkomsten
- 7.1.1. Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
- 7.1.2 Het weerstandvermogen is verbeterd (minimaal 1).
- 7.1.3 De reservepositie is verbeterd.
- 7.1.4 De schuldquote is verlaagd richting signaalwaarde 130%.
- 7.1.5 De solvabiliteitsratio is verhoogd richting signaalwaarde 20%.
- 7.2.1 In raadsvoorstellen met financiële effecten wordt een dekkingsvoorstel opgenomen.
- 7.2.2 De nota Financiële Sturing wordt nageleefd en gehandhaafd.
- 7.2.3 Er zijn actuele financiële kaders.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat7.1.1. Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
Inspanningen
7.1.2 Het weerstandvermogen is verbeterd (minimaal 1).
Inspanningen
7.1.3 De reservepositie is verbeterd.
Inspanningen
7.1.4 De schuldquote is verlaagd richting signaalwaarde 130%.
Inspanningen
7.1.5 De solvabiliteitsratio is verhoogd richting signaalwaarde 20%.
Inspanningen
7.2.1 In raadsvoorstellen met financiële effecten wordt een dekkingsvoorstel opgenomen.
Inspanningen
7.2.2 De nota Financiële Sturing wordt nageleefd en gehandhaafd.
Inspanningen
7.2.3 Er zijn actuele financiële kaders.
Inspanningen
Gemiddelde WOZ-waarde
Terug naar navigatie - Gemiddelde WOZ-waardePeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 344 duizend euro | 290 duizend euro |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 1007 euro | 733 euro |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 1039 euro | 810 euro |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2022 inclusief wijzigingen | Begroting 2023 | Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
0.5 Treasury | -81.908 | -121.801 | -121.801 | -266.396 | -144.595 | -396.323 | -451.922 | -447.445 | |
0.61 OZB woningen | 61.778 | 63.355 | 63.355 | 67.282 | 3.927 | 67.282 | 67.282 | 67.282 | |
0.8 Overige baten en lasten | -13.316 | 85.036 | 79.979 | 705.417 | 625.438 | 717.127 | 1.149.240 | 1.156.549 | |
Totaal Lasten | -33.446 | 26.590 | 21.533 | 506.303 | 484.770 | 388.086 | 764.600 | 776.386 | |
Baten | |||||||||
0.5 Treasury | -58.709 | -38.067 | -65.955 | -38.067 | 27.888 | -38.067 | -38.067 | -38.067 | |
0.61 OZB woningen | -1.863.176 | -1.905.089 | -1.905.089 | -2.047.048 | -141.959 | -2.047.048 | -2.047.048 | -2.047.048 | |
0.62 OZB niet-woningen | -865.476 | -881.744 | -881.744 | -973.264 | -91.520 | -973.264 | -973.264 | -973.264 | |
0.64 Belastingen overig | -24.202 | -11.512 | -11.512 | -12.226 | -714 | -12.226 | -12.226 | -12.226 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -15.190.919 | -15.064.795 | -15.739.812 | -17.078.576 | -1.338.764 | -17.853.517 | -18.514.370 | -17.020.650 | |
3.4 Economische promotie | -26.075 | -12.732 | -12.732 | -13.521 | -789 | -13.521 | -13.521 | -13.521 | |
Totaal Baten | -18.028.558 | -17.913.939 | -18.616.844 | -20.162.702 | -1.545.858 | -20.937.643 | -21.598.496 | -20.104.776 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 113.024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 113.024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -199.551 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -199.551 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -18.148.531 | -17.887.349 | -18.595.311 | -19.656.399 | -1.061.088 | -20.549.557 | -20.833.896 | -19.328.390 |
Verschillenanalyse 2022 - 2023
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
---|---|---|---|---|---|---|
0.5 | Er wordt meer werkelijke rente doorberekend aan de taakvelden | -256.193 | voordeel | |||
0.5 | Door toename van de leningportefeuille meer rente te betalen | 130.091 | nadeel | |||
0.5 | Rente financiering | -18.718 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost salarissen/DVO | 181.328 | nadeel | |||
0.8 | Verhoging stelpost Wet open overheid | 10.000 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost BOA's | 30.228 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost energie (gas en elektra) | 250.000 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost armoedebestrijding kinderen | 7.000 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost Voogdij 18+ (loon- en prijsstijging) | 9.000 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost Voogdij 18+ | 113.000 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost Participatie | 13.000 | nadeel | |||
Diverse | 16.034 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten | 484.770 | nadeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
0.5 | In 2022 is in de voorjaarsrapportage opbrengst dividend bijgeraamd. In 2023 is uitgegaan van het oorspronkelijk begrote bedrag | 27.888 | nadeel | |||
0.61 | OZB woningen, hogere opbrengst, betreft indexatie | -154.081 | voordeel | |||
0.62 | OZB niet-woningen, hogere opbrengst, betreft indexatie | -79.398 | voordeel | |||
0.7 | Algemene uitkering (hogere uitkering) | -1.338.764 | voordeel | |||
Diverse | -1.503 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | -1.545.858 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | -1.061.088 | voordeel |