Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Jaarstukken 2021
>
Inspanningen
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Jaarverslag
I. JAARVERSLAG
Financiële beschouwing
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Programma 3 Sociaal domein
Programma 4 Cultuur, economie en milieu
Programma 5 Sport en onderwijs
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Programma 7 Algemene inkomsten
Programma 8 Overhead
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Verbonden partijen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Bedrijfsvoering
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Kapitaalgoederen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Bijlagen
Budgetoverhevelingen
II. JAARREKENING
Balans
Waarderingsgrondslagen balans
Toelichting balans
Overzicht van baten en lasten
Begrotingsrechtmatigheid
Verantwoording Wet Normering Topinkomens (WNT)
Overzicht incidentele baten en lasten
Overzicht op taakvelden
Gewaarborgde geldleningen
EMU saldo
Sisa
Inspanningen
Home
Jaarverslag
I. JAARVERSLAG
Financiële beschouwing
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Programma 3 Sociaal domein
Programma 4 Cultuur, economie en milieu
Programma 5 Sport en onderwijs
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Programma 7 Algemene inkomsten
Programma 8 Overhead
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Verbonden partijen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Bedrijfsvoering
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Kapitaalgoederen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Bijlagen
Budgetoverhevelingen
II. JAARREKENING
Balans
Waarderingsgrondslagen balans
Toelichting balans
Overzicht van baten en lasten
Begrotingsrechtmatigheid
Verantwoording Wet Normering Topinkomens (WNT)
Overzicht incidentele baten en lasten
Overzicht op taakvelden
Gewaarborgde geldleningen
EMU saldo
Sisa
Inspanningen
Tonen
Inspanningen (97)
1.2.1.1. Opleiden en trainen van collega’s en ondernemers op het gebied van bewustwording.
1.2.1.2 Actualiseren van bevoegdheden (APV, beleidsregels, etc.) burgemeester.
1.2.1.3 Verbeteren van informatiepositie van gemeente.
1.2.2.1 M.b.t. de uitvoerings- en beleidstaken rondom toezicht, handhaving en veiligheid is er goede afstemming, zodat er sprake is van een integrale aanpak.
1.3.1.1 Afspraken en acties uitzetten aan de hand van PGA-overleggen.
1.3.1.2 Monitoring en coördinering van acties op de leefgebieden van de ketenpartners.
1.3.1.3 Voeren van gesprekken met de PGA cliënten en familie.
1.3.1.4 Inspelen op incidenten in lopende PGA trajecten.
2.1.1.1 Het fietsbeleidsplan en de bijbehorende uitvoeringsagenda zijn in 2021 ter besluitvorming voorgelegd aan de raad. Het voor de uitvoeringsagenda benodigde budget wordt in de volgende bestuursperiode in 2022 aan de raad voorgelegd.
2.2.1.1 Opstellen plan van aanpak overlast verkeer in het buitengebied, vaststelling door college.
2.2.1.2 De Papekopperdijk wordt middels groot-onderhoud opgeknapt voor de middellange termijn. Het geschikt maken voor de gewenste wegklasse (met aangelegen bedrijven) wordt daarmee enkele jaren uitgesteld.
2.3.1.1 Middels de Taskforce IBOR wordt het benodigde IBOR budget berekend als ‘0-lijn’ om daarvanuit in de raad het gesprek aan te gaan over ambities, beeldkwaliteit en bijbehorende middelen.
2.3.1.2 Het opstellen van de Wegenlegger wordt vervolgd en gestreefd wordt om deze in 2022 te laten vaststellen door de Provincie Utrecht.
2.3.2.1 Naast de lopende projecten ‘Masterplan Binnenstad’ en ‘Beschoeiing Lange Linschoten’ wordt project ‘Brede Dijk’ opgestart.
2.3.2.2 Vervolg geven aan de in 2020 gestarte boomvervanging, waarmee meerjarig wordt geïnvesteerd om de achterstand van vervanging in te lopen en een vervangingspiek te voorkomen.
2.3.3.1 Onderzocht wordt of het wenselijk en rendabel is om de openbare verlichting uit de lease weer zelf in eigendom te nemen. In 2021 wordt hierover een besluit genomen.
2.3.4.1 Wij zijn bezig om de verbinding tussen de A12 en N228 (o.a. Vierbergenweg) over te dragen aan de provincie Utrecht.
3.1.1.1 Het Stadsteam zet in op vroegtijdige vraagverheldering en het zelf aanbieden van begeleiding aan inwoners. Daarbij stuurt het Stadsteam op individueel niveau op het behalen van de doelen van de zorg en stuurt indien nodig bij.
3.1.1.2 In de driehoek Stadsteam-beleid-back office verschijnen er frequente en duidelijke monitorrapportages, zodat het Stadsteam op basis van data vroegtijdig bij kan sturen.
3.1.1.3 Bij de inkoop van het maatwerk worden contractafspraken gemaakt over de kwaliteit van zorg, op- en afschaling van zorg en de samenwerking in de keten met wettelijke verwijzers en (informele) organisaties.
3.1.1.4 Zoveel mogelijk kinderen groeien op in gezinsvormen. We werken met het 3e lijns expertiseteam van YEPH aan het zo veel mogelijk voorkomen van uithuisplaatsingen en aan het verkorten van de opnameduur met verblijf.
3.1.1.5 We onderzoeken de mogelijkheden tot verbetering van kwaliteitsmeting en clienttevredenheid. We meten de kwaliteit van zorg aan de hand van een clientervaringsonderzoek.
3.1.2.1 Het Stadsteam is blijvend in gesprek met externe verwijzers (huisartsen, jeugdartsen en andere specialisten) over wat nodig is voor de inwoner in combinatie met het verwijsgedrag.
3.1.2.2 Het Stadsteam is in het vrijwillig kader van de jeugdbescherming als eerste aan zet. Het Stadsteam stuurt op structurele inbedding van de resultaten van de pilot vereenvoudiging jeugdbescherming.
3.1.3.1 We evalueren de vorm en het gebruik van de Sociale kaart en passen deze aan waar nodig. Het Stadsteam wijst inwoners actief op het lokale informele aanbod van zorg en ondersteuning.
3.1.3.2 Het Stadsteam breidt de samenwerking met informele organisaties uit.
3.1.3.3 We versterken de organisatiekracht van de sociaal maatschappelijke voorzieningen in de stad en faciliteren de randvoorwaarden voor een betere verbinding tussen zorg, welzijn en gezondheid. Dit doen we door o.a. de Open Tafels continueren.
3.2.1.1 Maken van samenwerkings-afspraken op het gebied van mantelzorgondersteuning tussen het Stadsteam en de Wulverhorst (doel: aanbod is aanvullend op elkaar en versterkt elkaar).
3.2.1.2 Bewustwording creëren bij inwoners over mantelzorgondersteuning
3.2.1.3 Respijtzorgmogelijkheden inzichtelijk maken en deze bekend maken bij professionals.
3.2.1.4 Uitvoeren van preventief huisbezoek bij 80+.
3.2.2.1 Inwoners via bestaande gemeentelijke kanalen te informeren over het aanbod van lokale activiteiten én van vrijwilligersorganisaties
3.2.2.2 Faciliteren van organisaties bij hun deelname aan de lokale week tegen de eenzaamheid (Kom Erbij) door ondersteuning te bieden bij de communicatie en door onderlinge verbindingen te realiseren.
3.2.2.3 Onderzoeken van de mogelijkheid om huishoudelijke hulp in te zetten voor het stimuleren bij cliënten van deelname aan welzijnsactiviteiten.
3.2.2.4 Mogelijkheden onderzoeken van inzet van de buurtsportcoach t.b.v. het (samen( bewegen voor ouderen.
3.2.3.1 Aanbieden van workshop Rode Kruis 'Goed voorbereid'.
3.2.3.2 Als de actualiteit of signalen over de lokale situatie hierom vragen: voorlichting geven over risicovolle situaties voor m.n. ouderen in IJsselbode en social media (bv hitte).
3.2.4.1 Uitvoeren van aanpak doelgroepenvervoer met daarin een belangrijke rol voor vrijwilligersvervoer.
3.2.4.2 Via de gemeentelijke communicatiekanalen wordt bekendheid gegeven aan de mogelijkheden van vervoer.
3.3.1.1 Voorlichting geven over vrijwilligerswerk door:
3.3.1.2 Twee keer per jaar faciliteert de gemeente de Open Tafel voor vrijwilligersorganisaties. Het thema Ouderen Langer Thuis vindt (ook) daar zijn plek. We stimuleren de bekendheid met en verwijzing naar elkaars aanbod.
3.3.2.1 We maken afstemmings-afspraken met zorgprofessionals die voortkomen uit het onderscheid tussen zorg die geboden en gefinancierd wordt via de Wmo of via de Wlz.
3.4.1.1 Het bouwen van levensloopbestendige woningen opnemen in de prestatieafspraken of als onderdeel van het woningbouwprogramma van nieuwe locaties.
3.4.1.2 Stimuleren van afspraken tussen de Woningraat en de Wulverhorst voor de verdeling van woningen voor ouderen met een zorgvraag.
3.4.1.3 Met inwoners en professionals communiceren over 'van groot naar beter'.
3.4.1.4 Het opzetten van het concept 'wooncoaching' om senioren te kunnen ondersteunen/ te begeleiden in hun verhuiswens.
3.5.1.1 We zetten een methodiek en werkwijze in (pilot Ferm Wijzer), die leidt tot een gezamenlijke en sluitende aanpak, waarbij de jeugdwet, WMO-wet en participatiewet zo goed mogelijk op elkaar aansluiten.
3.5.1.2 We versterken de samenwerking met onze partners en externe partijen voor het onderzoeken en/of ontwikkelen van passende arrangementen en instrumenten.
3.5.1.3 We initiëren en versterken de ontwikkelingen en samenwerkingen gericht op het bevorderen van arbeidsparticipatie (en daarmee sociale activering, basis werknemers- en vakvaardigheden) van deze inwoners.
3.5.1.4 We meten de stappen die gezet zijn aan de hand van de doorstroom binnen het totale traject.
3.5.2.1 Gemeente en Ferm Werk werken samen richting de Oudewaterse werkgevers, om hen te faciliteren en te informeren om meer werkplekken te bieden voor inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.
3.6.1.1 We richten in samenwerking met de belangrijkste partners het proces rondom de nieuwe inburgeringswet in, waaronder het aanpassen van de verordening, aanbesteding taalinstituut, regelen uitvoeringsorganisatie, inkopen duale trajecten.
3.7.1.1 We zetten in samenwerking met Ferm Werk een re-integratie- bureau in met landelijke ervaring in het begeleiden van statushouders met een grote afstand tot de arbeidsmarkt naar werk.
3.7.1.2 Voor de jongeren 16 t/m 29 jaar die Mbo op niveau 1-4 volgen is extra begeleiding nodig. Zolang de nieuwe inburgeringswet niet operationeel is, worden geïntegreerde trajecten ingekocht bij het ROC.
3.8.1.1 We bieden empowerment-trainingen aan die de kloof tussen hun eigen cultuur en Nederlandse cultuur verkleint. Naast deze training bieden we samen met de ketenpartners een intensief programma met daarin onderwerpen als budgettering, gezondheid,
4.1.1.1 Bibliotheek neemt als kernpartner deel aan projectteam voor herontwikkeling van gebouw De Klepper/ Cultuurhuis.
4.2.1.1 We ondersteunen lokale collectieve energie-initiatieven op gemeentelijk, buurt, wijk en dorpsniveau en ook het professionaliseren van regionale samenwerking energie initiatieven.
4.2.1.2 We zetten o.a. subsidie in om energie-initiatieven te ondersteunen.
4.2.1.3 We zetten het energieloket Jouwhuisslimmer.nl in als eerste aanspreekpunt.
4.3.1.1. We verduurzamen de bestaande bouw door een start te maken met het opstellen van een warmtevisie. De warmtevisie is input voor de Omgevingsvisie.
4.4.1.1. We werken in de regio samen aan een Regionale Energie Strategie voor elektriciteit en warmte, waarvoor in 2021 een ‘bod' van de regionale opgave aan het rijk wordt aangeboden.
4.4.2.1. Samen met de samenleving is in 2020 gestart met het opstellen van een afwegingskader voor duurzame elektriciteitsopwekking binnen de landelijke kaders van het klimaatakkoord
4.5.1.1 Erfgoedadvisering wordt integraal meegenomen in projecten en plannen.
4.5.1.2 Cultuurhistorie is vast agendapunt bij TCPO.
4.5.2.1 In 2021 meewerken aan thema 'Ode aan het Nederlandse landschap’. Met (boven) lokale erfgoedpartners activiteiten en middelen ontwikkelen om verhaal Oude Hollandse Waterlinie en 1572 te vertellen.
4.5.2.2 Kerkenvisie en paspoort in gezamenlijkheid met kerken opstellen
4.5.3.1 Onderzoeken mogelijkheden en consequenties
4.6.1.1 Uitvoering van gemeentelijke acties uit het strategisch economische plan.
4.6.1.2 Een verbeterde samenwerking met ondernemers(verenigingen) aan de economische uitdagingen uit het strategisch economisch plan.
4.6.2.1 Samen met de betrokken ondernemersverenigingen de mogelijkheden onderzoeken voor het oprichten van een gemeentebreed ondernemersfonds.
4.6.3.1 Het, gegeven het strategisch economisch plan, behartigen van de belangen van de Oudewaterse economie in de regio en de provincie.
4.7.1.1 Verbetering van faciliteiten routegebonden recreatie (uitbreiding routenetwerk).
4.7.1.2 In samenwerking met partners initiatieven ontplooien middels werkgroepen en het TCPO.
6.1.1.1 In 2021 worden er 33 woningen opgeleverd. Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van circa 160 woningen t/m 2025 waarvan 70 t/m 2022.
6.1.1.2 Afspraken over huisvesting kwetsbare doelgroepen
6.1.2.1 Planontwikkeling huisvesting tijdelijke arbeidsmigranten op locatie vrachtwagenparkeerplaats Tappersheul.
6.2.1.1 Bouw- en woonrijp maken, start bouw, oplevering.
6.2.2.1 Verlenen omgevingsvergunning; Bouw- en woonrijp maken; Start bouw
6.2.3.1 Afsluiten anterieure overeenkomst. Opstellen en vaststellen bestemmingsplan
6.2.4.1 Vaststellen bestemmingsplan.
6.2.5.1 Vaststellen bestemmingsplan inclusief herstructureringsplan.
6.2.6.1 Opstellen en vaststellen bestemmingsplan (o.v.b. van verplaatsing zwembad).
6.2.6.7 Lobby bij Provincie om in de nieuwe Provinciale Omgevingsvisie (POVI) een nieuwe woningbouwlocatie buiten de rode contour op te nemen.
6.3.1.1 Opstellen Omgevingsvisie Oudewater die in afstemming met regionale processen (Lopikerwaard, U16 en Provincie) via participatie tot stand komt.
6.3.2.1 Opschonen huidige systeem Ruimtelijke Plannen en aansluiten op het nieuwe systeem Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). DSO ‘vullen’ met vigerende verordeningen en bestemmingsplanregels en bruidsschatregels.
6.3.3.1 Software voor het DSO is aangekocht en gevuld met top-activiteiten vergunningen en het omgevingsplan is van rechtswege van kracht en raadpleegbaar.
6.3.4.1 Projectmatig organiseren van de nieuwe omgevingsvisie. De voorbereiding op het omgevingsplan, werkende software voor regels en vergunningen, opstellen nieuwe werkprocessen en inrichten organisatie.
6.4.1.1 Actualisatie Meerjaren Onderhouds Plan inclusief onderzoek afstoten vastgoed.
7.1.1.1 Begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn.
7.1.2.1 Binnen vier weken na uitkomen van circulaires wordt een RIB opgesteld.
7.1.3.1 Streven naar een weerstandsvermogen van minimaal 1 in 2021
7.2.1.1 Instructies en voorlichting
7.2.1.2 Toetsing van de voorstellen op naleving
7.2.2.1 Richtlijnen/instructies opstellen en personeel informeren/voorlichten.
7.2.2.1 Toetsing op naleving van de financiële kaders.
7.2.3.1 Actualiseren van nota Financiële Sturing.
7.2.4.1 Integraal overzicht van financiële raadsbesluiten, moties, amendementen met monitor op verwerking/uitvoering.
Vorige
/ 393
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk