Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV | |||
In de Kadernota rechtmatigheid zijn onderstaande typen begrotingsoverschrijdingen opgenomen. | |||
Nr | Beschrijving | Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel |
1 | Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. | X | |
2.1 | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die zijn ontstaan na laatste beleidsrijke begrotingswijziging, te weten de Bestuursrapportage. | x | |
2.2 | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. | X | |
3 | Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. | X | |
4 | Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. | X | |
5 | Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen. | x | |
6 | Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar: | ||
6.1 | - geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar | x | |
6.2 | -geconstateerd na verantwoordingsjaar | X | |
7 | Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. | ||
7.1 | - jaar van investeren | x | |
7.2 | -afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren | x | |
Begrotingsrechtmatigheid
Programma 5 | Begroting na | Realisatie 2021 | Verschil |
Sport en Onderwijs | wijziging 2021 | ||
Lasten | € 1.341.772 | € 1.518.928 | -€ 177.156 |
Analyse overschrijding | |||
Deze overschrijding kent diverse oorzaken. Een eerste oorzaak is de open einde regeling van het leerlingenvervoer. Een tweede reden zijn de voorbereidingskosten voor het zwembad. De voorbereidingskosten voor de bouw van het nieuwe zwembad van € 116.280 worden voor € 44.758 gedkt binnen programma 6 (zie toelichting bij taakveld 8.2 lasten) en telt derhalve voor € 71.522 mee als onrechtmatigheid. Tenslotte wordt de overschrijding veoorzaakt voor kosten voor buurtcoaches en de BTW voor sport een kostenpost is totale overschrijding euro 113.000, waartegenover wel subsidiebaten staan. De overschrijding op het leerlingenvervoer is een open einde regeling en de BTW uitgaven worden gedekt uit een specifieke subsidie. Deze overschrijdingen tellen niet mee voor de onrechtmatigheid. | |||
Programma 7 | Begroting na | Realisatie 2021 | Verschil |
Algemene inkomsten | wijziging 2021 | ||
Lasten | -€ 178.785 | -33.446 | -€ 145.339 |
Analyse overschrijding | |||
Het grootste deel van het de overschrijding van de lasten heeft een technische achtergrond, doordat de toegerekende rente aan de taakvelden veel lager is geworden. Dit technische nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel op de andere taakvelden, waardoor voor deze overschrijding geen sprake is van een onrechtmatigheid. | |||
Programma 8 | Begroting na | Realisatie 2021 | Verschil |
Overhead | wijziging 2021 | ||
Lasten | € 4.476.663 | € 4.496.219 | -€ 19.556 |
Analyse overschrijding | |||
De oorzaken zijn divers, waaronder hogere kosten elektriciteit en gas. Deze overschrijding telt niet mee in het oordeel van de onrechtmatigheid, omdat de kostenoverschrijding pas in beeld is gekomen na de laatste bestuursrapportage. | |||
Investeringen (afgesloten in 2021 | Restant-krediet | Realisatie 2021 | Verschil |
1-1-2021 | |||
Geen investeringen waarbij sprake is van kredietonrechtmatigheid. | |||
Totaal | € 0 | € 0 | € 0 |
Overzicht doorlopende en af te sluiten kredieten
Terug naar navigatie - Overzicht doorlopende en af te sluiten kredietenOmschrijving | Restant krediet 1-1-2021 | Realisatie 2021 | Restantkrediet 31-12-2021 | Doorlopend / afsluiten |
Hoenkoopsebrug (renovatie) | 548.600 | 2.471 | 546.129 | doorlopen |
Masterplan Binnenstad Bovengronds 2019 | 74.943 | 74.863 | 80 | afsluiten |
Renovatie Vrouwenbrug en brug Tappersheul | 829.405 | 389.438 | 439.967 | doorlopen |
Masterplan binnenstad bovengronds 2020 | 1.089.858 | 1.004.048 | 85.810 | doorlopen |
Renovatie kademuren en bruggen binnenstad 2020 | - | - | - | afsluiten |
Reconstructie Brede Dijk 2020 | 54.188 | 54.629 | 441- | afsluiten |
Masterplan binnenstad tranche 2021 bovengronds | 1.193.795 | 513.949 | 679.846 | doorlopen |
Vervanging materieel gladheidsbestrijding 2021 | 100.000 | 2.734 | 97.266 | doorlopen |
IBOR kades en gemetselde bruggen bin.stad 2021 | 100.000 | 99.409 | 591 | afsluiten |
Verv. wegen Brede Dijk 2021(gefaseerd activeren) | 5.000.000 | 164.833 | 4.835.167 | doorlopen |
Herstel N en Z. Linschoterzandweg | 257.112 | 140.770 | 116.342 | doorlopen |
Herstel oevers Lange Linschoten 2020 | 486.988 | 478.001 | 8.987 | doorlopen |
Herstel oevers Lange Linschoten tranche 2021 | 1.500.000 | 19.134 | 1.480.866 | doorlopen |
Inventaris Eiber 2020 | 40.000 | - | 40.000 | doorlopen |
Verduurzamen&klimaatverb. bibliotheek/Cultuurhuis | 79.810 | 26.885 | 52.925 | doorlopen |
Vervanging bomen 2020 | 116.142 | 112.112 | 4.030 | afsluiten |
Vervanging bomen 2021 | 200.000 | 60.149 | 139.851 | doorlopen |
Vervangingsplan tractie (versnipperaar) 2021 | 49.167 | 49.150 | 17 | afsluiten |
Verbouw de Klepper 2020 | 725.216 | 16.321 | 708.895 | doorlopen |
Masterplan Binnenstad Ondergronds 2019 | 99.805 | 96.534 | 3.271 | afsluiten |
Drukriolering electronisch deel 2020 | 454.987 | 82.251 | 372.736 | doorlopen |
Masterplan binnenstad ondergronds 2020 | 907.722 | 682.708 | 225.014 | doorlopen |
Masterplan binnenstad tranche 3 2021 | 912.530 | 536.711 | 375.819 | doorlopen |
Drukriolering electronische deel 2021 | 500.000 | 4.497 | 495.503 | doorlopen |
Gemalen electronische deel 2021 | 125.000 | - | 125.000 | doorlopen |
Drainage en persleidingen 2021 | 35.000 | - | 35.000 | doorlopen |
Vervanging riool Brede Dijk 2021 | 1.000.000 | 36.016 | 963.984 | doorlopen |
Vrijverval riolering 2021 | 40.000 | 31.481 | 8.519 | doorlopen |
Invoering Grondstoffenbeleidsplan 2019 (ann.15jr.) | 156.152 | - | 156.152 | afsluiten |
Totaal | 16.676.420 | 4.679.091 | 11.997.329 | |
Doorlopend naar 2022 | 11.833.629 | |||
Kredietoverschrijdingen | ||||
Dit is niet van toepassing. | ||||