Portefeuillehouder | Thema |
Danny de Vries | Openbare orde en veiligheid, Evenementenbeleid, Burgerzaken en dienstverlening, Diversiteit / Inclusie, Intergemeentelijke samenwerking, Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden, Personeel en organisatie, Communicatie en website, Representatie, Archiefzaken, Dierenwelzijn |
Bob Duindam | Vergunningverlening en handhaving |
Walther Kok | Automatisering, Informatievoorziening, Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden, Personeel en organisatie |
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingIn dit programma gaat het onder andere om het functioneren van de organen van de gemeente, de dienstverlening aan de inwoner, en om openbare orde en veiligheid.
Het programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
0.1 - Bestuur | facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.); - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.); - de ondersteuning van de raad, griffie; - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking; - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole |
0.2 - Burgerzaken | producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen; - bevolkingsregister; - straatnaamgeving en kadastrale informatie; - burgerschap; - verkiezingen, referenda; - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7). |
1.1 - Crisisbeheersing en brandweer | taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen. |
1.2 - Openbare orde en veiligheid | taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's; - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit; - bureau Halt; - preventie van criminaliteit; - opstellen en handhaven APV; - leges drank & horeca; - wet wapenz en munitie (voorheen vuurwapenwet); - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven; - veilige woon- en leefomgeving; - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak); - tegengaan van radicalisering; - huiselijk geweld; - persoonsgerichte aanpak (PGA); - nazorg ex-gedetineerden. |
Overige ontwikkelingen / Corona
Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingen / CoronaNet als in 2020 heeft de coronacrisis in 2021 effect gehad op de werkzaamheden van de gemeente Oudewater. Op het gebied van dienstverlening is afgelopen jaar wederom prioriteit gegeven aan de kritieke processen en wettelijke taken. Wel was er ruimte om de inwoner grote delen van het jaar weer te verwelkomen op het gemeentehuis, ambities uit de begroting op te starten en de crisisgerelateerde inzet, bijvoorbeeld op het gebied van toezicht en handhaving, in de loop van het jaar af te schalen. Als gevolg hiervan ontstond er ruimte om een start te kunnen maken met het wegwerken van achterstanden in regulier werk, die als gevolg van de coronacrisis zijn ontstaan.
Op het gebied van openbare orde en veiligheid is afgelopen jaar door de coronacrisis, net als in 2020, veel van de beschikbare capaciteit naar de crisisorganisatie toegegaan. Andere 'reguliere' activiteiten konden daardoor soms beperkt of later worden opgepakt. Ook was het afgelopen jaar door de coronamaatregelen nog steeds beperkt mogelijk om fysiek bij elkaar te komen, wat voor sommige werkzaamheden lastig was. Bijeenkomsten met grotere groepen moesten hierdoor van tijd tot tijd digitaal worden georganiseerd. Dergelijke bijeenkomsten zijn soms minder effectief dan fysieke bijeenkomsten. Ook de Persoonsgerichte Aanpak (PGA), waarbij meerdere partijen betrokken zijn, ondervond hinder van de maatregelen ter bestrijding van de coronacrisis.
Opgave: Dienstbare organisatie
Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?Ook in 2021 heeft de coronacrisis impact gehad op het onderdeel dienstverlening. Positief is dat het contact met de samenleving gedurende een groot deel van het afgelopen jaar weer normaal verliep. Inwoners waren met de maatregelen in acht genomen weer welkom op het gemeentehuis. Wat we wel hebben moeten constateren is dat ook in 2021 de focus in het domein dienstverlening lag op het uitvoeren van de wettelijke taken. Deze taken zijn ondanks alle beperkingen voor het overgrote deel uitgevoerd. De dienstverlening aan onze inwoners heeft op dit punt nauwelijks hinder ondervonden van de coronacrisis.
Wat hebben we gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?In het domein Dienstverlening vallen de taakvelden vergunningen, toezicht en handhaving, burgerzaken, telefonie en de website. Net als vorig jaar heeft op al deze werkvelden als gevolg van de coronapandemie een verschuiving van werkzaamheden plaatsgevonden. Binnen het taakveld vergunningen is veel aandacht uitgegaan naar het informeren van ondernemers en organisatoren over de impact van en omgang met de coronamaatregelen. Naast het leveren van individueel maatwerk passend binnen de crisismaatregelen, is wederom ingezet op tijdelijke oplossingen zoals het afgeven van gedoogbeschikkingen voor terrassen.
Op het gebied van toezicht en handhaving is sprake geweest van een combinatie van reguliere werkzaamheden en crisisgerelateerde inzet waarbij de laatste uiteindelijk tot een minimum is afgeschaald. Er is in het 2e half jaar hard gewerkt om de reguliere taken die zijn blijven liggen weer op te pakken en weer terug te schakelen naar de oorspronkelijk taakinvulling. Achterstanden zullen ook in 2022 worden opgepakt. De inzet op deze gebieden is vanuit prioriteitsoverwegingen voornamelijk uitgegaan naar excessen, spoed- en risicogevallen en later in het jaar daarnaast ook op parkeeroverlast.
De afdeling Burgerzaken heeft in het afgelopen jaar wederom minder persoonsdocumenten uitgegeven dan normaal om reden dat inwoners door afstel van vakantie vanwege de coronacrisis geen reisdocument benodigd hadden. Voor de zomer is wel een piek geconstateerd. Na de zomervakantie zijn inwoners met een verlopen persoonsbewijs opgeroepen deze te komen vernieuwen. Hier is ten dele gehoor aan gegeven. Verwachting is dat in 2022 de achterstand wordt ingelopen.
Opgave: openbare orde en veiligheid
Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?In 2021 is het totaal aantal meldingen over misdaad en overlast in Oudewater met -4% is gedaald ten opzichte van 2020. Zichtbare dalers in de geregistreerde criminaliteitscijfers zijn winkeldiefstal (-67%), brom-, snor-, fietsdiefstal (van 21 naar 12, -43%), jongerenoverlast (van 47 naar 33, -30%) en woninginbraak (van 38 naar 19, -50%). In het oog springende stijgers zijn het aantal autokraken (van 9 naar 15, +67%), geweld totaal (van 16 naar 23, +44%) en het aantal meldingen van fraude (van 53 naar 69, +30%). Vanwege de lage absolute aantallen in Oudewater zijn procentuele stijgingen en dalingen snel groot.
In reactie op de toename van het aantal autokraken geeft de politie aan dat 12 van de in totaal 15 gepleegde autokraken hebben plaatsgevonden in de eerste drie maanden van 2021. Na analyse is gebleken dat er verschillende goederen werden weggenomen, waaronder airbags en sturen. Bij dit type diefstal kan er sprake zijn van mobiel banditisme. Het aantal geweldsincidenten lijkt na een daling in 2020 in 2021 weer op het niveau van 2019 te liggen. De politie gaf in dat kader aan dat uit analyse blijkt dat een aantal incidenten dubbel in het registratiesysteem voorkomt, het feitelijk aantal incidenten ligt dus lager dan het geregistreerde totaal. Ten aanzien van de stijging van het aan meldingen van fraude (+30%) geeft de politie aan dat deze stijging voor een deel te wijten is aan de opkomst van cybercriminaliteit. De stijging van deze 'nieuwe' vorm van criminaliteit in de lokale cijfers past ook in de landelijk trend naar minder traditionele vormen van criminaliteit.
Het tegengaan van ondermijning is een belangrijk speerpunt in het Oudewaterse beleid. Binnen dit onderwerp worden drie prioriteiten gesteld: aanpak drugsgerelateerde criminaliteit, witwassen en fraude. Ondanks corona is er één (succesvolle) interventies gepleegd. Ook is de organisatie weerbaarder gemaakt tegen ondermijning.
Binnen de Persoonsgerichte Aanpak (PGA) wordt recidive verminderd en complexe casuïstiek integraal aangepakt. De kennis met betrekking tot complexe casuïstiek is vergroot. In 2021 zijn we gestart met 2 dossiers. Aan het einde van het jaar is 1 dossier op monitoren geplaatst. Het aantal PGA-dossiers staat hiermee eind 2021 op 1 actief dossier.
Wat hebben we gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?Om de organisatie weerbaarder te maken tegen ondermijning hebben de toezichthouders, BOA’s en beleidsadviseurs OOV een gecombineerde tweedaagse opleiding gevolgd. Op deze manier wordt de bewustwording van ondermijning steeds meer vergroot en leren collega’s beter te reageren op signalen van ondermijning.
Voor het voorkomen van nieuwe aanwas en het verminderen van recidive wordt integraal samengewerkt met ketenpartners en inwoners binnen de Lokale Persoonsgerichte Aanpak (PGA).
Voor de integrale aanpak jongerenoverlast hebben jongerenwerkers naast hun reguliere werkzaamheden ook een signaleringsfunctie uitgeoefend. Zij worden ingezet vanuit het Stadsteam Oudewater en spelen een grote verbindende rol tussen buurtsportcoaches, stadsteam, boa’s en politie. Wanneer zorgelijk gedrag wordt waargenomen, wordt dit gedeeld met de meest passende en / of betrokken partij. Hierdoor wordt ieders informatiepositie versterkt en kan overlast integraal worden aangepakt.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect1.2 Tegengaan van ondermijning van de rechtstaat.
1.3 Minder overlast door PGA'ers, door het zoveel mogelijk voorkomen van nieuwe aanmeldingen voor de PGA en verminderen van recidive bij uitstromers.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.2.1 Meer signalen ontvangen t.a.v. ondermijning binnen de gemeente Oudewater. De gemeente sluit zich aan bij Meld Misdaad Anoniem.
Inspanning 2021
1.2.2 aanpak van ondermijning, overlast en criminaliteit is meer organisatiebreed, al dan niet onder regie van OOV
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanning 2021
1.3.1 In 2021 worden maximaal 15 actieve PGA (persoonsgerichte aanpak) dossiers tegelijkertijd behandeld.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanning 2021
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Financiële analyseTaakvelden | Begroting na wijzigingen 2021 | Werkelijk 2021 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
0.1 Bestuur | 975.523 | 965.523 | 10.000 | |
0.2 Burgerzaken | 485.395 | 504.794 | -19.399 | |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 705.047 | 677.263 | 27.784 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 183.893 | 150.686 | 33.207 | |
Totaal Lasten | 2.349.858 | 2.298.266 | 51.592 | |
Baten | ||||
0.1 Bestuur | -138.253 | -138.162 | -91 | |
0.2 Burgerzaken | -117.664 | -142.900 | 25.236 | |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 0 | -2.893 | 2.893 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -9.382 | -17.782 | 8.400 | |
Totaal Baten | -265.299 | -301.736 | 36.437 | |
Onttrekkingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | -109.990 | -89.902 | -20.088 | |
Totaal Onttrekkingen | -109.990 | -89.902 | -20.088 | |
Gerealiseerd resultaat | 1.974.569 | 1.906.628 | 67.941 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Analyse lasten | Voordeel/nadeel | ||||
0.1 | Het budget Ambities Oudewater is in 2021 niet geheel benut, opdrachten zijn gegeven en lopen door in 2022. Voor deze post is een budgetoverheveling opgevoerd. | 60.179 | voordeel | |||
0.1 | Er is meer uitgegeven aan wachtgelden voor wethouders dan voorzien. | -16.937 | nadeel | |||
0.1 | Onkostenvergoedingen raad en B&W is hoger uitgevallen. | -16.520 | nadeel | |||
0.2 | Asielzoekers mogen 5 jaar na aankomst in Nederland een naturalisatie aanvragen. In 2015 is de instroom van asielzoekers hoog geweest, waardoor in 2021 veel aanvragen zijn gekomen. Bij hogere baten, zijn er ook hogere afdrachten aan de IND. | -9.033 | nadeel | |||
0.2 | Er zijn meer rijbewijzen afgegeven in de laatste periode van 2021. Daardoor zijn de afdrachten aan de RDW hoger. | -9.125 | nadeel | |||
1.1 | Het achterstallige onderhoud aan bluswatervoorzieningen is niet helemaal in 2021 uitgevoerd. Daarvoor is ook budget overgeheveld van 2021 naar 2022. | 11.541 | voordeel | |||
1.2 | Horecacoördinatie is beperkt uitgevoerd vanwege de beperkte openstellingen door Corona | 23.144 | voordeel | |||
1.2 | Er is een omissie opgetreden bij het opvoeren van de budgetoverhevelingen. Deze middelen zijn daardoor niet besteed. | 20.000 | voordeel | |||
Overige verschillen | -11.657 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten | 51.592 | voordeel | ||||
Taakveld | Analyse baten | Voordeel/nadeel | ||||
0.2 | Asielzoekers mogen 5 jaar na aankomst in Nederland een naturalisatie aanvragen. In 2015 is de instroom van asielzoekers hoog geweest, waardoor in 2021 veel aanvragen zijn gekomen. Tevens is door CoVID-19 een deel van de aanvragen van 2020 doorgeschoven naar 2021. Hierdoor is er een aanzienlijk voordeel op de leges voor naturalisaties in 2021. | 13.507 | voordeel | |||
0.2 | Door Covid-19 bleven in de eerste instantie de legesinkomsten op huwelijken achter. Hierom is de begroting bijgesteld bij de najaarsrapportage. Nadien zijn de baten alsnog ontvangen. | 14.396 | voordeel | |||
Overige verschillen | 8.534 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | 36.437 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | 88.029 | |||||
Taakveld | Mutaties reserves | Voordeel/nadeel | ||||
0.10-I | Lagere onttrekking aan de Algemene Reserve | -20.088 | ||||
Totaal mutaties reserves | -20.088 | Voordeel | ||||
Budgetoverhevelingen | ||||||
0.1 | Ambities Oudewater | 60.179 | ||||
1.1 | Bluswatervoorzieningen | 14.433 | ||||
Totaal voorgestelde budgetoverhevelingen | 74.612 |
Formatie (overige formatie in dienst van Woerden vanwege de DVO)
Terug naar navigatie - Formatie (overige formatie in dienst van Woerden vanwege de DVO)Periode | Oudewater |
---|---|
2020 | 0,2 fte per 1.000 inwoners |
2021 | 0,2 fte per 1.000 inwoners |
Bezetting (overige bezetting opgenomen in Woerden vanwege de DVO)
Terug naar navigatie - Bezetting (overige bezetting opgenomen in Woerden vanwege de DVO)Periode | Oudewater |
---|---|
2020 | 0,2 fte per 1.000 inwoners |
2021 | 0,2 fte per 1.000 inwoners |
Apparaatskosten
Terug naar navigatie - ApparaatskostenPeriode | Oudewater |
---|---|
2020 | 511 euro per inwoner |
2021 | 523 euro per inwoner |
Overhead
Terug naar navigatie - OverheadPeriode | Oudewater |
---|---|
2019 | 15,6 % van totale lasten |
2020 | 17,4 % van totale lasten |
2021 | 16,7 % van totale lasten |
Verwijzing Halt
Terug naar navigatie - Verwijzing HaltPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 38 per 10.000 inwoners 12-17 jr | 119 per 10.000 inwoners 12-17 jr |
2019 | 128 per 10.000 inwoners 12-17 jr | 132 per 10.000 inwoners 12-17 jr |
2020 | 90 per 10.000 inwoners 12-17 jr | 110 per 10.000 inwoners 12-17 jr |
Winkeldiefstal
Terug naar navigatie - WinkeldiefstalPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 0 per 1.000 inwoners | 2,2 per 1.000 inwoners |
2019 | 0 per 1.000 inwoners | 2,3 per 1.000 inwoners |
2020 | 0,5 per 1.000 inwoners | 2 per 1.000 inwoners |
2021 | 0 per 1.000 inwoners | 1,8 per 1.000 inwoners |
Geweldsmisdrijven
Terug naar navigatie - GeweldsmisdrijvenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 2,3 per 1.000 inwoners | 4,8 per 1.000 inwoners |
2019 | 2,5 per 1.000 inwoners | 4,8 per 1.000 inwoners |
2020 | 1,5 per 1.000 inwoners | 4,6 per 1.000 inwoners |
2021 | 2 per 1.000 inwoners | 4,3 per 1.000 inwoners |
Diefstal uit woning
Terug naar navigatie - Diefstal uit woningPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 2 per 1.000 inwoners | 2,5 per 1.000 inwoners |
2019 | 2 per 1.000 inwoners | 2,3 per 1.000 inwoners |
2020 | 3,9 per 1.000 inwoners | 1,8 per 1.000 inwoners |
2021 | 2 per 1.000 inwoners | 1,3 per 1.000 inwoners |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)
Terug naar navigatie - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2019 | 3,9 aantal per 1.000 inwoners | 5,9 aantal per 1.000 inwoners |
2020 | 2,9 aantal per 1.000 inwoners | 6,2 aantal per 1.000 inwoners |
2021 | 3,5 aantal per 1.000 inwoners | 6,1 aantal per 1.000 inwoners |
Demografische druk
Terug naar navigatie - Demografische drukPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2019 | 78 % groene en grijze druk tov 20-64 | 69,8 % groene en grijze druk tov 20-64 |
2020 | 78,7 % groene en grijze druk tov 20-64 | 70 % groene en grijze druk tov 20-64 |
2021 | 78,9 % groene en grijze druk tov 20-64 | 70,1 % groene en grijze druk tov 20-64 |
Jongeren met jeugdreclassering
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdreclasseringPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 0 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 0,4 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar |
2019 | 0 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 0,4 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar |
2020 | 0 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 0,4 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar |
2021 | 0 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 0,3 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar |
Jongeren met een delict voor de rechter
Terug naar navigatie - Jongeren met een delict voor de rechterPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
(2015) | 1 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 1 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar |