Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2020-2023
>
Inspanningen
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Home
Programma's
Leeswijzer
Aanbiedingsbrief
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Programma 3 Sociaal domein
Programma 4 Cultuur, economie en milieu
Programma 5 Sport en onderwijs
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Programma 7 Algemene inkomsten
Programma 8 Overhead
Amendementen en moties
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Verbonden partijen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Bedrijfsvoering
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Kapitaalgoederen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Bijlagen
Bijlage 1 Financiële begroting
Bijlage 2 Investeringsplanning
Bijlage 3 Meerjarig overzicht reserves en voorzieningen
Bijlage 4 Incidentele baten en lasten in meerjarenperspectief
Bijlage 5 EMU Saldo
Bijlage 6 Balans in meerjarenperspectief
Bijlage 7 Bijdrage Oudewater
Inspanningen
Home
Programma's
Leeswijzer
Aanbiedingsbrief
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Programma 3 Sociaal domein
Programma 4 Cultuur, economie en milieu
Programma 5 Sport en onderwijs
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Programma 7 Algemene inkomsten
Programma 8 Overhead
Amendementen en moties
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Verbonden partijen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Bedrijfsvoering
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Kapitaalgoederen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Bijlagen
Bijlage 1 Financiële begroting
Bijlage 2 Investeringsplanning
Bijlage 3 Meerjarig overzicht reserves en voorzieningen
Bijlage 4 Incidentele baten en lasten in meerjarenperspectief
Bijlage 5 EMU Saldo
Bijlage 6 Balans in meerjarenperspectief
Bijlage 7 Bijdrage Oudewater
Inspanningen
Tonen
Inspanningen (104)
1.1.1.1 Herontwerpen bestaande websites
1.1.1.2 Aanschaf gebruiksvriendelijke formulierengenerator met meetbare formulieren
1.1.1.3 Beleggen van formulierenbeheer in de organisatie
1.1.1.4 Ontwikkelen mijn omgeving (inwonercloud) + beheer beleggen in de organisatie
1.1.2.1 Bezetting en kwaliteit medewerkers up to date. Stabiele ICT omgeving.
1.1.3.1 De gemeente is verplicht om een jaarlijks onderzoek uit te voeren naar de inrichting, werking en beveiliging.
1.1.4.1 Alle noodzakelijke acties uitvoeren om woonfraude en adresfraude tegen te gaan.
1.2.1.1 Opleiden en trainen van collega’s en ondernemers op het gebied van bewustwording.
1.2.1.2 Actualiseren van bevoegdheden (APV, beleidsregels, etc.) burgemeester.
1.2.1.3 Verbeteren van informatiepositie van gemeente.
1.2.2.1 M.b.t. de uitvoerings- en beleidstaken rondom toezicht, handhaving en veiligheid is er goede afstemming, zodat er sprake is van een integrale aanpak.
1.3.1.1 Afspraken en acties uitzetten aan de hand van PGA-overleggen.
1.3.1.2 Monitoring en coördinering van acties op de leefgebieden van de ketenpartners.
1.3.1.3 Voeren van gesprekken met de PGA cliënten en familie.
1.3.1.4 Inspelen op incidenten in lopende PGA trajecten.
2.1.1.1 Het fietsbeleidsplan en de bijbehorende uitvoeringsagenda worden opgesteld en ter besluitvorming voorgelegd.
2.1.1.2 Vanuit onderhoud wordt de Waardsedijk met fietssuggestiestroken opgeknapt.
2.2.1.1 Opstellen plan van aanpak overlast verkeer in het buitengebied, vaststelling door college.
2.3.1.1 De omvang, kwaliteit en ambitie van het areaal zijn inzichtelijk. Inventarisatie en inspectie van het areaal worden uitgevoerd, conform inspectieplan Openbare Ruimte.
2.3.1.2 De Wegenlegger wordt opgesteld en vastgesteld.
2.3.1.3 Middels de Taskforce-IBOR wordt samen met de raad de ambitie per beheerdiscipline doorgerekend naar benodigde budgetten.
2.3.2.1 Uitvoering reconstructie Lange Burchwal en Wijngaardstraat (Masterplan Binnenstad).
2.3.2.2 Uitvoering vervanging Wilhelmina van Pruisenbrug en groot onderhoud Hoenkoopse Brug.
2.3.2.3 Uitvoering vervanging verharding Joh. J. Vierbergenweg.
2.3.2.4 Uitvoering Gemeentelijk Waterbeleidsplan 2020 - 2024 (vaststelling 11 juli 2019).
2.3.2.5 Uitvoering aanbrengen beschoeiing en herstellen oevers Lange Linschoten is gestart (oplevering 2024).
2.3.3.1 Ontwikkelen van het MOP (dat voldoet aan BBV vereisten) waarin meerjarig de reconstructies en groot onderhoud zijn gedefinieerd.
3.1.1.1 We zetten een methodiek en werkwijze in (pilot Ferm Wijzer), die leidt tot een gezamenlijke en sluitende aanpak, waarbij de jeugdwet, Wmo-wet en participatiewet zo goed mogelijk op elkaar aansluiten.
3.1.1.2 We zetten een project op voor het verbeteren van taal- en basisvaardigheden op de werkvloer.
3.1.1.3 We versterken de samenwerking met onze partners en externe partijen voor het onderzoeken en/of ontwikkelen van passende arrangementen en instrumenten.
3.1.1.4 We initiëren en versterken de ontwikkelingen en samenwerkingen gericht op het bevorderen van arbeidsparticipatie van deze inwoners.
3.1.1.5 We meten de stappen die gezet zijn aan de hand van de doorstroom binnen het totale traject.
3.2.1.1 Stadsteam Oudewater informeert en ondersteunt mantelzorgers.
3.2.1.2 Voorlichting en communicatie (communicatie campagne) over het lokale aanbod aan ondersteuning (o.a inkomensondersteuning) en de rol van het stadsteam.
3.2.2.1 Onderzoeken van de mogelijkheid voor een huiskamer / inloopactiviteiten in De Wulverhorst.
3.2.2.2 Onderzoeken van de mogelijkheid voor een huiskamer van de stad in de Klepper.
3.2.2.3 Voorlichting en communicatie over het lokale aanbod aan welzijnsactiviteiten.
3.2.2.4 Deelnemen aan de week tegen de eenzaamheid.
3.2.3.1 Onderzoeken hoe de vraag van oudere inwoners en aanbod van vrijwilligers samen komen.
3.2.3.2 Onderzoeken van de coördinatiemogelijkheden op het vrijwilligerswerk (rol voor het Stadsteam en De Wulverhorst).
3.2.3.3 2 á 3 keer per jaar faciliteert de gemeente de Open Tafel voor vrijwilligersorganisaties, het thema Ouderen langer thuis vindt (ook) daar zijn plek.
3.2.4.1 Onderzoeken van de mogelijkheid van Wmo indiceren door wijkverpleging.
3.2.4.2 Onderzoeken van de mogelijkheid om huishoudelijke hulp in te zetten voor signalering en toeleiden naar het stadsteam
3.3.1.1 Onderdeel prestatieafspraken: nieuwbouw van levensloopbestendige woningen.
3.3.1.2 Regionaal experiment Van Groot naar Beter wordt opgezet.
3.3.1.3 We kijken naar de inzet van een Wooncoach vanuit Woningraat (b.v. als pilot bij toewijzing van woningen Schuylenburcht).
3.3.2.1 Aanbieden van workshop Rode Kruis "goed voorbereid".
3.3.3.1 Aanbesteding regiotaxi 2020.
3.3.3.2 Starten pilots vernieuwing regiotaxi.
3.3.3.3 Inventarisatie mogelijkheden van vervoer voor inwoners en opnemen in sociale kaart.
3.4.1.1 We gaan casemanagement verder ontwikkelen, waardoor we beter kunnen sturen op het resultaat van de zorg.
3.4.1.2 Bij de inkoop van het maatwerk worden contractafspraken gemaakt over op- en afschaling van zorg en de samenwerking met (informele) organisaties.
3.4.1.3 De middelen van het regionale transformatiefonds worden ingezet om minder uithuisplaatsingen te realiseren, om meer jeugdigen in een gezin(svorm) op te laten groeien en om uitstroom van jongeren na een 4e zorgtraject (algemeen) te vergroten.
3.4.2.1 We versterken de positie van het Stadsteam t.o.v. andere verwijzers binnen de jeugdhulp.
3.4.2.2 We verkennen de mogelijkheden m.b.t. het zelf begeleiding bieden vanuit het Stadsteam voor betere en snellere zorg dichtbij.
3.4.3.1 We versterken de organisatiekracht van de sociaal maatschappelijke voorzieningen in de stad en faciliteren de randvoorwaarden voor een betere verbinding tussen zorg, welzijn en gezondheid.
3.5.1.1 We richten het proces rondom de nieuwe inburgeringswet in, waaronder het aanpassen van de verordening, aanbesteding taalinstituut, regelen uitvoeringsorganisatie, inkopen duale trajecten.
3.6.1.1 We zetten in samenwerking met Ferm Werk een re-integratiebureau in met landelijke ervaring in het begeleiden van statushouders met een grote afstand tot de arbeidsmarkt naar werk.
3.6.1.2 Statushouders krijgen naast de reguliere inburgering een programma gericht op taal en studievaardigheden. Daarnaast zal huiswerkbegeleiding geboden worden.
3.6.2.1 Het aanbieden van onderwijs vindt plaats met verschillende onderwijspartners, die allen hun eigen rol hebben in het onderwijsaanbod.
3.6.3.1 We bieden empowermenttrainingen aan die de kloof tussen hun eigen cultuur en Nederlandse cultuur verkleint.
4.1.1.1 Bibliotheek neemt als kernpartner deel aan projectteam voor herontwikkeling van gebouw De Klepper als 'huiskamer van de stad' met oog voor de couleur locale.
4.2.1.1 We ondersteunen lokale collectieve energie-initiatieven op gemeentelijk, buurt, wijk en dorpsniveau en ook het professionaliseren van regionale samenwerking energie initiatieven.
4.2.1.2 We zetten o.a. subsidie in om energie-initiatieven te ondersteunen.
4.2.1.3 We zetten het energieloket Jouwhuisslimmer.nl in als eerste aanspreekpunt.
4.3.1.1 We verduurzamen de bestaande bouw door een start te maken met het opstellen van een warmtevisie en de samenwerking te zoeken met Woningraat. De warmtevisie is input voor de Omgevingsvisie.
4.3.2.1 We stellen een plan van aanpak op om maatschappelijk vastgoed te verduurzamen.
4.4.1.1 We werken in de regio samen aan een Regionale Energie Strategie voor elektriciteit en warmte, waarvoor in 2020 een 'conceptbod' van de regionale opgave aan het rijk wordt aangeboden.
4.4.2.1 We starten samen met de samenleving met het opstellen van een afwegingskader voor duurzame energie opwekking, waaronder windenergie, zonne-energie en warmte koude opslag.
4.5.1.1 Het paraplu bestemmingsplan cultuurhistorie is naar aanleiding van de Cultuurhistorische waardenkaart door de gemeenteraad vastgesteld vooruitlopend op omgevingsvisies.
4.5.2.1 Het Streefbeeld Vestingstad Oudewater wordt ter inspiratie meegegeven aan ontwikkelaars en ondernemers.
4.5.3.1 Erfgoedadvisering wordt integraal meegenomen in projecten en plannen.
4.5.3.2 Cultuurhistorie is vast agendapunt bij TCPO.
4.5.4.1 In Q1 vinden gesprekken plaats met de kerken over het gebruik en behoud van de panden voor nu en in de toekomst.
4.5.5.1 Q4 door gemeenteraad vastgesteld.
4.6.1.1 Opstellen van de herziene economische agenda in samenwerking met ondernemers(verenigingen).
4.6.1.2 Een verbeterde samenwerking met ondernemers(verenigingen) aan economische uitdagingen middels de economische agenda.
4.6.2.1 Het, gegeven de Economische Agenda, behartigen van de belangen van de Oudewaterse economie in de regio en de provincie.
4.7.1.1 Opstellen en uitvoeren van uitvoeringsprogramma Recreatie en Toerisme (opvolging programma Kracht van Oudewater).
4.7.1.2 Verbetering van faciliteiten routegebonden recreatie (aanlegplekken en uitbreiding routennetwerk).
6.1.1.1 In 2020 worden er 12 woningen opgeleverd. Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van circa 160 woningen t/m 2025 waarvan 70 t/m 2022.
6.1.1.2 Herijking Woonvisie
6.1.2.1 Planontwikkeling huisvesting tijdelijke arbeidsmigranten op locatie vrachtwagenparkeerplaats Tappersheul.
6.2.1.1 Vaststellen bestemmingsplan.
6.2.2.1 Vaststellen bestemmingsplan.
6.2.3.1 Opstellen van een (woningbouw)programma en stedenbouwkundige visie in overleg met stakeholders en de locatie-eigenaar.
6.2.4.1 Vaststellen bestemmingsplan.
6.2.5.1 Vaststellen bestemmingsplan inclusief herstructureringsplan.
6.2.6.1 Planontwikkeling met als eerste stap het vaststellen van een Visie op de kernrandzone in afstemming met de provincie.
6.2.7.1 Lobby bij Provincie om in de nieuwe Provinciale Omgevingsvisie (POVI) een nieuwe woningbouwlocatie buiten de rode contour op te nemen.
6.3.1.1 Opstellen Omgevingsvisie Oudewater die in afstemming met regionale processen (Lopikerwaard, U16 en Provincie) via participatie tot stand komt.
6.3.2.1 Opstellen concept-omgevingsplan binnenstad.
6.3.3.1 In 2020 wordt in samenwerking met de regio en Odru voorbereidingen getroffen voor het DSO.
6.3.4.1 Opstellen regionale Omgevingsagenda Lopikerwaard.
6.4.1.1 Een deel van de gemaakte keuzes ten aanzien van de Klepper zijn uitgevoerd.
7.1.1.1 Implementatie rapport en adviezen financiële gezondheid ((advies 1 Deloitte, begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn).
7.1.2.1 Binnen twee weken na uitkomen van circulaires wordt een RIB opgesteld.
7.2.1.1 Door middel van instructies en voorlichting opstellers bewust laten zijn dat er geen voorstellen worden gedaan zonder dekking.
7.2.1.2 Toetsing van de voorstellen op naleving.
7.2.2.1 Richtlijnen/instructies opstellen en personeel informeren/voorlichten.
7.2.2.2 Toetsing op naleving van de financiële kaders.
7.2.3.1 Format van raadsvoorstel en werkprocessen totstandkoming van voorstel aanpassen.
7.2.4.1 Actualiseren van notitie Financiële Sturing.
7.2.5.1 Integraal overzicht van financiële raadsbesluiten, moties, amendementen met monitor op verwerking/uitvoering.
Vorige
/ 371
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk