Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Walther Kok | Participatiewet, armoedebeleid, inburgering, publieke gezondheidszorg, welzijn en ouderenzorg, Stadsteam |
Ivo ten Hagen | Jeugdzorg |
Programma 3 Sociaal domein
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Algemene voorzieningen gericht op participatie: - ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg - sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw - preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ) - buurt- en clubhuizen - collectief aanvullend vervoer - toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen - vreemdelingen - LHBT+ beleid |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening). |
6.3 Inkomensregelingen | Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid. |
6.4 WSW en beschut werk | Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid. |
6.5 Arbeidsparticipatie | Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen. |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) | Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden. |
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo) 6.71b Begeleiding (Wmo) 6.71c Dagbesteding (Wmo) 6.71d Overige maatwerkarrangementen (Wmo) | Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking. |
6.72a Jeugdzorg begeleiding 6.72b Jeugdzorg behandeling 6.72c Jeugdhulp dagbesteding 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder. |
6.73a Pleegzorg 6.73b Gezinsgericht 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf. |
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | Generalistische basis GGZ, kindergeneeskunde, Jeugd ggz behandeling regulier, specialistische en diagnostiek. |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | Jeugdhulp die vanwege een crisissituatie verleend wordt (thuis of bij een aanbieder). |
6.74c Gesloten plaatsing | Jeugdhulp waarbij de jongere verblijft bij een jeugdaanbieder o.b.v. een machtiging gesloten jeugdzorg of machtiging BOPZ en Wvggz. |
6.81a Beschermd wonen (Wmo) 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) | Opvang- en beschermdwonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven. |
6.82a Jeugdbescherming 6.82b Jeugdreclassering | Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven. |
7.1 - Volksgezondheid | Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen. |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesDe koers die de afgelopen jaren is ingezet, leidt tot goede resultaten. In de basis gaat het goed met het Sociaal Domein. Wel vraagt het constante ontwikkeling in lijn met de maatschappelijke en wettelijke ontwikkelingen. Versteviging van de monitoring van financiën en resultaten is van groot belang voor het hebben en houden van grip op het sociaal domein. De focus komt de komende jaren te liggen op de sociale basis, 'het cement van de stad'. Het zijn de maatschappelijke organisaties en verenigingen die de stad maken.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenHet Sociaal Akkoord vormt de leidraad voor het (brede) sociaal domein van 2023 tot 2027. Het Sociaal Akkoord is nadrukkelijk een akkoord dat voortkomt uit de samenleving zelf en gaat over opgroeien, jeugdzorg, onderwijs(huisvesting), cultuur, sport, gezondheid, onderwijs, sociale basis, Wmo-voorzieningen, werk & inkomen en bestaanszekerheid. Op 29 juni 2023 heeft de gemeenteraad ingestemd met de beleidskaders van het Sociaal Akkoord, waarin de uitgangspunten en de beleidsdoelen staan beschreven. Deze worden, samen met partners, uitgewerkt in een uitvoeringsplan; besluitvorming daarover door de raad vindt eind 2023 plaats.
De komende jaren staan in het teken van het verstevigen van voorzieningen en netwerken die het in Oudewater mogelijk maken om een gezond, vitaal, sociaal en zelfstandig leven te leiden. Goede verbindingen tussen inwoners onderling, tussen betrokken (maatschappelijke) organisaties en tussen gemeente en samenleving zijn dan belangrijk. Ontmoeting, samenwerking en het op effectieve wijze bereiken van inwoners worden meegenomen in alle thema’s waaruit het Sociaal Akkoord is opgebouwd:
- Gezondheid, cultuur en bewegen: over het stimuleren van een gezonde leefstijl (positieve gezondheid, mentale veerkracht, ontmoeting) en een uitnodigende leefomgeving om te bewegen, te ontmoeten en cultuur te beleven.
- Opvoeden en opgroeien: met als doelen gelijke kansen voor kinderen om zich te ontwikkelen en op te groeien, voldoende mogelijkheden voor ontmoeting en contact voor kinderen, jongeren en ouders.
- Maatschappelijke ondersteuning en betrokkenheid: voor het stimuleren van zelfredzaamheid en samenredzaamheid, ondersteuning voor mantelzorgers, voldoende ontmoeting en activiteiten, en samenwerking tussen organisaties vanuit zorg, wonen en sociaal domein (domeinoverstijgende samenwerking).
- Werk en inkomen: focus op het vergroten van bestaanszekerheid en het tegengaan van armoede, organiseren dat inwoners kunnen meedoen naar vermogen en nieuwkomers in Oudewater zich zo snel mogelijk thuis laten voelen.
- Wonen en leefomgeving: inwoners wonen zo lang mogelijk zelfstandig, ook als er een specifieke ondersteuningsbehoefte is. Daarvoor is geschikt woningaanbod nodig, moet de leefomgeving passend zijn en moeten er voorzieningen zijn die veilig, prettig en zelfstandig wonen mogelijk maken.
Opgave Gezondheid, cultuur en bewegen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.1 Inwoners van Oudewater hebben een gezonde leefstijl.
Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Gezondheid, cultuur en bewegen
-
3.1.1 Inwoners hebben een betere mentale gezondheid
- 3.1.1.1 Inzetten van interventies die een bijdrage leveren aan het voorkomen van eenzaamheid en het vergroten van de mentale gezondheid onder jongeren, volwassenen en ouderen.
- 3.1.1.2 Impuls aan activiteiten en inzet die geschaard kunnen worden onder ‘Welzijn op Recept’.
- 3.1.1.3 Onderzoeken wat de behoeften zijn van jongeren die nu niet meedoen met activiteiten wegens mentale/fysieke moeilijkheden.
- 3.1.1.4 / 6.4.1.4 Als betrokkenen in het te ontwikkelen concept ‘huiskamer van de stad’ meedenken over behoeften aan ontmoetingsplekken en hoe deze aldaar in te vullen.
- 3.1.2 Inwoners hebben een gezond gewicht.
- 3.1.3 Middelengebruik onder inwoners neemt af.
- 3.1.4 Iedereen kan gebruikmaken van sportactiviteiten en cultuur en is bekend met het aanbod.
- 3.1.5 Oudewater heeft een omgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.
-
3.1.1 Inwoners hebben een betere mentale gezondheid
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.1.1 Inwoners hebben een betere mentale gezondheid
Inspanningen
3.1.2 Inwoners hebben een gezond gewicht.
Inspanningen
3.1.3 Middelengebruik onder inwoners neemt af.
Inspanningen
3.1.4 Iedereen kan gebruikmaken van sportactiviteiten en cultuur en is bekend met het aanbod.
Inspanningen
3.1.5 Oudewater heeft een omgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.
Inspanningen
Opgave Opvoeden en opgroeien
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.2 Alle kinderen in Oudewater krijgen gelijke kansen om zich te ontwikkelen en groeien veilig op. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, kent Oudewater een sterk netwerk dat daarbij kan adviseren, ondersteunen of toeleiden naar hulp. Kinderen in problemen worden zo veel mogelijk in hun eigen omgeving en met hun ouders en verzorgers geholpen.
Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Opvoeden en opgroeien
- 3.2.1 Elk kind heeft een kansrijke start.
- 3.2.2 Onderlinge steun voor ouders en kinderen in (kwetsbare) situaties is verbeterd.
-
3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.
- 3.2.3.1 Opstellen notitie onderwijskansen, waarin ook uitbreiding regeling peuteropvangtoeslag en vergroten ouderbetrokkenheid een plek krijgen.
- 3.2.3.2 Evalueren van het programma Onderwijs Oudewater. Succesvolle onderdelen voortzetten en borgen in lijn met de kaders van de Hervormingsagenda Jeugd.
- 3.2.3.3 Vernieuwen van verordening en beleidsregels leerlingenvervoer met nadruk op zelfstandig leren reizen. Daartoe ook de huidige situatie evalueren.
-
3.2.4 Veerkrachtige en weerbare jongeren.
- 3.2.4.1 Het zicht verbeteren op Oudewaterse jongeren die niet (meer) in Oudewater naar school gaan, door betere contacten met middelbare scholen.
- 3.2.4.2 Evalueren van de inzet van jongerenwerk om de mogelijke behoefte en nodige inzet scherp te krijgen en een voorstel te maken voor vervolg.
- 3.2.4.3 Bieden van (groeps)aanbod gericht op (mentale) weerbaarheid en veerkracht. Hierbij is ook aandacht voor digitale vaardigheden en prestatiedruk.
-
3.2.5 Meer ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen.
- 3.2.5.1 Onderzoeken welke ontmoetingsbehoefte er is onder jongeren.
- 3.2.5.2 Verkennen wat er nodig is voor de jongeren 12+ die naar Speciaal Onderwijs gaan om elkaar te ontmoeten en een netwerk op te bouwen in Oudewater.
- 3.2.5.3 Verkennen van de mogelijkheden voor het opzetten van een bso+ voor kinderen die naar SO of SBO gaan.
-
3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.
- 3.2.6.1 Regionaal uitvoeren van de proeftuin Bescherming in Beweging om gezinnen met zorgen over veiligheid steeds passender te helpen.
- 3.2.6.2 De regeling om in aanmerking te komen voor kinderopvang o.b.v. een sociaal-medische indicatie efficiënter en toegankelijker maken.
- 3.2.6.3 Doorontwikkelen Stadsteam in het kader van de hervormingsagenda Jeugd en toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming.
- 3.2.6.4 De huidige inkoop van jeugdzorg en Wmo en de regionale samenwerking in Utrecht-West evalueren, en de aanbevelingen uit de evaluatie implementeren.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.2.1 Elk kind heeft een kansrijke start.
Inspanningen
3.2.2 Onderlinge steun voor ouders en kinderen in (kwetsbare) situaties is verbeterd.
Inspanningen
3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.
Inspanningen
3.2.4 Veerkrachtige en weerbare jongeren.
Inspanningen
3.2.5 Meer ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen.
Inspanningen
3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.
Inspanningen
Opgave Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.3 Inwoners zijn zelfredzaam en zijn in staat om te gaan met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, is er een sterk netwerk dat dit kan bieden of dat doorverwijst naar hulp en ondersteuning.
Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid
- 3.3.1 Inwoners kunnen prettig en gezond ouder worden.
- 3.3.2 De weg naar welzijn, ontmoeting en ondersteuning is bekend voor inwoners.
-
3.3.3 Inwoners nemen deel aan de samenleving door het hebben van sociale netwerken, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten.
- 3.3.3.1 Verder met (evalueren van) verschillende bestaande netwerken en overleggen, om meer samenhang en een rolverdeling aan te kunnen brengen.
- 3.3.3.2 Realiseren van meer ruimte voor ontmoeting voor verschillende doelgroepen. Zie ook 3.2.5.
- 3.3.3.3 Subsidiebeleid herzien (subsidieverordening, beleidsregels en proces) voor alle subsidies in het sociaal domein.
- 3.3.4 Ondersteuning vanuit het Stadsteam voor inwoners met vraagstukken rondom mentale gezondheid en psychische kwetsbaarheid.
- 3.3.5 Mantelzorgers worden adequaat ondersteund.
- 3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.
- 3.3.7 De Oudewaterse samenleving draagt bij aan het (kunnen) omgaan met mensen met dementie.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.3.1 Inwoners kunnen prettig en gezond ouder worden.
Inspanningen
3.3.2 De weg naar welzijn, ontmoeting en ondersteuning is bekend voor inwoners.
Inspanningen
3.3.3 Inwoners nemen deel aan de samenleving door het hebben van sociale netwerken, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten.
Inspanningen
3.3.4 Ondersteuning vanuit het Stadsteam voor inwoners met vraagstukken rondom mentale gezondheid en psychische kwetsbaarheid.
Inspanningen
3.3.5 Mantelzorgers worden adequaat ondersteund.
Inspanningen
3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.
Inspanningen
3.3.7 De Oudewaterse samenleving draagt bij aan het (kunnen) omgaan met mensen met dementie.
Inspanningen
Opgave Werk en Inkomen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.4 Inwoners van Oudewater hebben voldoende middelen om in hun eigen levensonderhoud te voorzien.
3.5 Meer inwoners worden bereikt door betere communicatie over regelingen en ondersteuning m.b.t. werk en inkomen.
3.6 Inwoners met betalingsachterstanden worden tijdig geholpen zodat zij niet te maken krijgen met problematische schulden.
3.7 Inwoners van Oudewater werken of participeren naar vermogen.
3.8 Nieuwe inwoners voelen zich thuis in Oudewater en doen mee naar vermogen.
Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Werk en Inkomen
- 3.4.1 Meer bestaanszekerheid voor alle inwoners.
-
3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.
- 3.4.2.1 De toegang tot regelingen vereenvoudigen door aanpassen van aanvraagprocedures en formulieren.
- 3.4.2.2 Onderzoeken van uitbreiding en/of aanpassing van regelingen, zoals Stadspas en deelname Jeugdfonds sport & cultuur.
- 3.4.2.3 Kwetsbare inwoners meer betrekken bij totstandkoming beleid. Uitwerken en uitvoeren plan voor instellen klankbordgroep.
- 3.5.1 Er wordt meer gebruikgemaakt van (gemeentelijke) regelingen.
-
3.6.1 Vroegsignalering is verankerd in de werkwijze van het Stadsteam.
- 3.6.1.1 In kaart brengen wat nodig is om te werken volgens het convenant vroegsignalering: hoe omgaan met opvolging signalen en welke inzet van het Stadsteam is daarvoor nodig.
- 3.6.1.2 Plan maken voor aanpak en kosten.
- 3.6.1.3 Het Stadsteam sluit zich aan bij het landelijk convenant vroegsignalering.
- 3.7.1 Meer inwoners met een bijstandsuitkering gaan bij werkgevers of vrijwilligersorganisaties aan de slag.
-
3.7.2 Door intensivering van de dienstverlening en de inzet van een methodische aanpak voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt stijgt de participatie van deze inwoners met 25% tot 35%.
- 3.7.2.1 FermWerk begeleidt inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt intensief, waarbij aandacht is voor maatwerk en doorbemiddeling naar passende activeringsplekken via Stadsteam.
- 3.7.2.2 Monitoren van de voortgang en het effect van de ingezette middelen met behulp van de opgenomen indicatoren in de kwartaalrapportages van Ferm Werk.
- 3.8.1 De keten rondom inburgering functioneert naar behoren.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.4.1 Meer bestaanszekerheid voor alle inwoners.
Inspanningen
3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.
Inspanningen
3.5.1 Er wordt meer gebruikgemaakt van (gemeentelijke) regelingen.
Inspanningen
3.6.1 Vroegsignalering is verankerd in de werkwijze van het Stadsteam.
Inspanningen
3.7.1 Meer inwoners met een bijstandsuitkering gaan bij werkgevers of vrijwilligersorganisaties aan de slag.
Inspanningen
3.7.2 Door intensivering van de dienstverlening en de inzet van een methodische aanpak voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt stijgt de participatie van deze inwoners met 25% tot 35%.
Inspanningen
3.8.1 De keten rondom inburgering functioneert naar behoren.
Inspanningen
Opgave Wonen en leefomgeving
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.9 De openbare ruimte nodigt uit tot bewegen en ontmoeting en biedt de mogelijkheid om cultuur te beleven (zie ook 3.1).
3.10 In het woningaanbod wordt rekening gehouden met behoeften van alle inwoners.
3.11 Er is aandacht voor leefbaarheid in de kleinere kernen.
3.12 Inwoners wonen zo lang mogelijk thuis en kunnen in hun thuisomgeving worden ondersteund.
3.13 Inwoners kunnen op een prettige manier zo lang mogelijk thuis blijven wonen.
Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Wonen en leefomgeving
- 3.9.1 / 4.1.1 Het cultuuraanbod versterken en de onderlinge samenhang vergroten.
- 3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.
- 3.11.1 Bij ontwikkeling van beleid wordt nagedacht over de leefbaarheid in alle kernen in Oudewater.
-
3.12.1 / 6.1.5 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.
- 3.12.1.1 / 6.1.5.1 Op basis van de herijkte woonvisie in 2025 prestatieafspraken maken met de Wulverhorst over de huisvesting van bijzondere doelgroepen.
- 3.12.1.2 / 6.1.5.2 Regionale afspraken maken omtrent passend wonen van kwetsbare doelgroepen in Oudewater. Woonzorginitiatieven toetsen aan de hand van de uitkomsten van het regionale woonzorgonderzoek.
- 3.13.1 Meer inwoners krjigen een erkende valpreventieve interventie om risco's op valongelukken te verkleinen.
- 3.13.2 Inwoners weten wat ze moeten doen om voorbereid te zijn op (extreme) hitte.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.9.1 / 4.1.1 Het cultuuraanbod versterken en de onderlinge samenhang vergroten.
Inspanningen
3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.
Inspanningen
3.11.1 Bij ontwikkeling van beleid wordt nagedacht over de leefbaarheid in alle kernen in Oudewater.
Inspanningen
3.12.1 / 6.1.5 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.
Inspanningen
3.13.1 Meer inwoners krjigen een erkende valpreventieve interventie om risco's op valongelukken te verkleinen.
Inspanningen
3.13.2 Inwoners weten wat ze moeten doen om voorbereid te zijn op (extreme) hitte.
Inspanningen
Netto arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - Netto arbeidsparticipatiePeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 73,4 % van de beroepsbev (15-75 jr) heeft betaald werk | 70,4 % van de beroepsbev (15-75 jr) heeft betaald werk |
2022 | 74,9 % van de beroepsbev (15-75 jr) heeft betaald werk | 72,2 % van de beroepsbev (15-75 jr) heeft betaald werk |
Achterstand onder jeugd: Werkloze jongeren
Terug naar navigatie - Achterstand onder jeugd: Werkloze jongerenOmschrijving (toelichting)
Voor Oudewater geen gegevens bekend.
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 (Odw g.g.) | % 16- t/m 22-jarigen | 2 % 16- t/m 22-jarigen |
2021 (Odw g.g.) | % 16- t/m 22-jarigen | 2 % 16- t/m 22-jarigen |
Achterstand onder jeugd: Kinderen in uitkeringsgezin
Terug naar navigatie - Achterstand onder jeugd: Kinderen in uitkeringsgezinPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 3 % van kinderen tot 18 jaar | 6 % van kinderen tot 18 jaar |
2021 | 4 % van kinderen tot 18 jaar | 6 % van kinderen tot 18 jaar |
Personen met een bijstandsuitkering
Terug naar navigatie - Personen met een bijstandsuitkeringPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 221,9 per 10.000 inwoners | 459,7 per 10.000 inwoners |
2021 | 185,4 per 10.000 inwoners | 431,2 per 10.000 inwoners |
Lopende re-integratievoorzieningen
Terug naar navigatie - Lopende re-integratievoorzieningenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 174,7 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 197,7 per 10.000 inwoners 15-64 jaar |
2022 | 175,5 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 197,7 per 10.000 inwoners 15-64 jaar |
Jongeren met jeugdhulp
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdhulpPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 10,3 % van alle jongeren tot 18 jaar | 13,2 % van alle jongeren tot 18 jaar |
2022 | 9,5 % van alle jongeren tot 18 jaar | 13,2 % van alle jongeren tot 18 jaar |
Jongeren met jeugdbescherming
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdbeschermingPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 1,2 % van alle jongeren tot 18 jaar | 1,2 % van alle jongeren tot 18 jaar |
2022 | 0,7 % van alle jongeren tot 18 jaar | 1,2 % van alle jongeren tot 18 jaar |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo
Terug naar navigatie - Cliënten met een maatwerkarrangement WmoPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 620 per 10.000 inwoners | 705 per 10.000 inwoners |
2022 | 510 per 10.000 inwoners | 700 per 10.000 inwoners |
Eigen indicatoren
Terug naar navigatie - Eigen indicatorenOmschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | Streefwaarde* | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Jeugd & Wmo | |||||
Meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg | € 100.000 | € 150.000 | € 200.000 | 100% gerealiseerd in 2024 (€ 250.000) | |
*Streefwaarden zijn gebaseerd op een reguliere, coronavrije, situatie. | |||||
Overige indicatoren worden opgesteld bij het nieuwe Sociaal Akkoord |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 inclusief wijzigingen | Begroting 2024 | Verschil begroting 2024 en begroting 2023 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
3. Sociaal domein | 9.119.472 | 8.925.127 | 9.427.172 | 9.917.574 | 490.402 | 9.687.739 | 9.625.483 | 9.643.478 | |
Totaal Lasten | 9.119.472 | 8.925.127 | 9.427.172 | 9.917.574 | 490.402 | 9.687.739 | 9.625.483 | 9.643.478 | |
Baten | |||||||||
3. Sociaal domein | -2.533.036 | -1.364.833 | -2.806.279 | -1.829.236 | 977.043 | -1.828.219 | -1.885.445 | -1.881.568 | |
Totaal Baten | -2.533.036 | -1.364.833 | -2.806.279 | -1.829.236 | 977.043 | -1.828.219 | -1.885.445 | -1.881.568 | |
Stortingen | |||||||||
3. Sociaal domein | 0 | 0 | 150.000 | 0 | -150.000 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 0 | 0 | 150.000 | 0 | -150.000 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||||||
3. Sociaal domein | -288.647 | -75.000 | -203.666 | -25.000 | 178.666 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -288.647 | -75.000 | -203.666 | -25.000 | 178.666 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 6.297.789 | 7.485.294 | 6.567.227 | 8.063.338 | 1.496.111 | 7.859.520 | 7.740.038 | 7.761.910 |
Verschillenanalyse 2023 - 2024
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2023 - 2024Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
---|---|---|---|---|---|---|
6.1 | Indexering | 53.487 | nadeel | |||
6.1 | Mutaties kadernota nieuw beleid 2024. Mutatie 1: intensivering werkzaamheden statushouders, asielzoekers en beschermd wonen (structureel). Mutatie 2: nieuwe subsidie kaders (incidenteel). | 90.000 | nadeel | |||
6.1 | Budget voor opstellen Sociaal Akkoord is incidenteel, dus een voordeel in 2024. | -50.000 | voordeel | |||
6.1 | Hogere begrote energielasten en lagere kapitaalslasten voor De Klepper. | 25.308 | nadeel | |||
6.1 | Voor de opvang van Oekraïners op Statenland is bij de Voorjaarsrapportage 2023 incidenteel budget toekend voor beheer en onderhoud. | -135.165 | voordeel | |||
6.1 | Vraagstuk arbeidsmigranten. Bij de voorjaarsrapportage 2023 is hiervoor eenmalig budget toegekend. | -62.000 | voordeel | |||
6.1 | Het budget voor het kader voor de huisvesting van arbeidsmigranten is verplaatst van programma 6 naar programma 3. | 26.050 | nadeel | |||
6.3 | Conform ontwerpbegroting Ferm Werk: programma inkomensregelingen en aanvullende dienstverlening. | 289.000 | nadeel | |||
6.3 | Incidenteel voordeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage voor het 'Winterplan'. | -128.666 | voordeel | |||
6.3 | Conform ontwerpbegroting Ferm Werk: Programma overhead. | 116.000 | nadeel | |||
6.3 | Incidenteel voordeel cf. raadsbesluit voorjaarsrapportage voor opvang vluchtelingen Oekraïne. | -308.500 | voordeel | |||
6.4 | Conform ontwerpbegroting Ferm Werk: programma WSW. | 47.000 | nadeel | |||
6.5 | Conform ontwerpbegroting Ferm Werk: programma arbeidsparticipatie en aanvullende dienstverlening. | 37.000 | nadeel | |||
6.71A | Indexering | 32.094 | nadeel | |||
6.72A | Indexering | 24.077 | nadeel | |||
6.72A | Mutatie voorjaarsrapportage: Essentiële functies: Dure jeugdzorg met verblijf kan met minimale aantallen (cliënten) zorgen voor een negatieve jaarrekening. Daarom is gekozen om het budget bij te ramen en in te zetten (bij restant) voor een egalisatiereserve om tegenvallers op de dure jeugdzorg in andere jaren op te vangen. Het bedrag van 2023 is rechtstreeks gestort in de reserve Sociaal Domein waardoor dit voor 2024 een nadeel is. | 150.000 | nadeel | |||
6.81A | Mutatie kadernota: Beschermd wonen. Vanaf 2024 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van beschermd wonen. In het Sociaal Akkoord worden door de raad kaders vastgelegd met betrekking tot de uitvoering van deze nieuwe taak. Dit is budgetneutraal zie baten. | 115.808 | nadeel | |||
7.1 | Mutatie kadernota: De opgenomen stijging is conform de laatst bekende begroting van de GGDrU. | 89.413 | nadeel | |||
Overige lasten. Dit is voornamelijk indexering waarvan de bedragen onder de € 25.000 liggen. | 80.535 | nadeel | ||||
Overige lasten. | -1.039 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten | 490.402 | nadeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
6.3 | Mutatie kadernota: verhoging van het BUIG-budget. | -93.818 | voordeel | |||
6.3 | Incidenteel nadeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. | 1.186.798 | nadeel | |||
6.81A | Mutatie kadernota: Beschermd wonen. Vanaf 2024 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van beschermd wonen. In het Sociaal Akkoord worden door de raad kaders vastgelegd met betrekking tot de uitvoering van deze nieuwe taak. Dit is budgetneutraal zie lasten. | -115.808 | voordeel | |||
Overige baten. | 250 | nadeel | ||||
Totaal mutaties baten | 977.422 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | 1.467.824 | nadeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | voordeel/ nadeel | ||||
0.10 | In 2023 is er een bedrag van € 128.000 onttrokken aan de reserve Sociaal Domein voor 'Winterplan. | -128.666 | nadeel | |||
0.10 | In 2023 is er een bedrag van € 150.000 toegevoegd aan de reserve Sociaal Domein om fluctuaties in de Jeugdzorg op te kunnen vangen. | 150.000 | voordeel | |||
0.10 | In 2023 was er vanuit het College werkprogramma € 75.000 beschikbaar voor opstellen sociaal akkoord (€ 50.000) en vraagstuk arbeidsmigranten (€ 25.000). In 2024 is er € 25.000 beschikbaar voor de aanpak van goede huisvesting voor arbeidsmigranten. | -50.000 | nadeel | |||
Totaal mutaties reserves | -28.666 | nadeel |