Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Bas Lont | Financiën |
Programma 7 Algemene inkomsten
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDe taakvelden binnen het programma Algemene inkomsten zijn:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
0.5 Treasury | Rente en dividenden |
0.61/0.62 OZB | OZB woningen en niet-woningen |
0.64 Belasting overige | Overige belastingen |
0.7 Algemene Uitkering | Algemene uitkeringen Gemeentefonds |
0.8 Overige baten en lasten | Reserveringen / algemene stelposten |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesIn de periode 2022-2026 worden genomen besluiten uitgevoerd en wordt zo min mogelijk besloten tot nieuwe investeringen. Kansen voor cofinanciering worden optimaal benut, waarbij gebruik wordt gemaakt van de ingangen bij medeoverheden.
De reservepositie kan worden versterkt door positieve resultaten op grondexploitaties bij het ontwikkelen van toekomstige bouwlocaties.
Eventuele meevallers komen ten gunste van het begrotingssaldo en de Algemene Reserve.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenAlgemene uitkering Gemeentefonds
De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds laat tot en met het jaar 2025 een positieve trend zien. Het jaar 2026 wordt het zgn. 'ravijnjaar'.
Weerstandsvermogen
Door incidentele meevallers ten gunste van de Algemene Reserve (AR) te brengen stijgt de ratio van het weerstandsvermogen. Recent is dit gebeurd bij het vaststellen van de jaarrekening 2022 en de voorjaarsrapportage 2023. Ook in de toekomst willen wij positieve meevallers toevoegen aan de AR om het weerstandsvermogen te versterken.
Grondexploitaties
Op dit moment zijn er twee grondexploitaties: Het Oranje Bolwerck en Tappersheul III. De positieve saldi van deze grondexploitaties zijn al bestemd. Van het Oranje Bolwerck wordt deze gestort in de Algemene Reserve en van Tappersheul III wordt deze ingezet voor de revitalisering van Tappersheul I en II.
Hiernaast komt er een grondexploitatie voor het Statenland. Het minimale positieve resultaat hiervan (€ 2,5 miljoen) wordt ingezet voor het nieuw te realiseren zwembad. Eventuele meeropbrengsten kunnen ten gunste worden gebracht van de Algemene Reserve.
Voor de ontwikkeling van de Kerkwetering is een startnotitie vastgesteld. Aan de uitwerking hiervan wordt gewerkt.
Investeringen
De afgelopen periode zijn er verschillende grote kredieten versterkt om investeringen te doen. Dit heeft geleid tot een hoge schuldquote. De komende bestuursperiode willen wij zo min mogelijk investeringen doen, om de schuldquote naar beneden te krijgen. Dit geldt ook voor de solvabiliteitsratio.
Maatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten7.1 Houdbare gemeentefinanciën: stabiele financiële (vermogens)positie.
7.2 Gezond financieel bewustzijn.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Programma 7 Algemene inkomsten
- 7.1.1. Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
- 7.1.2 Het weerstandsvermogen is verbeterd (minimaal 1).
- 7.1.3 De reservepositie is verbeterd.
- 7.1.4 De schuldquote is verlaagd richting signaalwaarde 130%.
- 7.1.5 De solvabiliteitsratio is verhoogd richting signaalwaarde 20%.
- 7.2.1 In raadsvoorstellen met financiële effecten wordt een dekkingsvoorstel opgenomen.
- 7.2.2 De nota Financiële Sturing wordt nageleefd en gehandhaafd.
- 7.2.3 Er zijn actuele financiële kaders.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat7.1.1. Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
Inspanningen
7.1.2 Het weerstandsvermogen is verbeterd (minimaal 1).
Inspanningen
7.1.3 De reservepositie is verbeterd.
Inspanningen
7.1.4 De schuldquote is verlaagd richting signaalwaarde 130%.
Inspanningen
7.1.5 De solvabiliteitsratio is verhoogd richting signaalwaarde 20%.
Inspanningen
7.2.1 In raadsvoorstellen met financiële effecten wordt een dekkingsvoorstel opgenomen.
Inspanningen
7.2.2 De nota Financiële Sturing wordt nageleefd en gehandhaafd.
Inspanningen
7.2.3 Er zijn actuele financiële kaders.
Inspanningen
Gemiddelde WOZ-waarde
Terug naar navigatie - Gemiddelde WOZ-waardePeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 344 duizend euro | 290 duizend euro |
2022 | 369 duizend euro | 317 duizend euro |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 1.007 euro | 733 euro |
2022 | 1.106 euro | 823 euro |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 1.039 euro | 810 euro |
2022 | 1.162 euro | 905 euro |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 inclusief wijzigingen | Begroting 2024 | Verschil begroting 2024 en begroting 2023 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
7. Algemene inkomsten | 58.792 | 506.303 | 352.303 | 1.814 | -350.489 | -129.308 | 143.261 | 157.218 | |
Totaal Lasten | 58.792 | 506.303 | 352.303 | 1.814 | -350.489 | -129.308 | 143.261 | 157.218 | |
Baten | |||||||||
7. Algemene inkomsten | -20.493.979 | -20.162.702 | -20.489.046 | -22.307.532 | -1.818.486 | -22.597.775 | -21.094.834 | -20.930.580 | |
Totaal Baten | -20.493.979 | -20.162.702 | -20.489.046 | -22.307.532 | -1.818.486 | -22.597.775 | -21.094.834 | -20.930.580 | |
Gerealiseerd resultaat | -20.435.187 | -19.656.399 | -20.136.743 | -22.305.718 | -2.168.975 | -22.727.083 | -20.951.573 | -20.773.362 |
Verschillenanalyse 2023 - 2024
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2023 - 2024Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
---|---|---|---|---|---|---|
0.5 | Er wordt meer werkelijke rente doorberekend aan de taakvelden. | 75.868 | nadeel | |||
0.5 | Rente op langlopende geldleningen neemt licht af door verschuivingen in de leningportefeuille. | -8.893 | voordeel | |||
0.61 | In de voorjaarsrapportage 2023 is een eenmalige verhoging voor kosten van OZB-gerelateerde taxaties opgenomen (€ 31.000); dit is niet verwerkt in de begroting 2024. Tevens is € 10.200 (budgettair neutraal) aan kosten overgeheveld naar taakveld 8.3 GEO. | -41.200 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost loonkosten | 182.337 | nadeel | |||
0.8 | Verhoging stelpost Wet open overheid | 10.000 | nadeel | |||
0.8 | Stelpost loonkosten 2023 komt te vervallen door effectueren CAO. | -363.655 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost BOA vervallen | -30.228 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost Energie vervallen | -60.000 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost Voogdij 18+ vervallen | -9.000 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost Voogdij 18+ vervallen | -113.000 | voordeel | |||
0.8 | Stelpost Participatie vervallen | -13.000 | voordeel | |||
Diverse | 20.282 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten | -350.489 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
0.61 | OZB woningen, hogere opbrengst, betreft indexatie | -85.976 | voordeel | |||
0.62 | OZB niet-woningen, hogere opbrengst, betreft indexatie | -40.877 | voordeel | |||
0.7 | Algemene uitkering (hogere uitkering) | -1.678.043 | voordeel | |||
3.4 | Door een toename van het aantal toeristen in de afgelopen jaren kan de begrote opbrengst verhoogd worden. | -14.479 | voordeel | |||
Diverse | 889 | nadeel | ||||
Totaal mutaties baten | -1.818.486 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | -2.168.975 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | voordeel/ nadeel | ||||
Totaal mutaties reserves | 0 |