Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Ivo ten Hagen | Grondexploitatie, Maatschappelijk vastgoed, Ruimtelijke ordening, Volkshuisvesting, Implementatie Omgevingswet |
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDit programma omvat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
3.2 Fysieke infrastructuur | Industrieterrein Tappersheul III |
5.5 Cultureel erfgoed | Archeologiebeleid, gemeentetoren en carillon |
8.1 Ruimtelijke ordening | Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en -visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid) |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen t.b.v. de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven |
8.3 Wonen en bouwen | Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning; - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesBouwen en Wonen
De woonvisie van gemeente Oudewater richt zich erop dat er voldoende woningen zijn waar we in de gemeente behoefte aan hebben. We leggen de raad jaarlijks een strategische woningbouwplanning voor. In 2025 zal een nieuwe woonvisie worden opgesteld.
Omgevingswet
De komende bestuursperiode is het de ambitie om met een gebiedsgerichte aanpak stapsgewijs het (tijdelijke) omgevingsplan van rechtswege om te zetten in een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl. De gemeenteraad zal hiertoe meerdere wijzigingsbesluiten omgevingsplan dienen te nemen. Gezien de grote veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt, kunnen we nu nog niet goed overzien of dit haalbaar is. Daarom zal jaarlijks gerapporteerd worden over de voortgang. Het betekent ook dat we de komende jaren deels werken met een tijdelijk omgevingsplan en deels met een omgevingsplan nieuw stijl. Dit zal om extra afstemming vragen.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenWonen
De woningmarkt in Oudewater staat flink onder druk; de prijzen van de koopwoningen zijn hoog en de wachttijd voor een sociale huurwoning is lang. Toch verwachten we dat in 2024 de zoektijd naar een sociale huurwoning wat gaat afnemen door de oplevering van de Schuylenburcht en het project Oranjepark II. In 2024 worden de voorbereidingen getroffen voor de actualisatie van de woonvisie in 2025. Tevens wordt de nieuwe huisvestingsverordening vastgesteld. Intussen wachten we op de nieuwe wetgeving van het Rijk die door de val van het kabinet wat vertraagd is. Deze nieuwe wetgeving begrenst de middenhuur, wat de betaalbaarheid van de woningen in dit segment vergroot.
Omgevingswet en wet kwaliteitsborging
Op 1 januari 2024 treden de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking. De Omgevingswet vereist een nieuwe manier van werken, waarbij participatie centraal staat en een digitaal systeem alles rondom vergunningverlening, toezicht en handhaving inzichtelijk maakt. De Wkb heeft als gevolg dat het toetsen van bouwplannen en het toezicht tijdens bouwprojecten in veel gevallen door een marktpartij wordt uitgevoerd. Dit heeft tot gevolg dat er taken voor de gemeente wegvallen, maar er ook nieuwe taken bijkomen.
Voor inwoners, bedrijven en de organisatie verandert er veel met de komst van deze wetten. In 2024 verwachten we de eerste voorbereidingen te treffen voor een gebiedsdekkend omgevingsplan. Daarbij wordt conform de wens van de raad het college verzocht een voorstel te doen op welke wijze de eisen en regels rondom vergunningaanvraag en haalbaarheidsverzoek kunnen worden vereenvoudigd. Ondertussen zal de organisatie ervaring opdoen met een hernieuwd werkproces vergunningverlening en verkennen begeleiden initiatief.
Opgave: Wonen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.1 De gemeente Oudewater biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Wonen
- 6.1.1 Er worden in de gemeente Oudewater minimaal 30 woningen per jaar opgeleverd.
- 6.1.2. Het aandeel woningen voor middeninkomens op Statenland is vergroot.
- 6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
- 3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.
-
3.12.1 / 6.1.5 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.
- 3.12.1.1 / 6.1.5.1 Op basis van de herijkte woonvisie in 2025 prestatieafspraken maken met de Wulverhorst over de huisvesting van bijzondere doelgroepen.
- 3.12.1.2 / 6.1.5.2 Regionale afspraken maken omtrent passend wonen van kwetsbare doelgroepen in Oudewater. Woonzorginitiatieven toetsen aan de hand van de uitkomsten van het regionale woonzorgonderzoek.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.1.1 Er worden in de gemeente Oudewater minimaal 30 woningen per jaar opgeleverd.
Inspanningen
6.1.2. Het aandeel woningen voor middeninkomens op Statenland is vergroot.
Inspanningen
6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
Inspanningen
3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.
Inspanningen
3.12.1 / 6.1.5 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.
Inspanningen
Opgave Ruimtelijke ontwikkeling
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.2 Er komt een uitbreiding van woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Ruimtelijke ontwikkeling
- 6.2.1 Het omgevingsplan voor Statenland is onherroepelijk.
- 6.2.2 Visie t.b.v. de ontwikkeling in Hekendorp voorgelegd aan de gemeenteraad.
- 6.2.3 Omgevingsplan voor Kerkwetering onherroepelijk.
- 6.2.4 Bestemmingsplan Oranjepark II vastgesteld.
- 6.2.5. Principebesluit van de provincie over de locatie Oude Touwfabriek.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.2.1 Het omgevingsplan voor Statenland is onherroepelijk.
Inspanningen
6.2.2 Visie t.b.v. de ontwikkeling in Hekendorp voorgelegd aan de gemeenteraad.
Inspanningen
6.2.3 Omgevingsplan voor Kerkwetering onherroepelijk.
Inspanningen
6.2.4 Bestemmingsplan Oranjepark II vastgesteld.
Inspanningen
6.2.5. Principebesluit van de provincie over de locatie Oude Touwfabriek.
Inspanningen
Opgave Omgevingsplan
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.3 Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller. NB dit maatschappelijk effect wordt pas ná deze bestuursperiode bereikt.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Omgevingsplan
-
6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
- 6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen, na inwerkingtreding van de omgevingswet per 1 januari 2024.
- 6.3.1.2 Een deel van het gebiedsdekkend omgevingsplan voorleggen aan de gemeenteraad.
- 6.3.1.3 Op basis van de ervaringen met de eerste onderdelen van het omgevingsplan een planning opstellen voor de komende jaren.
- 6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
- 6.3.3 Het kader voor nieuwe ruimtelijke initiatieven/ afwegingskader is vastgesteld door de gemeenteraad.
-
6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
Inspanningen
6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
Inspanningen
6.3.3 Het kader voor nieuwe ruimtelijke initiatieven/ afwegingskader is vastgesteld door de gemeenteraad.
Opgave Maatschappelijk vastgoed
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.4 Het maatschappelijk vastgoed van de gemeente wordt optimaal gebruikt.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Maatschappelijk vastgoed
-
6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
- 6.4.1.1 Startnotitie - om te komen tot een Integraal programma vastgoed - voorleggen aan het college.
- 6.4.1.2 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor het Stadskantoor.
- 6.4.1.3 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor De Klepper en het Cultuurhuis. Onderdeel hiervan is de tijdelijke huisvesting voor een deel van de huurders van de bovengenoemde panden.
- 3.1.1.4 / 6.4.1.4 Als betrokkenen in het te ontwikkelen concept ‘huiskamer van de stad’ meedenken over behoeften aan ontmoetingsplekken en hoe deze aldaar in te vullen.
- 6.4.2 Het Stadskantoor is verkocht.
- 6.4.3 De 'nieuwe' Klepper wordt kostprijsdekkend geëxploiteerd.
- 6.4.4 Transformatie van het Cultuurhuis.
-
6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
Inspanningen
6.4.2 Het Stadskantoor is verkocht.
Inspanningen
6.4.3 De 'nieuwe' Klepper wordt kostprijsdekkend geëxploiteerd.
Inspanningen
6.4.4 Transformatie van het Cultuurhuis.
Inspanningen
Nieuwbouw woningen
Terug naar navigatie - Nieuwbouw woningenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 0,7 nieuwgebouwde woningen per 1000 woningen | 8,9 nieuwgebouwde woningen per 1000 woningen |
2022 | 9,2 nieuwgebouwde woningen per 1000 woningen | 9,3 nieuwgebouwde woningen per 1000 woningen |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 inclusief wijzigingen | Begroting 2024 | Verschil begroting 2024 en begroting 2023 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
6. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen | 3.730.951 | 3.835.861 | 4.136.561 | 2.303.822 | -1.832.739 | 2.046.692 | 2.014.249 | 1.106.208 | |
Totaal Lasten | 3.730.951 | 3.835.861 | 4.136.561 | 2.303.822 | -1.832.739 | 2.046.692 | 2.014.249 | 1.106.208 | |
Baten | |||||||||
6. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen | -4.253.849 | -3.294.899 | -3.294.899 | -1.576.502 | 1.718.397 | -1.317.197 | -1.309.467 | -401.425 | |
Totaal Baten | -4.253.849 | -3.294.899 | -3.294.899 | -1.576.502 | 1.718.397 | -1.317.197 | -1.309.467 | -401.425 | |
Stortingen | |||||||||
6. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen | 147.658 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 147.658 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||||||
6. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen | -39.212 | -25.000 | -25.000 | -10.000 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -39.212 | -25.000 | -25.000 | -10.000 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -414.451 | 515.962 | 816.662 | 717.320 | -99.342 | 729.495 | 704.782 | 704.783 |
Verschillenanalyse 2023 - 2024
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2023 - 2024Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
---|---|---|---|---|---|---|
3.2 | De grondexploitaties bedrijventerreinen worden jaarlijks herzien. Tappersheul III is aangepast aan de laatst herziene versie. Tegenover deze lasten staan baten, dit is budgetneutraal. | -722.127 | voordeel | |||
8.2 | De grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen) worden jaarlijks herzien. Oranje Bolwerck is aangepast aan de laatst herziene versie. Tegenover deze lasten staan baten, dit is budgetneutraal. | -1.011.966 | voordeel | |||
8.3 | Tijdelijke stelpost stijging energielasten uit 2023 is niet meer nodig, de stijging van deze lasten is nu verdeeld over de verschillende objecten in de begroting. | -190.000 | voordeel | |||
8.3 | Budget uitvoering KoopGarant-regeling (kadernota). | 40.000 | nadeel | |||
8.3 | Budget uitbesteding energiebeheer (kadernota). | 15.000 | nadeel | |||
8.3 | Budget startnotitie Integraal programma vastgoed was in 2023 eenmalig toegekend. | -25.000 | voordeel | |||
8.3 | Eenmalig budget voor schilderwerk Weeghuisje. Deze kosten worden onttrokken uit de reserve voor het meerjarig onderhoud. | 10.000 | nadeel | |||
8.3 | De begroting VRU 2024 zorgt voor een kostentoename waarvan 10% aan omgevingsvergunningen wordt toegeschreven. Tevens is sprake van hogere doorbelasting DVO-bijdrage in de legesheffingen, dit is gelegen in de jaarlijkse aanpassing van de dienstverleningsovereenkomst met gemeente Woerden. | 38.055 | nadeel | |||
8.3 | Geo-informatievoorziening, betreft een budgettair neutrale overheveling van taakveld 0.61, kosten dienen op dit taakveld verantwoord te worden. | 10.200 | nadeel | |||
Overige verschillen lasten | -23.901 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten | -1.859.739 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
3.2 | Zie onder lasten | 722.126 | nadeel | |||
8.2 | Zie onder lasten | 1.015.682 | nadeel | |||
Overige verschillen baten | -19.411 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | 1.718.397 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | -141.342 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | voordeel/ nadeel | ||||
0.10 | In 2023 was een eenmalige onttrekking uit de Algemene Reserve begroot van € 25.000 (voor startnotitie integraal programma vastgoed), in 2024 is begroot € 10.000 te onttrekken uit de reserve MOP voor schilderwerk Weeghuisje. | 15.000 | nadeel | |||
Totaal mutaties reserves | 15.000 | nadeel |