Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Walther Kok | Openbare ruimte, Verkeer en mobiliteit, Masterplan Binnenstad |
Bas Lont | Afval en riolering |
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDit programma bevat twee opgaven: Onderhoud van de openbare ruimte en mobiliteit + parkeren
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | Verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur |
2.4 Economische havens en waterwegen | (Beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur |
3.4 Economische promotie | Activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad |
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | Openbaar groen, natuur en recreatie |
7.2 Riolering | Afvalwater en de waterhuishouding |
7.3 Afval | Inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | Taken op het terrein van de lijkbezorging |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesDe openbare ruimte van Oudewater is de plaats waar we als inwoners elkaar ontmoeten. Het is ook het visitekaartje voor onze bezoekers en de natuurlijke leefomgeving van planten en dieren. Hierbij is veiligheid altijd een randvoorwaarde. Het Masterplan binnenstad zetten we in goed overleg met de belanghebbenden voort. Voor bereikbaarheid geldt dat zowel inwoners, bezoekers als bedrijven vlot en veilig hun bestemming moeten kunnen bereiken. We streven naar een kleinere parkeerdruk en naar het weren van zwaar vrachtverkeer. Openbare ruimte en mobiliteit zijn voorwaardenscheppend voor een plezierige gemeente. Plezierig om te wonen en te recreëren, voor toerisme en bedrijvigheid, van de historische binnenstad tot en met het buitengebied. En we werken aan duurzaamheid door de laadvisie verder uit te werken met de daarbij horende uitvoeringsagenda.
Oudewater heeft groene gebieden in eigendom en beheer. Dat geeft ons de mogelijkheid om hard te werken aan de verbetering van de biodiversiteit en het vergroten van de ecologische waarde. Deze verbetering bereiken we onder andere door gericht beheren en investeren in de openbare ruimte. Met het aantrekken van specialistische kennis op het gebied van ecologie (ecoloog) wordt een grote slag gemaakt in dit speerpunt.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenIn 2024 wordt een herijking van de openbare ruimte gestart. Hiermee volgt Oudewater het traject dat in Woerden is ingezet om ambitie en middelen met elkaar in balans te brengen.
Het huidige Gemeentelijk WaterbeleidsPlan (GWP) wordt geactualiseerd. Hierbij kiezen we ervoor om klimaatbestendigheid een prominente rol te geven.
Ook maken we werk van het GroenBlauw Omgevingsplan en het vergroenen van de openbare ruimte. Dit doen we samen met onze betrokken inwoners en ondernemers.
Opgave Openbare ruimte
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect2.1 Een gezonde leefomgeving die veilig, doelmatig en sober is.
2.2 Betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij hun leefomgeving.
2.3 De kosten voor de openbare ruimte zijn in balans met verantwoordelijkheden van de gemeente.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Openbare ruimte
-
2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.
- 2.1.1.1 In gesprek gaan met de raad over beleid en beheer van de openbare ruimte, ophalen van een bestuurlijke richting.
- 2.1.1.2 Beleid opstellen en vaststellen voor beeldkwaliteitsniveaus op basis van het huidige beleid, waarin ook beheerkosten zijn meegenomen.
- 2.1.1.4 Uitwerken van het thema ecologie (met als basis het bestaande beleid) voor alle onderdelen van de openbare ruimte. Met aandacht voor de balans tussen ecologie en de uitstraling.
- 2.1.1.5 Structureel uitvoeren van beleidsschouw (beeldkwaliteitsniveau) en technische inspecties en hier jaarlijks over rapporteren.
-
2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.
- 2.1.2.1 Overname van de openbare verlichting van Citytec voorbereiden. Voorstel voor overname(som) aan de raad voorleggen.
- 2.1.2.2 Beleid opstellen met KPI’s om het woord ‘ goed’ nader te definiëren en daarmee het risicokader. Als er geen overname plaatsvindt, wijzigen wij aan de hand van de KPI’s het contract met Citytec.
- 2.1.2.3 Beheerplan Openbare verlichting opstellen.
- 2.1.3 De fasering van het Masterplan Binnenstad is opnieuw bepaald.
- 2.2.1 Het aantal beheerovereenkomsten met bewoners en ondernemers is toegenomen.
- 2.3.1 De Vierbergenweg en de Hoenkoopse brug zijn overgedragen aan de provincie Utrecht.
- 2.3.2 De kansen voor cofinanciering van klimaatadaptieve maatregelen zijn optimaal benut.
-
2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.
Inspanningen
2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.
Inspanningen
2.1.3 De fasering van het Masterplan Binnenstad is opnieuw bepaald.
Inspanningen
2.2.1 Het aantal beheerovereenkomsten met bewoners en ondernemers is toegenomen.
Inspanningen
2.3.1 De Vierbergenweg en de Hoenkoopse brug zijn overgedragen aan de provincie Utrecht.
Inspanningen
2.3.2 De kansen voor cofinanciering van klimaatadaptieve maatregelen zijn optimaal benut.
Inspanningen
Opgave Mobiliteit
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect2.4 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.
2.5 De wegen in het buitengebied zijn veilig.
2.6 Duurzame mobiliteit in Oudewater.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Mobiliteit
- 2.4.1 De zogenoemde H (delen van de Leeuweringstraat, Donkere Gaard, Korte havenstraat, Peperstraat) is autovrij gedurende een aantal dagen in de week.
- 2.4.2 We hebben meer parkeerplekken rond de binnenstad.
- 2.4.3 Er is minder zwaar vrachtverkeer in de binnenstad.
- 2.4.4 We hebben meer fietsparkeerplekken in de binnenstad.
- 2.5.1 Er zijn minder conflicten tussen de verschillende gebruikers (zwaar verkeer, recreatieverkeer, bestemmingsverkeer) op de wegen in het buitengebied.
-
2.6.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.
- 2.6.1.1 Onderzoeken naar aanleg/verbreding van fietspaden, zoals verbindingen Touwslag-Binnenstad, Strengen-Papenhoeflaan, en Woerden-Oudewater via Linschoterweg. Uitkomsten aan de raad voorleggen incl. voorstel voor uitvoering en kosten.
- 2.6.1.2 Planvorming fietsverbinding Kerkwetering-Binnenstad.
- 2.6.1.3 Laadvisie deel 2 opstellen, voor o.a. deelmobiliteit, logistiek en OV.
- 2.6.1.4 Voorwaarden opstellen voor en uitwerken van een eigen concessiemodel voor de plaatsing van laadpunten.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat2.4.1 De zogenoemde H (delen van de Leeuweringstraat, Donkere Gaard, Korte havenstraat, Peperstraat) is autovrij gedurende een aantal dagen in de week.
Inspanningen
2.4.2 We hebben meer parkeerplekken rond de binnenstad.
Inspanningen
2.4.3 Er is minder zwaar vrachtverkeer in de binnenstad.
Inspanningen
2.4.4 We hebben meer fietsparkeerplekken in de binnenstad.
Inspanningen
2.5.1 Er zijn minder conflicten tussen de verschillende gebruikers (zwaar verkeer, recreatieverkeer, bestemmingsverkeer) op de wegen in het buitengebied.
Inspanningen
2.6.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.
Inspanningen
Omvang huishoudelijk restafval
Terug naar navigatie - Omvang huishoudelijk restafvalPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 138 kg per inwoner | 170 kg per inwoner |
2021 | 142 kg per inwoner | 169 kg per inwoner |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 inclusief wijzigingen | Begroting 2024 | Verschil begroting 2024 en begroting 2023 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
2. Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer | 5.472.185 | 5.965.983 | 6.260.032 | 6.804.484 | 544.452 | 7.173.645 | 7.449.127 | 7.563.457 | |
Totaal Lasten | 5.472.185 | 5.965.983 | 6.260.032 | 6.804.484 | 544.452 | 7.173.645 | 7.449.127 | 7.563.457 | |
Baten | |||||||||
2. Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer | -3.271.007 | -3.164.117 | -3.142.663 | -3.524.474 | -381.811 | -3.610.135 | -3.798.459 | -3.919.643 | |
Totaal Baten | -3.271.007 | -3.164.117 | -3.142.663 | -3.524.474 | -381.811 | -3.610.135 | -3.798.459 | -3.919.643 | |
Stortingen | |||||||||
2. Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer | 98.389 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 0 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
Totaal Stortingen | 98.389 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 0 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
Onttrekkingen | |||||||||
2. Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer | -820.316 | -215.668 | -275.112 | -194.891 | 80.221 | -27.112 | -16.979 | -16.846 | |
Totaal Onttrekkingen | -820.316 | -215.668 | -275.112 | -194.891 | 80.221 | -27.112 | -16.979 | -16.846 | |
Gerealiseerd resultaat | 1.479.251 | 2.606.198 | 2.862.257 | 3.105.119 | 242.862 | 3.556.398 | 3.653.689 | 3.646.968 |
Verschillenanalyse 2023 - 2024
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2023 - 2024Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
---|---|---|---|---|---|
2.1 | Databeheer IBOR; jaarlijkse update en actualisatie HIOR en licenties datapakketten (uit kadernota). | 15.142 | nadeel | ||
2.1 | Openbare verlichting: hogere exploitatielasten i.v.m. indexering 4,2% en kapitaallasten vervanging openbare verlichting Brede Dijk. | 30.267 | nadeel | ||
2.1 | Aanstelling informatiedeskundige verwerking ondergrondse gegevens (kadernota). | 50.922 | nadeel | ||
2.1 | Laadinfrastructuur; extern tijdelijk personeel € 15.000 en inrichten elektrische oplaadpunten € 45.000, opstellen laadvisie € 40.000, inrichting laadpleinen € 56.000 en overige kosten € 4.000. | 159.901 | nadeel | ||
2.2 | Parkeren: kort en lang parkeren rond de binnenstad. Eenmalig budget beschikbaar gesteld voor 2024 in de programmabegroting 2023. | 46.890 | nadeel | ||
2.4 | Beschoeiingen en kademuren: lagere kapitaallasten i.v.m. temporisering investeringen. Betreft herstel oevers Lange Linschoten. | -23.465 | voordeel | ||
2.4 | Uitbaggeren sloten: lasten extra € 20.000 maar hogere onttrekking uit de voorziening baggeren (€ 68.000) conform meerjarenbaggerplan. | -48.458 | voordeel | ||
5.7 | Openbaar groen: met name hogere kapitaallasten investeringen bomen. In periode 2020-2024 vindt in diverse tranches van € 200.000 per jaar vervanging van bomen plaats. | 38.550 | nadeel | ||
5.7 | Ecologie: loonkosten aan te stellen ecoloog en exploitatielasten ecologie (soortenmanagement). | 61.050 | nadeel | ||
7.2 | Vrijvervalriolering: hoofdriool incidentele reinigingen en inspectie en reparatie. | 50.000 | nadeel | ||
7.2 | Lagere storting in de voorziening Riolering. | -29.694 | voordeel | ||
7.2 | Hoofdgemalen: hogere elektralasten (€ 58.000) en hogere lasten onderhoud en reparatie (€ 30.000). | 88.346 | nadeel | ||
7.2 | Minigemalen en minizuiveringen: hogere kapitaallasten i.v.m. investeringen in drainage en persleidingen en drukriolering elektronische gedeelte. | 79.026 | nadeel | ||
7.2 | Minigemalen: hogere doorbelasting DVO naar rioolheffing. | 10.940 | nadeel | ||
7.3 | Lagere storting in de voorziening afvalstoffenheffing. | 46.368 | nadeel | ||
7.3 | Afval: m.n. hogere exploitatielasten i.v.m. indexering van 4,2% en hogere kapitaallasten i.v.m. investeringen (o.a. luierinzameling en ombouwen naar 5G-toegangssysteem). | 52.380 | nadeel | ||
7.5 | Begraafplaats aula Waardsedijk 106: eenmalige extra lasten in 2023 i.v.m. ovedracht aula. | -120.000 | voordeel | ||
Overige lasten | 36.287 | nadeel | |||
Totaal mutaties lasten | 544.452 | nadeel | |||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
5.7 | Ecologie: doorbelasting richting projecten en investeringen. | -20.000 | voordeel | ||
7.2 | Hogere baten rioolheffing: 14,2% (10% + 4,2% index). | -255.629 | voordeel | ||
7.3 | Hogere baten afvalstoffenheffing: 6,2% (2% + 4,2% index). | -102.092 | voordeel | ||
7.3 | Hogere opbrengst oud papier i.v.m. gestegen prijzen. | -4.566 | voordeel | ||
7.3 | Hogere opbrengst textiel. | -6.600 | voordeel | ||
7.5 | Lagere baten aula Waardsedijk 106 i.v.m. de overdracht. | 11.014 | nadeel | ||
Overige baten | -3.938 | voordeel | |||
Totaal mutaties baten | -381.811 | voordeel | |||
Totaal mutaties lasten en baten | 162.641 | nadeel | |||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2023 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
0.10 | Lagere onttrekking aan reserve baggeren | 59.444 | nadeel | ||
0.10 | Lagere onttrekking aan de algemene reserve | 20.000 | nadeel | ||
0.10 | Lagere onttrekking aan reserve speeltoestellen | 777 | nadeel | ||
Totaal mutaties reserves | 80.221 | nadeel |