Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025 - 2028
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Leeswijzer
        1. Blz. 4 Leeswijzer
      2. Blz. 5 Aanbiedingsbrief bij Programmabegroting 2025 - 2028
        1. Blz. 6 Inleiding
        2. Blz. 7 Financiële begroting 2025 - 2028
        3. Blz. 8 Toelichting vergelijking kadernota e.v.
        4. Blz. 9 Toelichting
        5. Blz. 10 Lokale lastendruk
        6. Blz. 11 Conclusies, risico's en voorstellen
      3. Blz. 12 Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
        1. Blz. 13 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 14 Omschrijving
        3. Blz. 15 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        4. Blz. 16 Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid
          1. Blz. 17 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 18 Resultaat
            1. Blz. 19 1. Visie dienstverlening
            2. Blz. 20 2. Evaluatiesystematiek dienstverlening van de organisatie
            3. Blz. 21 3. Voorstel indicatoren voor dienstverlening
            4. Blz. 22 4. De ontmoetingsplek "Huiskamer van de Stad" is gerealiseerd.
            5. Blz. 23 5. Implementatie van participatie in de processen 2026-2027
            6. Blz. 24 6. Toelichting participatie in P&C producten
            7. Blz. 25 7. Opstellen Verordening 'Participatie en inspraak', uiterlijk afgerond 2026
        5. Blz. 26 Specificatie taakvelden
        6. Blz. 27 Verschillenanalyse 2024- 2025
      4. Blz. 28 Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
        1. Blz. 29 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 30 Omschrijving
        3. Blz. 31 Ambities
        4. Blz. 32 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 33 Opgave Openbare ruimte
          1. Blz. 34 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 35 Resultaat
            1. Blz. 36 2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.
              1. Blz. 37 2.1.1.1 In gesprek gaan met de raad over beleid en beheer van de openbare ruimte, ophalen van een bestuurlijke richting.
              2. Blz. 38 2.1.1.2 Beleid opstellen en vaststellen voor beeldkwaliteitsniveaus op basis van het huidige beleid, waarin ook beheerkosten zijn meegenomen.
              3. Blz. 39 2.1.1.4 Uitwerken van het thema ecologie (met als basis het bestaande beleid) voor alle onderdelen van de openbare ruimte. Met aandacht voor de balans tussen ecologie en de uitstraling.
              4. Blz. 40 2.1.1.5 Structureel uitvoeren van beleidsschouw (beeldkwaliteitsniveau) en technische inspecties en hier jaarlijks over rapporteren.
            2. Blz. 41 2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.
              1. Blz. 42 2.1.2.2 Beleid opstellen met KPI's om het woord 'goed' nader te definiëren en daarmee het risicokader. Als er geen overname van openbare verlichting plaatsvindt, worden de KPI's gewijzigd aan de hand van het contract met Citytec.
              2. Blz. 43 2.1.2.3 Beheerplan Openbare verlichting opstellen.
            3. Blz. 44 2.2.1 Het aantal beheerovereenkomsten met bewoners en ondernemers is toegenomen.
              1. Blz. 45 2.2.1.1 Stimuleren van het in beheer nemen van de openbare ruimte door bewoners en ondernemers.
            4. Blz. 46 2.3.1 De Vierbergenweg en de Hoenkoopse brug zijn overgedragen aan de provincie Utrecht.
              1. Blz. 47 2.3.1.1 In gesprek blijven met de provincie Utrecht over de kosten en verantwoordelijkheden.
            5. Blz. 48 2.3.2 De openbare ruimte kan functioneren, ondanks extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering.
              1. Blz. 49 2.3.2.1 Het KBOR wordt uitgevoerd.
        6. Blz. 50 Opgave Mobiliteit
          1. Blz. 51 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 52 Resultaat
            1. Blz. 53 2.4.1 De zogenoemde H (delen van de Leeuweringstraat, Donkere Gaard, Korte Havenstraat, Peperstraat) is autovrij gedurende een aantal dagen in de week.
              1. Blz. 54 2.4.1.2 Realiseren 'H is autovrij gedurende enkele dagen in de week.
            2. Blz. 55 2.4.2 We hebben meer parkeerplekken rond de binnenstad.
              1. Blz. 56 2.4.2.2 Realiseren extra parkeerplaatsen naar aanleiding van onderzoek 'Parkeren rond de binnenstad'.
            3. Blz. 57 2.4.4 We hebben meer fietsparkeerplekken in de binnenstad.
              1. Blz. 58 2.4.4.2 Fietsparkeerplaatsen rond de Markt realiseren als onderdeel van het Masterplan Binnenstad.
            4. Blz. 59 2.5.1 Er zijn minder conflicten tussen de verschillende gebruikers (zwaar verkeer, recreatieverkeer, bestemmingsverkeer) op de wegen in het buitengebied.
              1. Blz. 60 2.5.1.4 Buitenwegen veiliger inrichten op moment dat groot onderhoud wordt uitgevoerd.
            5. Blz. 61 2.6.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.
              1. Blz. 62 2.6.1.2 Planvorming fietsverbinding Kerkwetering-Binnenstad.
              2. Blz. 63 2.6.1.3 Laadvisie deel 2 opstellen, voor o.a. deelmobiliteit, logistiek en OV.
              3. Blz. 64 2.6.1.4 Voorwaarden opstellen voor en uitwerken van een eigen concessiemodel voor de plaatsing van laadpunten.
              4. Blz. 65 2.6.1.5 Realiseren veilige rotondes Vierbergenweg in het kader van project Brede Dijk.
        7. Blz. 66 Specificatie taakvelden
        8. Blz. 67 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      5. Blz. 68 Programma 3 Sociaal domein
        1. Blz. 69 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 70 Omschrijving
        3. Blz. 71 Ambities
        4. Blz. 72 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 73 Opgave Gezondheid, cultuur en bewegen
          1. Blz. 74 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 75 Resultaat
            1. Blz. 76 3.1.1 Inwoners hebben een betere mentale gezondheid
              1. Blz. 77 3.1.1.4 / 6.4.1.4 Als betrokkenen in het te ontwikkelen concept ‘huiskamer van de stad’ meedenken over behoeften aan ontmoetingsplekken en hoe deze aldaar in te vullen.
            2. Blz. 78 3.1.2 Inwoners hebben een gezond gewicht.
              1. Blz. 79 3.1.2.2 Onderzoeken of de lokale ketensamenwerking over de Gezonde leefstijl-interventie voldoet en of uitbreiding wenselijk is.
            3. Blz. 80 3.1.5 Oudewater heeft een omgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.
              1. Blz. 81 3.1.5.1 Vanuit het perspectief van positieve gezondheid kijken naar de openbare ruimte. Als er aanpassingen en/of werkzaamheden worden gedaan in de buitenruimte, wordt dit meegenomen.
        6. Blz. 82 Opgave Opvoeden en opgroeien
          1. Blz. 83 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 84 Resultaat
            1. Blz. 85 3.2.1 Elk kind heeft een kansrijke start.
              1. Blz. 86 3.2.1.1 Verder bouwen aan de Kansrijke start-coalitie waarin we ons richten op een gezamenlijke aanpak voor (aanstaande) ouders en hun kinderen tijdens de eerste 1000 dagen van een kind.
            2. Blz. 87 3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.
              1. Blz. 88 3.2.3.2 Evalueren van het programma Onderwijs Oudewater. Succesvolle onderdelen voortzetten en borgen in lijn met de kaders van de Hervormingsagenda Jeugd.
              2. Blz. 89 3.2.3.3 Vernieuwen van verordening en beleidsregels leerlingenvervoer met nadruk op zelfstandig leren reizen. Daartoe ook de huidige situatie evalueren.
            3. Blz. 90 3.2.4 Veerkrachtige en weerbare jongeren.
              1. Blz. 91 3.2.4.3 Bieden van (groeps)aanbod gericht op (mentale) weerbaarheid en veerkracht. Hierbij is ook aandacht voor digitale vaardigheden en prestatiedruk.
            4. Blz. 92 3.2.5 Meer ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen.
              1. Blz. 93 3.2.5.1 Onderzoeken welke ontmoetingsbehoefte er is onder jongeren.
              2. Blz. 94 3.2.5.3 Verkennen van de mogelijkheden voor het opzetten van een bso+ voor kinderen die naar SO of SBO gaan.
            5. Blz. 95 3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.
              1. Blz. 96 3.2.6.1 Regionaal uitvoeren van de proeftuin Bescherming in Beweging om gezinnen met  zorgen over veiligheid steeds passender te helpen.
              2. Blz. 97 3.2.6.2 De regeling om in aanmerking te komen voor kinderopvang o.b.v. een sociaal-medische indicatie efficiënter en toegankelijker maken.
              3. Blz. 98 3.2.6.3 Doorontwikkelen Stadsteam in het kader van de hervormingsagenda Jeugd en toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming.
              4. Blz. 99 3.2.6.4 De aanbevelingen uit de evaluatie inkoop Jeugdzorg implementeren in het project "Aanpassingen huidige inkoop".
        7. Blz. 100 Opgave Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid
          1. Blz. 101 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 102 Resultaat
            1. Blz. 103 3.3.3 Inwoners nemen deel aan de samenleving door het hebben van sociale netwerken, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten.
              1. Blz. 104 3.3.3.3 Subsidiebeleid herzien (subsidieverordening, beleidsregels en proces) voor alle subsidies in het sociaal domein.
            2. Blz. 105 3.3.5 Mantelzorgers worden adequaat ondersteund.
              1. Blz. 106 3.3.5.1 Verbeteren van signalering van overbelasting bij mantelzorgers.
            3. Blz. 107 3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.
              1. Blz. 108 3.3.6.1 Samenwerking rondom uitvoering IZA en GALA in de regio met gemeenten, zorgverzekeraar Zilveren Kruis en de GGD.
            4. Blz. 109 3.3.7 De Oudewaterse samenleving draagt bij aan het (kunnen) omgaan met mensen met dementie.
              1. Blz. 110 3.3.7.1 Werkgroep opzetten die als eerste opdracht krijgt: ontwikkel een plan waarin staat wat er moet gebeuren om de samenleving beter in staat te stellen om adequaat te reageren op inwoners met dementie en hun mantelzorgers.
        8. Blz. 111 Opgave Werk en Inkomen
          1. Blz. 112 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 113 Resultaat
            1. Blz. 114 3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.
              1. Blz. 115 3.4.2.1 De toegang tot regelingen vereenvoudigen door aanpassen van aanvraagprocedures en formulieren.
              2. Blz. 116 3.4.2.2 Onderzoeken van uitbreiding en/of aanpassing van regelingen, zoals Stadspas en deelname Jeugdfonds sport & cultuur.
              3. Blz. 117 3.4.2.3 Kwetsbare inwoners meer betrekken bij totstandkoming beleid. Uitwerken en uitvoeren plan voor instellen klankbordgroep.
            2. Blz. 118 3.6.1 Vroegsignalering is verankerd in de werkwijze van het Stadsteam.
              1. Blz. 119 3.6.1.3 Het Stadsteam sluit zich aan bij het landelijk convenant vroegsignalering.
        9. Blz. 120 Opgave Wonen en leefomgeving
          1. Blz. 121 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 122 Resultaat
            1. Blz. 123 3.9.1 Het cultuuraanbod versterken en de onderlinge samenhang vergroten.
              1. Blz. 124 3.9.1.1 De cultuurnota uitvoeren
            2. Blz. 125 3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.
              1. Blz. 126 3.10.1.1 / 6.1.4.1 Stimuleren van zorggeschikt/levensloopbestendig wonen en doorstroming. Hiertoe onderzoeken van mogelijkheden van wooncoaching/advisering en ondersteuning bij woonwensen.
            3. Blz. 127 3.12.1 / 6.1.4 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.
              1. Blz. 128 3.12.1.1 / 6.1.4.2 Op basis van de herijkte woonvisie in 2025 prestatieafspraken maken met de Wulverhorst over de huisvesting van bijzondere doelgroepen.
              2. Blz. 129 3.12.1.2 / 6.1.4.3 Regionale afspraken maken omtrent passend wonen van kwetsbare doelgroepen in Oudewater. Woonzorginitiatieven toetsen aan de hand van de uitkomsten van het regionale woonzorgonderzoek.
        10. Blz. 130 Eigen indicatoren
        11. Blz. 131 Specificatie taakvelden
        12. Blz. 132 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      6. Blz. 133 Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
        1. Blz. 134 Tabel portefuillehouders
        2. Blz. 135 Omschrijving
        3. Blz. 136 Ambities
        4. Blz. 137 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 138 Opgave Cultuur
          1. Blz. 139 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 140 Resultaat
            1. Blz. 141 4.1.1 Bibliotheek draagt bij aan de versterking van de sociale basis als ontmoetingsplaats en wegwijzer naar voorliggende voorzieningen.
              1. Blz. 142 4.1.1.1 Bibliotheek participeert en investeert in de ontwikkeling van De Klepper vanuit inhoudelijke doelstellingen in het sociaal akkoord en met behulp van aangekondigde SPUK Herstel Bibliotheekstelsel.
            2. Blz. 143 4.1.2 We versterken de cultuureducatie in de scholen omwille van kansengelijkheid en positieve gezondheid jeugd.
              1. Blz. 144 4.1.2.1 Kunst Centraal, Bibliotheek (cultuurcoach) en KUVO Woerden werken samen om het huidige aanbod brede cultuureducatie te versterken en te verdiepen.
            3. Blz. 145 4.1.3 Lokale omroep sluit zich aan bij omvorming naar regionale omroep.
              1. Blz. 146 4.1.3.1 Lokale omroep bereidt zich voor op stelselwijziging ingevolge de nieuwe mediawet; vanaf 2027 bekostiging vanuit het Rijk in plaats van gemeenten.
            4. Blz. 147 4.9.1 Lokale omroep sluit zich aan bij de omvorming naar regionale omroep.
              1. Blz. 148 4.9.1.1 Lokale omroep bereidt zich voor op een stelselwijziging ingevolge de nieuwe mediawet; vanaf 2027 bekostiging vanuit het Rijk in plaats van gemeenten.
            5. Blz. 149 4.10.1 Vaststellen subsidieverordening onderhoud gemeentelijke monumenten.
            6. Blz. 150 4.10.2 Er is een compleet overzicht van de gemeentelijke monumenten beschikbaar.
              1. Blz. 151 4.10.2.1 Actualisatie gemeentelijke monumentenlijst door toevoeging van objecten en gebieden.
        6. Blz. 152 Opgave Economie
          1. Blz. 153 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 154 Resultaat
            1. Blz. 155 4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.
              1. Blz. 156 4.2.1.1 Kavels en locatie zodanig voorbereiden dat na uitspraak RvS zo snel mogelijk kan worden gestart met het bouw- en woonrijp maken van de kavels. Starten met gesprekken inzake de verkoop van de kavels.
            2. Blz. 157 4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.
              1. Blz. 158 4.2.2.1 Omdat de verkoop van Tappersheul 3 op zich laat wachten, worden noodmaatregelen uitgevoerd, voor in ieder geval het asfalt (programma 2).
              2. Blz. 159 4.2.2.2 De verdere revitalisatie zal plaatsvinden nadat de verkoop van Tappersheul 3 gestart is.
            3. Blz. 160 4.2.3 Ruimtelijke toekomstvisie bedrijventerreinen Oudewater.
            4. Blz. 161 4.3.1 De opgaves geformuleerd door college in een plan van aanpak te verwerken en daar een uitvoeringsprogramma op te zetten.
              1. Blz. 162 4.3.1.2 Plan van aanpak Vitale Binnenstad uitvoeren, afhankelijk van beschikbare middelen.
            5. Blz. 163 4.3.2 Pro-actieve aanpak op leegstand in samenwerking met Centrummanagement.
              1. Blz. 164 4.3.2.1 Pro-actief in gesprek gaan met ondernemers over hun plannen met leegstaande panden.
              2. Blz. 165 4.3.2.2 In gesprek met vastgoedeigenaren om (tijdelijk) invulling te geven aan een leegstaand winkelpand.
            6. Blz. 166 4.4.1 Bijdragen aan gebiedsprocessen in deelgebied Utrechtse Waarden.
        7. Blz. 167 Opgave Recreatie en toerisme
          1. Blz. 168 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 169 Resultaat
            1. Blz. 170 4.5.1 In 2025 heeft Oudewater 760 jaar stadsrechten. Dit vieren en herdenken we met 80 jaar Vrijheid en Vrede in mei én 450 jaar Oudewaterse Moord in augustus.
              1. Blz. 171 4.5.1.1 Er wordt een invulling gegeven aan het themajaar met onze partners.
            2. Blz. 172 4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.
        8. Blz. 173 Opgave Energietransitie
          1. Blz. 174 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 175 Resultaat
            1. Blz. 176 4.7.2 Activiteiten uit uitvoerings- en communicatieplan warmtetransitievisie zijn gestart.
              1. Blz. 177 4.7.2.2 Uitvoeren uitvoerings- en communicatieplan, waaronder warmteplannen per wijk/kern.
            2. Blz. 178 4.7.3 In de prestatieafspraken met De Woningraat zijn verhoogde duurzaamheidsambities opgenomen.
            3. Blz. 179 4.7.4 Energieneutrale en gasloze gemeentelijke vastgoedportefeuille en lagere energielasten eigen organisatie en huurders gemeentelijk vastgoed.
              1. Blz. 180 4.7.4.1 Op basis van de Routekaart verduurzamen gemeentelijk vastgoed.
            4. Blz. 181 4.8.1 Aanvalsplan zon op dak wordt uitgevoerd.
              1. Blz. 182 4.8.1.2 Uitvoeren van PvA zon op dak, waarbij zowel particulieren als ondernemers actief worden geïnformeerd over de mogelijkheden.
            5. Blz. 183 4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.
              1. Blz. 184 4.8.2.3 Criteria voor maatschappelijke tender voor zonnevelden opstellen.
              2. Blz. 185 4.8.2.4 Vergunningen verlenen aan initiatiefnemers voor grootschalige zonnevelden.
            6. Blz. 186 4.8.3 Herijking RES-doelstellingen
              1. Blz. 187 4.8.3.1 RES-doelstellingen herijken binnen RES U16.
            7. Blz. 188 4.8.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.
              1. Blz. 189 4.8.4.2 Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties informeren over consequenties en mogelijkheden van netgebruik.
        9. Blz. 190 Specificatie taakvelden
        10. Blz. 191 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      7. Blz. 192 Programma 5 Onderwijs en Sport
        1. Blz. 193 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 194 Omschrijving
        3. Blz. 195 Ambities
        4. Blz. 196 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 197 Opgave Activering cultuur, sport en recreatie
          1. Blz. 198 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 199 Resultaat
            1. Blz. 200 5.1.1 Iedereen kan gebruik maken van sportactiviteiten en cultuur en is bekend met het aanbod.
        6. Blz. 201 Opgave Sportaccommodaties
          1. Blz. 202 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 203 Resultaat
            1. Blz. 204 5.3.1 Een twaalfmaandenzwembad.
              1. Blz. 205 5.3.3.1 Start werkzaamheden mits bestemmingsplan (Raad van State) en bouwplan (SBZO) akkoord.
            2. Blz. 206 5.3.2 Op Tappersheul is een sportcluster gerealiseerd.
        7. Blz. 207 Specificatie taakvelden
        8. Blz. 208 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      8. Blz. 209 Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
        1. Blz. 210 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 211 Omschrijving
        3. Blz. 212 Ambities
        4. Blz. 213 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 214 Opgave: Wonen
          1. Blz. 215 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 216 Resultaat
            1. Blz. 217 6.1.1 De gemeente Oudewater bouwt voldoende nieuwe woningen.
              1. Blz. 218 6.1.1.1 Er worden in de gemeente Oudewater minimaal 30 woningen per jaar opgeleverd.
              2. Blz. 219 6.1.1.2 Voorbereiden van de ontwikkeling van circa 400 woningen in meerjarig perspectief.
            2. Blz. 220 6.1.2. Het aandeel woningen voor middeninkomens op Statenland is vergroot.
            3. Blz. 221 6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
              1. Blz. 222 6.1.3.2 Uitvoeren van het plan van aanpak rondom huisvesting en ondersteuning van arbeidsmigranten.
            4. Blz. 223 3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.
              1. Blz. 224 3.10.1.1 / 6.1.4.1 Stimuleren van zorggeschikt/levensloopbestendig wonen en doorstroming. Hiertoe onderzoeken van mogelijkheden van wooncoaching/advisering en ondersteuning bij woonwensen.
              2. Blz. 225 3.12.1.2 / 6.1.4.3 Regionale afspraken maken omtrent passend wonen van kwetsbare doelgroepen in Oudewater. Woonzorginitiatieven toetsen aan de hand van de uitkomsten van het regionale woonzorgonderzoek.
              3. Blz. 226 6.1.4.2 Op basis van de herijkte woonvisie in 2025 prestatieafspraken maken met de Wulverhorst over de huisvesting van bijzondere doelgroepen.
        6. Blz. 227 Opgave Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 228 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 229 Resultaat
            1. Blz. 230 6.2.1 Het omgevingsplan voor Statenland is onherroepelijk.
              1. Blz. 231 6.2.1.1 Stedenbouwkundig plan voorleggen aan de gemeenteraad.
            2. Blz. 232 6.2.2 Visie t.b.v. de ontwikkeling in Hekendorp voorgelegd aan de gemeenteraad.
              1. Blz. 233 6.2.2.1 Met de inwoners van Hekendorp in gesprek gaan om de behoefte te inventariseren. Dit in combinatie met de ontwikkeling van een nieuw verenigingsgebouw ("Nieuwe Boezem").
            3. Blz. 234 6.2.3 Omgevingsplan voor Kerkwetering onherroepelijk.
              1. Blz. 235 6.2.3.1 Opstellen stedenbouwkundig plan, inrichtingsplan en de definitieve verkaveling.
            4. Blz. 236 6.2.4 In 2024 besluit de raad over de stedenbouwkundige uitgangspunten Oranjepark II, daarna stelt De Woningraat een beeldkwaliteitsplan op.
              1. Blz. 237 6.2.4.1 De Woningraat gaat een beeldkwaliteitsplan opstellen, de raad stelt deze vast.
        7. Blz. 238 Opgave Omgevingsplan
          1. Blz. 239 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 240 Resultaat
            1. Blz. 241 6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
              1. Blz. 242 6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen, na inwerkingtreding van de omgevingswet per 1 januari 2024.
            2. Blz. 243 6.3.2 Raamverordening Fysieke Leefomgeving vastgesteld.
              1. Blz. 244 6.3.2.1 Voorbereidingen treffen voor de verordening Fysieke Leefomgeving
              2. Blz. 245 6.3.2.2 De verordening Fysieke Leefomgeving voorleggen aan de gemeenteraad.
            3. Blz. 246 6.3.3 Het kader voor nieuwe ruimtelijke initiatieven/ afwegingskader is vastgesteld door de gemeenteraad.
        8. Blz. 247 Opgave Maatschappelijk vastgoed
          1. Blz. 248 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 249 Resultaat
            1. Blz. 250 6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
              1. Blz. 251 3.1.1.4 / 6.4.1.4 Als betrokkenen in het te ontwikkelen concept ‘huiskamer van de stad’ meedenken over behoeften aan ontmoetingsplekken en hoe deze aldaar in te vullen.
              2. Blz. 252 6.4.1.1 Startnotitie - om te komen tot een Integraal programma vastgoed - voorleggen aan het college.
              3. Blz. 253 6.4.1.2 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor het Stadskantoor.
              4. Blz. 254 6.4.1.3 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor De Klepper en het Cultuurhuis. Onderdeel hiervan is de tijdelijke huisvesting voor een deel van de huurders van de bovengenoemde panden.
            2. Blz. 255 6.4.2 Het Stadskantoor is verkocht.
              1. Blz. 256 6.4.2.1 Erfpachtovereenkomst sluiten
              2. Blz. 257 6.4.2.2 Levering Stadskantoor aan kopende partij
            3. Blz. 258 6.4.3 De 'nieuwe' Klepper wordt kostprijs-dekkend geëxploiteerd.
              1. Blz. 259 6.4.3.1 Sluiten van een intentieovereenkomst met de geselecteerde ontwikkelaar.
              2. Blz. 260 6.4.3.2 Verkoop- en huurovereenkomsten afsluiten
              3. Blz. 261 6.4.3.3 Notarieel transport + monitoring realisatie en ingebruikname.
            4. Blz. 262 6.4.4 Transformatie van het Cultuurhuis.
              1. Blz. 263 6.4.4.1 Uitwerking tijdelijke huisvesting van gebruikers Stadskantoor.
              2. Blz. 264 6.4.4.2 Verkoop gemeentelijk deel voor realisatie appartementen.
        9. Blz. 265 Specificatie taakvelden
        10. Blz. 266 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      9. Blz. 267 Programma 7 Algemene inkomsten
        1. Blz. 268 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 269 Omschrijving
        3. Blz. 270 Ambities
        4. Blz. 271 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        5. Blz. 272 Maatschappelijke effecten
        6. Blz. 273 Resultaat
          1. Blz. 274 7.1.1. Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
            1. Blz. 275 7.1.1.1 Begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn.
          2. Blz. 276 7.1.2 Het weerstandsvermogen is verbeterd (minimaal 1).
            1. Blz. 277 7.1.2.1 Financiële meevallers worden toegevoegd aan de Algemene Reserve.
          3. Blz. 278 7.1.3 De reservepositie is verbeterd.
            1. Blz. 279 7.1.3.1 Maximale resultaten behalen op grondexploitaties op toekomstige bouwlocaties.
          4. Blz. 280 7.1.4 De schuldquote is verlaagd richting signaalwaarde 130%.
            1. Blz. 281 7.1.4.1 Er worden minder nieuwe investeringen gedaan.
            2. Blz. 282 7.1.4.2 / 7.1.5.2 Er wordt gezocht naar co-financiering.
            3. Blz. 283 7.1.4.3 Investeringen realistischer in de tijd zetten (plannen).
          5. Blz. 284 7.1.5 De solvabiliteitsratio is verhoogd richting signaalwaarde 20%.
            1. Blz. 285 7.1.4.2 / 7.1.5.2 Er wordt gezocht naar co-financiering.
          6. Blz. 286 7.2.1 In raadsvoorstellen met financiële effecten wordt een dekkingsvoorstel opgenomen.
            1. Blz. 287 7.2.1.1 Instructies en voorlichting.
            2. Blz. 288 7.2.1.2 Toetsing van de voorstellen op naleving.
          7. Blz. 289 7.2.2 Financiële verordening wordt nageleefd en gehandhaafd.
            1. Blz. 290 7.2.2.1 Richtlijnen/instructies opstellen en personeel informeren/voorlichten.
            2. Blz. 291 7.2.2.2 Toetsing op naleving van de financiële kaders.
        7. Blz. 292 Specificatie taakvelden
        8. Blz. 293 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      10. Blz. 294 Programma 8 Overhead
        1. Blz. 295 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 296 Omschrijving
        3. Blz. 297 Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
        4. Blz. 298 Specificatie taakvelden
        5. Blz. 299 Verschillenanalyse 2024 - 2025
      11. Blz. 300 Afkortingenlijst
        1. Blz. 301 Afkortingenlijst
    2. Blz. 302 Paragrafen
      1. Blz. 303 Paragraaf 1 Lokale heffingen
        1. Blz. 304 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 305 Wettelijk kader en gemeentelijk kader
        3. Blz. 306 Geraamde opbrengsten
        4. Blz. 307 Lokale lastendruk
        5. Blz. 308 A. Belastingen
        6. Blz. 309 B. Bestemmingsheffingen
        7. Blz. 310 C. Rechten
        8. Blz. 311 D. Vergelijking met andere gemeenten
      2. Blz. 312 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 313 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 314 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 315 Beschikbare weerstandscapaciteit
          1. Blz. 316 beschikbare weerstandscapaciteit
        4. Blz. 317 Risico's
          1. Blz. 318 Risico's
          2. Blz. 319 A. Programma's
          3. Blz. 320 B. Bedrijfsvoering
          4. Blz. 321 C. Verbonden Partijen
          5. Blz. 322 D. Grondexploitaties
          6. Blz. 323 Fraude- en continuïteitsrisico’s
        5. Blz. 324 Weerstandsvermogen
          1. Blz. 325 Weerstandsvermogen
        6. Blz. 326 Kengetallen
          1. Blz. 327 Financiële positie
      3. Blz. 328 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 329 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 330 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 331 Beleid en belangrijkste projecten per hoofdonderwerp
        4. Blz. 332 Kwaliteitsniveaus vertaald naar de begroting
        5. Blz. 333 Overzicht hoeveelheden
        6. Blz. 334 Belangrijkste aandachtspunten
        7. Blz. 335 Vastgoed
      4. Blz. 336 Paragraaf 4 Financiering
        1. Blz. 337 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 338 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 339 1. Kasgeldlimiet
        4. Blz. 340 2. Renterisiconorm
        5. Blz. 341 3. Renteresultaat op treasury
        6. Blz. 342 4. Financieringsbehoefte en leningenportefeuille
        7. Blz. 343 5. Uitgangspunten
        8. Blz. 344 6. Verwachting
      5. Blz. 345 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 346 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 347 DVO en UVO met gemeente Woerden
        3. Blz. 348 Communicatie
        4. Blz. 349 Informatiebeleid
        5. Blz. 350 Rechtmatigheid
      6. Blz. 351 Paragraaf 6 Verbonden partijen
        1. Blz. 352 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 353 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 354 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 355 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
          2. Blz. 356 Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)
          3. Blz. 357 Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          4. Blz. 358 Ferm Werk
          5. Blz. 359 Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
          6. Blz. 360 Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)
        4. Blz. 361 Vennootschappen en coöperaties
          1. Blz. 362 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          2. Blz. 363 Vitens
        5. Blz. 364 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 365 Stichting Urgentieverlening West-Utrecht
        6. Blz. 366 Overige verbonden partijen
          1. Blz. 367 U10
      7. Blz. 368 Paragraaf 7 Grondbeleid
        1. Blz. 369 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 370 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 371 Uitgangspunt voor grondexploitaties
        4. Blz. 372 Toelichting per exploitatiegebied
    3. Blz. 373 Financiële begroting
      1. Blz. 374 1 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 375 Baten en lasten
        2. Blz. 376 Totaaloverzicht
        3. Blz. 377 toelichting totaaloverzicht baten lasten
        4. Blz. 378 Algemene dekkingsmiddelen
      2. Blz. 379 2 Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 380 Incidenteel
        2. Blz. 381 Toelichting
      3. Blz. 382 3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        1. Blz. 383 Toelichting
      4. Blz. 384 4 Ramingsgrondslagen
        1. Blz. 385 Ramingsgrondslagen
      5. Blz. 386 5 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 387 Activa en passiva
      6. Blz. 388 6 EMU-Saldo
        1. Blz. 389 EMU saldo
      7. Blz. 390 7 Investeringsplanning
        1. Blz. 391 Investeringsplanning
      8. Blz. 392 8 Staat van reserves
        1. Blz. 393 Beleidsuitgangspunten
        2. Blz. 394 Reserves
      9. Blz. 395 9 Staat van voorzieningen
        1. Blz. 396 Voorzieningen tot en met 2024
        2. Blz. 397 Voorzieningen 2025 en2026
      10. Blz. 398 10 Afschrijvingstermijnen
        1. Blz. 399 Tabel afschrijvingstermijnen
      11. Blz. 400 11 Overzicht op taakvelden
        1. Blz. 401 Overzicht op taakvelden
    4. Inspanningen
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap