Portefeuillehouder | Thema |
Bas Lont | Onderwijs en Onderwijshuisvesting |
Walther Kok | Sport |
2027
Portefeuillehouder | Thema |
Bas Lont | Onderwijs en Onderwijshuisvesting |
Walther Kok | Sport |
Het programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
4.1 Openbaar basisonderwijs | Taken met betrekking tot het openbaar basisonderwijs: - bestuurskosten voor gemeenten die zelf bestuur zijn - primair openbaar basisonderwijs, bewegingsonderwijs (inclusief schoolzwemmen) - de huur van bv. een gymnastieklokaal - passend onderwijs |
4.2 Onderwijshuisvesting | Taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs: - nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding van bestaande schoolgebouwen - verhuur - opstellen programma onderwijshuisvesting - vandalismebestrijding |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvoorzieningen en onderwijsondersteuning: - ondersteuning leerkrachten en directie - uitgaven bijzonder onderwijs (incl. bewegingsonderwijs en schoolzwemmen voor leerlingen bijzonder onderwijs, maar excl. huisvesting) - achterstandenbeleid - coördinatie samen naar school, passend onderwijs - volwasseneneducatie - leerlingzorg en leerlingbegeleiding - leerlingenvervoer (incl. voor leerlingen openbaar onderwijs) - stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten |
5.1 Sportbeleid en activering | Niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele- en amateursport zoals: stimuleren van topsport, ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening, ondersteunen van organisaties die zich bezig houden met sport, sport in buurt- en combinatiefuncties. |
5.2 Sportaccommodaties | Alle accommodaties voor sportbeoefening |
Onze ambitie is dat de inwoners van Oudewater een gezonde leefstijl hebben. Daarnaast verdienen alle kinderen in Oudewater dezelfde kansen. Ook in het onderwijs willen we gelijkere kansen voor kinderen realiseren.
We hebben in Oudewater de afgelopen jaren een stevige basis gelegd voor verbetering rondom gezondheid en onderwijs, bijvoorbeeld door uitvoering van het vitaliteitsakkoord. Een belangrijk aspect is het benaderen van gezondheid in brede zin. Beweging is bijvoorbeeld niet alleen goed voor de lichamelijk gezondheid, maar kan ook zorgen voor meer ontmoeting en dus een betere mentale gezondheid.
Sport
We blijven in gesprek met sportverenigingen en stichtingen om de vitaliteit van deze verenigingen en stichtingen te monitoren. Vitale verenigingen en stichtingen zijn organisatiekrachtig en vervullen een maatschappelijke rol. Voor mensen met een smalle beurs zijn er ondersteuningsmogelijkheden. Bij signalen over een teruglopend ledenaantal ten gevolge van een smalle beurs, zetten we in op het versterken van de communicatie over de mogelijkheden om hierin ondersteund te worden. Door het inzetten van de combinatiefunctionarissen en het Vitaliteitsakkoord proberen we nieuw aanbod te creëren en nieuwe samenwerkingen op te zetten zodat inwoners die te weinig bewegen, verleid worden om meer in beweging te komen.
Sport is belangrijk voor de leefbaarheid van Oudewater. Het Sportakkoord en het Preventieakkoord zijn, in nauwe afstemming met onze uitvoeringspartners, samengevoegd tot één Vitaliteitsakkoord met gezamenlijke doelstellingen. Door het uitvoeren van het Vitaliteitsakkoord en de Brede Regeling Combinatiefuncties worden nieuwe samenwerkingen tussen het sociaal domein en de sportwereld vormgegeven en stimuleren we in algemene zin sporten en bewegen voor doelgroepen waar de beweegnorm vaak onvoldoende gehaald wordt.
Daarnaast zijn we in Oudewater een ‘doortrapgemeente’ geworden. Dit betekent dat we ons de komende tijd gaan inzetten op fietsveiligheid en fietsvalpreventie. Zo houden we onze oudere inwoners op de been en kunnen zij veilig en zelfverzekerd de fiets op.
Tot slot ondersteunen we waar mogelijk sportverenigingen om hun accommodaties up to date te houden. Zo hebben we bijvoorbeeld een gemeentegarantie verleend aan tennisvereniging De Heksenmeppers om de aanleg van nieuwe padelbanen mogelijk te maken. We zijn in gesprek met de Stichting BESMO over de toekomstige vervanging van de toplaag van de kunstgrasvelden op sportpark Markveld.
Onderwijs
Goed onderwijs is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Elke leerling heeft talenten en verdient onderwijs dat stimuleert om deze talenten maximaal te ontwikkelen en te benutten. De gemeente en het onderwijsveld hebben hiervoor gezamenlijk een onderwijsagenda opgesteld. Deze agenda helpt om op een goede manier samen te werken en afspraken met elkaar te maken. Samen met de scholen en de kinderopvang zijn een aantal speerpunten bepaald voor de komende jaren.
Het is belangrijk dat er voldoende veilige, fijne kinderopvangmogelijkheden zijn in Oudewater. We waarborgen de kwaliteit en veiligheid door middel van jaarlijkse inspecties en grijpen in waar nodig. Op deze manier kunnen kinderen van 0 tot en met 12 jaar in een veilige omgeving spelen en leren.
Peuteropvang helpt bij een goede voorbereiding op de basisschool. Als ouders hiervoor geen kinderopvangtoeslag vanuit het Rijk ontvangen, krijgen zij via de gemeente een vergoeding voor 10 uur per week peuteropvang.
Jaarlijks vindt een gesprek plaats tussen de scholen, de aanbieders van voorschoolse educatie en de gemeente. Dit gesprek is gericht op versterking van de kwaliteit van taalondersteuning voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar die de Nederlandse taal thuis niet of te weinig spreken en horen. Kinderen krijgen hiervoor een indicatie die door het consultatiebureau afgegeven wordt. Dit gebeurt op basis van criteria die door de gemeente bepaald zijn. Waar nodig maken we gezamenlijk afspraken die de kwaliteit verbeteren.
Vanuit de NPO-middelen blijven we scholen tot en met juli 2025 ondersteunen met de versterking van de mentale weerbaarheid van hun leerlingen. Hiervoor zetten scholen extra in op cultuureducatie en bewegingsonderwijs. Een deel van de middelen blijven we ook inzetten op taalvisite. Na juli 2025 stopt de regeling en zijn de NPO-middelen die we van het Rijk gekregen hebben volledig benut. Taalvisite blijven we voortzetten, hiervoor zijn binnen het Sociaal Akkoord middelen beschikbaar gesteld.
Leerlingenvervoer
De 22 Utrechtse gemeenten en de provincie Utrecht hebben het doelgroepenvervoer ‘Regiotaxi Utrecht 2024 – 2028’ samen Europees aanbesteed. Naast de aanbesteding van het Wmo-vervoer en het ov-vangnetvervoer hebben een aantal regio’s, waaronder Utrecht West, ervoor gekozen ook het leerlingen- en jeugdwetvervoer tegelijk aan te besteden. De aanbesteding is vertraagd als gevolg van een vormfout tijdens de beoordeling en bezwaren die zijn ingediend door inschrijvende partijen. Na een positieve uitspraak van de rechter heeft een herbeoordeling plaatsgevonden. Het vervoer voor de regio Utrecht west is definitief gegund aan Willemsen de Koning, maar als gevolg van de vertraging is de ingangsdatum van het contract 1 januari 2025.
5.1 Sport is belangrijk voor de leefbaarheid van Oudewater.
De inspanningen die aan dit maatschappelijke effect waren gekoppeld zijn gerealiseerd en komen daarom niet meer voor in de begroting.
2027
5.3 Het concentreren van sportaccommodaties op Noort Syde versterkt het aanbod en maakt het voor bezoekers aantrekkelijker om ernaartoe te gaan, waardoor er meer wordt gesport.
Resultaat te bereiken in 2026.
Resultaat te bereiken in 2028.
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | - | 49,2% |
2022 | 47,8% | 46,4% |
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 0,9% | 2,4% |
2023 | 1,8% | 2,4% |
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 0,0% | 4,2% |
2023 | 0,0% | 6,3% |
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 14 | 24 |
2023 | 17 | 27 |
Exploitatie | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 inclusief wijzigingen | Begroting 2025 | Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 129 | 76 | 104 | 76 | -28 | 76 | 76 | 76 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 69 | 57 | 57 | 57 | 0 | 53 | 53 | 53 | |
5.2 Sportaccommodaties | 224 | 57 | 57 | 59 | 2 | 59 | 59 | 59 | |
Totaal Baten | 432 | 190 | 218 | 192 | -26 | 189 | 189 | 189 | |
Lasten | |||||||||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 57 | 63 | 63 | 65 | 1 | 65 | 65 | 65 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 380 | 368 | 368 | 369 | 1 | 358 | 358 | 357 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 562 | 638 | 641 | 551 | -90 | 551 | 551 | 551 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 149 | 134 | 141 | 146 | 5 | 144 | 143 | 143 | |
5.2 Sportaccommodaties | 672 | 647 | 3.135 | 742 | -2.394 | 743 | 714 | 714 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 0 | 29 | 30 | 2 | 30 | 30 | 30 | |
Totaal Lasten | 1.820 | 1.850 | 4.377 | 1.902 | -2.475 | 1.891 | 1.861 | 1.861 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 5 | 15 | 2.481 | 15 | -2.466 | 15 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | 5 | 15 | 2.481 | 15 | -2.466 | 15 | 0 | 0 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.383 | -1.645 | -1.678 | -1.694 | -16 | -1.686 | -1.672 | -1.672 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
Indexatie prijzen (totaal programma) | De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. | -2 | Voordeel |
Voorjaarsrapporatge eenmalig | |||
4.3 | De verwachte uitgaven voor het Onderwijs Programma Oudewater worden jaarlijks geraamd. Bij de voorjaarsrapportage 2024 is € 28.000 opgenomen waarbij is aangegeven dat de uitgaven worden gedekt uit de rijksbijdrage die wordt ontvangen. Voor 2025 zijn nog geen lasten en baten opgenomen. | 28 | Nadeel |
Totaal mutaties baten | 26 | Nadeel | |
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
Indexatie prijzen (totaal programma) | De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de de CPB-verwachting voor 2025. | 32 | Nadeel |
Kapitaallasten (totaal programma) | De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024. | 4 | Nadeel |
Voorjaarsrapporatge eenmalig | |||
4.3 | De verwachte uitgaven voor het Onderwijs Programma Oudewater worden jaarlijks geraamd. Bij de voorjaarsrapportage 2024 is € 28.000 opgenomen waarbij is aangegeven dat de uitgaven worden gedekt uit de rijksbijdrage die wordt ontvangen. Voor 2025 zijn nog geen lasten en baten opgenomen. | -28 | Voordeel |
4.3 | In de voorjaarsrapportage 2023 is het budget leerlingenvervoer incidenteel opgehoogd voor 2023 en 2024. Hierdoor zat al in de meerjarenbegroting 2024-2027 in jaarschijf 2025 een afname van 72.000 euro ten opzichte van de jaarschijf 2024. | -72 | Voordeel |
Overige bijstellingen | |||
5.2 | Budgetoverheveling Subsidie zwembad van 2023 naar 2024. | -2.465 | Voordeel |
5.2 | Hogere exploitatielasten zwembad. | 75 | Nadeel |
Diversen | -21 | Voordeel | |
Totaal mutaties lasten | -2.475 | voordeel | |
Totaal mutaties baten en lasten | -2.449 | Voordeel | |
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
0.10 | Mutatie Zwembad | 2.466 | Nadeel |
Totaal mutaties reserves | 2.466 | Nadeel |