Geachte leden van de raad,
Voor u ligt het voorstel voor de programmabegroting 2025-2028. Hierin is de door uw raad vastgestelde (geamendeerde) Kadernota verwerkt. Daarnaast is de going concern-begroting geactualiseerd, verhoogd met loon- en prijsstijgingen en is de meicirculaire erin verwerkt.
Tevens hebben wij in het licht van de overschotten van de jaarrekeningen diverse budgetten neerwaarts bijgesteld. Ook is er een start gemaakt met een betere fasering van de investeringen. Dit heeft zijn effect op de schuldquote.
Door al deze wijzigingen is het overschot zoals dat nog verwacht werd voor de zomer als sneeuw voor de zon verdwenen. Wel denken wij met deze maatregelen een stabiele begroting te hebben neergezet voor de start van de ombuigingen/bezuinigingen die noodzakelijk zijn om ook in meerjarenperspectief een sluitende begroting te kunnen presenteren.
Na deze mutaties laat de begroting 2025 een overschot (+) zien en de jaren hierna een tekort (-/-).
2025 : + € 12.000 overschot
2026 : -/- € 943.000 tekort
2027 : -/- € 1.179.000 tekort
2028 : -/- € 1.131.000 tekort
De belangrijkste mutaties na vaststelling van de geamendeerde Kadernota zijn (- = negatief effect op saldo):
Mutatie | Omschrijving | Bedrag |
1 | Prijsstijging prognose tarievenonderzoek Jeugd | -418.000 |
2 | Correctie Voorjaarsrapportage jeugdbudget | -232.000 |
3 | Klepper | BN |
4 | Verwachte kostenstijging zwembad | -75.000 |
5 | Aframen diverse budgetten – verhoging inkomsten | 401.000 |
6 | Extra bijdrage DVO | -250.000 |
7 | Prijsstijging Ikoop Monitoring Utrecht West | -89.000 |
Ad 1 Prijsstijging prognose tarievenonderzoek Jeugd
De recentste prognoses van de tarieven voor de jeugd laat een stijging zien. Hierop zijn de ramingen in de begroting aangepast.
Ad 2 Correctie Voorjaarsrapportage jeugdbudget
In de Voorjaarsrapportage was ten onrechte rekening gehouden met een daling van het jeugdbudget. Dit is in de meerjarenbegroting 2025-2028 gecorrigeerd.
Ad 3 Raming Klepper
In de Kadernota is dit onderwerp ook benoemd. Aan de hand van verwachte start en opleverdata is de exploitatie in de begroting aangepast. Voor zowel De Klepper, Stadskantoor als Cultuurhuis. De vrijvallende lasten worden toegevoegd aan de Algemene Reserve (AR). Ten laste van de AR komen de incidentele lasten die noodzakelijk zijn voor negatieve verkoop De Klepper, Verbouw Cultuurhuis en afboeken activa Stadskantoor. Over deze laatste zaken ontvangt uw raad nog aparte voorstellen met bijbehorende dekking.
Ad 4 verwachte kostenstijging zwembad
Voor de realisatie van het nieuwe zwembad is het wachten op een uitspraak van de Raad van State. Bij een tussentijdse financiële check blijkt dat er een tekort ontstaat op de jaarlijkse gemeentelijke exploitatiebijdrage, met name door de gestegen rente. Pas later in het traject, bijvoorbeeld als offertes worden opgevraagd, worden de cijfers definitief, dus er is nog tijd om op een andere manier te proberen dit tekort te verkleinen, zodat een extra gemeentelijke bijdrage niet in deze omvang nodig is.
Ad 5 Aframen diverse budgetten – verhoging inkomsten
Omdat Oudewater voor de zomervakantie nog een verwacht overschot had in 2025 en in Woerden de druk om te bezuinigen hoger lag, is in de zomer daar een intensief traject doorlopen om bezuinigingen te vinden. Voor Oudewater zal dit traject in het najaar 2024 - voorjaar 2025 volgen. Maar een dalend saldo dwong tot eerder ingrijpen. Vooruitlopend op het proces richting de Kadernota 2026 is de ambtelijke organisatie gevraagd om een aantal eenvoudig vast te stellen bezuinigingsopties voor te leggen. Het gaat om het aframen van budgetten die lager kunnen worden vastgesteld of op een andere manier in de begroting staan, zoals stelposten voor overgedragen taken, of energielasten die dalen. In onderstaande tabel vindt u het volledige overzicht. Het college heeft alle voorstellen overgenomen.
Omschrijving | Bedrag |
Afschaffen structureel bedrag per inwoner | 13.000 |
Opheffen niet gebruikte stelposten | 98.000 |
Verkiezingen | 50.000 |
Gladheidsbestrijding | 20.000 |
Energie en stelpost openbare verlichting | 200.000 |
Verwachte hogere incidentele inkomsten Precario | 20.000 |
Totaal | 401.000 |
Ad 6 extra bijdrage DVO
Het rapport van vdL over de evaluatie van de DVO laat vanuit verschillende invalshoeken een aanzienlijke financiële scheefheid zien in de bijdrage van Oudewater aan de ambtelijke organisatie. Woerden heeft gevraagd, gezien deze scheefheid en hun bezuinigingsopgave voor 2025, om vooruitlopend op een definitieve afspraak over de (vrijwel zeker hogere) bijdrage vanaf 2026 een extra bijdrage te doen in 2025. Het college vindt deze vraag reëel en stelt voor 250k extra beschikbaar te stellen als aanloop daar naar toe.
Ad 7 Inkoop Monitoring Utrecht West
Op basis van recente prognoses is de verwachting dat de kosten in 2025 van Inkoop Monitoring Utrecht West met € 89.000 stijgen.
Zoals hierdoor al aangegeven sluit de begroting het eerste jaar en de jaren daarna niet. Dit past redelijk in de lijn die bij de Kadernota en de RIB over de meicirculaire zijn geschetst. De verschillen die er zij worden voornamelijk veroorzaakt door de rentekosten die zijn geraamd voor de investeringen die de komende jaren zijn ingepland en een flink aantal mutaties binnen het Sociaal Domein. Verder zijn de investeringen gefaseerd opgenomen, omdat in de praktijk bij het opstellen van de jaarrekening het niveau van de uitvoering van de investeringen niet wordt gehaald. Hierdoor schuiven de lasten naar achteren in de meerjarenbegroting. Als laatste zijn de diverse mutaties na het vaststellen van de Kadernota hiervoor kort toegelicht.