Uitgaven

21,67%
€ 6.971
x €1.000
21,67% Complete

Inkomsten

11,92%
€ 3.835
x €1.000
11,92% Complete

Saldo

26709,11%
€ -3.136
x €1.000

Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit

Uitgaven

21,67%
€ 6.971
x €1.000
21,67% Complete

Inkomsten

11,92%
€ 3.835
x €1.000
11,92% Complete

Saldo

26709,11%
€ -3.136
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Walther Kok Openbare ruimte, Verkeer en mobiliteit, Masterplan Binnenstad
Bas Lont Afval en riolering

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat twee opgaven: Onderhoud van de openbare ruimte en mobiliteit + parkeren

Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
2.1 Verkeer en vervoer Verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur
2.4 Economische havens en waterwegen (Beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur
3.4 Economische promotie Activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie Openbaar groen, natuur en recreatie
7.2 Riolering Afvalwater en de waterhuishouding
7.3 Afval Inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval
7.5 Begraafplaatsen en crematoria Taken op het terrein van de lijkbezorging

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

De openbare ruimte van Oudewater is de plaats waar inwoners elkaar ontmoeten. Het is ook het visitekaartje voor onze bezoekers en de natuurlijke leefomgeving van planten en dieren. Daarnaast zijn openbare ruimte en mobiliteit voorwaardenscheppend voor een plezierige gemeente; plezierig om te wonen en te recreëren, voor toerisme en bedrijvigheid, van de historische binnenstad tot en met het buitengebied. Hierbij is het waarborgen van de veiligheid altijd een randvoorwaarde.

Het Masterplan Binnenstad zetten we in goed overleg met de belanghebbenden voort. We komen op de Markt e.o. na jaren van voorbereiding en afstemmen met de nutpartijen tot een uitvoering. Ook pakken we de volgende deelprojecten op aan de hand van de herijking die in het najaar 2024 heeft plaatsgevonden in de gemeenteraad. Voor het thema bereikbaarheid geldt dat zowel inwoners, bezoekers als bedrijven vlot en veilig hun bestemming moeten kunnen bereiken. We streven naar een lagere parkeerdruk en naar het weren van zwaar vrachtverkeer. En we werken aan vormen van duurzame mobiliteit door de Laadvisie verder uit te werken naar een Programma Duurzame Mobiliteit met de daarbij horende uitvoeringsagenda.

Oudewater heeft groene gebieden in eigendom en beheer. Dat geeft ons de mogelijkheid om actief te werken aan de verbetering van de biodiversiteit en het vergroten van de ecologische waarde. Deze verbetering bereiken we onder andere door gericht beheren en  investeren in de openbare ruimte. Met het aantrekken van een ecoloog hebben we hierop al een belangrijke stap gezet. In 2025 gaan we hard aan de slag met het opstellen van een ecologische visie, het in kaart brengen van het huidige ecologische landschap (opdracht eind 2024 gegeven), het aanpassen van ons beheer om de biodiversiteit te versterken en tot slot het nemen van fysieke maatregelen buiten.

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

In 2025 wordt een stap gezet om in control te komen in de openbare ruimte. Dit doen we door het uitvoeren van een herijking. Hiermee volgt Oudewater het traject dat in Woerden is ingezet om ambitie, areaal en middelen met elkaar in balans te brengen. 

Het huidige Gemeentelijk WaterbeleidsPlan (GWP) is in 2024 geactualiseerd. Hierbij kiezen we ervoor om klimaatbestendigheid een prominente rol te geven. In 2025 komen de maatregelen tot uitvoering.

Ook maken we werk van het GroenBlauw Omgevingsplan en het verder vergroenen van de openbare ruimte. Dit doen we samen met onze betrokken inwoners en ondernemers. 

Opgave Openbare ruimte

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.1 Een gezonde leefomgeving die veilig, doelmatig en sober is.

2.2 Betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij hun leefomgeving.

2.3 De kosten voor de openbare ruimte zijn in balans met verantwoordelijkheden van de gemeente.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.

Terug naar navigatie - 2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.

Resultaat te bereiken in 2026.

Inspanningen

2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.

Terug naar navigatie - 2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.

Inspanningen

Opgave Mobiliteit

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.4 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.

2.5 De wegen in het buitengebied zijn veilig.

2.6 Duurzame mobiliteit in Oudewater.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.6.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.

Terug naar navigatie - 2.6.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 232 53 222 54 -168 154 182 182
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 5 24 24 24 0 24 24 24
7.2 Riolering 1.727 1.924 1.924 2.139 215 2.246 2.358 2.475
7.3 Afval 1.424 1.520 1.520 1.587 68 1.616 1.645 1.674
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 21 4 4 4 0 4 4 4
Totaal Baten 3.409 3.524 3.693 3.808 115 4.044 4.212 4.359
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 3.335 3.003 3.648 2.692 -956 3.027 3.541 3.532
2.2 Parkeren 0 47 47 0 -47 0 0 0
2.4 Economische havens en waterwegen 389 306 306 421 116 439 512 509
3.4 Economische promotie 2 2 8 3 -6 3 3 3
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 445 541 541 652 111 567 555 554
7.2 Riolering 1.305 1.596 1.596 1.767 170 1.839 1.944 2.061
7.3 Afval 1.263 1.331 1.331 1.379 48 1.408 1.438 1.466
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 125 2 2 38 35 3 3 3
Totaal Lasten 6.866 6.829 7.480 6.951 -529 7.286 7.995 8.128
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 657 195 595 27 -568 17 23 23
Totaal Onttrekkingen 657 195 595 27 -568 17 23 23
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 100 20 20 20 0 20 20 20
Totaal Stortingen 100 20 20 20 0 20 20 20

Verschillenanalyse 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Voorjaarsrapportage 2024
2.1 Verkeer en vervoer - bijdrage provincie Utrecht voor bushaltes en fietsstallingen was in 2024 eenmalig 158 nadeel
Tarieven
7.2 Rioolheffing - opbrengsten zijn geindexeerd 2,2% en vaste index Waterbeleidsplan 5% -214 voordeel
7.3 Afvalstoffenheffing - opbrengsten zijn geindexeerd met 2,2% -58 voordeel
Overige baten -1 voordeel
Totaal mutaties baten -115 voordeel
Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Bezuinigingstaakstelling structureel
2.1 Gladheidsbestrijding (structureel lager benodigd budget) -20 voordeel
2.1 Openbare verlichting -lagere electralasten ivm daling tarieven -50 voordeel
2.1 Stelpost exploitatie openbare verlichting (na overname van Citytec) -150 voordeel
Voorjaarsrapportage 2024
2.1 Verkeer en vervoer ; voorjaarsrapportage 2024 eenmalige lasten
*groot onderhoud Westerwal -400 voordeel
* asfaltverharding amendement -60 voordeel
*haltes plaatsen fietsenstalling -143 voordeel
*haltetoegankelijkheid -15 voordeel
2.1 Uitvoering fietsenbeleidsplan (amendement 2024) ; eenmalige lasten -25 voordeel
Eenmalige posten 2024
2.1 Laadinfrastructuur 2024 ; eenmalig budget laadpalenvisie -43 voordeel
2.2 Parkeren - eenmalige kosten 2024 -47 voordeel
2.1 Kadernota 2024 eenmalig; planstudie fietsverbindingen -60 voordeel
Kapitaallasten
2.4 Beschoeiingen en kademuren - hogere kapitaallasten ivm investeringen. (oa vervanging kademuren en gemetselde brugggen en vervangen beschoeiingen) 105 nadeel
Kadernota 2025 (inclusief amendement)
2.1 Beheerssysteem Obsurv in de cloud en databeheer IBOR 21 nadeel
5.7 Groenbeheersplan eenmalig - Groen moet je doen - beleid openbare ruimte 75 nadeel
5.7 Ecologiebeleid - het eenmalig budget van 25 k in 2024 wordt in 2025 verhoogd tot 50 k eenmalig. In 2026 ook nog eenmalig budget van 25 k. 25 nadeel
7.5 Begraafplaatsen - begraafplaats Hekendorp (vervolgonderzoek begraafplaatsen en aktualiseren begraafplaatsinformatie en administratie) 35 nadeel
Via tarieven
7.2 Riolering - hogere storting riolering in 2025 147 nadeel
7.2 Riolering - hogere kapitaallasten ivm rioolinvesteringen 8 nadeel
7.3 Afval - hogere onttrekking aan de voorziening afvalstoffenheffing -88 voordeel
7.3 Afval - onderhoud ondergrondse containers (ook in VJN 2024) 41 nadeel
7.3 Afval - hogere kapitaallasten ivm ombouwen naar 5G toegangssysteem 19 nadeel
7.3 Afval - hogere bijdrage AVU 38 nadeel
Diversen 58 nadeel
Totaal mutaties lasten -529 voordeel
Totaal mutaties baten en lasten -644
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
0.10 Onttrekking aan de algemene reserve 170 nadeel
0.10 Onttrekking aan de reserve wegen 400 nadeel
0.10 Storting in reserve speeltoestellen -2 voordeel
Totaal mutaties reserves 568 nadeel