Portefeuillehouder | Thema |
Walther Kok | Openbare ruimte, Verkeer en mobiliteit, Masterplan Binnenstad |
Bas Lont | Afval en riolering |
Resultaat te bereiken in 2026.
Portefeuillehouder | Thema |
Walther Kok | Openbare ruimte, Verkeer en mobiliteit, Masterplan Binnenstad |
Bas Lont | Afval en riolering |
Dit programma bevat twee opgaven: Onderhoud van de openbare ruimte en mobiliteit + parkeren
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
2.1 Verkeer en vervoer | Verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur |
2.4 Economische havens en waterwegen | (Beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur |
3.4 Economische promotie | Activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad |
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | Openbaar groen, natuur en recreatie |
7.2 Riolering | Afvalwater en de waterhuishouding |
7.3 Afval | Inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | Taken op het terrein van de lijkbezorging |
De openbare ruimte van Oudewater is de plaats waar inwoners elkaar ontmoeten. Het is ook het visitekaartje voor onze bezoekers en de natuurlijke leefomgeving van planten en dieren. Daarnaast zijn openbare ruimte en mobiliteit voorwaardenscheppend voor een plezierige gemeente; plezierig om te wonen en te recreëren, voor toerisme en bedrijvigheid, van de historische binnenstad tot en met het buitengebied. Hierbij is het waarborgen van de veiligheid altijd een randvoorwaarde.
Het Masterplan Binnenstad zetten we in goed overleg met de belanghebbenden voort. We komen op de Markt e.o. na jaren van voorbereiding en afstemmen met de nutpartijen tot een uitvoering. Ook pakken we de volgende deelprojecten op aan de hand van de herijking die in het najaar 2024 heeft plaatsgevonden in de gemeenteraad. Voor het thema bereikbaarheid geldt dat zowel inwoners, bezoekers als bedrijven vlot en veilig hun bestemming moeten kunnen bereiken. We streven naar een lagere parkeerdruk en naar het weren van zwaar vrachtverkeer. En we werken aan vormen van duurzame mobiliteit door de Laadvisie verder uit te werken naar een Programma Duurzame Mobiliteit met de daarbij horende uitvoeringsagenda.
Oudewater heeft groene gebieden in eigendom en beheer. Dat geeft ons de mogelijkheid om actief te werken aan de verbetering van de biodiversiteit en het vergroten van de ecologische waarde. Deze verbetering bereiken we onder andere door gericht beheren en investeren in de openbare ruimte. Met het aantrekken van een ecoloog hebben we hierop al een belangrijke stap gezet. In 2025 gaan we hard aan de slag met het opstellen van een ecologische visie, het in kaart brengen van het huidige ecologische landschap (opdracht eind 2024 gegeven), het aanpassen van ons beheer om de biodiversiteit te versterken en tot slot het nemen van fysieke maatregelen buiten.
In 2025 wordt een stap gezet om in control te komen in de openbare ruimte. Dit doen we door het uitvoeren van een herijking. Hiermee volgt Oudewater het traject dat in Woerden is ingezet om ambitie, areaal en middelen met elkaar in balans te brengen.
Het huidige Gemeentelijk WaterbeleidsPlan (GWP) is in 2024 geactualiseerd. Hierbij kiezen we ervoor om klimaatbestendigheid een prominente rol te geven. In 2025 komen de maatregelen tot uitvoering.
Ook maken we werk van het GroenBlauw Omgevingsplan en het verder vergroenen van de openbare ruimte. Dit doen we samen met onze betrokken inwoners en ondernemers.
2.1 Een gezonde leefomgeving die veilig, doelmatig en sober is.
2.2 Betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij hun leefomgeving.
2.3 De kosten voor de openbare ruimte zijn in balans met verantwoordelijkheden van de gemeente.
Resultaat te bereiken in 2026.
2.4 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.
2.5 De wegen in het buitengebied zijn veilig.
2.6 Duurzame mobiliteit in Oudewater.
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 142 | 164 |
2022 | 136 | 148 |
Exploitatie | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 inclusief wijzigingen | Begroting 2025 | Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||||
2.1 Verkeer en vervoer | 232 | 53 | 222 | 54 | -168 | 154 | 182 | 182 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 5 | 24 | 24 | 24 | 0 | 24 | 24 | 24 | |
7.2 Riolering | 1.727 | 1.924 | 1.924 | 2.139 | 215 | 2.246 | 2.358 | 2.475 | |
7.3 Afval | 1.424 | 1.520 | 1.520 | 1.587 | 68 | 1.616 | 1.645 | 1.674 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 21 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | |
Totaal Baten | 3.409 | 3.524 | 3.693 | 3.808 | 115 | 4.044 | 4.212 | 4.359 | |
Lasten | |||||||||
2.1 Verkeer en vervoer | 3.335 | 3.003 | 3.648 | 2.692 | -956 | 3.027 | 3.541 | 3.532 | |
2.2 Parkeren | 0 | 47 | 47 | 0 | -47 | 0 | 0 | 0 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | 389 | 306 | 306 | 421 | 116 | 439 | 512 | 509 | |
3.4 Economische promotie | 2 | 2 | 8 | 3 | -6 | 3 | 3 | 3 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 445 | 541 | 541 | 652 | 111 | 567 | 555 | 554 | |
7.2 Riolering | 1.305 | 1.596 | 1.596 | 1.767 | 170 | 1.839 | 1.944 | 2.061 | |
7.3 Afval | 1.263 | 1.331 | 1.331 | 1.379 | 48 | 1.408 | 1.438 | 1.466 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 125 | 2 | 2 | 38 | 35 | 3 | 3 | 3 | |
Totaal Lasten | 6.866 | 6.829 | 7.480 | 6.951 | -529 | 7.286 | 7.995 | 8.128 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 657 | 195 | 595 | 27 | -568 | 17 | 23 | 23 | |
Totaal Onttrekkingen | 657 | 195 | 595 | 27 | -568 | 17 | 23 | 23 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 100 | 20 | 20 | 20 | 0 | 20 | 20 | 20 | |
Totaal Stortingen | 100 | 20 | 20 | 20 | 0 | 20 | 20 | 20 | |
Gerealiseerd resultaat | -2.899 | -3.130 | -3.212 | -3.136 | 76 | -3.245 | -3.779 | -3.767 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
Voorjaarsrapportage 2024 | |||||
2.1 | Verkeer en vervoer - bijdrage provincie Utrecht voor bushaltes en fietsstallingen was in 2024 eenmalig | 158 | nadeel | ||
Tarieven | |||||
7.2 | Rioolheffing - opbrengsten zijn geindexeerd 2,2% en vaste index Waterbeleidsplan 5% | -214 | voordeel | ||
7.3 | Afvalstoffenheffing - opbrengsten zijn geindexeerd met 2,2% | -58 | voordeel | ||
Overige baten | -1 | voordeel | |||
Totaal mutaties baten | -115 | voordeel | |||
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
Bezuinigingstaakstelling structureel | |||||
2.1 | Gladheidsbestrijding (structureel lager benodigd budget) | -20 | voordeel | ||
2.1 | Openbare verlichting -lagere electralasten ivm daling tarieven | -50 | voordeel | ||
2.1 | Stelpost exploitatie openbare verlichting (na overname van Citytec) | -150 | voordeel | ||
Voorjaarsrapportage 2024 | |||||
2.1 | Verkeer en vervoer ; voorjaarsrapportage 2024 eenmalige lasten | ||||
*groot onderhoud Westerwal | -400 | voordeel | |||
* asfaltverharding amendement | -60 | voordeel | |||
*haltes plaatsen fietsenstalling | -143 | voordeel | |||
*haltetoegankelijkheid | -15 | voordeel | |||
2.1 | Uitvoering fietsenbeleidsplan (amendement 2024) ; eenmalige lasten | -25 | voordeel | ||
Eenmalige posten 2024 | |||||
2.1 | Laadinfrastructuur 2024 ; eenmalig budget laadpalenvisie | -43 | voordeel | ||
2.2 | Parkeren - eenmalige kosten 2024 | -47 | voordeel | ||
2.1 | Kadernota 2024 eenmalig; planstudie fietsverbindingen | -60 | voordeel | ||
Kapitaallasten | |||||
2.4 | Beschoeiingen en kademuren - hogere kapitaallasten ivm investeringen. (oa vervanging kademuren en gemetselde brugggen en vervangen beschoeiingen) | 105 | nadeel | ||
Kadernota 2025 (inclusief amendement) | |||||
2.1 | Beheerssysteem Obsurv in de cloud en databeheer IBOR | 21 | nadeel | ||
5.7 | Groenbeheersplan eenmalig - Groen moet je doen - beleid openbare ruimte | 75 | nadeel | ||
5.7 | Ecologiebeleid - het eenmalig budget van 25 k in 2024 wordt in 2025 verhoogd tot 50 k eenmalig. In 2026 ook nog eenmalig budget van 25 k. | 25 | nadeel | ||
7.5 | Begraafplaatsen - begraafplaats Hekendorp (vervolgonderzoek begraafplaatsen en aktualiseren begraafplaatsinformatie en administratie) | 35 | nadeel | ||
Via tarieven | |||||
7.2 | Riolering - hogere storting riolering in 2025 | 147 | nadeel | ||
7.2 | Riolering - hogere kapitaallasten ivm rioolinvesteringen | 8 | nadeel | ||
7.3 | Afval - hogere onttrekking aan de voorziening afvalstoffenheffing | -88 | voordeel | ||
7.3 | Afval - onderhoud ondergrondse containers (ook in VJN 2024) | 41 | nadeel | ||
7.3 | Afval - hogere kapitaallasten ivm ombouwen naar 5G toegangssysteem | 19 | nadeel | ||
7.3 | Afval - hogere bijdrage AVU | 38 | nadeel | ||
Diversen | 58 | nadeel | |||
Totaal mutaties lasten | -529 | voordeel | |||
Totaal mutaties baten en lasten | -644 | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
0.10 | Onttrekking aan de algemene reserve | 170 | nadeel | ||
0.10 | Onttrekking aan de reserve wegen | 400 | nadeel | ||
0.10 | Storting in reserve speeltoestellen | -2 | voordeel | ||
Totaal mutaties reserves | 568 | nadeel |