Portefeuillehouder | Thema |
Bas Lont | Financiën |
Uitgaven
0,79%Inkomsten
74,04%Saldo
Programma 7 Algemene inkomsten
Uitgaven
0,79%Inkomsten
74,04%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDe taakvelden binnen het programma Algemene inkomsten zijn:
Taakveld | Omschrijving |
0.5 Treasury | Rente en dividenden |
0.61/0.62 OZB | OZB woningen en niet-woningen |
0.64 Belasting overige | Overige belastingen |
0.7 Algemene Uitkering | Algemene uitkeringen Gemeentefonds |
0.8 Overige baten en lasten | Reserveringen / algemene stelposten |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesIn de periode 2022-2026 voeren we genomen besluiten uit en besluiten we zo min mogelijk tot nieuwe investeringen. We benutten de kansen voor cofinanciering en maken hierbij gebruik van de ingangen bij medeoverheden. Verder kunnen we de reservepositie versterken door positieve resultaten op grondexploitaties bij toekomstige bouwlocaties. Eventuele meevallers komen ten gunste van het begrotingssaldo en de Algemene Reserve.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenAlgemene uitkering Gemeentefonds
De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds laat tot en met het jaar 2025 een positieve trend zien. Vanaf 2026 zijn er tekorten. Deze tekorten zijn lager dan eerder voorspeld door een meevallende Algemene Uitkering.
Weerstandsvermogen
Door incidentele meevallers ten gunste van de Algemene Reserve (AR) te brengen stijgt de ratio van het weerstandsvermogen. Recent hebben we dit gedaan bij de jaarrekeningen 2022 en 2023. Ook in de toekomst willen wij positieve meevallers toevoegen aan de AR.
Grondexploitaties
Op dit moment zijn er twee grondexploitaties: Het Oranje Bolwerck en Tappersheul III. De positieve saldi van deze grondexploitaties zijn al bestemd. Het saldo van het Oranje Bolwerck wordt gestort in de Algemene Reserve, het saldo van Tappersheul III wordt ingezet voor de revitalisering van Tappersheul I en II. Naar verachting is de grondexploitatie van het Oranje Bolwerck in 2024 afgesloten.
Hiernaast komt er een grondexploitatie voor het Statenland. We zetten het minimale positieve resultaat van (€ 2,5 miljoen) van de grondexploitatie Statenland in voor het nieuw te realiseren zwembad. Eventuele meeropbrengsten kunnen ten gunste worden gebracht van de Algemene Reserve.
Voor de ontwikkeling van de Kerkwetering is een startnotitie vastgesteld. De uitwerking moet nog volgen.
Investeringen
De afgelopen periode zijn er verschillende grote kredieten verstrekt om investeringen te doen. Dit heeft geleid tot een hoge schuldquote. De komende bestuursperiode willen wij zo min mogelijk investeringen doen, om de schuldquote naar beneden te krijgen. Dit geldt ook voor de solvabiliteitsratio.
Maatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten7.1 Houdbare gemeentefinanciën: stabiele financiële (vermogens)positie.
7.2 Gezond financieel bewustzijn.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Programma 7 Algemene inkomsten
- 7.1.1. Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
- 7.1.2 Het weerstandsvermogen is verbeterd (minimaal 1).
- 7.1.3 De reservepositie is verbeterd.
- 7.1.4 De schuldquote is verlaagd richting signaalwaarde 130%.
- 7.1.5 De solvabiliteitsratio is verhoogd richting signaalwaarde 20%.
- 7.2.1 In raadsvoorstellen met financiële effecten wordt een dekkingsvoorstel opgenomen.
- 7.2.2 Financiële verordening wordt nageleefd en gehandhaafd.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat7.1.1. Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
Inspanningen
7.1.2 Het weerstandsvermogen is verbeterd (minimaal 1).
Inspanningen
7.1.3 De reservepositie is verbeterd.
Inspanningen
7.1.4 De schuldquote is verlaagd richting signaalwaarde 130%.
Inspanningen
7.1.5 De solvabiliteitsratio is verhoogd richting signaalwaarde 20%.
Inspanningen
7.2.1 In raadsvoorstellen met financiële effecten wordt een dekkingsvoorstel opgenomen.
Inspanningen
7.2.2 Financiële verordening wordt nageleefd en gehandhaafd.
Inspanningen
Gemiddelde WOZ-waarde (duizend euro)
Terug naar navigatie - Gemiddelde WOZ-waarde (duizend euro)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 369 | 317 |
2023 | 416 | 368 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (in euro's)
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (in euro's)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 1.106 | 823 |
2023 | 1.140 | 860 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (euro's)
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (euro's)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 1.162 | 905 |
2023 | 1.201 | 942 |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 inclusief wijzigingen | Begroting 2025 | Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||||
0.5 Treasury | 139 | 38 | 38 | 45 | 7 | 45 | 45 | 45 | |
0.61 OZB woningen | 2.084 | 2.133 | 2.153 | 2.228 | 75 | 2.228 | 2.228 | 2.228 | |
0.62 OZB niet-woningen | 982 | 1.014 | 1.014 | 1.050 | 35 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | |
0.64 Belastingen overig | 51 | 13 | 13 | 33 | 20 | 33 | 33 | 33 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 18.762 | 19.081 | 19.769 | 20.442 | 673 | 19.288 | 19.533 | 19.646 | |
3.4 Economische promotie | 29 | 28 | 28 | 29 | 1 | 29 | 29 | 29 | |
Totaal Baten | 22.047 | 22.308 | 23.015 | 23.827 | 812 | 22.673 | 22.918 | 23.031 | |
Lasten | |||||||||
0.5 Treasury | -246 | -200 | -200 | 141 | 341 | 136 | 57 | 58 | |
0.61 OZB woningen | 109 | 65 | 79 | 67 | -13 | 67 | 67 | 67 | |
0.8 Overige baten en lasten | 16 | 136 | 36 | 40 | 4 | 38 | 52 | 74 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | -122 | 2 | -84 | 249 | 333 | 241 | 176 | 198 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Totaal Stortingen | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Gerealiseerd resultaat | 22.169 | 22.306 | 23.099 | 23.575 | 476 | 22.428 | 22.739 | 22.829 |
Verschillenanalyse 2024 - 2025
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
Indexatie prijzen (totaal programma) | De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. | -112 | Voordeel | ||
Voorjaarsrapportage eenmalig | |||||
0.7 | Bijstelling algemene uitkering op basis van september en decembercirculaire. | 433 | Nadeel | ||
Overige bijstellingen | |||||
0.7 | Bijstelling algemene uitkering in de meicirculaire. | -825 | Voordeel | ||
0.7 | Regulier voordeel in de algemene uitkering 2024 ten opzichte van 2025. | -273 | Voordeel | ||
0.64 | Bijstelling precariobelasting. | -20 | Voordeel | ||
Diversen | -15 | Voordeel | |||
Totaal mutaties baten | -812 | Voordeel | |||
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
Voorjaarsrapportage eenmalig | |||||
0.61 | Incidenteel budget voor WOZ bezwaarschriften - Advies en onderzoekskosten | -14 | Voordeel | ||
Overige bijstellingen | |||||
0.5 | Er wordt minder werkelijke rente doorberekend aan de taakvelden. | 50 | Nadeel | ||
0.5 | Door toename van de leningportefeuille meer rente te betalen. | 295 | Nadeel | ||
0.8 | Stelpost aanpak armoede en schulden | 10 | Nadeel | ||
0.8 | Stelpost werkdrukverlaging jeugdbescherming | 11 | Nadeel | ||
0.8 | Stelpost comensatieregeling voogdij 18+ | 12 | Nadeel | ||
0.8 | Ruimte in de begroting door stelposten op te heffen. | -30 | Voordeel | ||
Diversen | -1 | Voordeel | |||
Totaal mutaties lasten | 333 | Nadeel | |||
Totaal mutaties baten en lasten | -479 | Voordeel | |||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
0.10 | Storting reserve voordeel verwerking van het stadskantoor in de begroting. | 4 | Nadeel | ||
Totaal mutaties reserves | 4 | Nadeel |