De gemeente Oudewater heeft de openbare ruimte in beheer. In die ruimte vindt een groot aantal activiteiten plaats, zoals wonen, werken en recreëren. Voor die activiteiten bestaat de openbare ruimte uit een aantal kapitaalgoederen op gebied van infrastructuur (wegen, water, riolering, kunstwerken), voorzieningen (groen, verlichting, sportfaciliteiten) en gebouwen. Al deze kapitaalgoederen dienen onderhouden te worden. Gezien de duurzaamheid van de kapitaalgoederen is dat een taak die continu budgettaire middelen vergt. Doel van deze paragraaf is om daar inzicht in te geven en het kader te schetsen voor zes hoofdonderwerpen: integraal beleid openbare ruimte (o.a. wegen, groen, kunstwerken en meubilair), riolering, baggeren, sportvelden en gebouwen.
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
Terug naar navigatie - Wettelijk kader en gemeentelijk beleidIntegraal beheer openbare ruimte
Het model Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR) vormt de basis van het integrale gemeentelijk beleid voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Het model gaat in de basis uit van het
bekende onderstaande model waarbij aan drie verschillende knoppen wordt gedraaid. Alle drie houden direct verband met elkaar, dus draai je aan een ervan dan bewegen de andere twee mee.
Om de knop Kwaliteit te definiëren wordt gebruikgemaakt van de landelijke richtlijnen van het CROW. De Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte van het CROW beschrijft, met zogenoemde Beeldmeetlatten, verschillende onderhoudsniveaus voor objecten in de openbare ruimte. Om de beeldkwaliteit helder te beschrijven, is gekozen voor vijf onderhoudsniveaus. De vijf niveaus variëren van zeer hoog (A+) tot zeer laag (D). Deze beeldmeetlatten zijn onder te verdelen in de thema’s:
- Schoon: het gaat er hierbij om of de openbare ruimte schoon en netjes is.
- Heel en veilig: het gaat er hierbij om of er schades in de openbare ruimte aanwezig zijn. Deze schades kunnen invloed hebben op de uitstraling (heel) en/of de bruikbaarheid (veilig) van de openbare ruimte.
Stand van zaken uitvoering advies accountant voor betere onderbouwing reserves
Op een eerder advies van de accountant zijn de voorzieningen omgezet in reserves. Daarnaast wordt het omzetten van de voorziening/reserves richting de gewenste systematiek conform Woerden doorgezet. Voor grote projecten is bijvoorbeeld een voorbereidingsbudget/-krediet ingevoerd. Als resultaat van deze projectfase wordt een scenariokeuze met bijpassende financiële onderbouwing aan het bestuur voorgelegd. Hiermee worden college en raad optimaal in hun rol en behoefte gesteund en worden keuzes vanuit techniek, participatie en haalbaarheid transparant ten opzichte van elkaar afgewogen.
Voorzieningen (tijdelijke reserves)
Voor het groot onderhoud bestaat de keuze tussen dekking van de kosten via de exploitatie dan wel via een te vormen voorziening. In principe geldt dat het werken met voorzieningen de uitzondering moet blijven, immers in principe behoren onderhoudsuitgaven binnen de exploitatie te worden opgevangen. Alleen als het verloop van de uitgaven over de jaren zo schommelt dat dit de financiële positie van de gemeente verstoort, kan gewerkt worden met een voorziening.
Over het algemeen zal dat alleen het geval zijn als er sprake is van een beperkt aantal grotere objecten, waardoor het uitgavenniveau per jaar sterk kan variëren. Als sprake is van een groot aantal (deel)objecten kan het onderhoudsbudget normaliter daarover jaarlijks in redelijk gelijke delen worden verdeeld.
Beleid en belangrijkste projecten per hoofdonderwerp
Terug naar navigatie - Beleid en belangrijkste projecten per hoofdonderwerpIn 2025 wordt gewerkt met de volgende beleids- en beheerplannen:
- Handboek Inrichting Openbare Ruimte Oudewater (HIOR)
- AVOI en het Handboek kabels & leidingen 2018
- Gemeentelijk WaterbeleidsPlan (GWP) 2020-2024 (ipdate in voorbereiding)
- Baggerplan
- Wegenbeheersplan 2017-2026
- Meerjaren onderhoudsplan gemeentelijke gebouwen (MOP)
- Nota Openbare Speelruimte 2013
- Bomenverordening 2023
- Masterplan Binnenstad Oudewater
Beheerplannen
Voor de meerjarige onderhoudsramingen van enige omvang wordt in Oudewater gewerkt met beleids- en beheerplannen waarin, gekoppeld aan de keuze voor een bepaald onderhoudsniveau, een meerjarenraming wordt gemaakt van de kosten. Die kosten van onderhoud worden gesplitst naar:
- klein onderhoud (dekking kosten via exploitatie);
- groot onderhoud (dekking kosten via exploitatie en via voorziening);
- vervangingen / renovatie (dekking kosten via kapitaalkrediet).
Deze beheerplannen omvatten in principe een periode van vijf tot tien jaar.
Kwaliteitsniveaus vertaald naar de begroting
Terug naar navigatie - Kwaliteitsniveaus vertaald naar de begrotingDe kwaliteitsniveaus zijn globaal in financiële zin vertaald in de begroting (zie ook programma 2). In 2025 wordt de Herijking Openbare Ruimte gecontinueerd. De hierna volgende tabel geeft weer wat in 2025 de budgetten zijn voor onderhoud (interne uren en derden), overig (kapitaallasten, belastingen etc.) en welke beschikbaar zijn voor vervanging en reconstructie. De vervangings- en reconstructiemaatregelen worden daarbij gedeeltelijk via investeringen gefinancierd. Daarnaast zijn investeringen opgenomen die worden afgeschreven. In de tweede kolom staan de investeringen 2025.
BEGROTING 2025 | Onderhoud 2025 | Kapitaallasten 2025 | Totaal exploitatie 2025 | Vervanging/ reconstructie | |||
A) IBOR | 1-Verhardingen | 1.597.648 | 275.251 | 1.872.899 | 4.242.000 | ||
1-Gladheidbestrijding | 84.730 | 13.750 | 98.480 | 0 | |||
2-Groenvoorziening | 391.059 | 61.938 | 452.997 | 235.000 | |||
2-Onkruidbestrijding | 144.679 | 0 | 144.679 | 0 | |||
2-Speelvoorzieningen | 11.341 | 14.891 | 26.232 | 65.500 | |||
3-Straatmeubilair | 18.415 | 0 | 18.415 | 75000 | |||
3-Elektrakasten | 0 | 4.704 | 4.704 | 0 | |||
3-Verlichting | 700.013 | 6.083 | 706.096 | 400000 | |||
4-Beschoeiingen/kademuren | 0 | 131.105 | 131.105 | 1.665.000 | |||
5-Civiele kunstwerken | 238.405 | 126.222 | 364.627 | 55.000 | |||
Subtotaal | € 3.186.290 | € 633.944 | € 3.820.234 | € 6.737.500 | |||
B) | Riolering | 1.325.763 | 265.107 | 1.590.870 | 930.000 | ||
C) | Baggeren | 174.488 | 0 | 174.488 | 0 | ||
D) | Sportvelden (complex) | 100.024 | 39.356 | 139.380 | 0 | ||
Totaal | € 4.786.565 | € 938.407 | € 5.724.972 | € 7.667.500 |
Overzicht hoeveelheden
Terug naar navigatie - Overzicht hoeveelhedenIn de onderstaande tabel treft u een overzicht van de actuele omvang van het areaal (onderscheid in beheeronderdelen). Bij het onderhoud van de openbare ruimte wordt als CROW beeldkwaliteitsniveau B of wettelijke zorgplicht aangehouden.
Type asset | Omvang (indicatie) | Kwaliteitseis | |
Verharding | 590.000 | m2 | CROW Beeldkwaliteit B |
Beplanting | 103.000 | m2 | Zorgplicht |
Bomen | 8.000 | stk | Zorgplicht |
Bruggen en steigers | 57 | stk | CROW Beeldkwaliteit B voor rijbaan als onderdeel van verharding |
Gras | 543.000 | m2 | Zorgplicht |
Inrichtingselementen | 3.000 | stk | Zorgplicht |
Kademuren en damwanden | 1300 | meter | Zorgplicht |
Lichte beschoeiingen | onbekend | meter | Zorgplicht |
Markt- en Evenementenkasten | 1 | stk | Zorgplicht |
Openbare Verlichting houten masten * | 102 | stk | Zorgplicht |
Openbare verlichting elektrakasten | 23 | stk | Zorgplicht |
Speeltoestellen | 117 | stk | Zorgplicht |
* Betreft houten masten in gemeentelijk eigendom. Overige masten en alle armaturen zijn in eigendom en beheer bij CityTec. | |||
Belangrijkste aandachtspunten
Terug naar navigatie - Belangrijkste aandachtspuntenad A - IBOR
1. Verharding (wegen), straatreiniging (inspectie om het jaar) en gladheidsbestrijding
Voor het wegenonderhoud wordt het benodigde onderhoud bepaald op basis van de laatste inspectiegegevens uit 2022 en het Wegenbeheerplan (2017-2026). Hierin zijn de doelstellingen vanuit het IBOR vertaald in concrete maatregelen. Gedurende de looptijd van het beheerplan wordt waar mogelijk de aanwezige achterstand op het onderhoud van de verhardingen weggewerkt en wordt proactief ingezet op het voorkomen van achterstallig onderhoud in de toekomst. Het wegenareaal wordt grotendeels op kwaliteitsniveau B/C onderhouden. In 2024 is opnieuw een weginspectie uitgevoerd; de resultaten krijgen middels een nieuw wegenbeheerplan een plek in de begroting van 2025 en verder.
Het wegenonderhoud wordt zo goed mogelijk afgestemd op het onderhoud van de rest van de openbare ruimte (groen, civiele kunstwerken, beschoeiingen en riolering). Hierbij wordt zo veel mogelijk gewerkt middels het principe 'werk met werk maken'.
2. Groen en speelvoorzieningen (jaarlijks)
Ook voor het onderhoud van het groen en de speelvoorzieningen gelden de beleidskaders vanuit het IBOR.
Groen: Daarnaast zijn het concept Groenblauwe Omgevingsplan (niet vastgesteld door gemeenteraad) en de planning groenrenovaties de basis waarop het onderhoud en de vervanging wordt uitgevoerd. Het groen wordt onderhouden op kwaliteitsniveau B/C. Er zijn wensen om het groenbeheer nader te onderzoeken en hier een heroverweging qua kwaliteitsniveau’s en ecologische waarde op te doen. Dit wordt in nieuw beleid opgenomen.
Speelplaatsen: Het regulier onderhoud van de speelplaatsen vindt plaats conform de doelstellingen vanuit IBOR en op basis van de Nota Openbare Speelruimte uit 2013.
Onkruidbestrijding: Binnen de gemeente Oudewater is gekozen voor het borstelen en af en toe branden van de verharding.
3. Overig meubilair en verlichting (vijfjaarlijks)
Het overige meubilair wordt onderhouden conform de doelstellingen vanuit IBOR, geldende richtlijnen en het Vervangingsplan meubilair. Bij vervanging wordt indien mogelijk gekozen voor een circulaire en modulaire invulling.
4. Beschoeiingen/kademuren (vijfjaarlijks)
Onderhoud en vervanging worden ingepland op basis van inspectie en de kwaliteitsdoelstellingen vanuit IBOR.
5. Civiele kunstwerken (vijfjaarlijks)
Civiele kunstwerken (bruggen, tunnels, steigers e.d.) worden beheerd op kwaliteitsniveau B en deels op C. De kwaliteit wordt gebaseerd op basis van inspecties en het Beheerplan civiele kunstwerken.
ad B - Riolering
Eind 2024 is begonnen met het ontwikkelen van het Gemeentelijk Waterbeleidsplan 2020-2024 naar een Gemeentelijk Water en Klimaatbestendig (GWK). Beheer, onderhoud en vervangingen van de riolering vindt in 2025 plaats op basis van het, eind 2024 door de gemeenteraad vast te stellen, financieel kader voor GWK. Dit is een strategisch beleidsplan waarin de invulling van het gemeentelijk waterbeheer staat beschreven. Het belangrijkste en kostbaarste middel voor het gemeentelijk waterbeheer zijn de riolering en bijbehorende voorzieningen. In het GWK zijn de aanwezige voorzieningen, beheer (onderhoud) en vervanging van de voorzieningen, de verbetermaatregelen en een overzicht van de financiële gevolgen opgenomen. Prioriteit heeft hierbij het wegwerken van de aanwezige wateroverlast.
ad C - Baggeren
Het baggeronderhoud in 2025 vindt plaats op basis van het vastgestelde Baggerplan en gemaakte afspraken met het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden.
Vastgoed
Terug naar navigatie - VastgoedUitgangspunt voor het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed (gebouwen) is het meerjarenonderhoudsplan (MJOP), gebaseerd op de NEN 2767. Het MJOP is in 2021 voor de periode 2021-2030 vastgesteld en wordt eenmaal per vier jaar geactualiseerd. In 2025 wordt het MJOP opnieuw geactualiseerd. Het beleidsniveau voor de uitvoering is conditiescore 3 (wat overeenkomt met cijfer van ongeveer 6,5 op een schaal van 10). Bij de berekening van de benodigde jaarlijkse middelen is uitgegaan van het afstoten van diverse vastgoedobjecten om in meerjarenperspectief een sluitende onderhoudsbegroting te realiseren. Het onderhoud aan het af te stoten vastgoed wordt gedekt uit de bestemmingsreserve. De bestemmingreserve zal in 2025 nagenoeg uitgeput zijn. Dat betekent dat er budget voor onderhoud aan deze objecten beschikbaar gesteld zal moeten worden. Dit zal bij de actualisatie inzichtelijk worden gemaakt. De jaarlijkse begrotingslast voor uitvoering van het meerjarenonderhoudsplan bedraagt plusminus 201K.
Het beleid is erop gericht om gemeentelijke gebouwen die vanwege hun functie niet noodzakelijk eigendom dienen te zijn van de gemeente, indien mogelijk te verkopen. Een recent voorbeeld hiervan is het gebouw Tjonkie dat in 2022 is overgedragen aan Stichting Tjonkie. Daarnaast is ook de Aula aan de Waarsdedijk in 2023 overgedragen aan de NH Kerk.
Steeds wordt geprobeerd het meerjarenonderhoudsplan goedkoper uit te voeren, door het voeren van scherpe onderhandelingen met aannemers. Het ligt echter in de lijn der verwachting dat onderhoudskosten zullen stijgen als gevolg van inflatie en conjuncturele invloeden. Daarnaast zijn of worden sommige gebouwen in de praktijk slechts in geringe mate onderhouden, omdat als gevolg van besluitvorming de verwachting is dat deze gesloopt, gerenoveerd of verkocht worden.