Uitgaven

6,73%
€ 2.165
x €1.000
6,73% Complete

Inkomsten

4,39%
€ 1.412
x €1.000
4,39% Complete

Saldo

6414,56%
€ -753
x €1.000

Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen

Uitgaven

6,73%
€ 2.165
x €1.000
6,73% Complete

Inkomsten

4,39%
€ 1.412
x €1.000
4,39% Complete

Saldo

6414,56%
€ -753
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Bernadette Schomaker Grondexploitatie, Maatschappelijk vastgoed, Ruimtelijke ordening, Volkshuisvesting, Implementatie Omgevingswet

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma omvat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
3.2 Fysieke infrastructuur Industrieterrein Tappersheul III
5.5 Cultureel erfgoed Archeologiebeleid, gemeentetoren en carillon
8.1 Ruimtelijke ordening Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en -visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid)
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen t.b.v. de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven
8.3 Wonen en bouwen Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning; - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Bouwen en Wonen
Zoals in de Woonvisie staat zorgen we voor voldoende woningen die voldoen aan de lokale behoefte. In 2024 leveren we het nieuwbouwproject ‘Schuylenburcht’ van ‘De Woningraat’ en de eerste fasen van ‘Westerwal’ op. In 2025 zal het project Westerwal in de gewenste hoeveelheid nieuwbouwwoningen voorzien. In de periode 2026 t/m 2028 moeten Oranjepark 2 en Statenland de gemeente van voldoende opleveringen voorzien, en vanaf 2028 doet de woningbouwlocatie Kerkwetering hetzelfde.  
In de jaarbrief voor de raad gaan we elk jaar in op de voortgang van woonbouw en woonbeleid.

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Wonen
De woningmarkt in Oudewater staat flink onder druk; de prijzen van de koopwoningen zijn hoog en de wachttijd voor een sociale huurwoning is lang. We gaan daarom de Woonvisie actualiseren. Dit jaar wordt ook de nieuwe Huisvestingsverordening vastgesteld. Daarnaast is per 1 juli de wet betaalbare huur ingegaan die de huurprijzen van midden huurwoningen reguleert doormiddel van het puntensysteem. Gemeenten krijgen tot 1 januari 2025 de tijd voor de implementatie. Ook worden dit jaar nieuwe prestatieafspraken gemaakt met ‘De Woningraat’ voor 2025. Na 2025 maken we in lijn met de actualisatie van de Woonvisie meerjarige prestatieafspraken met ‘De Woningraat’. We betrekken de Wulverhorst bij dit proces voor de opgave wonen en zorg. 

De afgelopen tijd heeft een aantal private woningbouwinitiatieven minder aandacht gekregen, onder andere door problemen met capaciteit. In 2025 proberen we deze initiatieven meer duidelijkheid te geven en zo mogelijk verder op weg te helpen. Daarnaast willen we de mogelijkheid van flexwoningen onderzoeken en bekijken welke mogelijkheden er zijn voor het versterken van de handhaving in kader van Wet Goed Verhuurderschap en bij illegale bewoning en spookwoningen. In 2025 maken we een plan van aanpak voor alternatieve huisvesting van de arbeidsmigranten die al woonachtig zijn in (de binnenstad van) Oudewater, en starten zo mogelijk met de realisatie ervan.

Er wonen veel arbeidsmigranten in Oudewater, voor een groot deel geconcentreerd in de binnenstad. In 2025 maken we een plan van aanpak voor alternatieve huisvesting voor arbeidsmigranten en starten zo mogelijk al met de realisatie ervan. Dit om de leefbaarheid van de binnenstad van Oudewater te verbeteren en om de woon- en leefomstandigheden van arbeidsmigranten te verbeteren. 

Omgevingswet en wet kwaliteitsborging 
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. Dit heeft verschillende gevolgen voor de gemeente. Zo staat participatie centraal en maakt een digitaal systeem alles rondom vergunningverlening, toezicht en handhaving inzichtelijk. Verder gaan voortaan in veel gevallen marktpartijen (en dus niet de gemeente) bouwplannen toetsen en toezicht houden tijdens bouwprojecten. Er vallen dus taken weg voor de gemeente, maar er komen er ook nieuwe bij. 

Vanaf 1 januari 2024 werken we met de nieuwe Omgevingswet. De Omgevingswet dient volledig ingevoerd te zijn op 1 januari 2032. In deze transitieperiode van 2024 tot 2032 moeten bestemmingsplannen, verordeningen en zogenaamde bruidsschatregels omgezet worden naar één gebiedsdekkend Omgevingsplan. We zullen veel instrumenten en werkprocessen van de wet ook beter moeten leren kennen. Dit geldt voor het Omgevingsplan, participatie, maar ook voor het instrument Omgevingsvisie en Omgevingsprogramma. Wat omvat het programma en wanneer heeft het instrument meerwaarde ten opzichte van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan om onze doelen te realiseren? Daarnaast moet een proces voor grote en kleine herzieningen van de Omgevingsvisie ingericht worden. Dit zijn vragen waar we de komende jaren, in de nieuwe praktijk, concretere antwoorden op gaan vinden.

Verduurzamen gemeentelijk vastgoed 
We bouwen gasinstallaties van het gemeentelijk vastgoed om naar all-electric installaties. Voor het goed laten functioneren van all-electric installaties is het noodzakelijk dat de gebouwen optimaal zijn geïsoleerd. De transitie gaat dus samen met het integraal verduurzamen van de panden. 
In de Programmabegroting is voor 2025 een investeringskrediet opgenomen van totaal € 162.984 voor het verduurzamen van het Stadhuis en de Heksenwaag. Voor het integraal verduurzamen van deze gebouwen zijn ook subsidies aangevraagd op grond van de DUMAVA-subsidieregeling.

Opgave: Wonen

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.

Terug naar navigatie - 3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.

2027

 

Inspanningen

Opgave Ruimtelijke ontwikkeling

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Opgave Omgevingsplan

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

6.3 Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller. NB dit maatschappelijk effect wordt pas ná deze bestuursperiode bereikt.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Opgave Maatschappelijk vastgoed

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.

Terug naar navigatie - 6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.

Resultaat te bereiken in 2025.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 118 924 924 957 33 949 41 41
5.5 Cultureel erfgoed 6 0 0 0 0 0 0 0
7.4 Milieubeheer 0 0 0 39 39 0 0 0
8.1 Ruimte en leefomgeving 250 0 0 0 0 0 0 0
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 303 251 251 0 -251 0 0 0
8.3 Wonen en bouwen 1.747 401 401 415 14 415 415 415
Totaal Baten 2.425 1.577 1.577 1.412 -165 1.364 456 456
Lasten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 118 924 924 957 33 949 41 41
5.5 Cultureel erfgoed 63 69 69 90 22 65 65 65
7.4 Milieubeheer 0 0 0 39 39 0 0 0
8.1 Ruimte en leefomgeving 324 40 63 41 -22 41 41 41
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 301 258 278 -1 -280 -1 -1 -1
8.3 Wonen en bouwen 2.407 1.013 960 1.038 79 1.085 1.085 1.085
Totaal Lasten 3.214 2.304 2.294 2.165 -129 2.139 1.231 1.231
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 177 10 30 0 -30 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 177 10 30 0 -30 0 0 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 6 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 6 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.

Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Indexatie prijzen (totaal programma) De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. -14 Voordeel
Acutalisatie MPG
3.2 Actualisatie MPG. -33 Voordeel
8.2 Actualisatie MPG. 251 Nadeel
Kadernota
7.4 Landelijk gebied is budgetneutraal opgenomen. -39 Voordeel
Totaal mutaties baten 165 Nadeel
Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Indexatie prijzen (totaal programma) De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de de CPB-verwachting voor 2025. 21 Nadeel
Kapitaallasten (totaal programma) De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024. 31 Nadeel
Kadernota
5.5 Amendement subsidie instandhouding gemeentelijke monumenten. 20 Nadeel
7.4 Landelijk gebied is budgetneutraal opgenomen. 39 Nadeel
8.3 Kadernota volkshuisvestingsprogramma. 24 Nadeel
Overige bijstellingen
8.1 Incidenteel budget bodemonderzoek Westerwal. -23 Voordeel
8.3 Budgetneutraal groot onderhoud uit reserve groot onderhoud. -30 Voordeel
Acutalisatie MPG
8.2 Actualisatie MPG. -251 Voordeel
Voorjaarsrapportage eenmalig
8.2 Incidenteel budget voor de nota grondbeleid. -20 Voordeel
8.3 Extra formatie voor de omgevingswet. 66 Nadeel
Diversen -6 Voordeel
Totaal mutaties lasten -129 voordeel
Totaal mutaties baten en lasten 36 Nadeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
0.10 Mutatie reserve groot onderhoud. 30 Nadeel
Totaal mutaties reserves 30 Nadeel