Portefeuillehouder | Thema |
Bernadette Schomaker | Grondexploitatie, Maatschappelijk vastgoed, Ruimtelijke ordening, Volkshuisvesting, Implementatie Omgevingswet |
Uitgaven
6,73%Inkomsten
4,39%Saldo
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Uitgaven
6,73%Inkomsten
4,39%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDit programma omvat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
3.2 Fysieke infrastructuur | Industrieterrein Tappersheul III |
5.5 Cultureel erfgoed | Archeologiebeleid, gemeentetoren en carillon |
8.1 Ruimtelijke ordening | Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en -visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid) |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen t.b.v. de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven |
8.3 Wonen en bouwen | Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning; - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesBouwen en Wonen
Zoals in de Woonvisie staat zorgen we voor voldoende woningen die voldoen aan de lokale behoefte. In 2024 leveren we het nieuwbouwproject ‘Schuylenburcht’ van ‘De Woningraat’ en de eerste fasen van ‘Westerwal’ op. In 2025 zal het project Westerwal in de gewenste hoeveelheid nieuwbouwwoningen voorzien. In de periode 2026 t/m 2028 moeten Oranjepark 2 en Statenland de gemeente van voldoende opleveringen voorzien, en vanaf 2028 doet de woningbouwlocatie Kerkwetering hetzelfde.
In de jaarbrief voor de raad gaan we elk jaar in op de voortgang van woonbouw en woonbeleid.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenWonen
De woningmarkt in Oudewater staat flink onder druk; de prijzen van de koopwoningen zijn hoog en de wachttijd voor een sociale huurwoning is lang. We gaan daarom de Woonvisie actualiseren. Dit jaar wordt ook de nieuwe Huisvestingsverordening vastgesteld. Daarnaast is per 1 juli de wet betaalbare huur ingegaan die de huurprijzen van midden huurwoningen reguleert doormiddel van het puntensysteem. Gemeenten krijgen tot 1 januari 2025 de tijd voor de implementatie. Ook worden dit jaar nieuwe prestatieafspraken gemaakt met ‘De Woningraat’ voor 2025. Na 2025 maken we in lijn met de actualisatie van de Woonvisie meerjarige prestatieafspraken met ‘De Woningraat’. We betrekken de Wulverhorst bij dit proces voor de opgave wonen en zorg.
De afgelopen tijd heeft een aantal private woningbouwinitiatieven minder aandacht gekregen, onder andere door problemen met capaciteit. In 2025 proberen we deze initiatieven meer duidelijkheid te geven en zo mogelijk verder op weg te helpen. Daarnaast willen we de mogelijkheid van flexwoningen onderzoeken en bekijken welke mogelijkheden er zijn voor het versterken van de handhaving in kader van Wet Goed Verhuurderschap en bij illegale bewoning en spookwoningen. In 2025 maken we een plan van aanpak voor alternatieve huisvesting van de arbeidsmigranten die al woonachtig zijn in (de binnenstad van) Oudewater, en starten zo mogelijk met de realisatie ervan.
Er wonen veel arbeidsmigranten in Oudewater, voor een groot deel geconcentreerd in de binnenstad. In 2025 maken we een plan van aanpak voor alternatieve huisvesting voor arbeidsmigranten en starten zo mogelijk al met de realisatie ervan. Dit om de leefbaarheid van de binnenstad van Oudewater te verbeteren en om de woon- en leefomstandigheden van arbeidsmigranten te verbeteren.
Omgevingswet en wet kwaliteitsborging
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. Dit heeft verschillende gevolgen voor de gemeente. Zo staat participatie centraal en maakt een digitaal systeem alles rondom vergunningverlening, toezicht en handhaving inzichtelijk. Verder gaan voortaan in veel gevallen marktpartijen (en dus niet de gemeente) bouwplannen toetsen en toezicht houden tijdens bouwprojecten. Er vallen dus taken weg voor de gemeente, maar er komen er ook nieuwe bij.
Vanaf 1 januari 2024 werken we met de nieuwe Omgevingswet. De Omgevingswet dient volledig ingevoerd te zijn op 1 januari 2032. In deze transitieperiode van 2024 tot 2032 moeten bestemmingsplannen, verordeningen en zogenaamde bruidsschatregels omgezet worden naar één gebiedsdekkend Omgevingsplan. We zullen veel instrumenten en werkprocessen van de wet ook beter moeten leren kennen. Dit geldt voor het Omgevingsplan, participatie, maar ook voor het instrument Omgevingsvisie en Omgevingsprogramma. Wat omvat het programma en wanneer heeft het instrument meerwaarde ten opzichte van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan om onze doelen te realiseren? Daarnaast moet een proces voor grote en kleine herzieningen van de Omgevingsvisie ingericht worden. Dit zijn vragen waar we de komende jaren, in de nieuwe praktijk, concretere antwoorden op gaan vinden.
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
We bouwen gasinstallaties van het gemeentelijk vastgoed om naar all-electric installaties. Voor het goed laten functioneren van all-electric installaties is het noodzakelijk dat de gebouwen optimaal zijn geïsoleerd. De transitie gaat dus samen met het integraal verduurzamen van de panden.
In de Programmabegroting is voor 2025 een investeringskrediet opgenomen van totaal € 162.984 voor het verduurzamen van het Stadhuis en de Heksenwaag. Voor het integraal verduurzamen van deze gebouwen zijn ook subsidies aangevraagd op grond van de DUMAVA-subsidieregeling.
Opgave: Wonen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.1 De gemeente Oudewater biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Wonen
- 6.1.1 De gemeente Oudewater bouwt voldoende nieuwe woningen.
- 6.1.2. Het aandeel woningen voor middeninkomens op Statenland is vergroot.
- 6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
-
3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.
- 3.10.1.1 / 6.1.4.1 Stimuleren van zorggeschikt/levensloopbestendig wonen en doorstroming. Hiertoe onderzoeken van mogelijkheden van wooncoaching/advisering en ondersteuning bij woonwensen.
- 3.12.1.2 / 6.1.4.3 Regionale afspraken maken omtrent passend wonen van kwetsbare doelgroepen in Oudewater. Woonzorginitiatieven toetsen aan de hand van de uitkomsten van het regionale woonzorgonderzoek.
- 6.1.4.2 Op basis van de herijkte woonvisie in 2025 prestatieafspraken maken met de Wulverhorst over de huisvesting van bijzondere doelgroepen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.1.1 De gemeente Oudewater bouwt voldoende nieuwe woningen.
Inspanningen
6.1.2. Het aandeel woningen voor middeninkomens op Statenland is vergroot.
2025
6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
Inspanningen
3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.
2027
Inspanningen
Opgave Ruimtelijke ontwikkeling
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.2 Er komt een uitbreiding van woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Ruimtelijke ontwikkeling
- 6.2.1 Het omgevingsplan voor Statenland is onherroepelijk.
- 6.2.2 Visie t.b.v. de ontwikkeling in Hekendorp voorgelegd aan de gemeenteraad.
- 6.2.3 Omgevingsplan voor Kerkwetering onherroepelijk.
- 6.2.4 In 2024 besluit de raad over de stedenbouwkundige uitgangspunten Oranjepark II, daarna stelt De Woningraat een beeldkwaliteitsplan op.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.2.1 Het omgevingsplan voor Statenland is onherroepelijk.
Inspanningen
6.2.2 Visie t.b.v. de ontwikkeling in Hekendorp voorgelegd aan de gemeenteraad.
Resultaat te bereiken in 2025.
Inspanningen
6.2.3 Omgevingsplan voor Kerkwetering onherroepelijk.
Inspanningen
6.2.4 In 2024 besluit de raad over de stedenbouwkundige uitgangspunten Oranjepark II, daarna stelt De Woningraat een beeldkwaliteitsplan op.
Inspanningen
Opgave Omgevingsplan
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.3 Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller. NB dit maatschappelijk effect wordt pas ná deze bestuursperiode bereikt.
Resultaat
Terug naar navigatie - ResultaatResultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
2027 en verder
Inspanningen
6.3.2 Raamverordening Fysieke Leefomgeving vastgesteld.
Resultaat te bereiken in 2025.
Inspanningen
6.3.3 Het kader voor nieuwe ruimtelijke initiatieven/ afwegingskader is vastgesteld door de gemeenteraad.
2026
Opgave Maatschappelijk vastgoed
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.4 Het maatschappelijk vastgoed van de gemeente wordt optimaal gebruikt.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Maatschappelijk vastgoed
-
6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
- 3.1.1.4 / 6.4.1.4 Als betrokkenen in het te ontwikkelen concept ‘huiskamer van de stad’ meedenken over behoeften aan ontmoetingsplekken en hoe deze aldaar in te vullen.
- 6.4.1.1 Startnotitie - om te komen tot een Integraal programma vastgoed - voorleggen aan het college.
- 6.4.1.2 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor het Stadskantoor.
- 6.4.1.3 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor De Klepper en het Cultuurhuis. Onderdeel hiervan is de tijdelijke huisvesting voor een deel van de huurders van de bovengenoemde panden.
- 6.4.2 Het Stadskantoor is verkocht.
- 6.4.3 De 'nieuwe' Klepper wordt kostprijs-dekkend geëxploiteerd.
- 6.4.4 Transformatie van het Cultuurhuis.
-
6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
Resultaat te bereiken in 2025.
Inspanningen
6.4.2 Het Stadskantoor is verkocht.
Resultaat te bereiken in 2025.
Inspanningen
6.4.3 De 'nieuwe' Klepper wordt kostprijs-dekkend geëxploiteerd.
Resultaat te bereiken in 2026.
Inspanningen
6.4.4 Transformatie van het Cultuurhuis.
Resultaat te bereiken in 2026.
Inspanningen
Nieuwbouw woningen (nieuwgebouwde woningen per 1000 woningen)
Terug naar navigatie - Nieuwbouw woningen (nieuwgebouwde woningen per 1000 woningen)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 0,7 | 8,9 |
2022 | 9,2 | 9,3 |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 inclusief wijzigingen | Begroting 2025 | Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 118 | 924 | 924 | 957 | 33 | 949 | 41 | 41 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.4 Milieubeheer | 0 | 0 | 0 | 39 | 39 | 0 | 0 | 0 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 303 | 251 | 251 | 0 | -251 | 0 | 0 | 0 | |
8.3 Wonen en bouwen | 1.747 | 401 | 401 | 415 | 14 | 415 | 415 | 415 | |
Totaal Baten | 2.425 | 1.577 | 1.577 | 1.412 | -165 | 1.364 | 456 | 456 | |
Lasten | |||||||||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 118 | 924 | 924 | 957 | 33 | 949 | 41 | 41 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 63 | 69 | 69 | 90 | 22 | 65 | 65 | 65 | |
7.4 Milieubeheer | 0 | 0 | 0 | 39 | 39 | 0 | 0 | 0 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 324 | 40 | 63 | 41 | -22 | 41 | 41 | 41 | |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 301 | 258 | 278 | -1 | -280 | -1 | -1 | -1 | |
8.3 Wonen en bouwen | 2.407 | 1.013 | 960 | 1.038 | 79 | 1.085 | 1.085 | 1.085 | |
Totaal Lasten | 3.214 | 2.304 | 2.294 | 2.165 | -129 | 2.139 | 1.231 | 1.231 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 177 | 10 | 30 | 0 | -30 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | 177 | 10 | 30 | 0 | -30 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -618 | -717 | -687 | -753 | -66 | -774 | -774 | -774 |
Verschillenanalyse 2024 - 2025
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
Indexatie prijzen (totaal programma) | De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. | -14 | Voordeel |
Acutalisatie MPG | |||
3.2 | Actualisatie MPG. | -33 | Voordeel |
8.2 | Actualisatie MPG. | 251 | Nadeel |
Kadernota | |||
7.4 | Landelijk gebied is budgetneutraal opgenomen. | -39 | Voordeel |
Totaal mutaties baten | 165 | Nadeel | |
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
Indexatie prijzen (totaal programma) | De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de de CPB-verwachting voor 2025. | 21 | Nadeel |
Kapitaallasten (totaal programma) | De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024. | 31 | Nadeel |
Kadernota | |||
5.5 | Amendement subsidie instandhouding gemeentelijke monumenten. | 20 | Nadeel |
7.4 | Landelijk gebied is budgetneutraal opgenomen. | 39 | Nadeel |
8.3 | Kadernota volkshuisvestingsprogramma. | 24 | Nadeel |
Overige bijstellingen | |||
8.1 | Incidenteel budget bodemonderzoek Westerwal. | -23 | Voordeel |
8.3 | Budgetneutraal groot onderhoud uit reserve groot onderhoud. | -30 | Voordeel |
Acutalisatie MPG | |||
8.2 | Actualisatie MPG. | -251 | Voordeel |
Voorjaarsrapportage eenmalig | |||
8.2 | Incidenteel budget voor de nota grondbeleid. | -20 | Voordeel |
8.3 | Extra formatie voor de omgevingswet. | 66 | Nadeel |
Diversen | -6 | Voordeel | |
Totaal mutaties lasten | -129 | voordeel | |
Totaal mutaties baten en lasten | 36 | Nadeel | |
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
0.10 | Mutatie reserve groot onderhoud. | 30 | Nadeel |
Totaal mutaties reserves | 30 | Nadeel |