Paragraaf 1 Lokale heffingen

Wat is het doel van deze paragraaf?

Terug naar navigatie - Wat is het doel van deze paragraaf?

Het totale pakket van gemeentelijke belastingen en heffingen bestaat uit een tiental verschillende belastingen, heffingen en rechten die worden gelegitimeerd door een belastingverordening die door de gemeenteraad is vastgesteld.

Deze paragraaf geeft een overzicht op hoofdlijnen van deze heffingen die bij de diverse programma’s in de programmabegroting zijn geraamd. In het kort geven we aan welk beleid we in het begrotingsjaar gaan voeren ten aanzien van de lokale heffingen. Het lokale beleid is vastgesteld in de belastingverordeningen. Verder is een overzicht opgenomen van de geraamde opbrengsten, wordt aandacht besteed aan de lokale belastingdruk en aan het kwijtscheldingsbeleid.

Wettelijk kader en gemeentelijk kader

Terug naar navigatie - Wettelijk kader en gemeentelijk kader

Ten aanzien van de heffingen onderscheidt de wet drie soorten:

  • Belastingen: gedwongen betalingen aan de overheid waar geen rechtstreekse contraprestatie van de overheid tegenover staat. Ze kunnen aan een brede of specifieke doelgroep in rekening worden gebracht.
  • Bestemmingsheffingen: deze dienen ter bestrijding van specifieke kosten. Voorbeelden zijn de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Deze heffingen mogen niet meer dan kostendekkend zijn.
  • Rechten: een betaling waar een direct aanwijsbare contraprestatie van de overheid tegenover staat. Deze contraprestatie kan bestaan uit een product of dienst. Onderscheid kan worden gemaakt in onder meer gebruiksrechten (bijvoorbeeld haven- of marktgelden) en genotsrechten (waaronder leges). De hoogten van sommige rechten zijn landelijk bepaald. Verder geldt dat deze maximaal kostendekkend mogen zijn.

Naast het landelijk beleid is het volgende gemeentelijk beleid geformuleerd:

  • De bestemmingsheffingen en rechten zijn in principe 100% kostendekkend. Dat is niet altijd het geval omdat er bijvoorbeeld wettelijke voorschriften zijn (wettelijke tarieven).
  • De opbrengsten/heffingen worden in 2025 ten opzichte van 2024 verhoogd met 3,5%,  Uitgezonderd , rioolrechten 7,2%  (5% waterbeleidsplan en 2,2% index) en afvalstoffenheffing  2,2% index.
  • Kwijtscheldingsbeleid. Voor de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing kan kwijtschelding worden verleend aan personen (niet aan bedrijven). De gemeente Oudewater hanteert voor kwijtschelding de norm die door het Rijk gegeven wordt aan de gemeenten: 100% van de norm voor de bijstand. Bij een norm onder de 100% is er sprake van strenger beleid. Vrijwel alle inwoners die een aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen en moeten rondkomen van een bijstandsuitkering of alleen een AOW-uitkering en geen vermogen hebben, komen op basis van deze norm voor kwijtschelding in aanmerking. De regelgeving voor de kwijtschelding is neergelegd in de Leidraad Invorderingswet 1990.

Geraamde opbrengsten

Terug naar navigatie - Geraamde opbrengsten
Baten Baten Baten
begroting begroting rekening
Belastingen en heffingen 2025 2024 2023
A. Belastingen
1 Eigenaren woningen 2.228 2.133 2084
Eigenaren niet-woningen 633 611 592
Gebruikers niet-woningen 417 403 390
2 Precariobelasting 13 13 51
3 Toeristenbelasting 29 28 29
Subtotaal A Belastingen 3.320 3.188 3.146
B. Bestemmingsheffingen
1 Afvalstoffenheffing 1.408 1.349 1.280
2 Rioolheffing 2.133 1.919 1.678
Subtotaal B Bestemmingsheffingen 3.541 3.268 2.958
C. Rechten
1 Leges burgerzaken 194 193 137
2 Begrafenisrechten 4 4 21
3 Marktgelden 28 27 23
4 Bruggelden 13 13 11
5 Omgevingsvergunningen 398 385 360
Subtotaal C Rechten 637 622 552
Totaal € x 1.000 € 7.498 € 7.078 € 6.656

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

De lokale lastendruk geeft voor de belangrijkste tarieven weer wat een inwoner van de gemeente betaalt en hoe deze tarieven zich het afgelopen jaar hebben ontwikkeld. De bedragen zijn gebaseerd op een fictief huishouden in een woning met een waarde voor het belastingjaar 2024 van €420.000 en voor 2025 van €441.000 (5% waardestijging). Dit is exclusief de teruggave afvalstoffenheffing en gerekend met de indexeringspercentages.

In onderstaande tabel zijn de tarieven voor afvalstoffenheffing opgenomen. De tarieven zijn gebaseerd op een vast bedrag per huishouden en op een bedrag per lediging. De tarieven zijn geïndexeerd met het inflatiepercentage. Er vindt nog een onderzoek plaats naar het aantal ledigingen. Zoals het er nu uitziet zijn hebben er meer ledigingen plaatsgevonden dan geraamd. Hierdoor kan het vaste bedrag per huishouden naar alle waarschijnlijkheid naar beneden bijgesteld worden. De tarieven voor de afvalstoffenheffing worden in december definitief vastgesteld door de raad. Deze kunnen daarom afwijken van de tarieven zoals hieronder opgenomen.

2025 2025 2024 2024
1-persoons- huishouden meerpersoons- huishouden 1-persoons- huishouden meerpersoons- huishouden
1 OZB 522 522 501 501
2 Rioolheffing 409 409 382 382
3 Afvalstoffenheffing (2025)* 293 343 287 336
Totaal € 1.224 € 1.274 € 1.170 € 1.219
* Betreft een inschatting van de hoogte van de afvastoffenheffing op basis van het verwachte aantal aanbiedingen. Daarbij is uitgegaan van gemiddeld 4 aanbiedingen voor een éénpersoonshuishouden en 11 voor een meerpersoonshuishouden.

A. Belastingen

Terug naar navigatie - A. Belastingen

Ad 1 OZB
In onderstaande tabel zijn de OZB-tarieven 2024 en 2025 opgenomen. De tarieven 2025 worden geheven als percentage van de getaxeerde woningwaarde naar peildatum 1 januari 2024. De prognoses per 1 september 2024 duiden op een gemiddelde stijging voor woningen met 5% en niet-woningen met 1%. De tarieven worden hiermee gecorrigeerd. De werkelijke OZB-opbrengst kan uiteindelijk afwijken van de begrote opbrengst door:

  • waardeontwikkeling van de onroerende zaken;
  • te verwachten minder- en meeropbrengsten van respectievelijk sloop en nieuwbouw;
  • waardevermindering als gevolg van bezwaar- en beroepsprocedures;
  • toename van het aantal ‘No Cure No Pay’-bezwaren en de kostenvergoeding hiervan;
  • leegstand van de bedrijven.

In december worden de OZB-tarieven definitief vastgesteld door de raad, deze kunnen daarom afwijken van de tarieven zoals hieronder opgenomen.

Tarief OZB Begroting Begroting Rekening
2025 2024 2023
1 Woningen
a Eigenaren 0,1184% 0,1195% 0,1166%
2 Niet-woningen
a Eigenaren 0,3422% 0,3289% 0,3137%
b Gebruikers 0,2706% 0,2601% 0,2481%

 

Opbrengst OZB: De opbrengsten voor de OZB worden in 2025 met 3,5% index verhoogd.

Taak- Begroting Begroting Rekening
veld 2025 2024 2023
0.61 Eigenaren woningen 2.228 2.133 2.084
0.62 Eigenaren niet-woningen 633 611 592
0.62 Gebruikers niet-woningen 417 403 390
Totaal € x 1.000 € 3.278 € 3.147 € 3.066

 

Ad 2 Precariobelasting
Onder de naam precariobelasting wordt een directe belasting geheven ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven de voor openbare dienst bestemde gemeentegrond. 

Taak- Begroting Begroting Rekening
veld 2025 2024 2023
0.64 Opbrengst € x 1.000 € 13 € 13 € 51

 

Ad 3 Toeristenbelasting
Onder de naam toeristenbelasting wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding in welke vorm dan ook, door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente zijn ingeschreven in de basisregistratie personen.

Taak- Begroting Begroting Rekening
veld 2025 2024 2023
3.4 Opbrengst € x 1.000 € 29 € 28 € 29

B. Bestemmingsheffingen

Terug naar navigatie - B. Bestemmingsheffingen

Ad 1 Afvalstoffenheffing (stijging 2025 - 2,2%) 
Voor de bestrijding van de kosten die samenhangen met het inzamelen en verwerken van afval is de gemeente bevoegd om de gemaakte kosten te verhalen. Voor het huishoudelijk afval (afval dat ontstaat vanuit particuliere huishoudens) wordt afvalstoffenheffing geheven.

Tarieven afvalstoffenheffing   

Per 1 januari 2024 is, overeenkomstig het Grondstoffenbeleidsplan 2023-2026, de manier waarop de afvalstoffenheffing wordt geheven, veranderd. Vanaf dat moment bestaat de afvalstoffenheffing uit een vast deel en een variabel deel. Het vaste deel wordt aan het begin van het jaar geïnd. De hoogte van het variabele deel is afhankelijk van het aantal keer dat restafval wordt aangeboden. Dit deel wordt geïnd bij de belastingaanslag van het volgende jaar.

Taak- Begroting Begroting Rekening
veld 2025 2024 2023
Lasten
7.3 Afval 1.395 1.260 1.100
2.1 Verkeer en vervoer 0 6
6.3 Inkomensregelingen 31 31 32
btw-lasten te verhalen op btw-compensatiefonds 252 230 185
Storting in de Voorziening afvalstoffenheffing -91 -3 101
Totale lasten 1.587 1.518 1.424
Baten
7.3 Afvalstoffenheffing inclusief teruggave/overige baten 1.408 1.349 1.280
7.3 Overige baten 179 169 144
Coronavergoeding uit Algemene Uitkering
7.3 Totale baten 1.587 1.518 1.424
Saldo € 0 € 0 € 0
Kostendekkendheidsgraad 100% 100% 100%

Dit resulteert in de volgende mutaties van de voorziening afvalstoffenheffing:
(stand per 1-1-2024 € 263.558)

2025 onttrekking € 91.096
2026 onttrekking € 62.849
2027 onttrekking € 46.356
2028 onttrekking € 17.408

Dit zijn indicatieve stortingen omdat de hoogten van diverse lasten en baten nog niet exact bekend zijn, zoals de teruggave afvalstoffenheffing (n.a.v. het aantal keren dat huisvuil is aangeboden) en de bijdrage uit het Afvalfonds.

 

Ad 2: Rioolheffing
Uit de rioolheffing bekostigt de gemeente de uitvoering van de drie gemeentelijke watertaken. Dit zijn het inzamelen en transporteren van afvalwater, het bergen en afvoeren van hemelwater en het zorgdragen voor het grondwater. Onderdeel van hemelwater en grondwater zijn ook maatregelen voor de uitvoering van klimaatadaptatiethema’s wateroverlast en droogte. Vanaf 2025 zal deze informatie terug te vinden zijn in het nieuw vast te stellen beleidsprogramma Gemeente Water & Klimaatbestendig (GWK).

De rioolheffing stijgt conform nieuw vast te stellen GWK in 2025 met 5,0% exclusief inflatiecorrectie. Dit is nodig om de stijgende kapitaallasten als gevolg van vervangingsinvesteringen en keuzes uit de Strategische Heroriëntatie te kunnen dekken. Zo is in de Financiële Heroriëntatie besloten dat vanaf 2025 jaarlijks de volledige kosten van baggeren ten laste van de rioolheffing worden gebracht. 

Taak- Begroting Begroting Rekening
veld 2025 2024 2023
Lasten
7.2 Riolering 1.326 1.302 1.223
2.4 Economische havens en waterwegen 168 150 187
btw exploitatie en op investeringen 204 178 233
Storting in de voorzienig riolering 441 294 82
Totale lasten 2.139 1.924 1.725
Baten
7.2 Doorberekende kosten huisaansluitingen 6 5 47
7.2 Rioolheffingen woningen 2.133 1.919 1.678
Totale baten 2.139 1.924 1.725
Saldo (=mutatie reserve; min = onttrekking) € 0 € 0 € 0
Kostendekkendheidsgraad 100% 100% 100%

De lasten nemen toe door de hogere extracomptabele doorbelastingen conform de BBV en de financiële verordening. Dit betreft met name de hogere doorbelasting van de btw op baggeren. De baten daarentegen stijgen conform nieuw vast te stellen GWK met 5% naast de index.

Dit resulteert in de volgende mutaties van de Voorziening riolering cf. raadsbesluit GWP Oudewater 2020-2024:
(stand per 1-1-2024 € 4.935.496)

2025 storting € 440.710
2026 storting € 318.499
2027 storting € 365.203
2028 storting € 482.044

 

Oudewater heeft gekozen voor een grote stijging van de rioolheffing in de eerste jaren, zodat de rioolheffing daarna nagenoeg gelijk kan blijven. Het gevolg hiervan is dat de Voorziening riolering fors toeneemt om latere investeringen te dekken.

C. Rechten

Terug naar navigatie - C. Rechten

In  onderstaande tabellen is voor de verschillende rechten opgenomen wat de begrote baten en lasten zijn en wat de kostendekkendheid is. Nagestreefd wordt een kostendekkendheidsgraad van 100%. Zichtbaar is dat dit voor een aantal tarieven nog niet is gerealiseerd.

 

Ad 1 Leges burgerzaken
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven ‘ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten’. Sommige leges zijn niet voor 100% kostendekkend omdat er voorgeschreven wettelijke tarieven zijn (voorbeelden: uittreksels burgerlijke stand, reisdocumenten en rijbewijzen).

Taak- Begroting Begroting Rekening
veld 2025 2024 2023
Lasten
0.2 Burgerzaken 530 518 487
Totale lasten 530 518 487
0.2 Baten 194 193 137
Saldo € x 1.000 -€ 336 -€ 325 -€ 350
Kostendekkendheidsgraad 37% 37% 28%

Ad 2 Begrafenisrechten
Op basis van deze verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats.

Taak- Begroting Begroting Rekening
veld 2025 2024 2023
Lasten
7.5 Begraafplaatsen 37 2 125
7.5 Baten 4 4 21
Saldo € x 1.000 -€ 33 € 2 -€ 104
Kostendekkendheidsgraad 11% 200% 17%

nb: in 2025 eenmalig extra budget van 35 k voor vervolgonderzoek begraafplaatsen en actualiseren begraafplaatsinformatie en administratie.

De kostendekkendheid lijkt > 100% , dat is in de praktijk niet zo aangezien de kosten van de gemaakte uren van de buitendienst verwerkt zitten in de post 'dienstenovereenkomst Woerden'. 

 

Ad 3 Marktgelden
Onder de naam marktgeld wordt een recht geheven voor het innemen van een standplaats. Begrotingstechnisch zijn er geen bijzonderheden t.o.v. 2024.

Taak- Begroting Begroting Rekening
veld 2025 2024 2023
Lasten
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 47 46 51
Totale lasten 47 46 51
Baten
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 28 27 23
Totale baten 28 27 23
Saldo € x 1.000 -€ 19 -€ 19 -€ 28
Kostendekkendheidsgraad 60% 59% 45%

Ad 4 Bruggelden
Voor iedere doorvaart van de Hoenkoopse brug wordt € 3,-- per vaartuig gerekend. Met de opbrengst hiervan wordt een deel van de brugbediening door medewerkers van Ferm Werk bekostigd.

Taak- Begroting Begroting Rekening
veld 2025 2024 2023
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 49 48 40
Totale lasten 49 48 40
2.4 Baten 13 13 11
Saldo € x 1.000 -€ 36 -€ 35 -€ 29
Kostendekkendheidsgraad 27% 27% 28%

Ad 5 Omgevingsvergunningen
Binnen het taakveld omgevingsvergunning is de kostendekkendheid afhankelijk van de baten. Temporisering van de baten levert een lagere kostendekkenheid. Echter, hogere baten zijn meestal gekoppeld aan een grotere werklast, wat uiteindelijk kan leiden tot meer capaciteitsinzet. Gevolg hiervan is dat de kostendekkendheid dan niet wordt verhoogd maar gelijk blijft.

Taak- Begroting Begroting Rekening
veld 2025 2024 2023
Lasten
8.3 Wonen en bouwen 876 548 587
Totale lasten 876 548 587
Baten
8.3 Wonen en bouwen 398 385 360
Totale baten 398 385 360
Saldo € x 1.000 -€ 478 -€ 163 -€ 227
Kostendekkendheidsgraad 45% 70% 61%

D. Vergelijking met andere gemeenten

Terug naar navigatie - D. Vergelijking met andere gemeenten
Belastingsoort 2024 Oudewater Woerden Bodegraven- Reeuwijk Montfoort De Ronde Venen
OZB woningen 0,1195% 0,1176% 0,1280% 0,1120% 0,0622%
OZB niet-woningen 0,5890% 0,6384% 0,6711% 0,7160% 0,4622%
Afvalstoffenheffing
Eenpersoonshuishouden € 287 € 270 € 290 € 244 € 278
Meerpersoonshuishouden € 336 € 336 € 406 € 398 € 378
Rioolheffing € 382 € 294 € 402 € 309 € 235