Portefeuillehouder | Thema |
Bernadette Schomaker | Economische Zaken, Visie Vitaal Buitengebied, Recreatie en Toerisme |
Bas Lont | Energietransitie, Duurzaamheid, Milieu |
Walther Kok | Masterplan Binnenstad, Bibliotheek, Kunst en Cultuur |
Danny de Vries | Communicatie en Participatie |
Uitgaven
4,59%Inkomsten
1,16%Saldo
Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Uitgaven
4,59%Inkomsten
1,16%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
3.1 Economische ontwikkeling | Algemeen economisch beleid |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - bedrijvenloket, ondernemersloket; - stimuleren van en onderwijs aan startende ondernemers; - aantrekken en faciliteren van nieuwe bedrijven; - financiële steunregelingen voor bedrijven waaronder land- en tuinbouw, veeteelt en visserij; - regelen straathandel, markten en veemarkten; - de BIZ-bijdrage (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt en (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen |
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel |
5.4 Musea | Activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: musea, exposities, archeologie, heemkunde, historische archieven |
5.5 Cultureel erfgoed | Taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed |
5.6 Media | Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek |
5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie | Bevordering toerisme en openluchtrecreatie |
7.4 Milieubeheer, energietransitie | Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesCultuur, recreatie en toerisme
De ambitie is om Oudewater en zijn directe omgeving meer bekendheid te geven als aantrekkelijke plaats om te wonen en te bezoeken, bij bewoners, bezoekers en bedrijven. Aan de hand van de drie thema’s ‘natuurlijk, historisch en kleurrijk’ zijn gesprekken gevoerd met maatschappelijke organisaties. De Stichting Toerisme en Recreatie Oudewater (STRO) heeft samen met de gemeente een plan van aanpak opgesteld om de stad beter te promoten en de samenwerking tussen organisaties te verbeteren. Rondom een jaarlijks wisselend thema worden activiteiten en cultureel aanbod gestimuleerd en gebundeld. De gemeente neemt hier een faciliterende rol in.
Cultuur
De Bibliotheek ondersteunt basisvaardigheden (taal, rekenen en digitaal) en draagt bij aan de versterking van de sociale basis als ontmoetingsplaats. Ook dient het als Informatiepunt Digitale Overheid en wegwijzer naar voorliggende voorzieningen, in samenwerking met Sociaal team en partners sociaal Domein en Onderwijs. Tevens is de cultuurcoach bij de bibliotheek in dienst.
In 2027 komt er een nieuwe bibliotheekwet met daarin een verbreding van taken. De wet omvat onder meer normering voor openingstijden en beschikbaarheid van professionele medewerkers, al moet de concrete uitwerking nog volgen. Ter voorbereiding hierop heeft het Rijk vanaf 2025 al extra bekostiging aangekondigd.
Het maatschappelijk vastgoed is ondersteunend aan de inhoudelijke doelstellingen. De ontwikkeling van de Klepper is een wezenlijk onderdeel van de verbinding van de bibliotheek met maatschappelijke partners in sociaal domein. We werken aan een overgangssituatie in het cultuurhuis door ruimte te maken voor het sociaal team. Parallel loopt de ontwikkeling van het definitief ontwerp voor de Klepper met een passende inrichting van de bibliotheek om flexibel en multifunctioneel gebruik mogelijk te maken, met oog voor dienstverlening die om privacy vraagt.
In 2025 kunnen we cultuureducatie op school versterken door gebruik te maken van de rijksregeling Cultuureducatie met Kwaliteit. In nauw overleg met onderwijs, Kunst Centraal, Bibliotheek en KUVO werken we dit verder uit. Het doel is om vanaf september 2025 te starten met een verbreed en verdiept curriculum, om zo leerkrachten te ontlasten en deskundigheidsbevordering te versterken. Zo werken we aan kansengelijkheid voor opgroeiende jeugd, door onderwijs cultuur en bibliotheek nog beter te verbinden in aansluiting op de regio.
Verder willen we de vastgestelde Kunst & Cultuurnota met partners uit de stad verder ten uitvoer gaan brengen.
Tot slot zal ter voorbereiding op de nieuwe mediawet de lokale omroep zich omvormen tot een regionale omroep en zich voorbereiden op een nieuw financieringsstelsel vanaf 2027.
Economie
Economische Zaken is het eerste aanspreekpunt voor alle ondernemers in Oudewater. Als sparringpartner pakken wij de vragen op, beantwoorden de vragen en indien nodig zetten wij de vragen uit binnen de gemeentelijke organisatie. Voor een sterke, vitale economie werken we aan toekomstbestendige bedrijventerreinen: het aantrekkelijk houden van bedrijventerreinen Tappersheul I en II en een vitaal nieuw Tappersheul III. Daarnaast werken we samen met de ondernemers aan een plan van aanpak voor het behoud van een vitale en levendige binnenstad.
Erfgoed
Om strategische ruimtelijke keuzes te maken is het van belang de identiteit en cultuurhistorische waarden te kennen van zowel de kernen als het landschap. We maken gebruik van de identiteit, verhalen en tradities van plekken bij ruimtelijke ontwikkelingen en recreatie & toerisme. Cultuurhistorisch, landschappelijk en/of archeologisch onderzoek is noodzakelijk bij omgevingsplannen en bij keuzes op het gebied van energietransitie, recreatie & toerisme.
In 2025 is de subsidieregeling onderhoud gemeentelijke monumenten vastgesteld. De gemeentelijke monumentenlijst wordt geactualiseerd om een actueel beeld te geven van de cultuurhistorische waarden in de gemeente.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenEnergietransitie
Stap voor stap werken we aan de overgang naar duurzame energie. We werken aan het besparen van energie en duurzaam verwarmen van de gebouwen. De energie die we nog gebruiken, wekken we duurzaam op. De energietransitie raakt iedereen. Het is een gezamenlijke opgave; we werken daarom samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. We betrekken bewoners bij de plannen voor een zonneveld en we onderzoeken de mogelijkheid voor een windpark. Daarbij zorgen we altijd dat de Oudewaterse samenleving meeprofiteert van de opbrengst. Met het isoleren en duurzaam koelen en verwarmen van woningen helpen we het klimaat, en helpen we bewoners – met name de groepen met lage inkomens – om hun energierekening te verlagen. We ondersteunen hen daarbij met subsidies en advies.
Erfgoed
Gemeentelijke monumenten zijn tastbare vertegenwoordigers van de plaatselijke ontwikkelingsgeschiedenis. We zetten in op de actualisatie van de gemeentelijke monumentenlijst. Het uitdragen van de geschiedenis kan niet zonder lokale erfgoed partners. Er is een goed netwerk opgebouwd. Ook bij gebouwd erfgoed maken we graag gebruik van de kennis van erfgoedpartners.
Opgave Cultuur
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.1 Bibliotheek draagt bij aan versterking van de sociale basis basisvaardigheden (rekenen, taal en digitaal) en brede binnen- en buitenschoolse cultuureducatie.
4.9 Lokale omroep blijft toekomst bestendig voor vrije nieuwsgaring
4.10 Behoud van waardevolle gemeentelijke objecten en gebieden
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Cultuur
- 4.1.1 Bibliotheek draagt bij aan de versterking van de sociale basis als ontmoetingsplaats en wegwijzer naar voorliggende voorzieningen.
- 4.1.2 We versterken de cultuureducatie in de scholen omwille van kansengelijkheid en positieve gezondheid jeugd.
- 4.1.3 Lokale omroep sluit zich aan bij omvorming naar regionale omroep.
- 4.9.1 Lokale omroep sluit zich aan bij de omvorming naar regionale omroep.
- 4.10.1 Vaststellen subsidieverordening onderhoud gemeentelijke monumenten.
- 4.10.2 Er is een compleet overzicht van de gemeentelijke monumenten beschikbaar.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.1.1 Bibliotheek draagt bij aan de versterking van de sociale basis als ontmoetingsplaats en wegwijzer naar voorliggende voorzieningen.
Inspanningen
4.1.2 We versterken de cultuureducatie in de scholen omwille van kansengelijkheid en positieve gezondheid jeugd.
Inspanningen
4.1.3 Lokale omroep sluit zich aan bij omvorming naar regionale omroep.
Inspanningen
4.9.1 Lokale omroep sluit zich aan bij de omvorming naar regionale omroep.
Inspanningen
4.10.1 Vaststellen subsidieverordening onderhoud gemeentelijke monumenten.
2025
4.10.2 Er is een compleet overzicht van de gemeentelijke monumenten beschikbaar.
Inspanningen
Opgave Economie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.2 Oudewater houdt aantrekkelijke bedrijfslocaties op bedrijventerrein.
4.3 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.
4.4 Vitaal landelijk gebied.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Economie
- 4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.
- 4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.
- 4.2.3 Ruimtelijke toekomstvisie bedrijventerreinen Oudewater.
- 4.3.1 De opgaves geformuleerd door college in een plan van aanpak te verwerken en daar een uitvoeringsprogramma op te zetten.
- 4.3.2 Pro-actieve aanpak op leegstand in samenwerking met Centrummanagement.
- 4.4.1 Bijdragen aan gebiedsprocessen in deelgebied Utrechtse Waarden.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.
Inspanningen
4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.
Inspanningen
4.2.3 Ruimtelijke toekomstvisie bedrijventerreinen Oudewater.
4.3.1 De opgaves geformuleerd door college in een plan van aanpak te verwerken en daar een uitvoeringsprogramma op te zetten.
Inspanningen
4.3.2 Pro-actieve aanpak op leegstand in samenwerking met Centrummanagement.
Resultaat te bereiken in 2025-2026.
Inspanningen
4.4.1 Bijdragen aan gebiedsprocessen in deelgebied Utrechtse Waarden.
2026
Opgave Recreatie en toerisme
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.5 Oudewater staat nog meer bekend als aantrekkelijke plaats om te bezoeken bij bewoners, bezoekers en bedrijven.
4.6 Inwoners en bezoekers kunnen weer gebruik maken van recreatieve en toeristische activiteiten.
Resultaten en inspanningen die zijn gerealiseerd, komen niet meer terug in de begroting.
Resultaat
Terug naar navigatie - ResultaatResultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.5.1 In 2025 heeft Oudewater 760 jaar stadsrechten. Dit vieren en herdenken we met 80 jaar Vrijheid en Vrede in mei én 450 jaar Oudewaterse Moord in augustus.
Inspanningen
4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.
2023-2026
Opgave Energietransitie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.7 Inwoners en ondernemers leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990 is daarbij uitgangspunt. De gemeente wil een voorbeeldfunctie vervullen en streeft naar minder CO2-uitstoot voor het eigen vastgoed.
4.8 In Oudewater wekken we in 2030 7 GWh duurzame energie op met kleine windmolens en met zon op daken en daarnaast 19 GWh op zonnevelden.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Energietransitie
- 4.7.2 Activiteiten uit uitvoerings- en communicatieplan warmtetransitievisie zijn gestart.
- 4.7.3 In de prestatieafspraken met De Woningraat zijn verhoogde duurzaamheidsambities opgenomen.
- 4.7.4 Energieneutrale en gasloze gemeentelijke vastgoedportefeuille en lagere energielasten eigen organisatie en huurders gemeentelijk vastgoed.
- 4.8.1 Aanvalsplan zon op dak wordt uitgevoerd.
- 4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.
- 4.8.3 Herijking RES-doelstellingen
- 4.8.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.7.2 Activiteiten uit uitvoerings- en communicatieplan warmtetransitievisie zijn gestart.
Resultaat te bereiken na 2024.
Inspanningen
4.7.3 In de prestatieafspraken met De Woningraat zijn verhoogde duurzaamheidsambities opgenomen.
4.7.4 Energieneutrale en gasloze gemeentelijke vastgoedportefeuille en lagere energielasten eigen organisatie en huurders gemeentelijk vastgoed.
Resultaat te bereiken vanaf 2025.
Inspanningen
4.8.1 Aanvalsplan zon op dak wordt uitgevoerd.
Inspanningen
4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.
Resultaat te bereiken in 2030.
Inspanningen
4.8.3 Herijking RES-doelstellingen
Resultaat te bereiken in 2025.
Inspanningen
4.8.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.
Resultaat te bereiken in 2026.
Inspanningen
Banen (per 1.000 inwoners 15-65 jr)
Terug naar navigatie - Banen (per 1.000 inwoners 15-65 jr)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 789,9 | 824,7 |
2023 | 815,2 | 836,6 |
Functiemenging (Verhouding banen – woningen)
Terug naar navigatie - Functiemenging (Verhouding banen – woningen)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 53,4 | 53,8 |
2023 | 53,9 | 54,2 |
Vestigingen (van bedrijven) (per 1.000 inwoners 15-65 jr)
Terug naar navigatie - Vestigingen (van bedrijven) (per 1.000 inwoners 15-65 jr)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 220,2 | 173,3 |
2023 | 230,0 | 181,8 |
Hernieuwbare elektriciteit (% van totale elektriciteit)
Terug naar navigatie - Hernieuwbare elektriciteit (% van totale elektriciteit)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 17,6% | 33,3% |
2022 | 28,5% | 41,3% |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 inclusief wijzigingen | Begroting 2025 | Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||||
0.5 Treasury | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 58 | 91 | 91 | 64 | -27 | 64 | 64 | 64 | |
3.4 Economische promotie | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.4 Musea | 10 | 8 | 8 | 8 | 0 | 8 | 8 | 8 | |
5.6 Media | 70 | 73 | 73 | 76 | 3 | 76 | 76 | 76 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | |
7.4 Milieubeheer | 337 | 312 | 597 | 226 | -371 | 222 | 222 | 222 | |
Totaal Baten | 488 | 485 | 770 | 374 | -395 | 370 | 370 | 370 | |
Lasten | |||||||||
3.1 Economische ontwikkeling | 24 | 10 | 50 | 11 | -40 | 11 | 11 | 11 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 173 | 114 | 114 | 87 | -27 | 87 | 87 | 87 | |
3.4 Economische promotie | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 39 | 41 | 41 | 43 | 1 | 43 | 43 | 43 | |
5.4 Musea | 23 | 28 | 28 | 28 | 1 | 48 | 52 | 51 | |
5.6 Media | 266 | 282 | 282 | 279 | -3 | 279 | 279 | 279 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 85 | 102 | 102 | 140 | 38 | 105 | 105 | 105 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.4 Milieubeheer | 888 | 880 | 1.218 | 889 | -330 | 885 | 885 | 885 | |
Totaal Lasten | 1.530 | 1.457 | 1.836 | 1.476 | -360 | 1.457 | 1.461 | 1.459 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -918 | -972 | -1.066 | -1.102 | -36 | -1.087 | -1.091 | -1.089 |
Verschillenanalyse 2024 - 2025
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
Indexatie prijzen (totaal programma) | De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. | -4 | Voordeel |
Overige bijstellingen | |||
3.3 | De BIZ bijdrage is verlaagd naar de werkelijke inkomsten. Dit is een budgetneutrale activiteit, omdat de uitgaven met hetzelfde bedrag zijn verlaagd. | 29 | Nadeel |
7.4 | De specifieke uitkeringen voor energietransitie zijn incidenteel. Het is budgetneutraal, omdat de uitgaven met hetzelfde bedrag zijn verlaagd. | 373 | Nadeel |
Diveren | -3 | Voordeel | |
Totaal mutaties baten | 395 | Nadeel | |
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
Indexatie prijzen (totaal programma) | De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de de CPB-verwachting voor 2025. | 14 | Nadeel |
Kapitaallasten (totaal programma) | De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024. | -6 | Voordeel |
Overige bijstellingen | |||
3.1 | De startnotitie is een incidenteel budget. | -40 | Voordeel |
3.3 | De BIZ bijdrage is verlaagd naar de werkelijke inkomsten. Dit is een budgetneutrale activiteit, omdat de uitgaven met hetzelfde bedrag zijn verlaagd. | -29 | Voordeel |
7.4 | Overige bijstelling de specifieke uitkeringen voor energietransitie zijn incidenteel. Het is budgetneutraal, omdat de uitgaven met hetzelfde bedrag zijn verlaagd. | -373 | Voordeel |
Kadernota | |||
5.7 | Amendement Weerbaar en Saamhorig voor extra budget evementen. | 35 | Nadeel |
Verbonden partijen | |||
7.4 | Bijstelling begroting ODRU (extra kosten tariefstijging). | 27 | Nadeel |
Diveren | 12 | Nadeel | |
Totaal mutaties lasten | -360 | voordeel | |
Totaal mutaties baten en lasten | 35 | ||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
Geen mutaties | 0 | ||
Totaal mutaties reserves | 0 |