Uitgaven

4,59%
€ 1.476
x €1.000
4,59% Complete

Inkomsten

1,16%
€ 374
x €1.000
1,16% Complete

Saldo

9382,95%
€ -1.102
x €1.000

Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie

Uitgaven

4,59%
€ 1.476
x €1.000
4,59% Complete

Inkomsten

1,16%
€ 374
x €1.000
1,16% Complete

Saldo

9382,95%
€ -1.102
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Bernadette Schomaker Economische Zaken, Visie Vitaal Buitengebied, Recreatie en Toerisme
Bas Lont Energietransitie, Duurzaamheid, Milieu
Walther Kok Masterplan Binnenstad, Bibliotheek, Kunst en Cultuur
Danny de Vries Communicatie en Participatie

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
3.1 Economische ontwikkeling Algemeen economisch beleid
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - bedrijvenloket, ondernemersloket; - stimuleren van en onderwijs aan startende ondernemers; - aantrekken en faciliteren van nieuwe bedrijven; - financiële steunregelingen voor bedrijven waaronder land- en tuinbouw, veeteelt en visserij; - regelen straathandel, markten en veemarkten; - de BIZ-bijdrage (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt en (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel
5.4 Musea Activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: musea, exposities, archeologie, heemkunde, historische archieven
5.5 Cultureel erfgoed Taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed
5.6 Media Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek
5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie Bevordering toerisme en openluchtrecreatie
7.4 Milieubeheer, energietransitie Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Cultuur, recreatie en toerisme 
De ambitie is om Oudewater en zijn directe omgeving meer bekendheid te geven als aantrekkelijke plaats om te wonen en te bezoeken, bij bewoners, bezoekers en bedrijven. Aan de hand van de drie thema’s ‘natuurlijk, historisch en kleurrijk’ zijn gesprekken gevoerd met maatschappelijke organisaties. De Stichting Toerisme en Recreatie Oudewater (STRO) heeft samen met de gemeente een plan van aanpak opgesteld om de stad beter te promoten en de samenwerking tussen organisaties te verbeteren. Rondom een jaarlijks wisselend thema worden activiteiten en cultureel aanbod gestimuleerd en gebundeld. De gemeente neemt hier een faciliterende rol in.

Cultuur 

De Bibliotheek ondersteunt basisvaardigheden (taal, rekenen en digitaal) en draagt bij aan de versterking van de sociale basis als ontmoetingsplaats. Ook dient het als Informatiepunt Digitale Overheid en wegwijzer naar voorliggende voorzieningen, in samenwerking met Sociaal team en partners sociaal Domein en Onderwijs. Tevens is de cultuurcoach bij de bibliotheek in dienst.

In 2027 komt er een nieuwe bibliotheekwet met daarin een verbreding van taken. De wet omvat onder meer normering voor openingstijden en beschikbaarheid van professionele medewerkers, al moet de concrete uitwerking nog volgen. Ter voorbereiding hierop heeft het Rijk vanaf 2025 al extra bekostiging aangekondigd. 

Het maatschappelijk vastgoed is ondersteunend aan de inhoudelijke doelstellingen. De ontwikkeling van de Klepper is een wezenlijk onderdeel van de verbinding van de bibliotheek met maatschappelijke partners in sociaal domein. We werken aan een overgangssituatie in het cultuurhuis door ruimte te maken voor het sociaal team. Parallel loopt de ontwikkeling van het definitief ontwerp voor de Klepper met een passende inrichting van de bibliotheek om flexibel en multifunctioneel gebruik mogelijk te maken, met oog voor dienstverlening die om privacy vraagt. 

In 2025 kunnen we cultuureducatie op school versterken door gebruik te maken van de rijksregeling Cultuureducatie met Kwaliteit. In nauw overleg met onderwijs, Kunst Centraal, Bibliotheek en KUVO werken we dit verder uit. Het doel is om vanaf september 2025 te starten met een verbreed en verdiept curriculum, om zo leerkrachten te ontlasten en deskundigheidsbevordering te versterken. Zo werken we aan kansengelijkheid voor opgroeiende jeugd, door onderwijs cultuur en bibliotheek nog beter te verbinden in aansluiting op de regio. 

Verder willen we de vastgestelde Kunst & Cultuurnota met partners uit de stad verder ten uitvoer gaan brengen. 

Tot slot zal ter voorbereiding op de nieuwe mediawet de lokale omroep zich omvormen tot een regionale omroep en zich voorbereiden op een nieuw financieringsstelsel vanaf 2027. 

Economie
Economische Zaken is het eerste aanspreekpunt voor alle ondernemers in Oudewater. Als sparringpartner pakken wij de vragen op, beantwoorden de vragen en indien nodig zetten wij de vragen uit binnen de gemeentelijke organisatie. Voor een sterke, vitale economie werken we aan toekomstbestendige bedrijventerreinen: het aantrekkelijk houden van bedrijventerreinen Tappersheul I en II en een vitaal nieuw Tappersheul III. Daarnaast werken we samen met de ondernemers aan een plan van aanpak voor het behoud van een vitale en levendige binnenstad.

Erfgoed

Om strategische ruimtelijke keuzes te maken is het van belang de identiteit en cultuurhistorische waarden te kennen van zowel de kernen als het landschap. We maken gebruik van de identiteit, verhalen en tradities van plekken bij ruimtelijke ontwikkelingen en recreatie & toerisme. Cultuurhistorisch, landschappelijk en/of archeologisch onderzoek is noodzakelijk bij omgevingsplannen en bij keuzes op het gebied van energietransitie, recreatie & toerisme.

In 2025 is de subsidieregeling onderhoud gemeentelijke monumenten vastgesteld. De gemeentelijke monumentenlijst wordt geactualiseerd om een actueel beeld te geven van de cultuurhistorische waarden in de gemeente. 

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Energietransitie
Stap voor stap werken we aan de overgang naar duurzame energie. We werken aan het besparen van energie en duurzaam verwarmen van de gebouwen. De energie die we nog gebruiken, wekken we duurzaam op. De energietransitie raakt iedereen. Het is een gezamenlijke opgave; we werken daarom samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. We betrekken bewoners bij de plannen voor een zonneveld en we onderzoeken de mogelijkheid voor een windpark. Daarbij zorgen we altijd dat de Oudewaterse samenleving meeprofiteert van de opbrengst. Met het isoleren en duurzaam koelen en verwarmen van woningen helpen we het klimaat, en helpen we bewoners – met name de groepen met lage inkomens – om hun energierekening te verlagen. We ondersteunen hen daarbij met subsidies en advies.

Erfgoed 
Gemeentelijke monumenten zijn tastbare vertegenwoordigers van de plaatselijke ontwikkelingsgeschiedenis. We zetten in op de actualisatie van de gemeentelijke monumentenlijst. Het uitdragen van de geschiedenis kan niet zonder lokale erfgoed partners. Er is een goed netwerk opgebouwd. Ook bij gebouwd erfgoed maken we graag gebruik van de kennis van erfgoedpartners. 

Opgave Cultuur

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.1 Bibliotheek draagt bij aan versterking van de sociale basis basisvaardigheden (rekenen, taal en digitaal) en brede binnen- en buitenschoolse cultuureducatie. 

4.9 Lokale omroep blijft toekomst bestendig voor vrije nieuwsgaring

4.10 Behoud van waardevolle gemeentelijke objecten en gebieden

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.1.1 Bibliotheek draagt bij aan de versterking van de sociale basis als ontmoetingsplaats en wegwijzer naar voorliggende voorzieningen.

Terug naar navigatie - 4.1.1 Bibliotheek draagt bij aan de versterking van de sociale basis als ontmoetingsplaats en wegwijzer naar voorliggende voorzieningen.

Inspanningen

Opgave Economie

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

 4.2  Oudewater houdt aantrekkelijke bedrijfslocaties op bedrijventerrein.

4.3 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.

4.4 Vitaal landelijk gebied.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.

Terug naar navigatie - 4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.

Inspanningen

Opgave Recreatie en toerisme

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.5 Oudewater staat nog meer bekend als aantrekkelijke plaats om te bezoeken bij bewoners, bezoekers en bedrijven.  

4.6 Inwoners en bezoekers kunnen weer gebruik maken van recreatieve en toeristische activiteiten.

 

Resultaten en inspanningen die zijn gerealiseerd, komen niet meer terug in de begroting. 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Opgave Energietransitie

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.7 Inwoners en ondernemers leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990 is daarbij uitgangspunt. De gemeente wil een voorbeeldfunctie vervullen en streeft naar minder CO2-uitstoot voor het eigen vastgoed.

4.8 In Oudewater wekken we in 2030 7 GWh duurzame energie op met kleine windmolens en met zon op daken en daarnaast 19 GWh op zonnevelden.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.8.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Terug naar navigatie - 4.8.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Resultaat te bereiken in 2026.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
0.5 Treasury 0 0 0 0 0 0 0 0
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 58 91 91 64 -27 64 64 64
3.4 Economische promotie 12 0 0 0 0 0 0 0
5.4 Musea 10 8 8 8 0 8 8 8
5.6 Media 70 73 73 76 3 76 76 76
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2 1 1 1 0 1 1 1
7.4 Milieubeheer 337 312 597 226 -371 222 222 222
Totaal Baten 488 485 770 374 -395 370 370 370
Lasten
3.1 Economische ontwikkeling 24 10 50 11 -40 11 11 11
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 173 114 114 87 -27 87 87 87
3.4 Economische promotie 12 0 0 0 0 0 0 0
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 39 41 41 43 1 43 43 43
5.4 Musea 23 28 28 28 1 48 52 51
5.6 Media 266 282 282 279 -3 279 279 279
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 85 102 102 140 38 105 105 105
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 21 0 0 0 0 0 0 0
7.4 Milieubeheer 888 880 1.218 889 -330 885 885 885
Totaal Lasten 1.530 1.457 1.836 1.476 -360 1.457 1.461 1.459
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 134 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 134 0 0 0 0 0 0 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 10 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 10 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Indexatie prijzen (totaal programma) De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. -4 Voordeel
Overige bijstellingen
3.3 De BIZ bijdrage is verlaagd naar de werkelijke inkomsten. Dit is een budgetneutrale activiteit, omdat de uitgaven met hetzelfde bedrag zijn verlaagd. 29 Nadeel
7.4 De specifieke uitkeringen voor energietransitie zijn incidenteel. Het is budgetneutraal, omdat de uitgaven met hetzelfde bedrag zijn verlaagd. 373 Nadeel
Diveren -3 Voordeel
Totaal mutaties baten 395 Nadeel
Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Indexatie prijzen (totaal programma) De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de de CPB-verwachting voor 2025. 14 Nadeel
Kapitaallasten (totaal programma) De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024. -6 Voordeel
Overige bijstellingen
3.1 De startnotitie is een incidenteel budget. -40 Voordeel
3.3 De BIZ bijdrage is verlaagd naar de werkelijke inkomsten. Dit is een budgetneutrale activiteit, omdat de uitgaven met hetzelfde bedrag zijn verlaagd. -29 Voordeel
7.4 Overige bijstelling de specifieke uitkeringen voor energietransitie zijn incidenteel. Het is budgetneutraal, omdat de uitgaven met hetzelfde bedrag zijn verlaagd. -373 Voordeel
Kadernota
5.7 Amendement Weerbaar en Saamhorig voor extra budget evementen. 35 Nadeel
Verbonden partijen
7.4 Bijstelling begroting ODRU (extra kosten tariefstijging). 27 Nadeel
Diveren 12 Nadeel
Totaal mutaties lasten -360 voordeel
Totaal mutaties baten en lasten 35
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Geen mutaties 0
Totaal mutaties reserves 0