Portefeuillehouder | Thema |
Danny de Vries | Personeel en organisatie |
Bas Lont | Financiën, Automatisering |
Uitgaven
18,54%Inkomsten
0,16%Saldo
Programma 8 Overhead
Uitgaven
18,54%Inkomsten
0,16%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDit programma biedt inzicht in de overheadkosten van de gemeente Oudewater. Volgens de BBV-regelgeving worden deze lasten (en baten) apart inzichtelijk gemaakt. Het betreft een meer financieel-technisch programma waaraan geen specifieke programmadoelen zijn gekoppeld.
Taakveld | Omschrijving |
0.4 Overhead | Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead, d.w.z. alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces: - leidinggeven primair proces (hiërarchisch) - financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie, waaronder planning & control, verantwoording en auditing - personeel en organisatie en organisatie- en formatieadvies - inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement) - juridische zaken - bestuurszaken - informatievoorziening en automatisering - facilitaire zaken en huisvesting - documentaire informatievoorziening - managementondersteuning en secretariaten primair proces |
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenIn december 2023 is een nieuwe Notitie Overhead uitgebracht door de commissie BBV. Deze vervangt de vorige Notitie Overhead uit 2016 en is van toepassing vanaf de begroting 2025.
Het belangrijkste element in deze nieuwe notitie is dat de methodiek voor het toerekenen van overhead, zoals opgenomen in het overzicht overhead, aan lokale heffingen en rechten mag niet afwijken van de overige methodieken voor het toerekenen van overhead aan overige taakvelden van de begroting. Voorheen werden hier verschillende methodieken voor gehanteerd. Op basis van een afweging tussen een zo zuiver mogelijke toerekening en praktische uitvoerbaarheid hebben wij ervoor gekozen om de overheadkosten te verdelen op basis van de loonkosten (exclusief inhuur) van de niet-overhead posten. Dit resulteert in een opslagpercentage op de loonkosten van 60% voor overhead.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 inclusief wijzigingen | Begroting 2025 | Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||||
0.4 Overhead | 57 | 66 | 66 | 50 | -16 | 14 | 14 | 14 | |
Totaal Baten | 57 | 66 | 66 | 50 | -16 | 14 | 14 | 14 | |
Lasten | |||||||||
0.4 Overhead | 5.733 | 5.438 | 5.703 | 5.953 | 250 | 5.918 | 5.931 | 5.930 | |
Totaal Lasten | 5.733 | 5.438 | 5.703 | 5.953 | 250 | 5.918 | 5.931 | 5.930 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 41 | 0 | 18 | 0 | -18 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | 41 | 0 | 18 | 0 | -18 | 0 | 0 | 0 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 50 | 0 | 0 | 12 | 12 | 3 | 3 | 3 | |
Totaal Stortingen | 50 | 0 | 0 | 12 | 12 | 3 | 3 | 3 | |
Gerealiseerd resultaat | -5.686 | -5.372 | -5.619 | -5.915 | -295 | -5.907 | -5.919 | -5.919 |
Verschillenanalyse 2024 - 2025
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
Indexatie prijzen (totaal programma) | De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. | -2 | Voordeel |
Overige bijstellingen | |||
0.4 | Verwerking van het stadskantoor in de begroting. | 18 | Nadeel |
Totaal mutaties baten | 16 | Nadeel | |
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
Indexatie prijzen (totaal programma) | De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de de CPB-verwachting voor 2025. | 4 | Nadeel |
Voorjaarsrapportage | |||
0.4 | Voor De Klepper is een incidentele budgetneutrale wijziging gedaan van programma 3 naar overhead. Voor de analyse in de begroting levert dit een nadeel op in programma 3 en een voordeel in programma overhead. | -148 | Voordeel |
0.4 | Klein onderhoud stadskantoor | -18 | Voordeel |
0.4 | Voor de jurdische inzet voor klachten aan het adres van gemeente Oudewater wordt incidenteel in 2024 externe capaciteit ingehuurd. | -50 | Voordeel |
0.4 | Gemeente Oudewater en Woerden willen gelijk optrekken als het gaat om de aanpak en visie op dienstverlening. Om heldere keuzes te kunnen maken en een betrouwbare en open overheid te zijn, is het van belang een heldere aanpak op dienstverlening te maken. | -25 | Voordeel |
Kadernota | |||
0.4 | Besparing verduurzaming gemeentelijk vastgoed | -18 | Voordeel |
0.4 | De afgelopen jaren zien we dat diverse ontwikkelingen in toenemende mate de veiligheid van onze maatschappij onder druk zetten. In het licht van deze ontwikkelingen is de 'Network and Information Security (NIS2)' richtlijn door Europese Unie ontwikkeld. | 87 | Nadeel |
Overige bijstellingen | |||
0.4 | Stelpost Wet open overheid | 36 | Nadeel |
0.4 | DVO bijstelling | 442 | Nadeel |
0.4 | Verwerking van het stadskantoor in de begroting. | -30 | Voordeel |
Diversen | -30 | Voordeel | |
Totaal mutaties lasten | 250 | Nadeel | |
Totaal mutaties baten en lasten | 266 | Nadeel | |
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2024 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
0.10 | Onttrekking reserve onderhoud vastgoed voor klein onderhoud. | 18 | Nadeel |
0.10 | Storting reserve voordeel verwerking van het stadskantoor in de begroting. | 12 | Nadeel |
Totaal mutaties reserves | 30 | Nadeel |