Uitgaven

7,87%
€ 2.533
x €1.000
7,87% Complete

Inkomsten

1,07%
€ 344
x €1.000
1,07% Complete

Saldo

18640,34%
€ -2.189
x €1.000

Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Uitgaven

7,87%
€ 2.533
x €1.000
7,87% Complete

Inkomsten

1,07%
€ 344
x €1.000
1,07% Complete

Saldo

18640,34%
€ -2.189
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Danny de Vries Algemeen bestuurlijke zaken en representatie, Openbare orde en veiligheid, Horeca- en evenementenbeleid, Communicatie en Participatie, Intergemeentelijke samenwerking, Burgerzaken en dienstverlening, Dierenwelzijn
Bernadette Schomaker Vergunningverlening en handhaving
Bas Lont Automatisering, Informatievoorziening, Archiefzaken
Walther Kok Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
0.1 Bestuur Facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.) - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.) - de ondersteuning van de raad, griffie - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole
0.2 Burgerzaken Producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen - bevolkingsregister - straatnaamgeving en kadastrale informatie - burgerschap - verkiezingen, referenda - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7)
1.1 Crisisbeheersing en brandweer Taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen
1.2 Openbare orde en veiligheid Taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit - bureau Halt - preventie van criminaliteit - opstellen en handhaven APV - leges drank & horeca - wet wapens en munitie (voorheen vuurwapenwet) - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven - veilige woon- en leefomgeving - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak) - tegengaan van radicalisering - huiselijk geweld - persoonsgerichte aanpak (PGA) - nazorg ex-gedetineerden

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Openbare orde en veiligheid

In 2023 is het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 vastgesteld. Hierin staan de volgende drie prioriteiten voor Oudewater: 
-    Aanpak ondermijning en georganiseerde criminaliteit. We willen malafide ondernemers en mensen met criminele intenties weren. Hiervoor werken we nauw en integraal samen met (overheids)organisatie, ontwikkelen we de aanpak ondermijning in de gemeentelijke organisatie verder door en vergroten we de weerbaarheid in de samenleving. 
-    Cybercrime en digitale veiligheid. We willen de weerbaarheid van de samenleving tegen cybercriminaliteit en digitale onveiligheid versterken. Hiervoor vergroten we de bewustwording bij inwoners en ondernemers en bereiden we de gemeentelijke organisatie voor op grootschalige cyberincidenten en – crises. 
-    Alcohol, drugs en overlast. We willen alcohol- en druggerelateerde overlast doelgericht, maar ook met een helpende hand aanpakken. Hiervoor zetten we in op non-alcohol gebieden, de inzet van arbeidsmigranten als aandachtsgroep en de aansluiting van veiligheid, preventie en handhaving op het alcohol- en drugsgebruik. 

De raad wordt twee keer per jaar (januari en september) middels een veiligheidsavond op de hoogte gesteld over de voortgang van aanpak van deze speerpunten.

Weerbare samenleving
Weerbaarheid/veerkracht van de samenleving is een thema dat nadrukkelijk steeds meer aandacht krijgt. Ontwikkelingen als klimaatverandering, digitalisering, vergrijzing, maatschappelijke polarisatie en geopolitieke spanningen maken het essentieel om de weerbaarheid van de samenleving te versterken. De VRU wil regionaal/landelijk een belangrijke rol spelen in dit thema. De samenredzaamheid moet worden vergroot en inwoners/ bedrijven/ organisaties e.d. moeten een handelingsperspectief krijgen. Op lokaal niveau zal de gemeente hier een belangrijke verbindende en faciliterende rol in gaan hebben.

Dienstverleningsovereenkomst

In 2023 is de huidige samenwerking met de gemeente Woerden geëvalueerd. Eind 2024/begin 2025 vindt op basis van deze evaluatie de besluitvorming plaats over het mogelijke vervolg van de samenwerking. In 2025 wordt de uitkomst vervolgens nader uitgewerkt. 

Dienstverlening

We werken aan de kwaliteit van onze algehele dienstverlening. Daaronder verstaan we de manier waarop we omgaan met iedereen die woon, werkt of verblijft in onze gemeente. Er zijn nu weinig tot geen kaders hiervoor. Daarom worden deze nu ontwikkeld in de aanpak op dienstverlening. Begin 2025 ligt er een visie op onze dienstverlening met heldere normen, kaders en werkafspraken voor de gehele organisatie. Daarin is ook aandacht voor het evalueren van onze dienstverlening bij onze gebruikers. Zo kunnen we zien waar we nu staan en kunnen we KPI's of indicatoren formuleren om de dienstverlening te verbeteren. Die nemen we mee als input voor de begroting 2026. Hierin trekken gemeente Woerden en Oudewater gelijk op, zodat de organisatie straks kan werken met een set normen en afspraken. 

Een onderdeel van de verbetering van de dienstverlening is het inrichten van de "Huiskamer van de Stad". De informatie krijgt u hierover via de reguliere P&C producten. 

Participatie
In september 2023 heeft de raad het participatiekader Oudewater vastgesteld. Hierin staan kaders om meningen, standpunten en belangen van inwoners en andere betrokkenen mee te wegen bij het maken en uitvoeren van beleid. 

Op 1 januari 2025 zal de wet 'Versteviging participatie op decentraal niveau' in werking treden.  Doel van deze wet is de betrokkenheid van burgers stimuleren bij het maken en uitvoeren van beleid op lokaal niveau. De wet omvat ook overheidsparticipatie; de betrokkenheid van de overheid bij initiatieven van burgers en maatschappelijke organisaties. Gemeenten krijgen twee jaar overgangstijd om deze wet in de organisatie te verankeren door middel van een Verordening Participatie en Inspraak. Om de wet te implementeren in de organisatie, moeten ook processen worden aangepast. Daarom zal participatie vanaf begrotingsjaar 2026 een onderdeel van de verantwoording worden in de programma's van de P&C-cyclus. 

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Oudewater is een prettige en veilige plek om te wonen, te werken en te recreëren voor zowel inwoners als ondernemers. De gemeente is dienstbaar en effectief door op te trekken met inwoners, verenigingen, maatschappelijke organisaties en ondernemers. 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3. Voorstel indicatoren voor dienstverlening

Terug naar navigatie - 3. Voorstel indicatoren voor dienstverlening

De uitkomsten van de evaluaties van onze dienstverlening en de visie op de dienstverlening met onze normen en afspraken geven richting aan de manier waarop we dienstverlening kunnen verantwoorden binnen de P&C producten. Eind 2e kwartaal 2025 ligt er een voorstel met op te nemen KPI's/indicatoren voor dienstverlening als input voor de begroting 2026-2029.

6. Toelichting participatie in P&C producten

Terug naar navigatie - 6. Toelichting participatie in P&C producten

Vanaf 2026 komt in de P&C-cyclus in ieder programma een stukje over participatie. Hierin staat hoe we meningen, standpunten en belangen van inwoners en andere betrokkenen meewegen bij het maken en uitvoeren van beleid. 

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Taakvelden Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
0.1 Bestuur 138 138 138 138 0 138 138 138
0.2 Burgerzaken 137 197 197 194 -2 209 208 208
1.2 Openbare orde en veiligheid 6 11 11 11 0 11 11 11
Totaal Baten 282 346 346 344 -2 359 357 357
Lasten
0.1 Bestuur 1.062 1.031 1.047 1.035 -12 1.035 1.035 1.035
0.2 Burgerzaken 567 555 570 530 -41 584 583 583
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 657 716 717 763 46 758 758 758
1.2 Openbare orde en veiligheid 113 199 199 205 6 205 205 205
Totaal Lasten 2.399 2.501 2.533 2.533 0 2.582 2.581 2.581
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 10 40 40 0 -40 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 10 40 40 0 -40 0 0 0

Verschillenanalyse 2024- 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024- 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Diversen 2 Nadeel
Totaal mutaties baten 2 Nadeel
Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Indexatie prijzen (totaal programma) De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de de CPB-verwachting voor 2025. 20 Nadeel
Verbonden Partijen
1.1 Bijstelling begroting VRU 39 Nadeel
Overige bijstellingen
0.2 In 2025 voorzien we geen verkiezingen. -50 Voordeel
Diversen -9 Voordeel
Totaal mutaties lasten 0
Totaal mutaties baten en lasten 2 Nadeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
0.10 Incidentele onttrekking voor het Collegewerkprogramma. 40 Nadeel
Totaal mutaties reserves 40 Nadeel