Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2025 - 2028
>
Inspanningen
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Leeswijzer
Aanbiedingsbrief bij Programmabegroting 2025 - 2028
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3 Sociaal domein
Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5 Onderwijs en Sport
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7 Algemene inkomsten
Programma 8 Overhead
Afkortingenlijst
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Financiële begroting
1 Overzicht van baten en lasten
2 Incidentele baten en lasten
3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
4 Ramingsgrondslagen
5 Geprognosticeerde balans
6 EMU-Saldo
7 Investeringsplanning
8 Staat van reserves
9 Staat van voorzieningen
10 Afschrijvingstermijnen
11 Overzicht op taakvelden
Inspanningen
Home
Programma's
Leeswijzer
Aanbiedingsbrief bij Programmabegroting 2025 - 2028
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3 Sociaal domein
Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5 Onderwijs en Sport
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7 Algemene inkomsten
Programma 8 Overhead
Afkortingenlijst
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Financiële begroting
1 Overzicht van baten en lasten
2 Incidentele baten en lasten
3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
4 Ramingsgrondslagen
5 Geprognosticeerde balans
6 EMU-Saldo
7 Investeringsplanning
8 Staat van reserves
9 Staat van voorzieningen
10 Afschrijvingstermijnen
11 Overzicht op taakvelden
Inspanningen
Tonen
Inspanningen (94)
2.1.1.1 In gesprek gaan met de raad over beleid en beheer van de openbare ruimte, ophalen van een bestuurlijke richting.
2.1.1.2 Beleid opstellen en vaststellen voor beeldkwaliteitsniveaus op basis van het huidige beleid, waarin ook beheerkosten zijn meegenomen.
2.1.1.4 Uitwerken van het thema ecologie (met als basis het bestaande beleid) voor alle onderdelen van de openbare ruimte. Met aandacht voor de balans tussen ecologie en de uitstraling.
2.1.1.5 Structureel uitvoeren van beleidsschouw (beeldkwaliteitsniveau) en technische inspecties en hier jaarlijks over rapporteren.
2.1.2.2 Beleid opstellen met KPI's om het woord 'goed' nader te definiëren en daarmee het risicokader. Als er geen overname van openbare verlichting plaatsvindt, worden de KPI's gewijzigd aan de hand van het contract met Citytec.
2.1.2.3 Beheerplan Openbare verlichting opstellen.
2.2.1.1 Stimuleren van het in beheer nemen van de openbare ruimte door bewoners en ondernemers.
2.3.1.1 In gesprek blijven met de provincie Utrecht over de kosten en verantwoordelijkheden.
2.3.2.1 Het KBOR wordt uitgevoerd.
2.4.1.2 Realiseren 'H is autovrij gedurende enkele dagen in de week.
2.4.2.2 Realiseren extra parkeerplaatsen naar aanleiding van onderzoek 'Parkeren rond de binnenstad'.
2.4.4.2 Fietsparkeerplaatsen rond de Markt realiseren als onderdeel van het Masterplan Binnenstad.
2.5.1.4 Buitenwegen veiliger inrichten op moment dat groot onderhoud wordt uitgevoerd.
2.6.1.2 Planvorming fietsverbinding Kerkwetering-Binnenstad.
2.6.1.3 Laadvisie deel 2 opstellen, voor o.a. deelmobiliteit, logistiek en OV.
2.6.1.4 Voorwaarden opstellen voor en uitwerken van een eigen concessiemodel voor de plaatsing van laadpunten.
2.6.1.5 Realiseren veilige rotondes Vierbergenweg in het kader van project Brede Dijk.
3.1.1.4 / 6.4.1.4 Als betrokkenen in het te ontwikkelen concept ‘huiskamer van de stad’ meedenken over behoeften aan ontmoetingsplekken en hoe deze aldaar in te vullen.
3.1.2.2 Onderzoeken of de lokale ketensamenwerking over de Gezonde leefstijl-interventie voldoet en of uitbreiding wenselijk is.
3.1.5.1 Vanuit het perspectief van positieve gezondheid kijken naar de openbare ruimte. Als er aanpassingen en/of werkzaamheden worden gedaan in de buitenruimte, wordt dit meegenomen.
3.10.1.1 / 6.1.4.1 Stimuleren van zorggeschikt/levensloopbestendig wonen en doorstroming. Hiertoe onderzoeken van mogelijkheden van wooncoaching/advisering en ondersteuning bij woonwensen.
3.12.1.1 / 6.1.4.2 Op basis van de herijkte woonvisie in 2025 prestatieafspraken maken met de Wulverhorst over de huisvesting van bijzondere doelgroepen.
3.12.1.2 / 6.1.4.3 Regionale afspraken maken omtrent passend wonen van kwetsbare doelgroepen in Oudewater. Woonzorginitiatieven toetsen aan de hand van de uitkomsten van het regionale woonzorgonderzoek.
3.12.1.2 / 6.1.4.3 Regionale afspraken maken omtrent passend wonen van kwetsbare doelgroepen in Oudewater. Woonzorginitiatieven toetsen aan de hand van de uitkomsten van het regionale woonzorgonderzoek.
3.2.1.1 Verder bouwen aan de Kansrijke start-coalitie waarin we ons richten op een gezamenlijke aanpak voor (aanstaande) ouders en hun kinderen tijdens de eerste 1000 dagen van een kind.
3.2.3.2 Evalueren van het programma Onderwijs Oudewater. Succesvolle onderdelen voortzetten en borgen in lijn met de kaders van de Hervormingsagenda Jeugd.
3.2.3.3 Vernieuwen van verordening en beleidsregels leerlingenvervoer met nadruk op zelfstandig leren reizen. Daartoe ook de huidige situatie evalueren.
3.2.4.3 Bieden van (groeps)aanbod gericht op (mentale) weerbaarheid en veerkracht. Hierbij is ook aandacht voor digitale vaardigheden en prestatiedruk.
3.2.5.1 Onderzoeken welke ontmoetingsbehoefte er is onder jongeren.
3.2.5.3 Verkennen van de mogelijkheden voor het opzetten van een bso+ voor kinderen die naar SO of SBO gaan.
3.2.6.1 Regionaal uitvoeren van de proeftuin Bescherming in Beweging om gezinnen met zorgen over veiligheid steeds passender te helpen.
3.2.6.2 De regeling om in aanmerking te komen voor kinderopvang o.b.v. een sociaal-medische indicatie efficiënter en toegankelijker maken.
3.2.6.3 Doorontwikkelen Stadsteam in het kader van de hervormingsagenda Jeugd en toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming.
3.2.6.4 De aanbevelingen uit de evaluatie inkoop Jeugdzorg implementeren in het project "Aanpassingen huidige inkoop".
3.3.3.3 Subsidiebeleid herzien (subsidieverordening, beleidsregels en proces) voor alle subsidies in het sociaal domein.
3.3.5.1 Verbeteren van signalering van overbelasting bij mantelzorgers.
3.3.6.1 Samenwerking rondom uitvoering IZA en GALA in de regio met gemeenten, zorgverzekeraar Zilveren Kruis en de GGD.
3.3.7.1 Werkgroep opzetten die als eerste opdracht krijgt: ontwikkel een plan waarin staat wat er moet gebeuren om de samenleving beter in staat te stellen om adequaat te reageren op inwoners met dementie en hun mantelzorgers.
3.4.2.1 De toegang tot regelingen vereenvoudigen door aanpassen van aanvraagprocedures en formulieren.
3.4.2.2 Onderzoeken van uitbreiding en/of aanpassing van regelingen, zoals Stadspas en deelname Jeugdfonds sport & cultuur.
3.4.2.3 Kwetsbare inwoners meer betrekken bij totstandkoming beleid. Uitwerken en uitvoeren plan voor instellen klankbordgroep.
3.6.1.3 Het Stadsteam sluit zich aan bij het landelijk convenant vroegsignalering.
3.9.1.1 De cultuurnota uitvoeren
4.1.1.1 Bibliotheek participeert en investeert in de ontwikkeling van De Klepper vanuit inhoudelijke doelstellingen in het sociaal akkoord en met behulp van aangekondigde SPUK Herstel Bibliotheekstelsel.
4.1.2.1 Kunst Centraal, Bibliotheek (cultuurcoach) en KUVO Woerden werken samen om het huidige aanbod brede cultuureducatie te versterken en te verdiepen.
4.1.3.1 Lokale omroep bereidt zich voor op stelselwijziging ingevolge de nieuwe mediawet; vanaf 2027 bekostiging vanuit het Rijk in plaats van gemeenten.
4.10.2.1 Actualisatie gemeentelijke monumentenlijst door toevoeging van objecten en gebieden.
4.2.1.1 Kavels en locatie zodanig voorbereiden dat na uitspraak RvS zo snel mogelijk kan worden gestart met het bouw- en woonrijp maken van de kavels. Starten met gesprekken inzake de verkoop van de kavels.
4.2.2.1 Omdat de verkoop van Tappersheul 3 op zich laat wachten, worden noodmaatregelen uitgevoerd, voor in ieder geval het asfalt (programma 2).
4.2.2.2 De verdere revitalisatie zal plaatsvinden nadat de verkoop van Tappersheul 3 gestart is.
4.3.1.2 Plan van aanpak Vitale Binnenstad uitvoeren, afhankelijk van beschikbare middelen.
4.3.2.1 Pro-actief in gesprek gaan met ondernemers over hun plannen met leegstaande panden.
4.3.2.2 In gesprek met vastgoedeigenaren om (tijdelijk) invulling te geven aan een leegstaand winkelpand.
4.5.1.1 Er wordt een invulling gegeven aan het themajaar met onze partners.
4.7.2.2 Uitvoeren uitvoerings- en communicatieplan, waaronder warmteplannen per wijk/kern.
4.7.4.1 Op basis van de Routekaart verduurzamen gemeentelijk vastgoed.
4.8.1.2 Uitvoeren van PvA zon op dak, waarbij zowel particulieren als ondernemers actief worden geïnformeerd over de mogelijkheden.
4.8.2.3 Criteria voor maatschappelijke tender voor zonnevelden opstellen.
4.8.2.4 Vergunningen verlenen aan initiatiefnemers voor grootschalige zonnevelden.
4.8.3.1 RES-doelstellingen herijken binnen RES U16.
4.8.4.2 Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties informeren over consequenties en mogelijkheden van netgebruik.
4.9.1.1 Lokale omroep bereidt zich voor op een stelselwijziging ingevolge de nieuwe mediawet; vanaf 2027 bekostiging vanuit het Rijk in plaats van gemeenten.
5.3.3.1 Start werkzaamheden mits bestemmingsplan (Raad van State) en bouwplan (SBZO) akkoord.
6.1.1.1 Er worden in de gemeente Oudewater minimaal 30 woningen per jaar opgeleverd.
6.1.1.2 Voorbereiden van de ontwikkeling van circa 400 woningen in meerjarig perspectief.
6.1.3.2 Uitvoeren van het plan van aanpak rondom huisvesting en ondersteuning van arbeidsmigranten.
6.1.4.2 Op basis van de herijkte woonvisie in 2025 prestatieafspraken maken met de Wulverhorst over de huisvesting van bijzondere doelgroepen.
6.2.1.1 Stedenbouwkundig plan voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.2.1 Met de inwoners van Hekendorp in gesprek gaan om de behoefte te inventariseren. Dit in combinatie met de ontwikkeling van een nieuw verenigingsgebouw ("Nieuwe Boezem").
6.2.3.1 Opstellen stedenbouwkundig plan, inrichtingsplan en de definitieve verkaveling.
6.2.4.1 De Woningraat gaat een beeldkwaliteitsplan opstellen, de raad stelt deze vast.
6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen, na inwerkingtreding van de omgevingswet per 1 januari 2024.
6.3.2.1 Voorbereidingen treffen voor de verordening Fysieke Leefomgeving
6.3.2.2 De verordening Fysieke Leefomgeving voorleggen aan de gemeenteraad.
6.4.1.1 Startnotitie - om te komen tot een Integraal programma vastgoed - voorleggen aan het college.
6.4.1.2 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor het Stadskantoor.
6.4.1.3 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor De Klepper en het Cultuurhuis. Onderdeel hiervan is de tijdelijke huisvesting voor een deel van de huurders van de bovengenoemde panden.
6.4.2.1 Erfpachtovereenkomst sluiten
6.4.2.2 Levering Stadskantoor aan kopende partij
6.4.3.1 Sluiten van een intentieovereenkomst met de geselecteerde ontwikkelaar.
6.4.3.2 Verkoop- en huurovereenkomsten afsluiten
6.4.3.3 Notarieel transport + monitoring realisatie en ingebruikname.
6.4.4.1 Uitwerking tijdelijke huisvesting van gebruikers Stadskantoor.
6.4.4.2 Verkoop gemeentelijk deel voor realisatie appartementen.
7.1.1.1 Begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn.
7.1.2.1 Financiële meevallers worden toegevoegd aan de Algemene Reserve.
7.1.3.1 Maximale resultaten behalen op grondexploitaties op toekomstige bouwlocaties.
7.1.4.1 Er worden minder nieuwe investeringen gedaan.
7.1.4.2 / 7.1.5.2 Er wordt gezocht naar co-financiering.
7.1.4.3 Investeringen realistischer in de tijd zetten (plannen).
7.2.1.1 Instructies en voorlichting.
7.2.1.2 Toetsing van de voorstellen op naleving.
7.2.2.1 Richtlijnen/instructies opstellen en personeel informeren/voorlichten.
7.2.2.2 Toetsing op naleving van de financiële kaders.
Vorige
/ 401
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk