Uitgaven

33,9%
€ 10.905
x €1.000
33,9% Complete

Inkomsten

6,62%
€ 2.131
x €1.000
6,62% Complete

Saldo

74722,4%
€ -8.774
x €1.000

Programma 3 Sociaal domein

Uitgaven

33,9%
€ 10.905
x €1.000
33,9% Complete

Inkomsten

6,62%
€ 2.131
x €1.000
6,62% Complete

Saldo

74722,4%
€ -8.774
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Walther Kok Participatiewet, armoedebeleid, inburgering, publieke gezondheidszorg, welzijn en ouderenzorg, Stadsteam
Danny de Vries Diversiteit en inclusie
Bernadette Schomaker Jeugdzorg

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Algemene voorzieningen gericht op het bieden van een sociale basis: - ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg - sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw, jongerenwerk, schoolmaatschappelijk werk, straathoekwerk - preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ) - buurt- en clubhuizen - collectief aanvullend vervoer - toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen - kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van kinderopvang en peuteropvang - aanvraag en verstrekking kinderopvangtoeslag Sociaal Medische Indicatie - noodopvang vluchtelingen - vreemdelingenbeleid - LHBTQIA+ beleid
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening)
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening)
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening)
6.3 Inkomensregelingen Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid
6.4 WSW en beschut werk Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid
6.5 Arbeidsparticipatie Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 6.712 Begeleiding (Wmo) 6.713 Dagbesteding (Wmo) 6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder.
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.
6.791 PGB Wmo Persoonsgebonden budgetten die worden verstrekt op grond van de Wmo 2015. Cliënten kunnen met een door de gemeente verstrekte PGB zelf de maatwerkvoorziening inkopen.
6.795 PGB Jeugd Persoonsgebonden budgetten die worden verstrekt op grond van de Jeugdwet. Cliënten kunnen met een door de gemeente verstrekte PGB zelf de maatwerkvoorziening inkopen.
6.811 Beschermd wonen (Wmo) 6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) Opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven
6.821 Jeugdbescherming 6.822 Jeugdreclassering Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven
6.91 Coördinatie en beleid Wmo Maatwerkvoorzieningen Wmo die niet toe te rekenen zijn aan één of enkele maatwerkvoorzieningen Wmo (zoals bijvoorbeeld beleidsmedewerker Wmo, contractmanager Wmo, backoffice)
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd Maatwerkvoorzieningen Jeugd die niet toe te rekenen zijn aan één of enkele maatwerkvoorzieningen Jeugd (zoals bijvoorbeeld beleidsmedewerker Wmo, contractmanager Wmo, backoffice, regionale expertteams, bovenregionale expertisecentra, etc)
7.1 Volksgezondheid Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

De weg die de afgelopen jaren is ingeslagen, leidt tot positieve resultaten. In de basis gaat het goed met het Sociaal Domein. Wel is constante aandacht nodig in lijn met de maatschappelijke en wettelijke ontwikkelingen. Met het Sociaal Akkoord zijn de missie, uitgangspunten en beleidsdoelen voor de komende jaren vastgesteld. De focus komt de komende periode te liggen op de uitvoeringsagenda van het Sociaal Akkoord “Oudewater zijn we met elkaar”. Het zijn de inwoners, maatschappelijke organisaties en verenigingen die de stad maken.

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Het Sociaal Akkoord, vastgesteld in november 2023, vormt de leidraad voor het (brede) sociaal domein van 2023 tot 2027. Het akkoord komt nadrukkelijk voort uit de samenleving zelf. Het bevat de volgende vijf thema’s, elk met hun eigen doelen voor de komende jaren:

  1. Gezondheid, cultuur en bewegen: stimuleren van een gezonde leefstijl (positieve gezondheid, mentale veerkracht, ontmoeting) en een uitnodigende leefomgeving om te bewegen, te ontmoeten en cultuur te beleven.
  2. Opvoeden en opgroeien:  gelijke kansen voor kinderen om zich te ontwikkelen en op te groeien, voldoende mogelijkheden voor ontmoeting en contact voor kinderen, jongeren en ouders.
  3. Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid:  stimuleren van zelfredzaamheid en samenredzaamheid, ondersteuning voor mantelzorgers, voldoende ontmoeting en activiteiten, en samenwerking tussen organisaties vanuit zorg, wonen en sociaal domein (domeinoverstijgende samenwerking).
  4. Werk en inkomen: focus op het vergroten van bestaanszekerheid en het tegengaan van armoede, organiseren dat inwoners kunnen meedoen naar vermogen en nieuwkomers in Oudewater zich zo snel mogelijk thuis laten voelen. 
  5. Wonen en leefomgeving: inwoners wonen zo lang mogelijk zelfstandig, ook bij een specifieke ondersteuningsbehoefte. Daarvoor is geschikt woningaanbod nodig, moet de leefomgeving passend zijn en moeten er voorzieningen zijn die veilig, prettig en zelfstandig wonen mogelijk maken.  

De komende jaren staan in het teken van het verstevigen van voorzieningen en netwerken die een gezond, vitaal, sociaal en zelfstandig leven mogelijk maken. Goede verbindingen tussen inwoners onderling, tussen betrokken (maatschappelijke) organisaties en tussen gemeente en samenleving zijn belangrijk. Een concreet voorbeeld hiervan is het project Steungezinnen Oudewater, waarbij gezinnen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, gekoppeld worden aan een gezin in de buurt dat wil en kan helpen.

Daarnaast spelen ook de volgende ontwikkelingen binnen gemeente Oudewater.

Zorgzame buurt
De Brede Dijk is een buurt waar mensen wonen met verschillende achtergronden onder andere qua  leeftijd en gezinssamenstelling. De buurt vraagt aandacht. In samenspraak met o.a. de Wulverhorst, de Woningraad, het Stadsteam en het Touwteam bekijken we of een "zorgzame buurtaanpak” kan helpen.

Regionale samenwerking
Op basis van de Robuustheidsscan, uitgevoerd door het ministerie van VWS, is geconcludeerd dat Utrecht West voorlopig als robuust kan worden beschouwd, mits er een gemeenschappelijke rechtsvorm ontstaat waar Stichtse Vecht deel vanuit maakt. Daarnaast is het vereist dat de schaalgrootte van vijf gemeenten het minimum vormt voor de inkoop van Jeugdhulp in Utrecht West (onderdeel Hervormingsagenda Jeugd).

In 2023 is de inkoop Jeugdhulp en Wmo 2015 – 2022 intern geëvalueerd. Tevens is een evaluatie georganiseerd met de aanbieders van Jeugdhulp waarin is gesproken over de ontwikkelpunten t.a.v. de huidige inkoop. Naar aanleiding hiervan is een regionale verkenner aangesteld. Uit de verkenning zijn drie regionale prioriteiten geformuleerd voor de periode 2024 -2026:

  1. Samenwerking en professionalisering.
    a) Het tot stand brengen van een regiovisie samenwerking met vijf gemeenten inclusief een regionale visie op de inkoop.
  2. Opmaat Gemeenschappelijke Regeling.
    a) De Hervormingsagenda Jeugd vereist dat de Governance van een Jeugdhulpregio een juridische basis en gewenste omvang heeft, hierover moet nog besluitvorming plaatsvinden.
  3. Nieuwe inkoop 2027 van vijf gemeenten door Inkoop en Monitoring Utrecht West.
    a) Bemensing en voorwaarden projectleiding.
    b) Communicatie ten behoeve van de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe inkoop.
    c) Noodzaak berekening tarieven nieuwe inkoop.

Na het zomerreces van 2024 begint de voorbereiding van de nieuwe inkoop. In 2025 wordt de ambitie verder uitgewerkt om de inkoopafspraken beter af te stemmen op de verschuiving van geïndiceerde begeleiding naar een toegankelijker aanbod en het bieden van basiszorg door het lokale team, als onderdeel van de nieuwe inkoop voor 2027.

Jeugd/WMO
De Regio Utrecht West is voornemens de regionale overeenkomsten met WMO- en jeugdzorgaanbieders per 1 januari 2025 met één jaar te verlengen. Dit is noodzakelijk omdat de huidige looptijd van de overeenkomsten verstrijkt. Bij een verlenging van het contract heeft de gemeente heeft de wettelijke taak om reële tarieven te hanteren. Dit gaf aanleiding tot het uitvoeren van een tarievenonderzoek. De adviestarieven worden in september 2024 ter besluitvorming aan de colleges voorgelegd, zodat deze uiterlijk op 1 oktober 2024 gepubliceerd kunnen worden, alvorens ze vanaf 1 januari 2025 van kracht zijn. Na besluitvorming door de colleges zal de raad in oktober 2024 nader worden geïnformeerd.

In de tweede helft van 2024 start een onderzoek naar een groepsgericht (indicatievrij) aanbod voor langer thuiswonende inwoners. Voor Oudewater volgt een actuele verordening maatschappelijke ondersteuning. Daarnaast loopt er een tarievenonderzoek huishoudelijke hulp. Ook voor hulpmiddelen vindt een verkennend onderzoek naar een nieuwe indexeringsmethode plaats. Per 2026 wordt een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen ingevoerd en stopt het abonnementstarief.

De stijging op de jeugdzorgkosten zet zich naar verwachting ook in 2024 door, maar door inzet van alle genomen en te nemen maatregelen zal de kostenstijging in 2025 stabiliseren. 

Opgave Gezondheid, cultuur en bewegen

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Opgave Opvoeden en opgroeien

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.2 Alle kinderen in Oudewater krijgen gelijke kansen om zich te ontwikkelen en groeien veilig op. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, kent Oudewater een sterk netwerk dat daarbij kan adviseren, ondersteunen of toeleiden naar hulp. Kinderen in problemen worden zo veel mogelijk in hun eigen omgeving en met hun ouders en verzorgers geholpen.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.

Terug naar navigatie - 3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.

Resultaat te bereiken in 2025.

Inspanningen

3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.

Terug naar navigatie - 3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.

Inspanningen

Opgave Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.3 Inwoners zijn zelfredzaam en zijn in staat om te gaan met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, is er een sterk netwerk dat dit kan bieden of dat doorverwijst naar hulp en ondersteuning.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.

Terug naar navigatie - 3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.

Inspanningen

Opgave Werk en Inkomen

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.4 Inwoners van Oudewater hebben voldoende middelen om in hun eigen levensonderhoud te voorzien.

3.6 Inwoners met betalingsachterstanden worden tijdig geholpen zodat zij niet te maken krijgen met problematische schulden. 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.

Terug naar navigatie - 3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.

Inspanningen

Opgave Wonen en leefomgeving

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.9 De openbare ruimte nodigt uit tot bewegen en ontmoeting en biedt de mogelijkheid om cultuur te beleven (zie ook 3.1).

3.10 In het woningaanbod wordt rekening gehouden met behoeften van alle inwoners.

3.12 Inwoners wonen zo lang mogelijk thuis en kunnen in hun thuisomgeving worden ondersteund (zie ook 6.1).

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.12.1 / 6.1.4 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.

Terug naar navigatie - 3.12.1 / 6.1.4 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.

Resultaat te bereiken in 2025.

Inspanningen

Eigen indicatoren

Terug naar navigatie - Eigen indicatoren
Omschrijving 2020 2021 2022 Streefwaarde* Toelichting
Jeugd & Wmo
Meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg € 100.000 € 150.000 € 200.000 100% gerealiseerd in 2024 (€ 250.000)
*Streefwaarden zijn gebaseerd op een reguliere, coronavrije, situatie.
Overige indicatoren worden opgesteld bij het nieuwe Sociaal Akkoord

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 inclusief wijzigingen Begroting 2025 Verschil begroting 2025 en begroting 2024 na wijzigingen Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 572 117 51 201 150 187 187 187
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 11 0 0 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 2.703 1.466 2.539 1.599 -940 1.598 1.598 1.597
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 51 68 68 0 -68 0 0 0
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 0 0 0 70 70 162 159 159
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0 0 0 0
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) 0 0 0 0 0 0 0 0
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 2 0 0 0 0 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 0 0 0 0 0 0 0 0
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 4 0 0 0 0 0 0 0
6.811 Beschermd wonen (WMO) 0 0 0 180 180 180 180 180
6.81A Beschermd wonen (WMO) 46 180 180 0 -180 0 0 0
7.1 Volksgezondheid 48 0 65 65 0 49 49 49
Totaal Baten 3.438 1.829 2.902 2.115 -787 2.176 2.172 2.172
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.829 2.030 2.233 2.005 -227 1.969 2.159 2.258
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 101 148 212 0 -212 0 0 0
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 0 0 0 18 18 18 18 18
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 0 0 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 3.124 2.640 3.163 2.428 -735 2.439 2.442 2.447
6.4 WSW en beschut werk 353 448 448 539 91 526 529 539
6.5 Arbeidsparticipatie 262 331 308 579 271 582 585 588
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 226 239 229 0 -229 0 0 0
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 0 0 0 246 246 246 246 246
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0 0 0 0
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) 0 0 0 986 986 982 979 979
6.712 Begeleiding (WMO) 0 0 0 324 324 324 324 324
6.713 Dagbesteding (WMO) 0 0 0 102 102 102 102 102
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 761 822 873 0 -873 0 0 0
6.71B Begeleiding (WMO) 273 368 290 0 -290 0 0 0
6.71C Dagbesteding (WMO) 80 135 84 0 -84 0 0 0
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 84 728 307 0 -307 0 0 0
6.72B Jeugdhulp behandeling 255 50 263 0 -263 0 0 0
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 209 249 218 0 -218 0 0 0
6.73A Pleegzorg 125 183 77 0 -77 0 0 0
6.73B Gezinsgericht 12 35 -11 0 11 0 0 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 269 93 281 0 -281 0 0 0
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 277 515 285 0 -285 0 0 0
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 173 42 181 0 -181 0 0 0
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 0 0 1.059 1.059 877 877 877
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 0 0 1.032 1.032 1.032 1.032 1.032
6.791 PGB WMO 0 0 0 50 50 50 50 50
6.792 PGB Jeugd 0 0 0 51 51 51 51 51
6.811 Beschermd wonen (WMO) 0 0 0 106 106 106 106 106
6.81A Beschermd wonen (WMO) 29 186 100 0 -100 0 0 0
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0 0 0 0
6.821 Jeugdbescherming 0 0 0 204 204 204 204 204
6.822 Jeugdreclassering 0 0 0 0 0 0 0 0
6.82A Jeugdbescherming 50 167 215 0 -215 0 0 0
6.82B Jeugdreclassering 0 0 0 0 0 0 0 0
6.91 Coördinatie en beleid WMO 0 0 0 245 245 201 201 201
7.1 Volksgezondheid 489 509 602 638 36 665 665 665
Totaal Lasten 8.983 9.918 10.360 10.613 254 10.373 10.569 10.687
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 466 25 25 15 -10 70 23 0
Totaal Onttrekkingen 466 25 25 15 -10 70 23 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 254 0 0 291 291 321 84 0
Totaal Stortingen 254 0 0 291 291 321 84 0

Verschillenanalyse 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2024 - 2025

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Indexatie prijzen (totaal programma) De opbrengsten zijn geïndexeerd met 3,5%, op basis van de de CPB-verwachting voor de kostenontwikkelingen in 2025. -3 Voordeel
Voorjaarsrapportage eenmalig
6.3 Incidentele bijdrage Oekraïne in 2024. 940 Nadeel
Overige bijstellingen
6.1 Specifieke uitkering inkomsten geraamd voor inburgering (budgetneutraal). -150 Voordeel
Totaal mutaties baten 787 Nadeel
Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
Nieuwe taakveldindeling In 2025 hanteert het Rijk een nieuwe taakveld indeling, daarom is in het overzicht 'Specifieke taakvelden' een budgetneutrale verschuiving zichtbaar. In deze verschillenanalyse is geanalyseerd op basis van de oude taakveld indeling.
Indexatie prijzen (totaal programma) De materiële kosten zijn geïndexeerd met 2,2%, op basis van de de CPB-verwachting voor 2025. 138 Nadeel
Kapitaallasten (totaal programma) De afschrijvingen stijgen door nieuwe investeringen in 2024. -221 Voordeel
Voorjaarsrapportage eenmalig
6.1 De Klepper is een incidentele budgetneutrale wijziging gedaan van programma 3 naar overhead. Voor de analyse in de begroting levert dit een nadeel op in programma 3 en een voordeel in programma overhead. 148 Nadeel
6.1 De opvangkosten Oekraïne zijn incidenteel bijgeraamd in de voorjaarsrapprotage 2024, daarom is dit voor de begroting 2025 een voordeel. -55 Voordeel
Overige bijstellingen
6.1 Specifieke uitkering inkomsten geraamd voor inburgering (budgetneutraal). 81 Nadeel
6.1 Verwerking van de Klepper en cultuurhuis in de begroting. -276 Voordeel
6.1 en 6.3 Betreft incidentele kosten voor de opvang en bijhorende kosten van de Oekraïense vluchtelingen in Oudewater. -472 Voordeel
6.1 Aflopend resterend budget Sociaal Akkoord -33 Voordeel
6.2 Incidenteel budget Sociaal Akkoord voor het herzien van het subsidiebeleid -40 Voordeel
6.2 Doorontwikkeling Inkoop Monitoring Utrecht West. 89 Nadeel
6.72A t/m 6.82A Tariefstijging tarievenonderzoek Jeugdkosten. 715 Nadeel
6.71A t/m 6.81A Tariefstijging tarievenonderzoek Wmo kosten. 114 Nadeel
Verbonden Partijen
6.3, 6.4 en 6.5 Bijstelling begroting Ferm Werk. 13 Nadeel
Diversen 53 Nadeel
Totaal mutaties lasten 254 Nadeel
Totaal mutaties baten en lasten 1.041 Nadeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2024 Bedrag voordeel - nadeel +
0.10 In het College werkprogramma is voor 2024 € 25.000 beschikbaar gesteld voor de aanpak van goede huisvesting voor arbeidsmigranten. 25 Nadeel
0.10 Storting reserve voordeel verwerking van de Klepper en cultuurhuis in de begroting. 276 Nadeel
Totaal mutaties reserves 301 Nadeel