Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Bas Lont | Financiën |
Programma 7 Algemene inkomsten
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingMaatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effectenWij geven niet meer uit dan wij hebben en hebben een financieel bewustzijn
7.1 Houdbare gemeentefinanciën.
7.2 Gezond financieel bewustzijn.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat7.1.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
Inspanning 2022
7.1.2 Tijdige informatie aan de raad over Algemene Uitkering Gemeentefonds.
Inspanning 2022
7.1.3 Weerstandsvermogen op 1
Inspanning 2022
7.2.1 Er worden géén raadsvoorstellen gedaan zonder (structurele) dekking binnen programma.
Inspanning 2022
7.2.2 De nota Financiële Sturing wordt nageleefd en gehandhaafd.
Inspanning 2022
7.2.3 Actuele financiële kaders
Inspanning 2022
7.2.4 Controle op uitvoering besluiten raad.
Inspanning 2022
Gemiddelde WOZ-waarde
Terug naar navigatie - Gemiddelde WOZ-waarde
Bron: CBS
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 318 duizend euro | 270 duizend euro |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
Bron: COELO
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 889 euro | 700 euro |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden
Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden
Bron: COELO
Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 943 euro | 773 euro |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2020 | Primitieve begroting 2021 | Begroting 2021 inclusief wijzigingen | Begroting 2022 | Verschil begroting 2022 en begroting 2021 na wijzigingen | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
0.5 Treasury | -78.175 | -250.932 | -250.932 | -121.801 | 129.131 | -188.245 | -201.791 | -191.862 | |
0.61 OZB woningen | 93.620 | 62.234 | 62.234 | 63.355 | 1.121 | 63.355 | 63.355 | 63.355 | |
0.8 Overige baten en lasten | 8.639 | 9.913 | -685.360 | 85.036 | 770.396 | 106.839 | 194.714 | 451.791 | |
Totaal Lasten | 24.085 | -178.785 | -874.058 | 26.590 | 900.648 | -18.051 | 56.278 | 323.284 | |
Baten | |||||||||
0.5 Treasury | -40.771 | -38.067 | -38.067 | -38.067 | 0 | -38.067 | -38.067 | -38.067 | |
0.61 OZB woningen | -1.748.850 | -1.823.882 | -1.823.882 | -1.905.089 | -81.207 | -1.905.089 | -1.905.089 | -1.905.089 | |
0.62 OZB niet-woningen | -838.512 | -841.448 | -841.448 | -881.744 | -40.296 | -881.744 | -881.744 | -881.744 | |
0.64 Belastingen overig | -12.567 | -11.308 | -11.308 | -11.512 | -204 | -11.512 | -11.512 | -11.512 | |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | -14.149.400 | -14.057.488 | -14.656.346 | -15.064.795 | -408.449 | -14.674.520 | -14.603.330 | -14.688.285 | |
3.4 Economische promotie | -18.886 | -12.507 | -12.507 | -12.732 | -225 | -12.732 | -12.732 | -12.732 | |
Totaal Baten | -16.808.987 | -16.784.700 | -17.383.558 | -17.913.939 | -530.381 | -17.523.664 | -17.452.474 | -17.537.429 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 113.024 | 113.024 | 0 | -113.024 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 0 | 113.024 | 113.024 | 0 | -113.024 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -71.000 | 0 | -519.072 | 0 | 519.072 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -71.000 | 0 | -519.072 | 0 | 519.072 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -16.855.901 | -16.850.461 | -18.663.664 | -17.887.349 | 776.315 | -17.541.715 | -17.396.196 | -17.214.145 |
Verschillenanalyse 2021 - 2022
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2021 - 2022Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2021 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
---|---|---|---|
0.5 | Werkelijk doorberekende rente aan taakvelden (door lagere rente) | 112.763 | nadeel |
0.5 | Rente investeringen | -7.848 | voordeel |
0.5 | Rente langlopende geldleningen (door stijging leningen) | 10.080 | nadeel |
0.5 | Rente financiering | 14.136 | nadeel |
0.8 | Post onvoorzien is verlaagd om te komen tot een sluitende begroting | -11.753 | voordeel |
0.8 | Stelpost Wet open overheid | 87.000 | nadeel |
0.8 | Begrotingsruimte 2020 | 695.273 | nadeel |
Diverse | 997 | nadeel | |
Totaal mutaties lasten | 900.648 | nadeel | |
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2021 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
0.61 | OZB woningen (hogere opbrengst) | -81.207 | voordeel |
0.62 | OZB niet-woningen (hogere opbrengst) | -40.296 | voordeel |
0.7 | Algemene uitkering (hogere uitkering) | -568.290 | voordeel |
0.7 | Integratie-uitkering sociaal domein (lager) | 159.841 | nadeel |
Diverse | -429 | voordeel | |
Totaal mutaties baten | -530.381 | voordeel | |
Totaal mutaties lasten en baten | 370.267 | nadeel | |
Taakveld | Mutaties reserves | voordeel - nadeel + | |
0.10 | Toevoeging aan de algemene reserve | -113.024 | voordeel |
0.10 | Onttrekking aan de algemene reserve in 2021 tbv dekking budgetreserveringen. In 2022 geen onttrekking dus een nadeel tov 2021. | 519.072 | nadeel |
Totaal mutaties reserves | 406.048 | nadeel |