Portefeuillehouder | Thema |
Danny de Vries | Openbare orde en veiligheid, Evenementenbeleid, Burgerzaken en dienstverlening, Diversiteit / Inclusie, Intergemeentelijke samenwerking, Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden, Personeel en organisatie, Communicatie en website, Representatie, Archiefzaken, Dierenwelzijn |
Bob Duindam | Vergunningverlening en handhaving |
Walther Kok | Automatisering, Informatievoorziening, Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden, Personeel en organisatie |
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
0.1 - Bestuur | facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.); - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.); - de ondersteuning van de raad, griffie; - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking; - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole |
0.2 - Burgerzaken | producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen; - bevolkingsregister; - straatnaamgeving en kadastrale informatie; - burgerschap; - verkiezingen, referenda; - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7). |
1.1 - Crisisbeheersing en brandweer | taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen. |
1.2 - Openbare orde en veiligheid | taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's; - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit; - bureau Halt; - preventie van criminaliteit; - opstellen en handhaven APV; - leges drank & horeca; - wet wapenz en munitie (voorheen vuurwapenwet); - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven; - veilige woon- en leefomgeving; - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak); - tegengaan van radicalisering; - huiselijk geweld; - persoonsgerichte aanpak (PGA); - nazorg ex-gedetineerden. |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesKern van dit programma (ontleend aan de strategische visie 'Oudewater is zijn toekomst Waard' en deels op oude en nieuwe coalitieafspraken) is:
- het zijn van een zelfstandige en veilige gemeente die op veel terreinen zelfvoorzienend is,
- het zijn van een participerend en communicerend bestuur op basis van een 'open agenda' gebaseerd op goede en integere omgangsvormen en een servicegerichte dienstverlening,
- het invullen en nader vormgeven van de met de gemeente Woerden gesloten kaderstellende dienstverleningsovereenkomst in uitvoeringsovereenkomsten waarin de burger- en bestuursnabije dienstverlening wordt uitgewerkt en de functie van het Stadserf is geborgd, en
- het zichtbaar maken van de optimalisering van de dienstverlening richting burgers, bedrijven en instellingen van de ambtelijke samenwerking met de gemeente Woerden.
Openbare orde en veiligheid
Wat betreft veiligheid zijn de prioriteiten door de gemeenteraad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022. Deze prioriteiten vormen in de huidige bestuursperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Het handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk, etc.).
Regionale samenwerking
Veel van de uitdagingen waar lokale overheden voor staan, overstijgen de eigen gemeentegrenzen. Bodemdaling, omgang met landschap, inkoop van zorg, luchtkwaliteit en behoefte aan woningen zijn hier voorbeelden van. Bovendien stimuleert het Rijk regionale samenwerking, via instrumenten als regiodeals en regionale energiestrategieën, Vanuit deze beweegredenen neemt Oudewater deel aan het samenwerkingsverband U10.
De U10 houdt zich bezig met de uitdaging om de verstedelijking in de regio Utrecht in goede banen te leiden. Hierbij wordt gezocht naar een goede balans tussen landschap, wonen, werken, mobiliteit en energie, zodat de kwaliteiten van de regio op deze thema’s worden behouden of versterkt. Oudewater staat in dit samenwerkingsverband voor zijn lokale belangen en laat, indien nodig, samen met zijn buurgemeenten het geluid van de Lopikerwaard horen. De Omgevingsagenda Lopikerwaard fungeert hierbij als leidraad. Op deze wijze stelt Oudewater via regionale samenwerking zijn lokale belangen veilig. Concreet kan hierbij worden gedacht aan voldoende ruimte voor woningbouw en werklocaties, goede bereikbaarheid, behoud van het landschap, en lobby voor ondersteuning en medefinanciering van regionale voorzieningen die nu nog lokaal worden bekostigd.
Actualiteit en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingenActuele ontwikkelingen
Door de coronacrisis is de doelstelling om een veilige woon- en leefomgeving te behouden in zijn uitvoering gewijzigd. Aandacht voor opgaven met betrekking tot volksgezondheid zijn voorgegaan op inzet voor andere problematiek, zoals die van de aanpak van ondermijning. Reeds bestaande capaciteitsknelpunten bij de gemeente en ketenpartners zijn verder onder druk komen te staan. De vergoeding die het Rijk hiervoor toegezegd heeft, is niet kostendekkend. De uitdaging zit in het behouden van de goede relaties met de ketenpartners, en binnen de bestaande kaders en middelen waken voor de leefbaarheid en veiligheid van Oudewater.
In 2021 is Oudewater lid geworden van de U10, waarmee het zich een positie heeft verworven om in deze metropoolregio mee te praten over (ruimtelijke) opgaven zoals vitaliteit van kernen en gebruik en waardering van het landschap.
Opgave: Dienstbare organisatie
De DVO met de gemeente Woerden voor de gezamenlijke ambtelijke organisatie is in 2020 verlengd voor een periode van vijf jaar. Uitvoering van wet- en regelgeving wordt zo veel mogelijk geharmoniseerd, tenzij er beleidsmatig door de gemeenten een andere afweging wordt gemaakt.
Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?De organisatie van de gemeente werkt professioneel, met een verbeterde dienstverlening, ook digitaal. Tegelijkertijd wordt zij wel meer gedreven in het beleid door de data die beschikbaar zijn of komen. De bedrijfsvoering is op orde, er is minder inhuur en meer mobiliteit van de vaste medewerkers.
Opgave: openbare orde en veiligheid
Wat betreft veiligheid zijn de prioriteiten zijn door de gemeenteraad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022. Deze prioriteiten vormen in de huidige bestuursperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Het handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk, etc.).
Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?De gemeente streeft naar een zo veilig mogelijke woon- en leefomgeving waarin niet alleen de criminaliteitscijfers zo laag mogelijk zijn, maar inwoners zich ook daadwerkelijk veilig voelen.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effectCluster Openbare Orde en Veiligheid
1.2 De samenleving en organisatie is weerbaar tegen ondermijning
1.3 Minder overlast door PGA'ers, door het zoveel mogelijk voorkomen van nieuwe aanmeldingen voor de PGA en verminderen van recidive bij uitstromers.
1.4 Een gemeentelijke crisisorganisatie die erop is toegerust om bij incidenten en crises passende zorg te leveren aan de (niet zelfredzame) bevolking.
1.5 Er kan veilig gewoond, gewerkt en gerecreëerd worden in Oudewater
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.2.1 Aanpak ondermijning door actueel beleid- en regelgeving een ontmoedigend vestigingsklimaat voor malafide ondernemers, en een afschrikkende omgeving voor mensen met criminele intenties te creëren. Met een accent op drugs, witwassen en fraude.
Inspanning 2022
1.3.1 De inwoner verstoort minder de openbare orde / bedreigt minder diens eigen veiligheid of die van anderen, dankzij beïnvloeding van diens gedrag.
Hierbij wordt de inwoner zo nodig ook ondersteund bij de aanpak van zijn problemen op verschillende leefgebieden, zodat weer perspectief ontstaat op volwaardige deelname aan de samenleving.
Inspanning 2022
1.4.1 Een flexibele, professionele, efficiënte en effectieve gemeentelijke crisisorganisatie met voldoende mankracht. Alle collega’s zijn goed opgeleid, getraind en geoefend.
Inspanning 2022
1.5.1 Het Integraal Veiligheidsplan (IVP) wordt vastgesteld. Dit heeft een looptijd van 2023-2026.
Inspanning 2022
Opgave: Het aanpakken van uitdagingen die de grenzen van Oudewater overschrijden in regionale samenwerkingsverbanden
Veel van de uitdagingen waar lokale overheden voor staan, overstijgen de eigen gemeentegrenzen. Bodemdaling, omgang met landschap, inkoop van zorg, luchtkwaliteit en behoefte aan woningen zijn hier voorbeelden van. Bovendien stimuleert het Rijk, via instrumenten als regiodeals en regionale energiestrategieën, regionale samenwerking. Vanuit deze beweegredenen neemt Oudewater deel aan het samenwerkingsverband U10.
De U10 houdt zich bezig met de uitdaging om de verstedelijking in de regio Utrecht in goede banen te leiden. Hierbij wordt gezocht naar een goede balans tussen landschap, wonen, werken, mobiliteit en energie, zodat de kwaliteiten van de regio op deze thema’s worden behouden of versterkt. Oudewater staat in dit samenwerkingsverband voor haar lokale belangen en laat, indien nodig, samen met haar buurgemeenten het geluid van de Lopikerwaard horen. De Omgevingsagenda Lopikerwaard fungeert hierbij als leidraad. Op deze wijze stelt Oudewater via regionale samenwerking haar lokale belangen veilig. Concreet kan hierbij worden gedacht aan voldoende ruimte voor woningbouw en werklocaties, goede bereikbaarheid en lobby voor ondersteuning en financiering van regionale voorzieningen, die nu nog lokaal worden bekostigd.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect1.6 De Regio Utrecht (U10) kent een leefbare verstedelijking onder het motto 'groen, gezond, slim'.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.6.1 Een Oudewaterse bijdrage aan het ruimtelijk-economisch programma (REP), dat in U10-verband wordt opgesteld.
Het ruimtelijk-economisch programma wordt in 2022 opgeleverd, waarna jaarlijkse actualisering nodig blijft.
Inspanning 2022
Formatie (overige formatie in dienst van Woerden vanwege de DVO)
Terug naar navigatie - Formatie (overige formatie in dienst van Woerden vanwege de DVO)Periode | Oudewater |
---|---|
2020 | 0,2 Fte per 1.000 inwoners |
Bezetting (overige bezetting opgenomen in Woerden vanwege de DVO)
Terug naar navigatie - Bezetting (overige bezetting opgenomen in Woerden vanwege de DVO)Periode | Oudewater |
---|---|
2020 | 0,2 Fte per 1.000 inwoners |
Apparaatskosten
Terug naar navigatie - ApparaatskostenPeriode | Oudewater |
---|---|
2020 | 511 Kosten per inwoner |
Overhead
Terug naar navigatie - OverheadPeriode | Oudewater |
---|---|
2020 | 17,4 % van totale lasten |
Verwijzingen Halt
Terug naar navigatie - Verwijzingen HaltPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 90 per 10.000 inwoners 12-17 jr | 110 per 10.000 inwoners 12-17 jr |
Winkeldiefstal
Terug naar navigatie - WinkeldiefstalPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 0,5 per 1.000 inwoners | 2 per 1.000 inwoners |
Geweldsmisdrijven
Terug naar navigatie - GeweldsmisdrijvenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 2 per 1.000 inwoners | 4,6 per 1.000 inwoners |
Diefstal uit woning
Terug naar navigatie - Diefstal uit woningPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 3,9 per 1.000 inwoners | 1,8 per 1.000 inwoners |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)
Terug naar navigatie - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 2,9 aantal per 1.000 inwoners | 6,2 aantal per 1.000 inwoners |
Demografische druk
Terug naar navigatie - Demografische drukPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 78,7 % groene en grijze druk tov 20-64 | 70 % groene en grijze druk tov 20-64 |
Jongeren met jeugdreclassering
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdreclasseringPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 0 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 0,4 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar |
Jongeren met een delict voor de rechter
Terug naar navigatie - Jongeren met een delict voor de rechterPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
(2015) | 1 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 1 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenTaakvelden | Werkelijk 2020 | Primitieve begroting 2021 | Begroting 2021 inclusief wijzigingen | Begroting 2022 | Verschil begroting 2022 en begroting 2021 na wijzigingen | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
0.1 Bestuur | 1.023.966 | 947.028 | 963.216 | 868.308 | -94.908 | 873.014 | 873.014 | 873.014 | |
0.2 Burgerzaken | 456.336 | 488.395 | 515.395 | 458.993 | -56.402 | 459.061 | 459.130 | 459.105 | |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 584.435 | 592.519 | 623.519 | 606.460 | -17.059 | 597.486 | 597.344 | 597.202 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 156.337 | 131.393 | 183.893 | 63.296 | -120.597 | 63.296 | 63.296 | 63.596 | |
Totaal Lasten | 2.221.075 | 2.159.335 | 2.286.023 | 1.997.057 | -288.966 | 1.992.857 | 1.992.784 | 1.992.917 | |
Baten | |||||||||
0.1 Bestuur | -162.508 | -138.253 | -138.253 | -138.253 | 0 | -138.253 | -138.253 | -138.253 | |
0.2 Burgerzaken | -89.020 | -166.190 | -166.190 | -169.181 | -2.991 | -169.181 | -169.181 | -169.181 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -5.815 | -9.382 | -9.382 | -9.551 | -169 | -9.551 | -9.551 | -9.551 | |
Totaal Baten | -257.343 | -313.825 | -313.825 | -316.985 | -3.160 | -316.985 | -316.985 | -316.985 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -7.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -7.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 1.956.232 | 1.845.510 | 1.972.198 | 1.680.072 | -292.126 | 1.675.872 | 1.675.799 | 1.675.932 |
Verschillenanalyse 2021 - 2022
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2021 - 2022Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2021 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
0.1 | Budget ambities coalitie is voor algemene dekking ingezet | -108.500 | voordeel | |||
0.1 | Eenmalige budgetoverheveling uit 2020 voor uitzoeken ambities | -16.188 | voordeel | |||
0.1 | Salarissen gemeenteraad en ondersteuning gemeenteraad | 13.199 | nadeel | |||
0.1 | U10-bijdrage (nieuw) | 14.449 | nadeel | |||
0.2 | In 2021 is er meer uitgegeven aan de verkiezingen omdat er extra maatregelen zijn getroffen in verband met corona. Deze kosten staan niet gebudgetteerd voor 2022. | -31.514 | voordeel | |||
0.2 | Invulling financiële heroriëntatie openingstijden balie van zes dagdelen naar twee dagdelen. | -30.000 | voordeel | |||
1.1 | In 2021 zijn bij de voorjaarsrapportage extra middelen aangevraagd t.b.v. onderhoud aan brandputten. Dit was incidenteel. | -26.829 | voordeel | |||
1.1 | Bijdrage VRU (indexering) | 7.500 | nadeel | |||
1.2 | Conform voorjaarsrapportage 2021 is er in verband met corona incidenteel budget beschikbaar gesteld t.b.v. handhaving (€ 12.500) | -10.622 | voordeel | |||
1.2 | Door een omissie is de besluitvorming rond de horecacoördinator dubbel opgenomen in de begroting 2021. | -20.000 | voordeel | |||
1.2 | Het budget voor Handhaving openbare ruimte is verlaagd. De lasten voor de constructeur - boa - horecacoördinator zijn ondergebracht in de lasten voor de DVO-UVO (programma Overhead) | -91.350 | voordeel | |||
1.2 | Exploitatiebijdrage dierenhulpverlening | 12.887 | nadeel | |||
Diverse | -1.998 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten | -288.966 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2021 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
Diverse | -3.160 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | -3.160 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | -292.126 | voordeel |