Portefeuillehouder | Thema |
Bob Duindam | Grondexploitatie, Maatschappelijk vastgoed, Ruimtelijke ordening, Volkshuisvesting, Implementatie Omgevingswet |
Bas Lont | Grondbeleid |
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
8.1 - Ruimtelijke ordening | taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en -visies; - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie); - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen; - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg; - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid) |
8.2 - Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken; - bovenwijkse voorzieningen t.b.v. de bouwgrondcomplexen; - verkoop van bouwrijpe gronden; - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven |
8.3 - Wonen en bouwen | gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning; - bouwtoezicht; - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG); - woningbouw en woningverbetering, renovatie; - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning; - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen; - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesKern van dit programma is het behoud van het prettige woon- en leefklimaat, het versterken van gemeenschapszin, het behoud van het open, groene landschap op een zodanige manier dat er ruimte is voor zowel agrarische bedrijvigheid als extensieve recreatie, het voeren van regie bij ruimtelijke projecten, het aspect van duurzaamheid in de brede context en daar waar mogelijk het uitplaatsen van niet-passende bedrijvigheid in het buitengebied.
Actualiteit en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingenActuele ontwikkeling
De verwachting is dat de druk op de woningmarkt voorlopig blijft bestaan, met als gevolg daarvan stijgende huizenprijzen en bouwprijzen. De coronacrisis heeft weinig effect op de voortgang van de woningbouw. Het consumentenvertrouwen is tegen de verwachtingen in nog steeds hoog. Hierdoor hebben ontwikkelaars ook het vertrouwen om hun projecten verder te ontwikkelen. De gemeentelijke procedures en inspraak gaan door. Door de coronacrisis zijn de wachttijden bij de rechtbank en Raad van State enorm opgelopen, wat zorgt voor vertraging wanneer er beroep aangetekend wordt. Zowel landelijk als in Oudewater zien we een historisch dieptepunt met betrekking tot het beperkt aantal te koop staande huizen. De betaalbaarheid vooral voor specifieke groepen wordt een steeds groter een probleem. Het belangrijkste antwoord dat we daarop hebben is: bouwen, bouwen bouwen. En dat gaat de komende jaren gebeuren: doordat we hard gewerkt hebben aan de ontwikkeling van onze woningbouwprojecten, komen er de komende jaren veel woningen op de markt voor de verkoop en verhuur.
Opgave: ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Wonen is een van de basisbehoeften voor mensen. Voor inwoners die in Oudewater willen blijven wonen, is een voor hen passende woning beschikbaar in aantrekkelijke woongebieden. Daarnaast bieden we inwoners en organisaties inzicht en zeggenschap over de wenselijke ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving.
Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?We willen een prettig woon- en leefklimaat behouden en uitbreiden. We hebben de ambitie om de woningvoorraad jaarlijks met gemiddeld 30 woningen uit te breiden. Dit doen we door regie te voeren bij ruimtelijke projecten voor nieuwbouwwoningen en in de afspraken met de Woningraat. Wij geven de hoogste prioriteit aan bouwen binnen het huidige stedelijk gebied en zetten tevens in op passende uitbreiding (naar behoefte) buiten de rode contour. We passen de uitbreiding van Tappersheul en toekomstige woningbouwlocaties zorgvuldig in in ons groene landschap.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effectIn Oudewater moeten alle inwoners goed kunnen wonen
6.1 Voor inwoners die een woning willen in Oudewater komen voldoende voor hen passende woningen beschikbaar.
In Oudewater worden aantrekkelijke woongebieden gerealiseerd
6.2 Uitbreiding van aantrekkelijke woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.
6.3 Meer inzicht en zeggenschap voor inwoners en organisaties over de wenselijke ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving.
6.4 Gemeentelijke accommodaties worden optimaal gebruikt.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.1.1 Toename van de woningvoorraad met gemiddeld 30 woningen per jaar.
Inspanning 2022
6.2.1 In 2022 worden circa 21 sociale huurwoningen opgeleverd in project Wijngaardstraat.
Inspanning 2022
6.2.2 In 2022 worden de in totaal circa 50 koop-/huurwoningen opgeleverd, deels bedoeld voor starters, in project Oranje Bolwerck.
Inspanning 2022
6.2.3 In 2022 zijn circa 65 sociale huurwoningen in aanbouw in project Schuylenburcht.
Inspanning 2022
6.2.4 In 2022 start de gefaseerde bouw van 95 tot 100 koopwoningen deels terwijl de machinefabriek nog actief is, deels na vertrek van de fabriek.
Inspanning 2022
6.2.5 In 2022 is bedrijventerrein Tappersheul uitgebreid met nieuwe bedrijfskavels met de omvang van 3 hectaren in project Tappersheul III.
Inspanning 2022
6.2.6 In 2024 start de bouw van circa 100 woningen in project Statenland.
Inspanning 2022
6.2.7 In 2022 is de plancapaciteit van woningbouwlocaties uitgebreid door de aanwijzing van ten minste één nieuwe woningbouwlocatie buiten de rode contour van Oudewater.
Inspanning 2022
6.2.8 Ontwikkeling van circa 29 sociale huurwoningen in het project Oranjepark 2
Inspanning 2022
6.3.1 In 2022 is fase 1 van de Omgevingswet geïmplementeerd.
Inspanning 2022
6.3.2 In 2022 kunnen burgers en bedrijven via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) alle informatie over hun fysieke leefomgeving digitaal benaderen.
Inspanning 2022
6.4.1 Uitvoering van het Meerjaren Onderhouds Plan voor optimalisatie van gemeentelijk vastgoed en het afstoten van gemeentelijk vastgoed.
Inspanning 2022
Nieuwbouw woningen
Terug naar navigatie - Nieuwbouw woningenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2020 | 4,6 nieuwgebouwde woningen per 1000 woningen | 8,9 nieuwgebouwde woningen per 1000 woningen |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2020 | Primitieve begroting 2021 | Begroting 2021 inclusief wijzigingen | Begroting 2022 | Verschil begroting 2022 en begroting 2021 na wijzigingen | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 259.568 | 1.339.112 | 1.339.112 | 1.323.219 | -15.893 | 189.719 | 18.610 | 1.741 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 30.999 | 27.785 | 67.270 | 28.219 | -39.051 | 29.972 | 29.972 | 29.972 | |
8.1 Ruimtelijke ordening | 605.582 | 35.870 | 875.870 | 36.516 | -839.354 | 36.516 | 36.516 | 36.516 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 4.211 | 0 | 1.544.758 | 0 | -1.544.758 | 0 | 0 | 0 | |
8.3 Wonen en bouwen | 754.063 | 766.039 | 770.689 | 783.780 | 13.091 | 779.336 | 779.336 | 779.336 | |
Totaal Lasten | 1.654.423 | 2.168.806 | 4.597.699 | 2.171.734 | -2.425.965 | 1.035.543 | 864.434 | 847.565 | |
Baten | |||||||||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -259.568 | -1.339.112 | -1.339.112 | -1.323.219 | 15.893 | -189.449 | -18.610 | -1.741 | |
8.1 Ruimtelijke ordening | -414.478 | 0 | -750.000 | 0 | 750.000 | 0 | 0 | 0 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -4.211 | 0 | -1.500.000 | 0 | 1.500.000 | 0 | 0 | 0 | |
8.3 Wonen en bouwen | -327.942 | -314.263 | -314.263 | -364.939 | -50.676 | -364.939 | -364.939 | -364.939 | |
Totaal Baten | -1.006.199 | -1.653.375 | -3.903.375 | -1.688.158 | 2.215.217 | -554.388 | -383.549 | -366.680 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -184.572 | -237.221 | -330.521 | -251.657 | 78.864 | -83.127 | -83.127 | -83.127 | |
Totaal Onttrekkingen | -184.572 | -237.221 | -330.521 | -251.657 | 78.864 | -83.127 | -83.127 | -83.127 | |
Gerealiseerd resultaat | 463.651 | 278.210 | 363.803 | 231.919 | -131.884 | 398.028 | 397.758 | 397.758 |
Verschillenanalyse 2021 - 2022
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2021 - 2022Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2021 | Bedrag | Voordeel - Nadeel + | |
5.5 | Archeologiebeleid: Budgetoverheveling van 2021 | -39.485 | voordeel | |
8.1 | In 2021 heeft een budgetoverheveling plaatsgevonden (Bestemmings- en structuurplannen). Hierdoor lijkt een positief verschil te ontstaan, maar dit was een incidentele post in 2021. | -50.000 | voordeel | |
8.1 | Voor Westerwal is in 2021 een subsidie ontvangen. Deze is t.b.v. de uitvoering van het project doorgezet naar de aannemer. Dit is een eenmalige post in 2021. | -750.000 | voordeel | |
8.1 | Conform raadsbesluit van is een bedrag van € 40.000,-- beschikbaar voor extern (tijdelijk) personeel (Westerwal). | -40.000 | voordeel | |
8.2 | Voor het bouwrijp maken en planontwikkelingskosten voor het project Oranje Bolwerck is in 2021 budget verstrekt. In 2021 wordt hier nog een Grondexploitatie voor vastgesteld. Tegenover deze uitgaven staat eenzelfde bedrag aan inkomsten en is budgettair neutraal voor de begroting. | -1.500.000 | voordeel | |
8.2 | In 2021 is een budgetoverheveling voor onderzoekskosten t.b.v. Statenland, zwembad, skeelerbaan. | -44.758 | voordeel | |
Overige verschillen lasten | -1.722 | voordeel | ||
Totaal mutaties lasten | -2.425.965 | voordeel | ||
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2021 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |
8.1 | Ontvangst eenmalige subsidie Westerwal in 2021 waardoor een nadelig verschil ontstaat in 2022 t.o.v. 2021. | 750.000 | nadeel | |
8.2 | Dit betreffen de inkomsten die ontvangen worden van de projectontwikkelaar voor de aankoop van de gronden Oranje Bolwerck. | 1.500.000 | nadeel | |
8.3 | In 2022 worden meer inkomsten verwacht in de leges omgevingsvergunningen en meldingen. Dit wordt begroot o.b.v. het gemiddelde resultaat over de afgelopen vijf jaar, met inachtneming van de nog te verwachten projecten. | -50.467 | voordeel | |
Overige verschillen baten | 15.684 | nadeel | ||
Totaal mutaties baten | 2.215.217 | nadeel | ||
Totaal mutaties lasten en baten | -210.748 | voordeel | ||
Taakveld | Mutaties reserves | voordeel - nadeel + | ||
0.10 | Lagere onttrekking reserves in 2022 t.b.v. MOP (begrotingsdruk geïndexeerd, kleine correctie € 5.000 i.v.m. financiële heroriëntatie) | 78.864 | nadeel | |
Totaal mutaties reserves | 78.864 | nadeel |