| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Bas Lont | Financiën |
Uitgaven
0,79%Inkomsten
74,02%Saldo
Programma 7 Algemene inkomsten
Uitgaven
0,79%Inkomsten
74,02%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 7 Algemene inkomsten - OmschrijvingDe taakvelden binnen het programma Algemene inkomsten zijn:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 0.5 Treasury | Rente en dividenden |
| 0.61/0.62 OZB | OZB woningen en niet-woningen |
| 0.64 Belasting overige | Overige belastingen |
| 0.7 Algemene Uitkering | Algemene uitkeringen Gemeentefonds |
| 0.8 Overige baten en lasten | Reserveringen / algemene stelposten |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 7 Algemene inkomsten - AmbitiesIn de periode 2022-2026 voeren we genomen besluiten uit en besluiten we zo min mogelijk tot nieuwe investeringen. We benutten de kansen voor cofinanciering en maken hierbij gebruik van de ingangen bij medeoverheden. Verder kunnen we de reservepositie versterken door positieve resultaten op grondexploitaties bij toekomstige bouwlocaties. Eventuele meevallers komen ten gunste van het begrotingssaldo en de Algemene Reserve.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 7 Algemene inkomsten - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenAlgemene uitkering Gemeentefonds
De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds laat tot en met het jaar 2029 een positieve trend zien.
Weerstandsvermogen
Door incidentele meevallers ten gunste van de Algemene Reserve (AR) te brengen stijgt de ratio van het weerstandsvermogen. Recent hebben we dit gedaan bij de jaarrekeningen 2022, 2023 en 2024. Ook in de toekomst willen wij positieve meevallers toevoegen aan de AR.
Grondexploitaties
Op dit moment is er één grondexploitaties: Tappersheul III. Het positieve saldo van deze grondexploitatie is al bestemd. Het saldo van Tappersheul III wordt ingezet voor de revitalisering van Tappersheul I en II.
Hiernaast komt er een grondexploitatie voor het Statenland. De verplaatsingsbijdrage (2,5 miljoen), voor het nieuw te realiseren zwembad, is onderdeel van de kosten. Eventuele meeropbrengsten kunnen ten gunste worden gebracht van de Algemene Reserve.
Voor de wijze van ontwikkeling van de Kerkwetering is nog geen definitieve keuze gemaakt. De gronden hebben verschillende eigenaren.
Investeringen
De afgelopen periode zijn er verschillende grote kredieten verstrekt om investeringen te doen. Dit heeft geleid tot een hoge schuldquote. In de begroting 2026 -2029 zijn de investeringen beter ingepland. Deze fasering leidt tot een lagere boeggolf en lagere schuldquote. Ook zijn hierdoor de uit te voeren investeringen beter afgestemd op de beschikbare capaciteit. Deze werkwijze heeft ook een positief effect op de solvabiliteitsratio.
Maatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Programma 7 Algemene inkomsten - Maatschappelijke effecten7.1 Houdbare gemeentefinanciën: stabiele financiële (vermogens)positie.
7.2 Gezond financieel bewustzijn.
Resultaat
Terug naar navigatie - Programma 7 Algemene inkomsten - Resultaat7.1.4 De schuldquote blijft in 2026 binnen de toegestane signaalwaarden uit de Financiële Verordening.
7.2.3 In 2027 is de Financiële Verordening volledig geïmplementeerd.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 7 Algemene inkomsten - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld woonlasten. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 7 Algemene inkomsten - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 0.5 Treasury | 118 | 45 | 45 | 45 | 0 | 45 | 45 | 45 | |
| 0.61 OZB woningen | 2.202 | 2.228 | 2.278 | 2.383 | 105 | 2.383 | 2.383 | 2.383 | |
| 0.62 OZB niet-woningen | 1.033 | 1.050 | 1.050 | 1.119 | 69 | 1.119 | 1.119 | 1.119 | |
| 0.64 Belastingen overig | 23 | 33 | 33 | 35 | 2 | 35 | 35 | 35 | |
| 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 20.509 | 20.442 | 20.956 | 22.077 | 1.121 | 22.411 | 22.287 | 22.765 | |
| 0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3.4 Economische promotie | 43 | 29 | 29 | 45 | 16 | 45 | 45 | 45 | |
| Totaal Baten | 23.928 | 23.827 | 24.391 | 25.704 | 1.313 | 26.038 | 25.914 | 26.392 | |
| Lasten | |||||||||
| 0.5 Treasury | 56 | 141 | 141 | 146 | 5 | 38 | 12 | -52 | |
| 0.61 OZB woningen | 76 | 67 | 67 | 67 | 0 | 67 | 67 | 67 | |
| 0.8 Overige baten en lasten | 1 | 40 | 57 | 698 | 641 | 421 | 889 | 984 | |
| Totaal Lasten | 133 | 249 | 265 | 911 | 646 | 526 | 968 | 999 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 601 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Onttrekkingen | 601 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | |
| Totaal Stortingen | 0 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | |
| Gerealiseerd resultaat | 24.396 | 23.575 | 24.122 | 24.789 | 667 | 25.509 | 24.943 | 25.389 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 7 Algemene inkomsten - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
|---|---|---|---|
| 0.61 | Hogere opbrengst OZB woningen i.v.m. indexatie | -105 | Voordeel |
| 0.62 | Hogere opbrengst OZBniet- woningen i.v.m. indexatie | -69 | Voordeel |
| 0.7 | Hogere algemen uitkering gemeentefonds | -1.626 | Voordeel |
| 0.7 | Gestopte bijdrage integratie uitkeringen (sociale domein) | 505 | Nadeel |
| 3.4 | Hogere toeristen belasting en overige posten | -18 | Voordeel |
| Totaal mutaties baten | -1.313 | Voordeel | |
| Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
| 0.8 | Toename reserveringen vanuit extra landelijke middelen waar tegenover taken staat. | 531 | Nadeel |
| 0.8 | Overige / divers | 4 | Nadeel |
| Totaal mutaties lasten | 535 | Nadeel | |
| Totaal mutaties baten en lasten | -778 | Voordeel | |
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
| Totaal mutaties reserves | 0 |