Uitgaven

33,92%
€ 10.905
x €1.000
33,92% Complete

Inkomsten

6,62%
€ 2.131
x €1.000
6,62% Complete

Saldo

18770,92%
€ -8.774
x €1.000

Programma 3 Sociaal domein

Uitgaven

33,92%
€ 10.905
x €1.000
33,92% Complete

Inkomsten

6,62%
€ 2.131
x €1.000
6,62% Complete

Saldo

18770,92%
€ -8.774
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Walther Kok Participatiewet, armoedebeleid, inburgering, publieke gezondheidszorg, welzijn en ouderenzorg, Stadsteam
Danny de Vries Diversiteit en inclusie
Bernadette Schomaker Jeugdzorg

Omschrijving

Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - Omschrijving

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Algemene voorzieningen gericht op het bieden van een sociale basis: - ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg - sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw, jongerenwerk, schoolmaatschappelijk werk, straathoekwerk - preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ) - buurt- en clubhuizen - collectief aanvullend vervoer - toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen - kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van kinderopvang en peuteropvang - aanvraag en verstrekking kinderopvangtoeslag Sociaal Medische Indicatie - noodopvang vluchtelingen - vreemdelingenbeleid - LHBTQIA+ beleid
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening)
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening)
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening)
6.3 Inkomensregelingen Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid
6.4 WSW en beschut werk Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid
6.5 Arbeidsparticipatie Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 6.712 Begeleiding (Wmo) 6.713 Dagbesteding (Wmo) 6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder.
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.
6.791 PGB Wmo Persoonsgebonden budgetten die worden verstrekt op grond van de Wmo 2015. Cliënten kunnen met een door de gemeente verstrekte PGB zelf de maatwerkvoorziening inkopen.
6.795 PGB Jeugd Persoonsgebonden budgetten die worden verstrekt op grond van de Jeugdwet. Cliënten kunnen met een door de gemeente verstrekte PGB zelf de maatwerkvoorziening inkopen.
6.811 Beschermd wonen (Wmo) 6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) Opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven
6.821 Jeugdbescherming 6.822 Jeugdreclassering Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven
6.91 Coördinatie en beleid Wmo Maatwerkvoorzieningen Wmo die niet toe te rekenen zijn aan één of enkele maatwerkvoorzieningen Wmo (zoals bijvoorbeeld beleidsmedewerker Wmo, contractmanager Wmo, backoffice)
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd Maatwerkvoorzieningen Jeugd die niet toe te rekenen zijn aan één of enkele maatwerkvoorzieningen Jeugd (zoals bijvoorbeeld beleidsmedewerker Wmo, contractmanager Wmo, backoffice, regionale expertteams, bovenregionale expertisecentra, etc)
7.1 Volksgezondheid Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - Ambities

Het Sociaal Domein geeft uitvoering aan de wettelijke taken; de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet, én werkt breed aan diverse maatschappelijke thema’s en opgaven op het gebied van welzijn, sport, cultuur, werk en inkomen, onderwijs (huisvesting), zorg en ondersteuning. Dit doen wij vanuit onze vastgestelde koers, het Sociaal Akkoord. In Oudewater is een nauwe samenwerking met maatschappelijke partners en de gemeente. We werken vanuit de transformatievisie in het sociaal domein, met de eigen regie van inwoners en gezinnen centraal. We streven ernaar dat ondersteuning zoveel mogelijk plaatsvindt binnen de normale leefomgeving van inwoners. We zoeken samen met de inwoner naar oplossingen op maat, waarbij altijd eerst gekeken wordt naar de mogelijkheden binnen het sociale netwerk en informele ondersteuning voordat formele zorg wordt ingezet. Maatschappelijke partners werken samen en complementair aan elkaar. Deze koers wordt al langer in Oudewater gevolgd en heeft zich bewezen. Oudewater zijn we samen.

Ons programma zet deze ambities om in concrete acties. Dit doen we door:

  • Te handelen vanuit het gedachtengoed van positieve gezondheid en ons te richten op het vermogen van inwoners om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan en hierover zelf regie te voeren. Deze brede kijk stimuleert inwoners om hun veerkracht en eigen kracht te versterken.
  • Vroeg te investeren in het welbevinden van onze inwoners, bouwen we aan een stevig fundament voor de toekomst. Iedere inwoner telt mee.
  • Samen met inwoners, de vele vrijwilligers, mantelzorgers en professionals te blijven investeren in een sterke Sociale basis.
  • In te zetten op een samenleving waarin iedere inwoner zich gezien, gehoord en gesteund voelt, samen met inwoners. 
  • De talenten, kansen en mogelijkheden van inwoners te benutten en stimuleren, zodat zij zich kunnen ontwikkelen en bijdragen aan de samenleving.
  • Erop in te zetten dat inwoners meedoen in het alledaagse leven.
  • Inwoners die ondersteuning nodig hebben bij het meedoen in de samenleving tijdelijk of langdurig te ondersteunen.

Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen

Juli jl. hebben we een bijeenkomst gehouden met maatschappelijke partners over het Sociaal akkoord; waar staan we en welke speerpunten geven onze maatschappelijke partners ons mee? Met deze opbrengst versterken en bereiden wij onze huidige aanpak, uit. Waar we ons de komende tijd nóg meer op willen richten:

  • Samenwerking en verbinding; Er is brede waardering voor samenwerken in Oudewater. We vinden én versterken elkaar. We bouwen actief verder aan onze samenwerking: Tussen inwoners, professionals, organisaties en gemeente.  Niet sectoraal of verkokerd, maar juist domein overstijgend en integraal. Met aandacht voor informele netwerken, vrijwilligers en ervaringsdeskundigen.
  • Van zorg naar gezondheid en gewoon leven; Preventie en een gezonde leefstijl staan centraal. Er is aandacht voor een inclusieve gemeenschap. Hier draagt bijvoorbeeld de Zorgzame buurtenaanpak, aan bij.
  • Van binnenblijven naar ontmoeten; het stimuleren van zingeving, sociale interactie en participatie. Ontmoeting wordt gezien als de sleutel tot verbondenheid en vertrouwen. Mensen moeten elkaar kennen, herkennen en laagdrempelig kunnen ontmoeten. We ‘organiseren’ informele ontmoeting.
  • Van kwetsbaarheid naar veerkracht; het bevorderen van samenredzaamheid en zelfredzaamheid. Hier draagt bijvoorbeeld het project Steungezinnen Oudewater, aan bij.
  • Opgroeien met aandacht; Kinderen zijn de toekomst. We zorgen dat kinderen en jongeren stevig in hun schoenen staan. Meer eigenwaarde en weerbaarheid. Passende zorg voor kinderen en jongeren.

 

Opgave Opvoeden en opgroeien

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Opgave Opvoeden en opgroeien - Maatschappelijk effect

3.2 Alle kinderen in Oudewater krijgen gelijke kansen om zich te ontwikkelen en groeien veilig op. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, kent Oudewater een sterk netwerk dat daarbij kan adviseren, ondersteunen of toeleiden naar hulp. Kinderen in problemen worden zo veel mogelijk in hun eigen omgeving en met hun ouders en verzorgers geholpen.

Resultaat

Terug naar navigatie - Opgave Opvoeden en opgroeien - Resultaat

Opgave Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid

Opgave Werk en Inkomen

Opgave Wonen en leefomgeving

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Opgave Wonen en leefomgeving - Maatschappelijk effect

3.10 In het woningaanbod wordt rekening gehouden met behoeften van alle inwoners.

Voorheen stond hier ook maatschappelijk effect 3.9: De openbare ruimte nodigt uit tot bewegen en ontmoeting en biedt de mogelijkheid om cultuur te beleven. Dit effect is verplaatst naar de Opgave Cultuur als nieuwe '4.9'. 

Resultaat

Terug naar navigatie - Opgave Wonen en leefomgeving - Resultaat

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - BBV-indicatoren

Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'. 

Hieronder staan nog wel de eigen indicatoren.

Eigen indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - Eigen indicatoren
Omschrijving 2020 2021 2022 Streefwaarde* Toelichting
Jeugd & Wmo
Meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg € 100.000 € 150.000 € 200.000 100% gerealiseerd in 2024 (€ 250.000)
*Streefwaarden zijn gebaseerd op een reguliere, coronavrije, situatie.
Overige indicatoren worden opgesteld bij het nieuwe Sociaal Akkoord

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2024 Primitieve begroting 2025 Begroting 2025 inclusief wijzigingen Begroting 2026 Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 196 201 253 187 -66 187 187 187
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 12 0 0 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 2.570 1.599 2.320 2.385 64 1.788 1.787 1.787
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 60 0 0 0 0 0 0 0
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 0 70 70 52 -18 159 159 159
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 2 0 0 0 0 0 0 0
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 0 0 0 0 0 -102 -105
6.811 Beschermd wonen (WMO) 0 180 180 180 0 180 180 180
6.81A Beschermd wonen (WMO) 183 0 0 0 0 0 0 0
7.1 Volksgezondheid 126 65 91 49 -42 49 49 49
Totaal Baten 3.149 2.115 2.913 2.852 -61 2.362 2.260 2.257
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.100 2.005 2.163 2.126 -37 2.259 2.239 2.239
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 225 0 0 0 0 0 0 0
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 0 18 20 20 0 20 20 20
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 0 0 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 2.756 2.428 3.023 3.112 89 2.831 2.832 2.832
6.4 WSW en beschut werk 421 539 405 416 11 416 416 416
6.5 Arbeidsparticipatie 259 579 356 368 12 368 368 368
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 217 0 0 0 0 0 0 0
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 0 246 319 335 16 335 335 335
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) 0 986 986 1.043 57 1.020 1.020 1.020
6.712 Begeleiding (WMO) 0 324 324 341 17 321 321 321
6.713 Dagbesteding (WMO) 0 102 102 107 5 107 107 107
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 925 0 0 0 0 0 0 0
6.71B Begeleiding (WMO) 253 0 0 0 0 0 0 0
6.71C Dagbesteding (WMO) 195 0 0 0 0 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 444 0 0 0 0 0 0 0
6.72B Jeugdhulp behandeling 207 0 0 0 0 0 0 0
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 378 0 0 0 0 0 0 0
6.73A Pleegzorg 94 0 0 0 0 0 0 0
6.73B Gezinsgericht 84 0 0 0 0 0 0 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 315 0 0 0 0 0 0 0
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 418 0 0 0 0 0 0 0
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 124 0 0 0 0 0 0 0
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 1.059 1.078 1.271 193 1.257 1.035 1.034
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 1.032 1.032 1.085 53 1.085 1.085 1.085
6.791 PGB WMO 0 50 50 35 -15 35 35 35
6.792 PGB Jeugd 0 51 51 51 0 51 51 51
6.811 Beschermd wonen (WMO) 0 106 106 50 -56 50 50 50
6.81A Beschermd wonen (WMO) 82 0 0 0 0 0 0 0
6.821 Jeugdbescherming 0 204 209 184 -24 184 184 184
6.822 Jeugdreclassering 0 0 0 0 0 0 0 0
6.82A Jeugdbescherming 261 0 0 0 0 0 0 0
6.91 Coördinatie en beleid WMO 0 245 245 201 -45 201 201 201
7.1 Volksgezondheid 562 638 663 685 22 680 680 680
Totaal Lasten 10.319 10.613 11.133 11.430 296 11.219 10.979 10.977
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 0 15 15 191 176 144 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 15 15 191 176 144 0 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 389 291 291 321 30 84 0 0
Totaal Stortingen 389 291 291 321 30 84 0 0

Verschillenanalyse 2025 - 2026

Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - Verschillenanalyse 2025 - 2026

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel - nadeel +
Meicirculaire
6.6 In de voorjaarsnota 2023 van het Rijk is besloten dat het abonnementstarief in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 wordt afgeschaft en dat in de plaats daarvan vanaf 2026 de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in Wmo opnieuw wordt ingevoerd. Dit is dan ook op deze wijze toentertijd verwerkt in de begroting. Met verwijzing naar de mutaties meicirculaire hierboven wordt de ingang hiervan echter uitgesteld. 18 Nadeel
Overige bijstellingen
6.1 Inburgering - Naar aanleiding van de te ontvangen voorlopige beschikking vanuit het Rijk wordt jaarlijks het budget zowel aan de baten-zijde als aan de lasten-zijde opgenomen in de voorjaarsrapportage 51 Nadeel
6.3 Het voorlopig BUIG-budget 2025 is verhoogd en voor de daaropvolgende jaren (2026 e.v.) is het BUIG-budget geraamd op basis van het budgetaandeel in 2025, de stand van het macrobudget uit de Miljoenennota 2025 en verwachte indexatie. -66 Voordeel
7.1 Dit betreft de incidentele specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord, welke jaarlijks bij de voorjaarsrapportage na vaststelling wordt opgenomen aan zowel de baten-zijde als de lasten-zijde 26 Nadeel
Brede SPUK Versterking kennis GGD (6K), Aanpak overgewicht en obesitas (10K), Mentale gezondheid (3K) en Coördinatiekosten regionale aanpak (5K) wordt per 2026 niet meer beschikbaar gesteld door het Rijk. 18 Nadeel
Diversen 14 Nadeel
Totaal mutaties baten 61 Nadeel
Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel - nadeel +
Indexatie prijs en subsidies Het maatwerkbudget Wmo HH is geïndexeerd met 6,24%, het maatwerkbudget Jeugd en Wmo overig is geïndexeerd met 5,13%, conform berichtgeving van het regionaal inkoopbureau Utrecht west met betrekking tot de concept indexatie-percentages. De subsidies zijn conform kadernota geïndexeerd met 3,5%. 248 Nadeel
Kadernota
6.1 Technische verwerking, budget ten behoeve van het ontwikkelen van expertise rondom psychische kwetsbaarheid en mentale gezondheid wordt door extra beschikbaar gestelde middelen MOBW gedekt en hierdoor is dit budget niet meer benodigd. -67 Voordeel
6.1 + 6.752 Taakstellende bezuiniging Sociaal Domein -41 Voordeel
6.752 Technische verwerking, ruimte binnen budget Jeugd YEPH. Naast dit budget is er ook een reserve opgebouwd welke indien nodig ingezet kan worden. -100 Voordeel
6.791 Technische verwerking, ruimte binnen budget Wmo PGB'S HH, Wmo Landelijk Arrangement AWBZ en beschermd wonen en ruimte binnen het budget Essentiële functies -96 Voordeel
Meicirculaire
6.752 t/m 6.821 Dit betreft de verlaging jeugdkosten Rijk hervormingsagenda met ingang van 2025 (188K voordeel), de beschikbaar gestelde middelen vanuit de septembercirculaire 2025 als tegenboeking (demping besparingsverlies jeugd 197K nadeel), beschikbaar gestelde middelen vanuit de meicirculaire (groeipad maatregelen hervormingsagenda 200K nadeel) en de overeenstemming over het delen (50/50) van de tekorten zoals die door de commissie van Ark zijn bevestigd. Het deel van de rijksoverheid wordt nu uitgekeerd om onder meer de indexatie van de jeugdbudgetten op te vangen. Dit deel wordt opgenomen in programma 3 (64K nadeel) en 100K is als stelpost opgenomen in programma 7. 273 Nadeel
Overige bijstellingen
6.1 De tijdelijke huisvesting in het Cultuurhuis heeft incidentele financiële gevolgen voor de begroting 2026 en 2027. Deze kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve de Klepper (zie mutaties reserves). 139 Nadeel
6.1 Inburgering - Naar aanleiding van de te ontvangen voorlopige beschikking vanuit het Rijk wordt jaarlijks het budget zowel aan de baten-zijde als aan de lasten-zijde opgenomen in de voorjaarsrapportage -51 Voordeel
6.1 Dit betreft de inzet ter dekking van de verlenging van de pilot jeugdhulp in (v)so (14K voordeel BN) en afloop per 2026 van het binnen het sociaal akkoord (39K voordeel). -53 Voordeel
6.1 Incidentele kosten betreffende opvang vluchtelingen/statushouders -26 Voordeel
6.3, 6.4 en 6.5 Door de gemeenschappelijke regeling Ferm Werk is de ontwerpbegroting 2026-2029 opgesteld. Conform de financiële kaders van de gemeente Oudewater worden de gemeenschappelijke regelingen op basis van de begroting van de desbetreffende GR geraamd. De begroting van Ferm Werk is geactualiseerd naar aanleiding van de resultaten uit de jaarrekening 2024 en andere trendmatige ontwikkelingen. 111 Nadeel
6.910 Dit betreft de afloop van het benodigd budget ten behoeve van de regioraming A1 Samenwerking en professionalisering, A2 GR-vorming en bedrijfsvoeringsplan en B Nieuwe Inkoop. -45 Voordeel
7.1 Dit betreft de incidentele specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord, welke jaarlijks bij de voorjaarsrapportage na vaststelling wordt opgenomen aan zowel de baten-zijde als de lasten-zijde -26 Voordeel
7.1 Toename van de budgetten binnen het Sociaal Akkoord ten opzichte van 2025 43 Nadeel
Diversen -13 Voordeel
Totaal mutaties lasten 296 Nadeel
Totaal mutaties baten en lasten 357 Nadeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel - nadeel +
0.10 Storting reserve voordeel verwerking van de Klepper en cultuurhuis is in 2026 30K hoger dan in 2025. Het gaat in 2025 om een storting van 291K en in 2026 van 321K. 30 Nadeel
0.10 Extra onttrekking aan de bestemmingsreserve de Klepper van 176K voor diverse exploitatiekosten en kapitaallasten van het Cultuurhuis. In 2025 gaat het om een onttrekking van 15K en in 2026 om 191K. -176 Voordeel
Totaal mutaties reserves -146 Voordeel