| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Walther Kok | Participatiewet, armoedebeleid, inburgering, publieke gezondheidszorg, welzijn en ouderenzorg, Stadsteam |
| Danny de Vries | Diversiteit en inclusie |
| Bernadette Schomaker | Jeugdzorg |
Uitgaven
33,92%Inkomsten
6,62%Saldo
Programma 3 Sociaal domein
Uitgaven
33,92%Inkomsten
6,62%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Algemene voorzieningen gericht op het bieden van een sociale basis: - ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg - sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw, jongerenwerk, schoolmaatschappelijk werk, straathoekwerk - preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ) - buurt- en clubhuizen - collectief aanvullend vervoer - toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen - kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van kinderopvang en peuteropvang - aanvraag en verstrekking kinderopvangtoeslag Sociaal Medische Indicatie - noodopvang vluchtelingen - vreemdelingenbeleid - LHBTQIA+ beleid |
| 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo | Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening) |
| 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening) |
| 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening) |
| 6.3 Inkomensregelingen | Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid |
| 6.4 WSW en beschut werk | Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid |
| 6.5 Arbeidsparticipatie | Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen |
| 6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) | Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden |
| 6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 6.712 Begeleiding (Wmo) 6.713 Dagbesteding (Wmo) 6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) | Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking |
| 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder. |
| 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf. |
| 6.791 PGB Wmo | Persoonsgebonden budgetten die worden verstrekt op grond van de Wmo 2015. Cliënten kunnen met een door de gemeente verstrekte PGB zelf de maatwerkvoorziening inkopen. |
| 6.795 PGB Jeugd | Persoonsgebonden budgetten die worden verstrekt op grond van de Jeugdwet. Cliënten kunnen met een door de gemeente verstrekte PGB zelf de maatwerkvoorziening inkopen. |
| 6.811 Beschermd wonen (Wmo) 6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) | Opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven |
| 6.821 Jeugdbescherming 6.822 Jeugdreclassering | Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven |
| 6.91 Coördinatie en beleid Wmo | Maatwerkvoorzieningen Wmo die niet toe te rekenen zijn aan één of enkele maatwerkvoorzieningen Wmo (zoals bijvoorbeeld beleidsmedewerker Wmo, contractmanager Wmo, backoffice) |
| 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | Maatwerkvoorzieningen Jeugd die niet toe te rekenen zijn aan één of enkele maatwerkvoorzieningen Jeugd (zoals bijvoorbeeld beleidsmedewerker Wmo, contractmanager Wmo, backoffice, regionale expertteams, bovenregionale expertisecentra, etc) |
| 7.1 Volksgezondheid | Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - AmbitiesHet Sociaal Domein geeft uitvoering aan de wettelijke taken; de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet, én werkt breed aan diverse maatschappelijke thema’s en opgaven op het gebied van welzijn, sport, cultuur, werk en inkomen, onderwijs (huisvesting), zorg en ondersteuning. Dit doen wij vanuit onze vastgestelde koers, het Sociaal Akkoord. In Oudewater is een nauwe samenwerking met maatschappelijke partners en de gemeente. We werken vanuit de transformatievisie in het sociaal domein, met de eigen regie van inwoners en gezinnen centraal. We streven ernaar dat ondersteuning zoveel mogelijk plaatsvindt binnen de normale leefomgeving van inwoners. We zoeken samen met de inwoner naar oplossingen op maat, waarbij altijd eerst gekeken wordt naar de mogelijkheden binnen het sociale netwerk en informele ondersteuning voordat formele zorg wordt ingezet. Maatschappelijke partners werken samen en complementair aan elkaar. Deze koers wordt al langer in Oudewater gevolgd en heeft zich bewezen. Oudewater zijn we samen.
Ons programma zet deze ambities om in concrete acties. Dit doen we door:
- Te handelen vanuit het gedachtengoed van positieve gezondheid en ons te richten op het vermogen van inwoners om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan en hierover zelf regie te voeren. Deze brede kijk stimuleert inwoners om hun veerkracht en eigen kracht te versterken.
- Vroeg te investeren in het welbevinden van onze inwoners, bouwen we aan een stevig fundament voor de toekomst. Iedere inwoner telt mee.
- Samen met inwoners, de vele vrijwilligers, mantelzorgers en professionals te blijven investeren in een sterke Sociale basis.
- In te zetten op een samenleving waarin iedere inwoner zich gezien, gehoord en gesteund voelt, samen met inwoners.
- De talenten, kansen en mogelijkheden van inwoners te benutten en stimuleren, zodat zij zich kunnen ontwikkelen en bijdragen aan de samenleving.
- Erop in te zetten dat inwoners meedoen in het alledaagse leven.
- Inwoners die ondersteuning nodig hebben bij het meedoen in de samenleving tijdelijk of langdurig te ondersteunen.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenJuli jl. hebben we een bijeenkomst gehouden met maatschappelijke partners over het Sociaal akkoord; waar staan we en welke speerpunten geven onze maatschappelijke partners ons mee? Met deze opbrengst versterken en bereiden wij onze huidige aanpak, uit. Waar we ons de komende tijd nóg meer op willen richten:
- Samenwerking en verbinding; Er is brede waardering voor samenwerken in Oudewater. We vinden én versterken elkaar. We bouwen actief verder aan onze samenwerking: Tussen inwoners, professionals, organisaties en gemeente. Niet sectoraal of verkokerd, maar juist domein overstijgend en integraal. Met aandacht voor informele netwerken, vrijwilligers en ervaringsdeskundigen.
- Van zorg naar gezondheid en gewoon leven; Preventie en een gezonde leefstijl staan centraal. Er is aandacht voor een inclusieve gemeenschap. Hier draagt bijvoorbeeld de Zorgzame buurtenaanpak, aan bij.
- Van binnenblijven naar ontmoeten; het stimuleren van zingeving, sociale interactie en participatie. Ontmoeting wordt gezien als de sleutel tot verbondenheid en vertrouwen. Mensen moeten elkaar kennen, herkennen en laagdrempelig kunnen ontmoeten. We ‘organiseren’ informele ontmoeting.
- Van kwetsbaarheid naar veerkracht; het bevorderen van samenredzaamheid en zelfredzaamheid. Hier draagt bijvoorbeeld het project Steungezinnen Oudewater, aan bij.
- Opgroeien met aandacht; Kinderen zijn de toekomst. We zorgen dat kinderen en jongeren stevig in hun schoenen staan. Meer eigenwaarde en weerbaarheid. Passende zorg voor kinderen en jongeren.
Opgave Gezondheid, cultuur en bewegen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Gezondheid, cultuur en bewegen - Maatschappelijk effect3.1 Inwoners van Oudewater hebben een gezonde leefstijl.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave Gezondheid, cultuur en bewegen - Resultaat3.1.1 Inwoners ervaren een betere mentale gezondheid in 2027.
3.1.2 In 2027 hebben meer inwoners een gezond gewicht.
We richten ons op 35+ en senioren, omdat overgewicht en obesitas daar het vaakst voorkomen.
3.1.5 Oudewater heeft in 2027 een omgeving die meer uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.
Opgave Opvoeden en opgroeien
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Opvoeden en opgroeien - Maatschappelijk effect3.2 Alle kinderen in Oudewater krijgen gelijke kansen om zich te ontwikkelen en groeien veilig op. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, kent Oudewater een sterk netwerk dat daarbij kan adviseren, ondersteunen of toeleiden naar hulp. Kinderen in problemen worden zo veel mogelijk in hun eigen omgeving en met hun ouders en verzorgers geholpen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave Opvoeden en opgroeien - Resultaat3.2.4 Veerkracht en weerbaarheid jongeren is in 2027 toegenomen.
Opgave Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid - Maatschappelijk effectIn de Najaarsrapportage 2025 en de Jaarrekening 2025 leest u over de voortgang op de resultaten en inspanningen binnen deze opgave. Voor 2026 is ervoor gekozen om niet langer in de doelenboom over deze doelen te rapporteren.
Opgave Werk en Inkomen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Werk en Inkomen - Maatschappelijk effectIn de Najaarsrapportage 2025 en de Jaarrekening 2025 leest u over de voortgang op de resultaten en inspanningen binnen deze opgave. Voor 2026 is ervoor gekozen om niet langer in de doelenboom over deze doelen te rapporteren.
Opgave Wonen en leefomgeving
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Wonen en leefomgeving - Maatschappelijk effect3.10 In het woningaanbod wordt rekening gehouden met behoeften van alle inwoners.
Voorheen stond hier ook maatschappelijk effect 3.9: De openbare ruimte nodigt uit tot bewegen en ontmoeting en biedt de mogelijkheid om cultuur te beleven. Dit effect is verplaatst naar de Opgave Cultuur als nieuwe '4.9'.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave Wonen en leefomgeving - Resultaat3.10.1 / 6.1.4 In 2027 is er voldoende woningaanbod voor specifieke doelgroepen.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Hieronder staan nog wel de eigen indicatoren.
Eigen indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - Eigen indicatoren| Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | Streefwaarde* | Toelichting |
|---|---|---|---|---|---|
| Jeugd & Wmo | |||||
| Meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg | € 100.000 | € 150.000 | € 200.000 | 100% gerealiseerd in 2024 (€ 250.000) | |
| *Streefwaarden zijn gebaseerd op een reguliere, coronavrije, situatie. | |||||
| Overige indicatoren worden opgesteld bij het nieuwe Sociaal Akkoord | |||||
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 196 | 201 | 253 | 187 | -66 | 187 | 187 | 187 | |
| 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.3 Inkomensregelingen | 2.570 | 1.599 | 2.320 | 2.385 | 64 | 1.788 | 1.787 | 1.787 | |
| 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 0 | 70 | 70 | 52 | -18 | 159 | 159 | 159 | |
| 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -102 | -105 | |
| 6.811 Beschermd wonen (WMO) | 0 | 180 | 180 | 180 | 0 | 180 | 180 | 180 | |
| 6.81A Beschermd wonen (WMO) | 183 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 7.1 Volksgezondheid | 126 | 65 | 91 | 49 | -42 | 49 | 49 | 49 | |
| Totaal Baten | 3.149 | 2.115 | 2.913 | 2.852 | -61 | 2.362 | 2.260 | 2.257 | |
| Lasten | |||||||||
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 2.100 | 2.005 | 2.163 | 2.126 | -37 | 2.259 | 2.239 | 2.239 | |
| 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 225 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | 0 | 18 | 20 | 20 | 0 | 20 | 20 | 20 | |
| 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.3 Inkomensregelingen | 2.756 | 2.428 | 3.023 | 3.112 | 89 | 2.831 | 2.832 | 2.832 | |
| 6.4 WSW en beschut werk | 421 | 539 | 405 | 416 | 11 | 416 | 416 | 416 | |
| 6.5 Arbeidsparticipatie | 259 | 579 | 356 | 368 | 12 | 368 | 368 | 368 | |
| 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 217 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 0 | 246 | 319 | 335 | 16 | 335 | 335 | 335 | |
| 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 986 | 986 | 1.043 | 57 | 1.020 | 1.020 | 1.020 | |
| 6.712 Begeleiding (WMO) | 0 | 324 | 324 | 341 | 17 | 321 | 321 | 321 | |
| 6.713 Dagbesteding (WMO) | 0 | 102 | 102 | 107 | 5 | 107 | 107 | 107 | |
| 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 925 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.71B Begeleiding (WMO) | 253 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.71C Dagbesteding (WMO) | 195 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.72A Jeugdhulp begeleiding | 444 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.72B Jeugdhulp behandeling | 207 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 378 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.73A Pleegzorg | 94 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.73B Gezinsgericht | 84 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 315 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 418 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 124 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 0 | 1.059 | 1.078 | 1.271 | 193 | 1.257 | 1.035 | 1.034 | |
| 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 0 | 1.032 | 1.032 | 1.085 | 53 | 1.085 | 1.085 | 1.085 | |
| 6.791 PGB WMO | 0 | 50 | 50 | 35 | -15 | 35 | 35 | 35 | |
| 6.792 PGB Jeugd | 0 | 51 | 51 | 51 | 0 | 51 | 51 | 51 | |
| 6.811 Beschermd wonen (WMO) | 0 | 106 | 106 | 50 | -56 | 50 | 50 | 50 | |
| 6.81A Beschermd wonen (WMO) | 82 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.821 Jeugdbescherming | 0 | 204 | 209 | 184 | -24 | 184 | 184 | 184 | |
| 6.822 Jeugdreclassering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.82A Jeugdbescherming | 261 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 6.91 Coördinatie en beleid WMO | 0 | 245 | 245 | 201 | -45 | 201 | 201 | 201 | |
| 7.1 Volksgezondheid | 562 | 638 | 663 | 685 | 22 | 680 | 680 | 680 | |
| Totaal Lasten | 10.319 | 10.613 | 11.133 | 11.430 | 296 | 11.219 | 10.979 | 10.977 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 15 | 15 | 191 | 176 | 144 | 0 | 0 | |
| Totaal Onttrekkingen | 0 | 15 | 15 | 191 | 176 | 144 | 0 | 0 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 389 | 291 | 291 | 321 | 30 | 84 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 389 | 291 | 291 | 321 | 30 | 84 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -7.559 | -8.774 | -8.496 | -8.707 | -211 | -8.797 | -8.719 | -8.721 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal domein - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
|---|---|---|---|
| Meicirculaire | |||
| 6.6 | In de voorjaarsnota 2023 van het Rijk is besloten dat het abonnementstarief in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 wordt afgeschaft en dat in de plaats daarvan vanaf 2026 de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in Wmo opnieuw wordt ingevoerd. Dit is dan ook op deze wijze toentertijd verwerkt in de begroting. Met verwijzing naar de mutaties meicirculaire hierboven wordt de ingang hiervan echter uitgesteld. | 18 | Nadeel |
| Overige bijstellingen | |||
| 6.1 | Inburgering - Naar aanleiding van de te ontvangen voorlopige beschikking vanuit het Rijk wordt jaarlijks het budget zowel aan de baten-zijde als aan de lasten-zijde opgenomen in de voorjaarsrapportage | 51 | Nadeel |
| 6.3 | Het voorlopig BUIG-budget 2025 is verhoogd en voor de daaropvolgende jaren (2026 e.v.) is het BUIG-budget geraamd op basis van het budgetaandeel in 2025, de stand van het macrobudget uit de Miljoenennota 2025 en verwachte indexatie. | -66 | Voordeel |
| 7.1 | Dit betreft de incidentele specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord, welke jaarlijks bij de voorjaarsrapportage na vaststelling wordt opgenomen aan zowel de baten-zijde als de lasten-zijde | 26 | Nadeel |
| Brede SPUK Versterking kennis GGD (6K), Aanpak overgewicht en obesitas (10K), Mentale gezondheid (3K) en Coördinatiekosten regionale aanpak (5K) wordt per 2026 niet meer beschikbaar gesteld door het Rijk. | 18 | Nadeel | |
| Diversen | 14 | Nadeel | |
| Totaal mutaties baten | 61 | Nadeel | |
| Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
| Indexatie prijs en subsidies | Het maatwerkbudget Wmo HH is geïndexeerd met 6,24%, het maatwerkbudget Jeugd en Wmo overig is geïndexeerd met 5,13%, conform berichtgeving van het regionaal inkoopbureau Utrecht west met betrekking tot de concept indexatie-percentages. De subsidies zijn conform kadernota geïndexeerd met 3,5%. | 248 | Nadeel |
| Kadernota | |||
| 6.1 | Technische verwerking, budget ten behoeve van het ontwikkelen van expertise rondom psychische kwetsbaarheid en mentale gezondheid wordt door extra beschikbaar gestelde middelen MOBW gedekt en hierdoor is dit budget niet meer benodigd. | -67 | Voordeel |
| 6.1 + 6.752 | Taakstellende bezuiniging Sociaal Domein | -41 | Voordeel |
| 6.752 | Technische verwerking, ruimte binnen budget Jeugd YEPH. Naast dit budget is er ook een reserve opgebouwd welke indien nodig ingezet kan worden. | -100 | Voordeel |
| 6.791 | Technische verwerking, ruimte binnen budget Wmo PGB'S HH, Wmo Landelijk Arrangement AWBZ en beschermd wonen en ruimte binnen het budget Essentiële functies | -96 | Voordeel |
| Meicirculaire | |||
| 6.752 t/m 6.821 | Dit betreft de verlaging jeugdkosten Rijk hervormingsagenda met ingang van 2025 (188K voordeel), de beschikbaar gestelde middelen vanuit de septembercirculaire 2025 als tegenboeking (demping besparingsverlies jeugd 197K nadeel), beschikbaar gestelde middelen vanuit de meicirculaire (groeipad maatregelen hervormingsagenda 200K nadeel) en de overeenstemming over het delen (50/50) van de tekorten zoals die door de commissie van Ark zijn bevestigd. Het deel van de rijksoverheid wordt nu uitgekeerd om onder meer de indexatie van de jeugdbudgetten op te vangen. Dit deel wordt opgenomen in programma 3 (64K nadeel) en 100K is als stelpost opgenomen in programma 7. | 273 | Nadeel |
| Overige bijstellingen | |||
| 6.1 | De tijdelijke huisvesting in het Cultuurhuis heeft incidentele financiële gevolgen voor de begroting 2026 en 2027. Deze kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve de Klepper (zie mutaties reserves). | 139 | Nadeel |
| 6.1 | Inburgering - Naar aanleiding van de te ontvangen voorlopige beschikking vanuit het Rijk wordt jaarlijks het budget zowel aan de baten-zijde als aan de lasten-zijde opgenomen in de voorjaarsrapportage | -51 | Voordeel |
| 6.1 | Dit betreft de inzet ter dekking van de verlenging van de pilot jeugdhulp in (v)so (14K voordeel BN) en afloop per 2026 van het binnen het sociaal akkoord (39K voordeel). | -53 | Voordeel |
| 6.1 | Incidentele kosten betreffende opvang vluchtelingen/statushouders | -26 | Voordeel |
| 6.3, 6.4 en 6.5 | Door de gemeenschappelijke regeling Ferm Werk is de ontwerpbegroting 2026-2029 opgesteld. Conform de financiële kaders van de gemeente Oudewater worden de gemeenschappelijke regelingen op basis van de begroting van de desbetreffende GR geraamd. De begroting van Ferm Werk is geactualiseerd naar aanleiding van de resultaten uit de jaarrekening 2024 en andere trendmatige ontwikkelingen. | 111 | Nadeel |
| 6.910 | Dit betreft de afloop van het benodigd budget ten behoeve van de regioraming A1 Samenwerking en professionalisering, A2 GR-vorming en bedrijfsvoeringsplan en B Nieuwe Inkoop. | -45 | Voordeel |
| 7.1 | Dit betreft de incidentele specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord, welke jaarlijks bij de voorjaarsrapportage na vaststelling wordt opgenomen aan zowel de baten-zijde als de lasten-zijde | -26 | Voordeel |
| 7.1 | Toename van de budgetten binnen het Sociaal Akkoord ten opzichte van 2025 | 43 | Nadeel |
| Diversen | -13 | Voordeel | |
| Totaal mutaties lasten | 296 | Nadeel | |
| Totaal mutaties baten en lasten | 357 | Nadeel | |
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
| 0.10 | Storting reserve voordeel verwerking van de Klepper en cultuurhuis is in 2026 30K hoger dan in 2025. Het gaat in 2025 om een storting van 291K en in 2026 van 321K. | 30 | Nadeel |
| 0.10 | Extra onttrekking aan de bestemmingsreserve de Klepper van 176K voor diverse exploitatiekosten en kapitaallasten van het Cultuurhuis. In 2025 gaat het om een onttrekking van 15K en in 2026 om 191K. | -176 | Voordeel |
| Totaal mutaties reserves | -146 | Voordeel |