Uitgaven

6,73%
€ 2.165
x €1.000
6,73% Complete

Inkomsten

4,39%
€ 1.412
x €1.000
4,39% Complete

Saldo

1611,39%
€ -753
x €1.000

Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen

Uitgaven

6,73%
€ 2.165
x €1.000
6,73% Complete

Inkomsten

4,39%
€ 1.412
x €1.000
4,39% Complete

Saldo

1611,39%
€ -753
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Bernadette Schomaker Grondexploitatie, Maatschappelijk vastgoed, Ruimtelijke ordening, Volkshuisvesting, Implementatie Omgevingswet

Omschrijving

Terug naar navigatie - Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Omschrijving

Dit programma omvat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
3.2 Fysieke infrastructuur Industrieterrein Tappersheul III
5.5 Cultureel erfgoed Archeologiebeleid, gemeentetoren en carillon
8.1 Ruimtelijke ordening Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en -visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid)
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen t.b.v. de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven
8.3 Wonen en bouwen Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning; - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Ambities

Voor programma 6 is ervoor gekozen om per thema de belangrijkste ambities en actuele ontwikkelingen te beschrijven. 

Het Rijk gaat de Nota Ruimte (de Novi) vernieuwen, waarmee het Rijk zijn grip op de ruimtelijke ordening wil versterken. Ambities, zoals wij deze geformuleerd hebben in ons Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP) en de omgevingsvisie zijn hierin opgenomen. Zo gaat het over het bouwen van voldoende woningen, het verbeteren van de kwaliteit van de natuur en het toekomstbestendig maken van de landbouw. In navolging van de ontwikkeling is ook de Provincie Utrecht zijn omgevingsvisie (POVI) aan het herijken. In 2026 zal hierover besluitvorming plaatsvinden. Vanuit de gemeente Oudewater volgen we dit proces nauwgezet, waarbij vitaliteit van de kernen een van de belangrijke speerpunten is. .

Wonen
De druk op de woningmarkt overstijgt onze gemeentegrenzen. In de ‘Woondeal 2022 - 2030’ hebben het Rijk, de provincie Utrecht, de corporaties en 16 gemeenten in de regio Utrecht vastgelegd langjarig samen te werken om de woningbouwproductie te versnellen en de betaalbaarheid te vergroten. De wet Versterking regie Volkshuisvesting versterkt de regierol van de overheid en geeft richting aan waar, voor wie en hoeveel we bouwen. Naar verwachting neemt ook de Eerste Kamer deze wet in 2025 aan. In 2026 wordt de wet Versterking regie Volkshuisvesting geïmplementeerd.
In de huidige actualisatie van het woonprogramma, welke in 2026 wordt vastgesteld, wordt rekening gehouden met de implementatie van de wet. 

Landelijk gebied
Er vinden veel ontwikkelingen plaats in het landelijk gebied. Zo wordt het UPLG programma definitief vastgesteld en wordt er gewerkt aan de realisatie van de Europese natuurherstelwet. Tevens worden de wateropgaven (kwalitatief en kwantitatief) in het gebied steeds urgenter. In het ruimtelijk arrangement, afspraken tussen Provincie Utrecht en het Rijk, is daarom afgesproken dat Centraal Holland onderdeel wordt van het deltaprogramma. Oudewater is, net als de rest van het Groene Hart, onderdeel van Centraal Holland. Ook afspraken die in dit verband worden gemaakt zullen hun uitwerking krijgen in ons landelijk gebied. 
Voor veel ontwikkelingen in het landelijk gebied zijn wij als gemeente niet aan zet, maar kunnen we wel meedenken en meepraten. Ook in 2026 zullen we dit blijven doen. Daarnaast gaan we aan de slag met de transitie van de erven, die door de vrijkomende agrarische bebouwing, veelal een andere bestemming willen en moeten krijgen.   

Opgave Ruimtelijke ontwikkeling

Opgave Omgevingsplan

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Werkelijk 2024 Primitieve begroting 2025 Begroting 2025 inclusief wijzigingen Begroting 2026 Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Baten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 101 957 957 1.264 307 1.284 141 -16
7.4 Milieubeheer 0 39 39 0 -39 0 0 0
8.1 Ruimte en leefomgeving 331 0 0 0 0 0 0 0
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 468 0 0 0 0 0 0 0
8.3 Wonen en bouwen 556 415 659 430 -229 430 430 430
Totaal Baten 1.456 1.412 1.655 1.694 39 1.714 571 414
Lasten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 101 957 957 1.264 307 1.284 141 -16
5.5 Cultureel erfgoed 75 90 90 65 -25 65 65 65
7.4 Milieubeheer 0 39 33 40 7 40 40 40
8.1 Ruimte en leefomgeving 295 41 41 38 -3 38 38 38
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 510 -1 249 5 -244 5 5 5
8.3 Wonen en bouwen 1.098 1.038 1.108 941 -167 942 942 942
Totaal Lasten 2.078 2.165 2.477 2.352 -125 2.373 1.230 1.073
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 0 0 -17 0 17 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 0 -17 0 17 0 0 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 167 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 167 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2025 - 2026

Terug naar navigatie - Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Verschillenanalyse 2025 - 2026

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.

Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel - nadeel +
Actualisatie MPG
3.2 Betreft industrieterrein Tappersheul lll (budgetneutraal) -307 Voordeel
Voorjaarsrapportage 2025
8.3 Subsidie inkomsten voor de versnelling woningbouw komen te vervallen, omdat deze incidenteel zijn aangevraagd. 244 Nadeel
Diversen 24 Nadeel
Totaal mutaties baten -39 Voordeel
Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel - nadeel +
Actualisatie MPG
3.2 Betreft industrieterrein Tappersheul lll (budgetneutraal) 307 Nadeel
Voorjaarsrapportage 2025
8.2 Incidentele plankosten Kerkwertering. -250 Voordeel
8.3 Incidentele kosten voor het opstellen van een vereveningsfonds en de wet betaalbare huur. -72 Voordeel
8.3 Personeelskosten voor de omgevingswet zijn ondergebracht in de dienstverleningsovereenkomst. -66 Voordeel
Diversen -44 Voordeel
Totaal mutaties lasten -125 Voordeel
Totaal mutaties baten en lasten -164 Voordeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel - nadeel +
0.10 Betreft reserve groot onderhoud vastgoed (Woning begraafplaats Hekendorpse Buurt) 17 Nadeel
Totaal mutaties reserves 17 Nadeel