| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Bernadette Schomaker | Grondexploitatie, Maatschappelijk vastgoed, Ruimtelijke ordening, Volkshuisvesting, Implementatie Omgevingswet |
Uitgaven
6,73%Inkomsten
4,39%Saldo
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Uitgaven
6,73%Inkomsten
4,39%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - OmschrijvingDit programma omvat de volgende taakvelden:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 3.2 Fysieke infrastructuur | Industrieterrein Tappersheul III |
| 5.5 Cultureel erfgoed | Archeologiebeleid, gemeentetoren en carillon |
| 8.1 Ruimtelijke ordening | Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en -visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid) |
| 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen t.b.v. de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven |
| 8.3 Wonen en bouwen | Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning; - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - AmbitiesVoor programma 6 is ervoor gekozen om per thema de belangrijkste ambities en actuele ontwikkelingen te beschrijven.
Het Rijk gaat de Nota Ruimte (de Novi) vernieuwen, waarmee het Rijk zijn grip op de ruimtelijke ordening wil versterken. Ambities, zoals wij deze geformuleerd hebben in ons Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP) en de omgevingsvisie zijn hierin opgenomen. Zo gaat het over het bouwen van voldoende woningen, het verbeteren van de kwaliteit van de natuur en het toekomstbestendig maken van de landbouw. In navolging van de ontwikkeling is ook de Provincie Utrecht zijn omgevingsvisie (POVI) aan het herijken. In 2026 zal hierover besluitvorming plaatsvinden. Vanuit de gemeente Oudewater volgen we dit proces nauwgezet, waarbij vitaliteit van de kernen een van de belangrijke speerpunten is. .
Wonen
De druk op de woningmarkt overstijgt onze gemeentegrenzen. In de ‘Woondeal 2022 - 2030’ hebben het Rijk, de provincie Utrecht, de corporaties en 16 gemeenten in de regio Utrecht vastgelegd langjarig samen te werken om de woningbouwproductie te versnellen en de betaalbaarheid te vergroten. De wet Versterking regie Volkshuisvesting versterkt de regierol van de overheid en geeft richting aan waar, voor wie en hoeveel we bouwen. Naar verwachting neemt ook de Eerste Kamer deze wet in 2025 aan. In 2026 wordt de wet Versterking regie Volkshuisvesting geïmplementeerd.
In de huidige actualisatie van het woonprogramma, welke in 2026 wordt vastgesteld, wordt rekening gehouden met de implementatie van de wet.
Landelijk gebied
Er vinden veel ontwikkelingen plaats in het landelijk gebied. Zo wordt het UPLG programma definitief vastgesteld en wordt er gewerkt aan de realisatie van de Europese natuurherstelwet. Tevens worden de wateropgaven (kwalitatief en kwantitatief) in het gebied steeds urgenter. In het ruimtelijk arrangement, afspraken tussen Provincie Utrecht en het Rijk, is daarom afgesproken dat Centraal Holland onderdeel wordt van het deltaprogramma. Oudewater is, net als de rest van het Groene Hart, onderdeel van Centraal Holland. Ook afspraken die in dit verband worden gemaakt zullen hun uitwerking krijgen in ons landelijk gebied.
Voor veel ontwikkelingen in het landelijk gebied zijn wij als gemeente niet aan zet, maar kunnen we wel meedenken en meepraten. Ook in 2026 zullen we dit blijven doen. Daarnaast gaan we aan de slag met de transitie van de erven, die door de vrijkomende agrarische bebouwing, veelal een andere bestemming willen en moeten krijgen.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenDe actuele ontwikkelingen zijn in het stuk hierboven verwerkt.
Opgave: Wonen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave: Wonen - Maatschappelijk effect6.1 De gemeente Oudewater biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave: Wonen - Resultaat6.1.1 Er komen voldoende passende woningen voor inwoners.
6.1.3 In 2027 is de gemeente beter in staat arbeidsmigranten te huisvesten en te ondersteunen.
3.10.1 / 6.1.4 In 2027 is er voldoende woningaanbod voor specifieke doelgroepen.
2027
Opgave Ruimtelijke ontwikkeling
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Ruimtelijke ontwikkeling - Maatschappelijk effectDe resultaten en inspanningen van deze opgave zijn ingekort en overgeplaatst naar Opgave Wonen, resultaat 6.1.1.
Opgave Omgevingsplan
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Omgevingsplan - Maatschappelijk effectIn de Najaarsrapportage 2025 en de Jaarrekening 2025 leest u over de voortgang op de resultaten en inspanningen binnen deze opgave. Voor 2026 is ervoor gekozen om niet langer in de doelenboom over deze doelen te rapporteren.
Opgave Maatschappelijk vastgoed
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Maatschappelijk vastgoed - Maatschappelijk effect6.4 Het maatschappelijk vastgoed van de gemeente wordt optimaal gebruikt.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave Maatschappelijk vastgoed - Resultaat6.4.3 In 2026 wordt de nieuwe "Klepper" verder ontwikkeld.
6.4.4 Cultuurhuis is in 2026 in gebruik voor tijdelijke huisvesting gemeente, stadsteam en politie.
6.4.5 In 2028 sporten meer inwoners bij de sportaccommodaties op Tappersheul.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over nieuwbouw woningen. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 101 | 957 | 957 | 1.264 | 307 | 1.284 | 141 | -16 | |
| 7.4 Milieubeheer | 0 | 39 | 39 | 0 | -39 | 0 | 0 | 0 | |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | 331 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 468 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 8.3 Wonen en bouwen | 556 | 415 | 659 | 430 | -229 | 430 | 430 | 430 | |
| Totaal Baten | 1.456 | 1.412 | 1.655 | 1.694 | 39 | 1.714 | 571 | 414 | |
| Lasten | |||||||||
| 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 101 | 957 | 957 | 1.264 | 307 | 1.284 | 141 | -16 | |
| 5.5 Cultureel erfgoed | 75 | 90 | 90 | 65 | -25 | 65 | 65 | 65 | |
| 7.4 Milieubeheer | 0 | 39 | 33 | 40 | 7 | 40 | 40 | 40 | |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | 295 | 41 | 41 | 38 | -3 | 38 | 38 | 38 | |
| 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 510 | -1 | 249 | 5 | -244 | 5 | 5 | 5 | |
| 8.3 Wonen en bouwen | 1.098 | 1.038 | 1.108 | 941 | -167 | 942 | 942 | 942 | |
| Totaal Lasten | 2.078 | 2.165 | 2.477 | 2.352 | -125 | 2.373 | 1.230 | 1.073 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | -17 | 0 | 17 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Onttrekkingen | 0 | 0 | -17 | 0 | 17 | 0 | 0 | 0 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 167 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 167 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -790 | -753 | -838 | -658 | 180 | -659 | -659 | -659 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
|---|---|---|---|
| Actualisatie MPG | |||
| 3.2 | Betreft industrieterrein Tappersheul lll (budgetneutraal) | -307 | Voordeel |
| Voorjaarsrapportage 2025 | |||
| 8.3 | Subsidie inkomsten voor de versnelling woningbouw komen te vervallen, omdat deze incidenteel zijn aangevraagd. | 244 | Nadeel |
| Diversen | 24 | Nadeel | |
| Totaal mutaties baten | -39 | Voordeel | |
| Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
| Actualisatie MPG | |||
| 3.2 | Betreft industrieterrein Tappersheul lll (budgetneutraal) | 307 | Nadeel |
| Voorjaarsrapportage 2025 | |||
| 8.2 | Incidentele plankosten Kerkwertering. | -250 | Voordeel |
| 8.3 | Incidentele kosten voor het opstellen van een vereveningsfonds en de wet betaalbare huur. | -72 | Voordeel |
| 8.3 | Personeelskosten voor de omgevingswet zijn ondergebracht in de dienstverleningsovereenkomst. | -66 | Voordeel |
| Diversen | -44 | Voordeel | |
| Totaal mutaties lasten | -125 | Voordeel | |
| Totaal mutaties baten en lasten | -164 | Voordeel | |
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
| 0.10 | Betreft reserve groot onderhoud vastgoed (Woning begraafplaats Hekendorpse Buurt) | 17 | Nadeel |
| Totaal mutaties reserves | 17 | Nadeel |