| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Bas Lont | Onderwijs en Onderwijshuisvesting |
| Walther Kok | Sport |
Uitgaven
5,68%Inkomsten
0,64%Saldo
Programma 5 Onderwijs en Sport
Uitgaven
5,68%Inkomsten
0,64%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 5 Onderwijs en Sport - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 4.1 Openbaar basisonderwijs | Taken met betrekking tot het openbaar basisonderwijs: - bestuurskosten voor gemeenten die zelf bestuur zijn - primair openbaar basisonderwijs, bewegingsonderwijs (inclusief schoolzwemmen) - de huur van bv. een gymnastieklokaal - passend onderwijs |
| 4.2 Onderwijshuisvesting | Taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs: - nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding van bestaande schoolgebouwen - verhuur - opstellen programma onderwijshuisvesting - vandalismebestrijding |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvoorzieningen en onderwijsondersteuning: - ondersteuning leerkrachten en directie - uitgaven bijzonder onderwijs (incl. bewegingsonderwijs en schoolzwemmen voor leerlingen bijzonder onderwijs, maar excl. huisvesting) - achterstandenbeleid - coördinatie samen naar school, passend onderwijs - volwasseneneducatie - leerlingzorg en leerlingbegeleiding - leerlingenvervoer (incl. voor leerlingen openbaar onderwijs) - stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten |
| 5.1 Sportbeleid en activering | Niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele- en amateursport zoals: stimuleren van topsport, ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening, ondersteunen van organisaties die zich bezig houden met sport, sport in buurt- en combinatiefuncties. |
| 5.2 Sportaccommodaties | Alle accommodaties voor sportbeoefening |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 5 Onderwijs en Sport - AmbitiesHet Sociaal Domein geeft niet alleen uitvoering aan de wettelijke taken vanuit onder andere de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet, maar werkt breed aan diverse maatschappelijke thema’s en opgaven op het gebied van welzijn, sport, cultuur, werk en inkomen, onderwijs (huisvesting), zorg en ondersteuning. Dit doen wij vanuit onze vastgestelde koers, de Maatschappelijke Agenda. Wij werken aan het behouden en versterken van een sociale en veerkrachtige samenleving. We streven naar een sterke sociale basis, toegankelijke ondersteuning en gelijke kansen. Ons programma zet deze ambities om in concrete acties.
Dit doen we door:
- Te handelen vanuit het gedachtengoed van positieve gezondheid en ons te richten op het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen. Deze brede kijk stimuleert mensen om hun veerkracht en eigen kracht te versterken, en bevordert een betekenisvol leven waarin gezondheid niet het doel is, maar een middel om volwaardig mee te doen in de samenleving.
- Al vanaf jonge leeftijd in te zetten op preventie, want we weten: een beetje welzijn voorkomt een hoop zorgen. Door vroeg te investeren in het welbevinden van onze inwoners, bouwen we aan een stevig fundament voor de toekomst. Iedere inwoner telt mee.
- Samen met de vele vrijwilligers, mantelzorgers en professionals te blijven investeren in een sterke sociale basis.
- In te zetten op een samenleving waarin iedereen inwoners zich gezien, gehoord en gesteund voelen. Wij stimuleren actief dat inwoners en partners meedenken, mee praten en meebeslissen.
- We stimuleren en benutten de talenten, kansen en mogelijkheden van mensen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen en bijdragen aan de samenleving.
- Erop in te zetten dat inwoners meedoen in het alledaagse leven.
- Inwoners die ondersteuning nodig hebben bij het meedoen in de samenleving tijdelijk of langdurig te ondersteunen.
Dit doen we als gemeente, maatschappelijke partners en inwoners samen. Want met elkaar maken we van Oudewater een gemeente waarin iedereen mee kan doen en zich thuis voelt. Oudewater zijn we immers samen.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 5 Onderwijs en Sport - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenOm deze missie te bereiken werken we vanuit het gedachtegoed van positieve gezondheid themagericht en focussen we ons op een aantal actuele speerpunten en ontwikkelingen.
Voorschool en onderwijs
Goed onderwijs is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Elk kind heeft talenten en verdient onderwijs dat stimuleert om deze talenten maximaal te ontwikkelen en te benutten. De gemeente en het onderwijsveld hebben hiervoor gezamenlijk een onderwijsagenda opgesteld. Deze agenda helpt om op een goede manier samen te werken en afspraken met elkaar te maken. Samen met de scholen en de kinderopvang zijn een aantal speerpunten bepaald voor de komende jaren.
Het is belangrijk dat er voldoende veilige, fijne kinderopvangmogelijkheden zijn in Oudewater. We waarborgen de kwaliteit en veiligheid door middel van jaarlijkse inspecties en grijpen in waar nodig. Op deze manier kunnen kinderen van 0 tot en met 12 jaar in een veilige omgeving spelen en leren. Peuteropvang helpt bij een goede voorbereiding op de basisschool. Als ouders hiervoor geen kinderopvangtoeslag vanuit het Rijk ontvangen, krijgen zij via de gemeente een vergoeding voor 10 uur per week peuteropvang.
Jaarlijks vindt een gesprek plaats tussen de scholen, de aanbieders van voorschoolse educatie en de gemeente. Dit gesprek is gericht op versterking van de kwaliteit van taalondersteuning voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar die de Nederlandse taal thuis niet of te weinig spreken en horen. Kinderen krijgen hiervoor een indicatie die door het consultatiebureau afgegeven wordt. Dit gebeurt op basis van criteria die door de gemeente bepaald zijn. Waar nodig maken we gezamenlijk afspraken die de kwaliteit verbeteren.
De NPO-regeling is gestopt. Taalvisite blijven we ook in 2026 voortzetten.
Sport en bewegen
Sport en bewegen; Sport en bewegen zijn van groot belang voor de leefbaarheid en gezondheid van Oudewater. Het brengt mensen samen, versterkt de vitaliteit en draagt bij aan een gezonde en actieve stad. In 2026 zetten we hier nóg sterker op in door nieuwe initiatieven en samenwerking. In Oudewater hebben we een Vitaliteitsakkoord, waarin sport en bewegen één van de centrale thema’s is. Vanuit dit akkoord faciliteren we jaarlijks activiteiten zoals de Koningsspelen, stimuleren we samenwerking tussen sportaanbieders, onderwijs en het sociaal domein, vergroten we het bereik van inwoners die nu nog te weinig bewegen. Vitale verenigingen en stichtingen spelen hierbij een belangrijke rol. We blijven in gesprek om hun organisatiekracht en maatschappelijke rol te versterken. Voor inwoners met een smalle beurs zijn er ondersteuningsmogelijkheden zoals de Groene Hart Pas, en waar nodig zorgen we voor actieve communicatie over deze regelingen.
Nieuwe focuspunten in 2026:
- Sportloket Oudewater: het centrale punt waar inwoners en verenigingen terechtkunnen voor informatie over sportaanbod, ondersteuning en nieuwe beweegactiviteiten.
- JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht): samen met scholen, kinderopvang en sportaanbieders werken we aan een gezonde leefomgeving en stimuleren we jeugd en gezinnen om meer te bewegen en gezonder te leven.
Door de inzet van combinatiefunctionarissen en het Vitaliteitsakkoord blijven we in 2026 bouwen aan een sportief en vitaal Oudewater, waar iedereen kan meedoen en plezier in bewegen centraal staat.
Leerlingenvervoer
De 22 Utrechtse gemeenten en de provincie Utrecht hebben het doelgroepenvervoer ‘Regiotaxi Utrecht 2024 – 2028’ samen Europees aanbesteed. Naast de aanbesteding van het Wmo-vervoer en het ov-vangnetvervoer hebben een aantal regio’s, waaronder Utrecht West, ervoor gekozen ook het leerlingen- en jeugdwetvervoer tegelijk aan te besteden. De verordening leerlingenvervoer wordt in 2025 herzien. Deze regeling wordt aangepast met als doel om zelfstandigheid van de leerling te stimuleren, zodat zij zo min mogelijk afhankelijk zijn van het leerlingenvervoer met de taxi. Daarom zetten we in op het gebruik van leerlingenvervoer vergoeding voor openbaar vervoer, fiets of eigen vervoer. Samen met onze maatschappelijke partners zetten we ondersteuning in om kinderen zelfstandig te leren reizen. Hierbij draagt onder andere het project “Steungezinnen” ook aan bij.
Opgave Activering cultuur, sport en recreatie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Activering cultuur, sport en recreatie - Maatschappelijk effectDe resultaten en inspanningen onder deze opgave zijn al in 2025 of eerder afgerond.
Opgave Sportaccommodaties
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Sportaccommodaties - Maatschappelijk effectDe resultaten en inspanningen uit deze opgave zijn verplaatst naar 6.4.5.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 5 Onderwijs en Sport - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld verzuim. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 5 Onderwijs en Sport - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 4.1 Openbaar basisonderwijs | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 4.2 Onderwijshuisvesting | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 97 | 76 | 76 | 76 | 0 | 76 | 76 | 76 | |
| 5.1 Sportbeleid en activering | 59 | 57 | 57 | 53 | -3 | 53 | 53 | 53 | |
| 5.2 Sportaccommodaties | 205 | 59 | 139 | 142 | 4 | 142 | 142 | 142 | |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Baten | 370 | 192 | 272 | 273 | 0 | 273 | 273 | 273 | |
| Lasten | |||||||||
| 4.1 Openbaar basisonderwijs | 42 | 65 | 65 | 45 | -20 | 45 | 45 | 45 | |
| 4.2 Onderwijshuisvesting | 383 | 369 | 369 | 358 | -11 | 358 | 358 | 358 | |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 897 | 551 | 558 | 537 | -21 | 537 | 537 | 537 | |
| 5.1 Sportbeleid en activering | 125 | 146 | 146 | 149 | 3 | 148 | 148 | 148 | |
| 5.2 Sportaccommodaties | 754 | 667 | 789 | 704 | -85 | 668 | 668 | 673 | |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 22 | 30 | 30 | 30 | 0 | 30 | 30 | 30 | |
| Totaal Lasten | 2.222 | 1.827 | 1.956 | 1.822 | -134 | 1.786 | 1.785 | 1.790 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 19 | 15 | 0 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Onttrekkingen | 19 | 15 | 0 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -1.833 | -1.619 | -1.684 | -1.534 | 149 | -1.513 | -1.513 | -1.517 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 5 Onderwijs en Sport - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
|---|---|---|---|
| Diversen | 0 | ||
| Totaal mutaties baten | 0 | ||
| Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
| Voorjaarsrapportage eenmalig | |||
| 5.2 | Onderhoudskosten aan de Eiber zijn incidenteel opgenomen. | -75 | Voordeel |
| Diversen | -59 | Voordeel | |
| Totaal mutaties lasten | -134 | Voordeel | |
| Totaal mutaties baten en lasten | -134 | Voordeel | |
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
| 0.10 | Betreft reserve groot onderhoud Eiber | -15 | Voordeel |
| Totaal mutaties reserves | -15 | Voordeel |