| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Bernadette Schomaker | Economische Zaken, Visie Vitaal Buitengebied, Recreatie en Toerisme |
| Bas Lont | Energietransitie, Duurzaamheid, Milieu |
| Walther Kok | Masterplan Binnenstad, Bibliotheek, Kunst en Cultuur |
| Danny de Vries | Communicatie en Participatie |
Uitgaven
4,59%Inkomsten
1,16%Saldo
Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Uitgaven
4,59%Inkomsten
1,16%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 3.1 Economische ontwikkeling | Algemeen economisch beleid |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - bedrijvenloket, ondernemersloket; - stimuleren van en onderwijs aan startende ondernemers; - aantrekken en faciliteren van nieuwe bedrijven; - financiƫle steunregelingen voor bedrijven waaronder land- en tuinbouw, veeteelt en visserij; - regelen straathandel, markten en veemarkten; - de BIZ-bijdrage (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt en (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen |
| 5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel |
| 5.4 Musea | Activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: musea, exposities, archeologie, heemkunde, historische archieven |
| 5.5 Cultureel erfgoed | Taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed |
| 5.6 Media | Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie | Bevordering toerisme en openluchtrecreatie |
| 7.4 Milieubeheer, energietransitie | Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - AmbitiesVoor programma 4 is ervoor gekozen om per thema de belangrijkste ambities en actuele ontwikkelingen te beschrijven.
Culturele en recreatieve voorzieningen
Cultuur en recreatie nemen in Oudewater een belangrijke plek in. Niet alleen is Oudewater een belangrijke toeristische bestemming, zowel in de stad als op het water. Kunst en cultuur nemen ook een belangrijke plek in bij de Oudewaternaren van nu. De versterkte verbinding van de bibliotheek met culturele en maatschappelijke partners heeft hiervoor een basis gelegd. De verbreding en verdieping van het aanbod cultuureducatie in en na school heeft bijgedragen aan kansengelijkheid en versterking van het cultureel – maatschappelijk netwerk. Ook in 2026 wordt hier verder uitvoering aan gegeven.
In het samenwerkingsverband ‘Utrechtse Waarden’ wordt uitvoering gegeven aan het recreatieve en toeristische karakter van de regio. Samen met de gemeente Montfoort, gemeente IJsselstein, gemeente Lopik en de HDSR wordt ook in 2026 ingezet op het vergroten van de bekendheid van de regio en het gezamenlijk oppakken van projecten die gemeenteoverstijgend zijn.
Sterke economie
De gemeente Oudewater kent een sterke, lokale economie. Samen met de ondernemers werken we aan een vitale binnenstad.
We werken aan de opgave ‘Voldoende toekomstbestendige en vitale werklocaties’. Met de vaststelling van het bestemmingsplan Tappersheul 3 werken we in 2026 verder aan de uitvoering van de plannen: nieuw bedrijventerrein Tappersheul 3, voorbereiding revitalisering Tappersheul 1 en 2 en stellen we een Toekomstvisie bedrijventerreinen Tappersheul op. In regionaal verband wordt samen met de Provincie Utrecht gewerkt aan een strategische visie op bedrijventerreinen in de regio.
Een duurzame toekomst
De internationale spanningen, met Rusland en elders in de wereld, hebben ertoe geleid dat energiezekerheid hoog op de politieke agenda is komen te staan. Een van de manieren om deze energiezekerheid te vergroten is het toevoegen van duurzame energiebronnen. De gemeente verleent daarom medewerking aan de komst van een zonneveld bij Papekop, mits de omgeving dit wenst en hier een plan voor heeft. De Provincie Utrecht houdt ondertussen vast aan haar plannen voor windmolens in hetzelfde gebied. Oudewater blijft duidelijk maken dat we tegen de aanwijzing van dit gebied voor windenergie zijn. We blijven hierover in gesprek met de Provincie Utrecht.
De netcongestie, waar we in de provincie Utrecht flink last van hebben, maakt dat er versneld extra energieinfrastructuur toegevoegd moet worden. Voor de gemeente Oudewater is het van belang dat het elektriciteitsstation op de grens van de gemeenten Woerden en Montfoort wordt gerealiseerd. In 2026 verwachten we dat de netcongestie flinke impact heeft op de ambities voor woningbouw, economie, bedrijventerreinen en duurzame mobiliteit. We zullen daarom verder gaan inzetten op netbewust bouwen en slimme energieoplossingen.
In Oudewater starten we met een verkenning naar collectieve warmteoplossingen voor de wijk Noortsyde. Ook intensiveren we de ondersteuning van bewoners om hun huis te isoleren.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenDe actuele ontwikkelingen zijn in het stuk hierboven verwerkt.
Opgave Cultuur
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Cultuur - Maatschappelijk effect4.1 Bibliotheek draagt bij aan versterking van de sociale basis basisvaardigheden (rekenen, taal en digitaal) en brede binnen- en buitenschoolse cultuureducatie.
4.9 De openbare ruimte nodigt uit tot bewegen en ontmoeting en biedt de mogelijkheid om cultuur te beleven.
4.10 Behoud van waardevolle gemeentelijke objecten en gebieden
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave Cultuur - Resultaat4.1.1 Bibliotheek draagt in 2027 bij aan de versterking van de sociale basis als ontmoetingsplaats en wegwijzer naar voorliggende voorzieningen.
4.9.1 In 2027 is het cultuuraanbod versterkt en de onderlinge samenhang vergroot.
4.10.2 In 2026 is de gemeente beter in staat om waardevolle objecten en gebieden te behouden.
Opgave Economie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Economie - Maatschappelijk effect4.2 Oudewater houdt aantrekkelijke bedrijfslocaties op bedrijventerreinen.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave Economie - Resultaat4.2.1 In 2028 is bedrijventerrein Tappersheul 3 ontwikkeld/aangelegd.
4.2.2 In 2028 zijn Tappersheul 1 en 2 gerevitaliseerd.
Opgave Recreatie en toerisme
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Recreatie en toerisme - Maatschappelijk effect4.5 Oudewater staat nog meer bekend als aantrekkelijke plaats om te bezoeken bij bewoners, bezoekers en bedrijven.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave Recreatie en toerisme - Resultaat4.5.1 Oudewater trekt in 2027 in de wintermaanden meer bezoekers.
Opgave Energietransitie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Energietransitie - Maatschappelijk effect4.7 Inwoners en ondernemers leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990 is daarbij uitgangspunt. De gemeente wil een voorbeeldfunctie vervullen en streeft naar minder CO2-uitstoot voor het eigen vastgoed.
4.8 In Oudewater wekken we in 2030 minimaal 26 GWh aan duurzame energie op.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave Energietransitie - Resultaat4.7.2 Door verduurzaming van woningen en gebouwen is in 2030 de CO2 uitstoot teruggebracht, in lijn met de doelstellingen uit het Klimaatakkoord.
4.7.4 In 2030 is het gemeentelijke vastgoed CO2-neutraal.
4.8.2 In Oudewater wekken we in 2030 minimaal 7 GWh aan elektriciteit op met middelgrote opwek en minimaal 19 GWh met grootschalige opwek.
4.8.4 Inwoners en bedrijven zijn goed op de hoogte van de mogelijkheden om gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld banen en hernieuwbare elektriciteit. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 0.5 Treasury | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 58 | 64 | 64 | 66 | 2 | 66 | 66 | 66 | |
| 3.4 Economische promotie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 5.4 Musea | 16 | 8 | 8 | 9 | 1 | 9 | 9 | 9 | |
| 5.6 Media | 70 | 76 | 296 | 78 | -218 | 78 | 78 | 78 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
| 7.4 Milieubeheer | 397 | 226 | 943 | 222 | -721 | 222 | 222 | 222 | |
| Totaal Baten | 542 | 374 | 1.311 | 376 | -935 | 376 | 376 | 376 | |
| Lasten | |||||||||
| 3.1 Economische ontwikkeling | 22 | 11 | 32 | 8 | -24 | 8 | 8 | 8 | |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 135 | 87 | 86 | 89 | 3 | 89 | 89 | 89 | |
| 3.4 Economische promotie | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 39 | 43 | 43 | 49 | 7 | 49 | 49 | 49 | |
| 5.4 Musea | 23 | 28 | 28 | 31 | 2 | 53 | 51 | 50 | |
| 5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 5.6 Media | 244 | 279 | 599 | 387 | -212 | 287 | 287 | 287 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 77 | 140 | 140 | 127 | -13 | 127 | 127 | 127 | |
| 7.4 Milieubeheer | 1.068 | 889 | 1.733 | 733 | -1.000 | 733 | 733 | 733 | |
| Totaal Lasten | 1.620 | 1.476 | 2.661 | 1.423 | -1.238 | 1.345 | 1.343 | 1.342 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 37 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 37 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -1.114 | -1.102 | -1.349 | -1.046 | 303 | -968 | -966 | -965 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
|---|---|---|---|
| Voorjaarsrapportage eenmalig | |||
| 5.6 | Subsidie voor Herstel Bibliotheekstelsel is incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage, waardoor het voor de begroting een nadeel is. | 220 | nadeel |
| 7.4 | Subsidies zoals NIP, Energiearmoede, een deel van CDOKE en verkenning bodemenergie zijn incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage waardoor het voor de begroting een nadeel is, omdat deze inkomsten niet zijn opgenomen. | 721 | nadeel |
| Diversen | -6 | Voordeel | |
| Totaal mutaties baten | 935 | Nadeel | |
| Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
| Voorjaarsrapportage eenmalig | |||
| 5.6 | Zowel de subsidie inkomsten als de uitgaven zijn incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage. | -218 | voordeel |
| 7.4 | Zowel de subsidie inkomsten als de uitgaven zijn incidenteel opgenomen in de voorjaarsrapportage. | -984 | Voordeel |
| Diversen | -36 | Voordeel | |
| Totaal mutaties lasten | -1.238 | Voordeel | |
| Totaal mutaties baten en lasten | -303 | Voordeel | |
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + |
| Totaal mutaties reserves | 0 |