Uitgaven

7,88%
€ 2.533
x €1.000
7,88% Complete

Inkomsten

1,07%
€ 344
x €1.000
1,07% Complete

Saldo

4682,62%
€ -2.189
x €1.000

Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Uitgaven

7,88%
€ 2.533
x €1.000
7,88% Complete

Inkomsten

1,07%
€ 344
x €1.000
1,07% Complete

Saldo

4682,62%
€ -2.189
x €1.000
Portefeuillehouder Thema
Danny de Vries Algemeen bestuurlijke zaken en representatie, Openbare orde en veiligheid, Horeca- en evenementenbeleid, Communicatie en Participatie, Intergemeentelijke samenwerking, Burgerzaken en dienstverlening, Dierenwelzijn
Bernadette Schomaker Vergunningverlening en handhaving
Bas Lont Automatisering, Informatievoorziening, Archiefzaken
Walther Kok Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden

Omschrijving

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Omschrijving

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
0.1 Bestuur Facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.) - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.) - de ondersteuning van de raad, griffie - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole
0.2 Burgerzaken Producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen - bevolkingsregister - straatnaamgeving en kadastrale informatie - burgerschap - verkiezingen, referenda - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7)
1.1 Crisisbeheersing en brandweer Taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen
1.2 Openbare orde en veiligheid Taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit - bureau Halt - preventie van criminaliteit - opstellen en handhaven APV - leges drank & horeca - wet wapens en munitie (voorheen vuurwapenwet) - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven - veilige woon- en leefomgeving - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak) - tegengaan van radicalisering - huiselijk geweld - persoonsgerichte aanpak (PGA) - nazorg ex-gedetineerden

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Ambities

Inwoners centraal 
We werken voor en met de samenleving, dat is in de kern waar een gemeente voor staat. Daarom hebben we in 2025 een Dienstverleningskader vastgesteld met ambities voor de toekomst. Dit kader geeft richting aan hoe we omgaan met elkaar en met anderen, met inwoners, ondernemers en vrijwilligers. In het dienstverleningskader komen ambities voor communicatie, participatie, inclusie en online dienstverlening bij elkaar. We werken aan onze individuele dienstverlening, aan de manier waarop we mensen betrekken bij wat we doen en aan hoe wij in samenhang kunnen werken in de wijken en dorpen.
We blijven de komende jaren investeren in een goede relatie met de samenleving. Dat doen we aan de hand van vier pijlers voor onze dienstverlening: 
•    Menselijk: we luisteren oprecht, hebben begrip voor anderen en denken met mensen mee. 
•    Makkelijk: we zorgen ervoor dat we toegankelijk werken, dat we het zo makkelijk mogelijk maken voor onszelf en voor anderen. 
•    Betrouwbaar: we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. 
•    Betrokken: we doen dit met hart voor de gemeente en we verdiepen ons in wat er leeft.  
 
Veiligheid 
Wat betreft openbare orde en veiligheid werkt de gemeente samen met ketenpartners, inwoners en ondernemers aan een veilig Oudewater. De gemeente Oudewater streeft naar een veilige, leefbare, inclusieve en gezonde samenleving voor haar inwoners en bezoekers. Daarvoor werken we samen met ketenpartners, inwoners en ondernemers. De beleving van bewoners is een belangrijk ijkpunt bij een veilige en leefbare samenleving. De prioriteiten worden door de raad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan. Deze prioriteiten vormen in de huidige bestuursperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk etc.). We streven naar een zo veilig mogelijke woon-en leefomgeving waarin niet alleen criminaliteitscijfers zo laag mogelijk zijn maar inwoners zich ook daadwerkelijk veilig voelen.? 
 
Om veiligheid en een veilig gevoel te bereiken werken we de komende jaren samen verder aan een samenleving die:  
• Weerbaar is tegen en alert is op onveilige situaties en criminele invloeden;  
• In staat is doelgericht en adequaat op onveiligheids-en leefbaarheidsvraagstukken te reageren, ook in geval van nood-of crisissituaties; ? 
• Met elkaar in verbinding staat, signalen met elkaar deelt en samenwerkt aan de best mogelijke oplossing voor de betreffende problematiek;  
• Aandacht heeft voor en perspectief biedt aan (on)veiligheid en leefbaarheid van kwetsbare groepen en personen. 
 

Overige ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Overige ontwikkelingen

Inwoners centraal 
We zien een organisatie die zich steeds verder in ontwikkelt in het denken vanuit inwoners. Dat merken we bijvoorbeeld doordat de participatieadviseur steeds beter gevonden wordt door collega’s en doordat steeds meer van onze teksten toegankelijk worden geschreven.  
 
Dit sluit aan bij wat wet- en regelgeving van ons vraagt. Zo vragen de Omgevingswet en de Wet versterking participatie op decentraal niveau een stevigere borging van participatie bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. En vraagt het Besluit digitale overheid om het toegankelijk maken van onze digitale communicatie. 
 
Hier blijven we dan ook op inzetten. We hebben kaders voor participatie en dienstverlening. Die borgen we door collega’s te ondersteunen met handige formats en stappenplannen en door collega’s te trainen. De adviseurs van communicatie en participatie denken met de andere teams mee bij beleid en projecten. We verstevigen ons digitale participatieplatform DenkMee door de mogelijkheden hiervan steeds beter te benutten. 
 
We monitoren onze voortgang door iedere twee jaar het inwonertevredenheidsonderzoek te herhalen en door meer aandacht voor evaluatie van de verschillende participatietrajecten. In deze begroting zijn dit jaar voor het eerst een drietal eigen indicatoren toegevoegd over dienstverlening. Hierbij zijn opgenomen: de algemene waardering voor onze dienstverlening, het aantal geregistreerde klachten over gedragingen van het bestuursorgaan (op grond van Awb artikel 9:4) en de gemiddelde afhandeltijd van terugbelverzoeken door de organisatie.

Veiligheid 
De prioriteiten worden door de raad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan. Deze prioriteiten vormen in de huidige bestuursperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk etc.). 
 
We monitoren de voortgang middels de Monitor Leefbaarheid en Veiligheid en middels cijfers van CBS en Bureau Halt.  
 

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid - Maatschappelijk effect

1.1 Inwoners en ondernemers weten hoe en wanneer ze kunnen meedenken, meebeslissen of samenwerken met de gemeente. Ze merken dat de gemeente hun inbreng serieus meeweegt. Andersom weten ze ook hoe ze eigen initiatieven kunnen aandragen en wat ze dan van de gemeente kunnen verwachten. 

1.2 De gemeente is gericht op haar inwoners en ondernemers. De samenleving ervaart de dienstverlening van de gemeente als menselijk, makkelijk, betrouwbaar en betrokken.         

Resultaat

Terug naar navigatie - Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid - Resultaat

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - BBV-indicatoren

Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld veiligheid en formatie. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'. 
Wel zijn in dit programma voor het eerst drie 'eigen' indicatoren opgenomen over dienstverlening. Deze vindt u hieronder. 

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Taakvelden Werkelijk 2024 Primitieve begroting 2025 Begroting 2025 inclusief wijzigingen Begroting 2026 Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Baten
0.1 Bestuur 146 138 138 0 -138 0 0 0
0.2 Burgerzaken 225 194 194 211 16 209 209 209
1.2 Openbare orde en veiligheid 4 11 11 12 0 12 12 12
Totaal Baten 375 344 344 223 -121 221 221 221
Lasten
0.1 Bestuur 1.206 1.035 1.076 1.138 62 1.104 1.104 1.104
0.2 Burgerzaken 600 530 530 599 69 598 598 598
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 682 763 745 756 11 774 774 774
1.2 Openbare orde en veiligheid 138 205 205 130 -75 130 130 130
Totaal Lasten 2.625 2.533 2.556 2.624 67 2.607 2.607 2.607
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 0 0 0 0 0 0 0
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 21 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 21 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2025 - 2026

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Verschillenanalyse 2025 - 2026

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel - nadeel +
0.1 Weggevallen / -gestreepte DVO-opbrengsten 138 Nadeel
0.2 Hogere opbrengsten leges -17 Voordeel
Totaal mutaties baten 121 Nadeel
Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel - nadeel +
Indexatie prijzen (totaal programma)
0.1 Vergoedingen 13e maand door wijziging rechtspositie raadsleden 40 Nadeel
0.1 Eenmalige kosten inwerkrprogramma en devices nieuwe raad 40 Nadeel
0.1 Wegvallen inhuur-post & overige diverse lasten-verlagingen -18 Voordeel
0.2 Kosten aangaande nieuwe landelijke verkiezingen 50 Nadeel
0.2 Hogere doorbelastingen DVO Woerden kosten leges heffingen 15 Nadeel
0.2 Overige posten burgerzaken 4 Nadeel
1.1 Lagere kosten onderhoud (brandkranen & kazerne) -27 Voordeel
1.2 Besparing obv kadernota -25 Voordeel
Verbonden Partijen
1.1 Bijstelling begroting VRU 38 Nadeel
1.2 Nog financieel op te nemen DVO-post aangaande inzet BOA's -65 Voordeel
Totaal mutaties lasten 52 Nadeel
Totaal mutaties baten en lasten 173 Nadeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2025 Bedrag voordeel - nadeel +
Totaal mutaties reserves 0