| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Danny de Vries | Algemeen bestuurlijke zaken en representatie, Openbare orde en veiligheid, Horeca- en evenementenbeleid, Communicatie en Participatie, Intergemeentelijke samenwerking, Burgerzaken en dienstverlening, Dierenwelzijn |
| Bernadette Schomaker | Vergunningverlening en handhaving |
| Bas Lont | Automatisering, Informatievoorziening, Archiefzaken |
| Walther Kok | Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden |
Uitgaven
7,88%Inkomsten
1,07%Saldo
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Uitgaven
7,88%Inkomsten
1,07%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 0.1 Bestuur | Facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.) - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.) - de ondersteuning van de raad, griffie - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole |
| 0.2 Burgerzaken | Producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen - bevolkingsregister - straatnaamgeving en kadastrale informatie - burgerschap - verkiezingen, referenda - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7) |
| 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | Taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen |
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | Taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit - bureau Halt - preventie van criminaliteit - opstellen en handhaven APV - leges drank & horeca - wet wapens en munitie (voorheen vuurwapenwet) - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven - veilige woon- en leefomgeving - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak) - tegengaan van radicalisering - huiselijk geweld - persoonsgerichte aanpak (PGA) - nazorg ex-gedetineerden |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - AmbitiesInwoners centraal
We werken voor en met de samenleving, dat is in de kern waar een gemeente voor staat. Daarom hebben we in 2025 een Dienstverleningskader vastgesteld met ambities voor de toekomst. Dit kader geeft richting aan hoe we omgaan met elkaar en met anderen, met inwoners, ondernemers en vrijwilligers. In het dienstverleningskader komen ambities voor communicatie, participatie, inclusie en online dienstverlening bij elkaar. We werken aan onze individuele dienstverlening, aan de manier waarop we mensen betrekken bij wat we doen en aan hoe wij in samenhang kunnen werken in de wijken en dorpen.
We blijven de komende jaren investeren in een goede relatie met de samenleving. Dat doen we aan de hand van vier pijlers voor onze dienstverlening:
• Menselijk: we luisteren oprecht, hebben begrip voor anderen en denken met mensen mee.
• Makkelijk: we zorgen ervoor dat we toegankelijk werken, dat we het zo makkelijk mogelijk maken voor onszelf en voor anderen.
• Betrouwbaar: we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.
• Betrokken: we doen dit met hart voor de gemeente en we verdiepen ons in wat er leeft.
Veiligheid
Wat betreft openbare orde en veiligheid werkt de gemeente samen met ketenpartners, inwoners en ondernemers aan een veilig Oudewater. De gemeente Oudewater streeft naar een veilige, leefbare, inclusieve en gezonde samenleving voor haar inwoners en bezoekers. Daarvoor werken we samen met ketenpartners, inwoners en ondernemers. De beleving van bewoners is een belangrijk ijkpunt bij een veilige en leefbare samenleving. De prioriteiten worden door de raad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan. Deze prioriteiten vormen in de huidige bestuursperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk etc.). We streven naar een zo veilig mogelijke woon-en leefomgeving waarin niet alleen criminaliteitscijfers zo laag mogelijk zijn maar inwoners zich ook daadwerkelijk veilig voelen.?
Om veiligheid en een veilig gevoel te bereiken werken we de komende jaren samen verder aan een samenleving die:
• Weerbaar is tegen en alert is op onveilige situaties en criminele invloeden;
• In staat is doelgericht en adequaat op onveiligheids-en leefbaarheidsvraagstukken te reageren, ook in geval van nood-of crisissituaties; ?
• Met elkaar in verbinding staat, signalen met elkaar deelt en samenwerkt aan de best mogelijke oplossing voor de betreffende problematiek;
• Aandacht heeft voor en perspectief biedt aan (on)veiligheid en leefbaarheid van kwetsbare groepen en personen.
Overige ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Overige ontwikkelingenInwoners centraal
We zien een organisatie die zich steeds verder in ontwikkelt in het denken vanuit inwoners. Dat merken we bijvoorbeeld doordat de participatieadviseur steeds beter gevonden wordt door collega’s en doordat steeds meer van onze teksten toegankelijk worden geschreven.
Dit sluit aan bij wat wet- en regelgeving van ons vraagt. Zo vragen de Omgevingswet en de Wet versterking participatie op decentraal niveau een stevigere borging van participatie bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. En vraagt het Besluit digitale overheid om het toegankelijk maken van onze digitale communicatie.
Hier blijven we dan ook op inzetten. We hebben kaders voor participatie en dienstverlening. Die borgen we door collega’s te ondersteunen met handige formats en stappenplannen en door collega’s te trainen. De adviseurs van communicatie en participatie denken met de andere teams mee bij beleid en projecten. We verstevigen ons digitale participatieplatform DenkMee door de mogelijkheden hiervan steeds beter te benutten.
We monitoren onze voortgang door iedere twee jaar het inwonertevredenheidsonderzoek te herhalen en door meer aandacht voor evaluatie van de verschillende participatietrajecten. In deze begroting zijn dit jaar voor het eerst een drietal eigen indicatoren toegevoegd over dienstverlening. Hierbij zijn opgenomen: de algemene waardering voor onze dienstverlening, het aantal geregistreerde klachten over gedragingen van het bestuursorgaan (op grond van Awb artikel 9:4) en de gemiddelde afhandeltijd van terugbelverzoeken door de organisatie.
Veiligheid
De prioriteiten worden door de raad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan. Deze prioriteiten vormen in de huidige bestuursperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk etc.).
We monitoren de voortgang middels de Monitor Leefbaarheid en Veiligheid en middels cijfers van CBS en Bureau Halt.
Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid - Maatschappelijk effect1.1 Inwoners en ondernemers weten hoe en wanneer ze kunnen meedenken, meebeslissen of samenwerken met de gemeente. Ze merken dat de gemeente hun inbreng serieus meeweegt. Andersom weten ze ook hoe ze eigen initiatieven kunnen aandragen en wat ze dan van de gemeente kunnen verwachten.
1.2 De gemeente is gericht op haar inwoners en ondernemers. De samenleving ervaart de dienstverlening van de gemeente als menselijk, makkelijk, betrouwbaar en betrokken.
Resultaat
Terug naar navigatie - Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid - Resultaat1.1.1 In 2027 zien we bij de herhaling van het inwonertevredenheidsonderzoek uit 2025 een hogere waardering voor de stelling 'De gemeente heeft aandacht voor mijn mening en neemt deze serieus.’
1.2.1 In 2027 zien we bij de herhaling van het inwonertevredenheidsonderzoek uit 2025 een hogere algemene waardering.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld veiligheid en formatie. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Wel zijn in dit programma voor het eerst drie 'eigen' indicatoren opgenomen over dienstverlening. Deze vindt u hieronder.
Algemene waardering dienstverlening (rapportcijfer)
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Algemene waardering dienstverlening (rapportcijfer)| Periode | Oudewater |
|---|---|
| 2025 (nulmeting) | 6,3 |
Gemiddelde afhandeltijd van terugbelverzoeken in werkdagen
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Gemiddelde afhandeltijd van terugbelverzoeken in werkdagen| Periode | Gehele organisatie |
|---|---|
| 2022 | 4,74 |
| 2023 | 4,43 |
| 2024 | 3,52 |
Aantal geregistreerde klachten (betreffende bejegening, Awb art. 9.4)
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Aantal geregistreerde klachten (betreffende bejegening, Awb art. 9.4)| Periode | Oudewater |
|---|---|
| 2022 | 11 |
| 2023 | 13 |
| 2024 | 8 |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Specificatie taakvelden| Taakvelden | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 0.1 Bestuur | 146 | 138 | 138 | 0 | -138 | 0 | 0 | 0 | |
| 0.2 Burgerzaken | 225 | 194 | 194 | 211 | 16 | 209 | 209 | 209 | |
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | 4 | 11 | 11 | 12 | 0 | 12 | 12 | 12 | |
| Totaal Baten | 375 | 344 | 344 | 223 | -121 | 221 | 221 | 221 | |
| Lasten | |||||||||
| 0.1 Bestuur | 1.206 | 1.035 | 1.076 | 1.138 | 62 | 1.104 | 1.104 | 1.104 | |
| 0.2 Burgerzaken | 600 | 530 | 530 | 599 | 69 | 598 | 598 | 598 | |
| 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 682 | 763 | 745 | 756 | 11 | 774 | 774 | 774 | |
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | 138 | 205 | 205 | 130 | -75 | 130 | 130 | 130 | |
| Totaal Lasten | 2.625 | 2.533 | 2.556 | 2.624 | 67 | 2.607 | 2.607 | 2.607 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Stortingen | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -2.272 | -2.189 | -2.213 | -2.401 | -188 | -2.386 | -2.386 | -2.386 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 0.1 | Weggevallen / -gestreepte DVO-opbrengsten | 138 | Nadeel | |||
| 0.2 | Hogere opbrengsten leges | -17 | Voordeel | |||
| Totaal mutaties baten | 121 | Nadeel | ||||
| Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
| Indexatie prijzen (totaal programma) | ||||||
| 0.1 | Vergoedingen 13e maand door wijziging rechtspositie raadsleden | 40 | Nadeel | |||
| 0.1 | Eenmalige kosten inwerkrprogramma en devices nieuwe raad | 40 | Nadeel | |||
| 0.1 | Wegvallen inhuur-post & overige diverse lasten-verlagingen | -18 | Voordeel | |||
| 0.2 | Kosten aangaande nieuwe landelijke verkiezingen | 50 | Nadeel | |||
| 0.2 | Hogere doorbelastingen DVO Woerden kosten leges heffingen | 15 | Nadeel | |||
| 0.2 | Overige posten burgerzaken | 4 | Nadeel | |||
| 1.1 | Lagere kosten onderhoud (brandkranen & kazerne) | -27 | Voordeel | |||
| 1.2 | Besparing obv kadernota | -25 | Voordeel | |||
| Verbonden Partijen | ||||||
| 1.1 | Bijstelling begroting VRU | 38 | Nadeel | |||
| 1.2 | Nog financieel op te nemen DVO-post aangaande inzet BOA's | -65 | Voordeel | |||
| Totaal mutaties lasten | 52 | Nadeel | ||||
| Totaal mutaties baten en lasten | 173 | Nadeel | ||||
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
| Totaal mutaties reserves | 0 |