| Portefeuillehouder | Thema |
|---|---|
| Walther Kok | Openbare ruimte, Verkeer en mobiliteit, Masterplan Binnenstad |
| Bas Lont | Afval en riolering |
Uitgaven
21,69%Inkomsten
11,91%Saldo
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Uitgaven
21,69%Inkomsten
11,91%Saldo
Omschrijving
Terug naar navigatie - Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - OmschrijvingDit programma bevat twee opgaven: Onderhoud van de openbare ruimte en mobiliteit + parkeren
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
| Taakveld | Omschrijving |
|---|---|
| 2.1 Verkeer en vervoer | Verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur |
| 2.4 Economische havens en waterwegen | (Beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur |
| 3.4 Economische promotie | Activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | Openbaar groen, natuur en recreatie |
| 7.2 Riolering | Afvalwater en de waterhuishouding |
| 7.3 Afval | Inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval |
| 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | Taken op het terrein van de lijkbezorging |
Ambities
Terug naar navigatie - Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - AmbitiesProgramma 2 gaat over de ontwikkeling, het beheer en het gebruik van de openbare ruimte.
Enerzijds gaat programma 2 over het ontwikkelen van de toekomstige openbare ruimte. De manier waarop we onze openbare ruimte gebruiken, veranderd met de tijd. En Oudewater moet daarin mee veranderen. Onze doelen, ambities en de wensen van onze inwoners vragen om een nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Het beleid waarin wordt beschreven hoe onze nieuwe openbare ruimte eruit komt te zien valt ook, onder andere, onder programma 2. Maar ook andere programma’s hebben invloed op de inrichting van de openbare ruimte. In het beleid beschrijven we welke doelen en ambities we hebben als gemeente, op welke manier onze openbare ruimte moet worden (her)ingericht om die doelen te behalen, en ook waar wij de openbare ruimte willen vernieuwen. Daarnaast staan de uitgangspunten voor nieuwe openbare ruimte bij bijvoorbeeld nieuwbouwontwikkelingen beschreven in het beleid, zodat ook nieuwe inwoners komen te wonen in een prettige en veilige leefomgeving. De openbare ruimte dient toekomstbestendig te zijn, zodat er blijvend prettig en veilig gebruik van kan worden gemaakt.
Het programma gaat anderzijds over het onderhouden van de huidige openbare ruimte. Hierbij richten we ons op het in stand houden van de verschillende ‘assets’ in onze openbare ruimte. Assets zijn fysieke objecten in de openbare ruimte met een waarde. Voorbeelden van assets in de openbare ruimte zijn riolering, verharding, groenvakken, bomen, water, openbare verlichting, civieltechnische kunstwerken en het straatmeubilair. Naast het vervangen van beschadigde of verouderde assets valt ook het dagelijks onderhoud van de assets onder programma 2. Het dagelijks onderhoud zorgt ervoor dat onze openbare ruimte schoon en veilig te gebruiken blijft voor alle gebruikers. Daarnaast geven we in programma 2 ook sturing op de aanleg, instandhouding en opruiming van de verschillende nutsvoorzieningen in de openbare ruimte. Denk hierbij aan de aanleg van glasvezelnetwerken of het weghalen van gasleidingen als onderdeel van de energietransitie.
We staan voor een uitdaging om in de openbare ruimte plek te bieden aan de verschillende opgaven zoals de mobiliteitstransitie, klimaatadaptatie, netcongestie, energietransitie, biodiversiteit en sociale opgaven. De beschikbare ruimte in onze gemeente is schaars. Daardoor staat de openbare ruimte onder grote druk: er is steeds meer nodig, met steeds minder ruimte.
Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Actuele ontwikkelingen en beleidsaanpassingenEr lopen verschillende ontwikkelingen om ervoor te zorgen dat onze openbare ruimte nu en in de toekomst gebruikt kan blijven worden. Hierbij concentreren we ons binnen programma 2 op het betaalbaar maken én betaalbaar houden van de openbare ruimte. Daarnaast sturen we op een nieuwe inrichting van de openbare ruimte waarin voldoende plek is voor ruimtelijke opgaven.
Om de huidige openbare ruimte betaalbaar te maken is een balans noodzakelijk tussen de beschikbare middelen voor het beheer van onze openbare ruimte, ten opzichte van de ambities. Zo zijn we gestart met de ‘Herijking Openbare Ruimte’. Het doel van de Herijking is om de openbare ruimte beter te kunnen beheren met de beperkte middelen die hiervoor beschikbaar zijn. Hiermee volgt Oudewater het traject dat in Woerden is ingezet om ambitie en middelen met elkaar in balans te brengen.
Daarnaast vraagt de druk op de openbare ruimte om heldere keuzes in beleid. De beschikbare ruimte in onze gemeente is schaars, maar om de openbare ruimte toekomstbestendig te maken is er plek nodig voor verschillende opgaven. Denk bijvoorbeeld aan vergroening, mobiliteitstransitie, klimaatadaptatie, energietransitie, ecologie en ook sociale opgaven. We werken integraal aan het (her)inrichten van onze openbare ruimte. Maar niet alles past op dezelfde plek. Om een plek te kunnen geven aan de hierboven beschreven opgaven, zullen we steeds vaker de traditionele inrichting en traditioneel gebruik van onze openbare ruimte los moeten laten. Dit vraagt om creatieve oplossingen, maar bovenal om heldere keuzes en een duidelijke prioritering van opgaven.
Tot slot betekent de invoering van de Omgevingswet ook een nieuwe manier om beleid op te stellen en te implementeren. Voor de beleidsvelden binnen programma 2 ontbreekt nog beleid, of moet de overstap worden gemaakt naar integrale omgevingsprogramma’s. Dit zal het integraal (her)inrichten van onze openbare ruimte bevorderen. Huidig beleid en toekomstige omgevingsprogramma’s scheppen de koers tot een toekomstbestendig Oudewater. Zo werken we aan een nieuw omgevingsprogramma voor de thema’s Water, Klimaatadaptatie en Ecologie.
Deze drie ontwikkelingen zijn sterk van elkaar afhankelijk. Er zijn beperkte middelen om de openbare ruimte te beheren op het niveau van onze huidige ambities, laat staan dat er nu voldoende middelen zijn om de gewenste openbare ruimte van de toekomst te beheren. Met integraal beleid, heldere prioritering en meetbare doelen kunnen we grip blijven houden op de betaalbaarheid van onze openbare ruimte. Tegelijkertijd biedt dit ook de koers om een toekomstbestendig Oudewater te ontwikkelen.
Opgave Openbare ruimte
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Openbare ruimte - Maatschappelijk effect2.1 Een gezonde leefomgeving die veilig, doelmatig en sober is.
2.2 Betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij hun leefomgeving.
2.3 De kosten voor de openbare ruimte zijn in balans met verantwoordelijkheden van de gemeente.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave Openbare ruimte - Resultaat2.1.1 De ecologie en biodiversiteit wordt verbeterd in 2026.
2.2.1 Het aantal beheerovereenkomsten met bewoners en ondernemers is in 2026 toegenomen.
2.3.2 We zijn beter voorbereid op extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering. In 2050 zijn we een klimaatbestendige gemeente.
Opgave Mobiliteit
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Opgave Mobiliteit - Maatschappelijk effect2.4 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.
2.5 De wegen in het buitengebied zijn veilig.
2.6 Duurzame mobiliteit in Oudewater.
Resultaat
Terug naar navigatie - Opgave Mobiliteit - Resultaat2.4.1 De zogenoemde H (delen van de Leeuweringstraat, Donkere Gaard, Korte Havenstraat, Peperstraat) is vanaf 2026 autovrij gedurende een aantal dagen in de week.
De Wijdstraat, Peperstraat en de Korte Havenstraat wordt permanent autolouw. De Donkere Gaard en de Leeuweringerstraat op woensdag 8-18, vrijdag en zaterdag 16-24 en zondag de hele dag.
2.4.4 We hebben vanaf 2026 meer fietsparkeerplekken in de binnenstad.
2.4.5 In 2026 en verder stappen meer mensen op de fiets door veiligere fietsroutes.
2.5.1 De wegen in het buitengebied zijn vanaf 2026 veiliger.
2.6.1 We hebben in 2026 meer inzicht in mogelijkheden voor verduurzaming van mobiliteit, waarmee we de transitie verder kunnen vormgeven.
BBV-indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - BBV-indicatorenVoorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld veiligheid en formatie. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Specificatie taakvelden| Exploitatie | Werkelijk 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 inclusief wijzigingen | Begroting 2026 | Verschil begroting 2026 en begroting 2025 na wijzigingen | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Baten | |||||||||
| 2.1 Verkeer en vervoer | 428 | 54 | 54 | 169 | 115 | 196 | 196 | 196 | |
| 2.4 Economische havens en waterwegen | 0 | 0 | 285 | 0 | -285 | 0 | 0 | 0 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 15 | 24 | 24 | 19 | -5 | 19 | 19 | 19 | |
| 7.2 Riolering | 2.012 | 2.139 | 2.139 | 2.343 | 204 | 2.460 | 2.582 | 2.711 | |
| 7.3 Afval | 1.670 | 1.587 | 1.587 | 1.694 | 106 | 1.723 | 1.752 | 1.752 | |
| 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 7 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | |
| Totaal Baten | 4.133 | 3.808 | 4.093 | 4.228 | 135 | 4.402 | 4.553 | 4.683 | |
| Lasten | |||||||||
| 2.1 Verkeer en vervoer | 3.484 | 2.692 | 2.771 | 2.843 | 72 | 3.073 | 3.486 | 3.636 | |
| 2.2 Parkeren | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 2.4 Economische havens en waterwegen | 302 | 421 | 801 | 443 | -358 | 512 | 510 | 507 | |
| 3.4 Economische promotie | 9 | 3 | 3 | 3 | 0 | 3 | 3 | 3 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 509 | 652 | 882 | 668 | -214 | 621 | 636 | 632 | |
| 7.2 Riolering | 1.663 | 1.767 | 1.742 | 1.924 | 182 | 2.017 | 2.099 | 2.226 | |
| 7.3 Afval | 1.468 | 1.379 | 1.378 | 1.551 | 173 | 1.480 | 1.499 | 1.500 | |
| 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 2 | 38 | 38 | 2 | -35 | 2 | 2 | 2 | |
| Totaal Lasten | 7.448 | 6.951 | 7.614 | 7.434 | -181 | 7.707 | 8.236 | 8.507 | |
| Onttrekkingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 647 | 27 | 27 | 23 | -4 | 23 | 36 | 26 | |
| Totaal Onttrekkingen | 647 | 27 | 27 | 23 | -4 | 23 | 36 | 26 | |
| Stortingen | |||||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 279 | 20 | 20 | 20 | 0 | 20 | 20 | 20 | |
| Totaal Stortingen | 279 | 20 | 20 | 20 | 0 | 20 | 20 | 20 | |
| Gerealiseerd resultaat | -2.947 | -3.136 | -3.514 | -3.202 | 312 | -3.302 | -3.667 | -3.818 | |
Verschillenanalyse 2025 - 2026
Terug naar navigatie - Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Verschillenanalyse 2025 - 2026Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
|---|---|---|---|---|---|
| 2.1 | Opbrengsten laadpalen staan geraamd vanaf 2026 | -100 | Voordeel | ||
| 2.1 | Extra opbrengsten kabels en leidingen (ombuigingen) | -10 | Voordeel | ||
| 2.1 | Verhoging bruggelden | -4 | Voordeel | ||
| Voorjaarsrapportage 2025 | |||||
| 2.4 | Onttrekking aan de voorziening baggeren (alleen voor 2025) zie lasten | 285 | Nadeel | ||
| 5.7 | Lagere doorbelasting kosten ecologie naar projecten (structureel) | 5 | Nadeel | ||
| Tarieven | |||||
| 7.2 | Rioolheffing - opbrengsten zijn geindexeerd 3,5% en vaste index Waterbeleidsplan 5% | -204 | Voordeel | ||
| 7.3 | Afvalstoffenheffing - opbrengsten | -107 | Voordeel | ||
| Totaal mutaties baten | -135 | Voordeel | |||
| Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
| Bezuinigingstaakstelling structureel | |||||
| 2.1 | Verlaging budget civiele kunstwerken (lucht in de begroting) | -15 | Voordeel | ||
| 5.7 | Landschapsbeleid (lucht in de begroting) | -12 | Voordeel | ||
| Kapitaallasten | |||||
| 2.1 | Verkeer en vervoer (afsfaltverharding) Betreft Lange Linschoten en Brede dijk, masterplan binnenstad. Daarnaast civiele kunstwerken, beschoeiingen en kademuren en bomen. | 146 | Nadeel | ||
| Voorjaarsrapportage 2025 | |||||
| 2.1 | Advies en onderzoekskkosten IBOR (eenmalig in 2025) | -50 | Voordeel | ||
| 2.4 | Kosten baggeren (eenmalig extra 2025) | -380 | Voordeel | ||
| 5.7 | Singelstructuur Oude Hollandse Waterlinie (eenmalig 2025) | -225 | Voordeel | ||
| Kadernota 2025 | Voordeel | ||||
| 2.1 | Beheerssysteem Obsurv in de cloud/ databeheer IBOR - eenmalig 2025 | -11 | Voordeel | ||
| 2.1 | Uitvoering fietsenbeleidsplan (amendement 2024) ; eenmalig 2025 | -25 | Voordeel | ||
| 5.7 | Groenbeheersplan - Groen moet je doen - eenmalig budget 2025 | -75 | Voordeel | ||
| 7.5 | Begraafplaats Hekendorp - eenmalige kosten 2025 | -35 | Voordeel | ||
| Kadernota 2026 | |||||
| 2.1 | Herijking IBOR (twee jaar). Betreft inzet externe advisering voor het uitvoeren van herijking IBOR. Net als de partnergemeente Woerden. | 50 | Nadeel | ||
| 2.1 | Voor het uitvoeren van het vastgestelde Fietsenbeleidsplan en uitvoeringsagenda is nader onderzoek nodig, om de kosten beter te kunnen inschatten.(1 jaar) | 50 | Nadeel | ||
| 2.1 | De gemeente gaat investeren in een plan om het uitvoeren van veilige wegafsluitingen bij evenementen in de binnenstad van Oudewater betaalbaarder te kunnen maken. Het plan beoogt het onderbrengen van de uitvoering van verkeersplannen bij de gemeente en evenementenorganisaties, in plaats van bij een gespecialiseerde externe partij. En budget van 5 k voor regionaal datateam verkeer. | 30 | Nadeel | ||
| 2.1/5.7 | Personeelskosten(externe inhuur) laadinfrastructuur, kabels en leidingen en ecologie zijn in DVO verwerkt. | -96 | Voordeel | ||
| 5.7 | Betreft structureel budget om de koers uit te zetten voor de Natuurherstelwet en in 2026 data en prognosekaarten op te zetten, om zo tijdig te voldoen aan de verplichtingen uit de natuurherstelwet en voortvarende maar op een gepaste manier toe te werken naar een groener Oudewater. | 20 | Nadeel | ||
| 5.7 | Maatregelen meekoppelkansen, impuls ecologisch maaibeheer biodiversiteit Groen moet je doen! Structureel 25 k miv 2027. | 50 | Nadeel | ||
| 7.3 | Aanpakken achterstallig onderhoud en update beveiliging stadserf. | 100 | Nadeel | ||
| Via tarieven | Nadeel | ||||
| 7.2 | Riolering - hogere storting in voorziening riolering in 2026 | 181 | Nadeel | ||
| 7.2 | Doorbelasting vanuit DVO | 10 | Nadeel | ||
| 7.2 | Kapitaallasten drukriolering | 36 | Nadeel | ||
| 7.3 | Afval - hogere externe inhuur | 25 | Nadeel | ||
| 7.3 | Afval - lagere storting in voorziening in 2026 | -72 | Voordeel | ||
| Overige bijstellingen | 42 | Nadeel | |||
| Totaal mutaties lasten | -241 | Voordeel | |||
| Totaal mutaties baten en lasten | -376 | Voordeel | |||
| Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2025 | Bedrag | voordeel - nadeel + | ||
| 0.10 | Lagere onttrekking aan reserve civiele kunstwerken | 10 | Nadeel | ||
| 0.10 | Hogere onttrekking aan reserve speeltoestellen | -6 | Voordeel | ||
| Totaal mutaties reserves | 4 | Nadeel |