Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2023
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 I. JAARVERSLAG
      2. Blz. 5 Financiële beschouwing
        1. Blz. 6 Samenvatting
          1. Blz. 7 Inleiding
      3. Blz. 8 Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
        1. Blz. 9 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 10 Omschrijving
        3. Blz. 11 Overige ontwikkelingen
        4. Blz. 12 Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid
          1. Blz. 13 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 14 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 15 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 16 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 17 Resultaat
            1. Blz. 18 1.1.1 Versterkte weerbaarheid tegen ondermijning van organisatie en samenleving.
              1. Blz. 19 1.1.1.1 In gezamenlijkheid met partnerorganisaties controles uitvoeren en interventies toepassen.
              2. Blz. 20 1.1.1.2 Vergroten bewustwording en meldingsbereidheid van de samenleving wat zich uit in een verhoging van het aantal meldingen 'Meld misdaad anoniem' ten opzichte van het jaar ervoor.
            2. Blz. 21 1.1.2 De Oudewaterse horeca en evenementenorganisaties werken samen met politie en gemeente aan veilig uitgaan.
              1. Blz. 22 1.1.2.1 Evalueren huidige horecabeleid.
              2. Blz. 23 1.1.2.2 Opstellen convenant veilig uitgaan met betrokken partners.
            3. Blz. 24 1.1.3 De APV sluit beter aan op de handhavingspraktijk.
              1. Blz. 25 1.1.3.1 Achterhalen problematiek waardoor de APV nu niet aansluit op handhavingspraktijk.
            4. Blz. 26 1.1.4 Betere zichtbaarheid en vergrote inzetbaarheid handhaving op straat.
              1. Blz. 27 1.1.4.1 Vrijmaken budget voor een extra BOA.
              2. Blz. 28 1.1.4.2 Werven extra BOA.
              3. Blz. 29 1.1.4.3 Ontwikkelen slimme sociale en technische hulpmiddelen.
            5. Blz. 30 1.1.5 Een duidelijk geformuleerde veiligheidsstrategie.
              1. Blz. 31 1.1.5.1 Uitbreiden capaciteit OOV.
            6. Blz. 32 1.2.1 Inwoners, ondernemers en organisaties kunnen hun diensten met de gemeente regelen.
              1. Blz. 33 1.2.1.1 Onderzoek of verhuizing mogelijk is zonder gebruik te maken van tijdelijke huisvesting.
              2. Blz. 34 1.2.1.2 Verhuizing naar Huiskamer van de stad.
            7. Blz. 35 1.2.2 Inwoners, ondernemers en organisaties kunnen steeds meer diensten van de gemeente digitaal regelen.
              1. Blz. 36 1.2.2.1 Onderzoek naar hoeveel de e-diensten gebruikt worden.
              2. Blz. 37 1.2.2.2 Aansluiten bij visie dienstverlening Woerden.
            8. Blz. 38 1.3.1 Inwoners doen en denken mee met de gemeente als ze dat willen. In een beleidskader stelt de raad de kaders voor participatieruimte vast.
              1. Blz. 39 1.3.1.1 Participatiekader van Woerden overnemen.
              2. Blz. 40 1.3.1.2 / 1.3.2.2 Implementeren (Woerdens) participatiebeleid.
            9. Blz. 41 1.3.2 Inwoners weten bij participatietrajecten waarop ze invloed hebben en waarop niet.
              1. Blz. 42 1.3.1.1 Participatiekader van Woerden overnemen.
              2. Blz. 43 1.3.1.2 / 1.3.2.2 Implementeren (Woerdens) participatiebeleid.
            10. Blz. 44 1.3.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over projecten en dienstverlening.
              1. Blz. 45 1.3.3.1 Teksten voor de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en social media van de gemeente zijn op B1-niveau.
              2. Blz. 46 1.3.3.2 Trainen ambtenaren in begrijpelijk schrijven.
            11. Blz. 47 1.3.4 Inwoners weten wat de gemeente doet en wil bereiken.
              1. Blz. 48 1.3.4.1 Inwoners krijgen op een laagdrempelige manier informatie over besluiten van de gemeente en hoe besluitvorming tot stand komt.
            12. Blz. 49 1.4.1 Een duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken, gebaseerd op een lange termijn standpunt gedragen door raad en stad, tegen betaalbare kosten.
              1. Blz. 50 1.4.1.1 Oudewater stemt proces af met Woerden.
              2. Blz. 51 1.4.1.2 Evaluatie huidige samenwerking.
              3. Blz. 52 1.4.1.3 Uitgangspunten van de samenwerking formuleren.
              4. Blz. 53 1.4.1.4 Onderhandelen en overeenkomst sluiten.
            13. Blz. 54 1.4.2 De regionale samenwerkingsverbanden worden ingezet om de belangen van Oudewater in de regio te behartigen.
              1. Blz. 55 1.4.2.1 Reguliere samenwerkingsverbanden worden gecontinueerd.
        5. Blz. 56 Specificatie taakvelden
        6. Blz. 57 Financiële analyse
      4. Blz. 58 Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
        1. Blz. 59 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 60 Omschrijving
        3. Blz. 61 Overige ontwikkelingen
        4. Blz. 62 Opgave Openbare ruimte
          1. Blz. 63 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 64 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 65 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 66 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 67 Resultaat
            1. Blz. 68 2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.
              1. Blz. 69 2.1.1.1 In gesprek gaan met de raad over beleid en beheer van de openbare ruimte, ophalen van een bestuurlijke richting.
              2. Blz. 70 2.1.1.2 Beleid opstellen en vaststellen voor beeldkwaliteitsniveaus op basis van het huidige beleid, waarin ook beheerkosten zijn meegenomen.
              3. Blz. 71 2.1.1.3 Uitwerken van het thema schoon voor alle onderdelen van de openbare ruimte met als belangrijk onderdeel de onkruidbestrijding.
              4. Blz. 72 2.1.1.4 Uitwerken van het thema ecologie (met als basis het bestaande beleid) voor alle onderdelen van de openbare ruimte. Met aandacht voor de balans tussen ecologie en de uitstraling.
              5. Blz. 73 2.1.1.5 Structureel uitvoeren van beleidsschouw (beeldkwaliteitsniveau) en technische inspecties en hier jaarlijks over rapporteren.
            2. Blz. 74 2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.
              1. Blz. 75 2.1.2.1 Overname van de openbare verlichting van Citytec voorbereiden.
              2. Blz. 76 2.1.2.2 Beleid opstellen met KPI’s om het woord ‘ goed’ nader te definiëren en daarmee het risicokader. Als er geen overname plaatsvindt, wijzigen wij aan de hand van de KPI’s het contract met Citytec.
              3. Blz. 77 2.1.2.3 Beheerplan Openbare verlichting opstellen.
            3. Blz. 78 2.1.3 De fasering van het Masterplan Binnenstad is opnieuw bepaald.
              1. Blz. 79 2.1.3.1 Bepalen van de fasering van het Masterplan binnenstad.
            4. Blz. 80 2.2.1 Het aantal beheerovereenkomsten met bewoners en ondernemers is toegenomen.
              1. Blz. 81 2.2.1.1 Stimuleren van het in beheer nemen van de openbare ruimte door bewoners en ondernemers.
            5. Blz. 82 2.3.1 De Vierbergenweg en de Hoenkoopse brug zijn overgedragen aan de provincie Utrecht.
              1. Blz. 83 2.3.1.1 In gesprek blijven met de provincie Utrecht over de kosten en verantwoordelijkheden.
            6. Blz. 84 2.3.2 De kansen voor cofinanciering van klimaatadaptieve maatregelen zijn optimaal benut.
              1. Blz. 85 2.3.2.1 Het KBOR wordt uitgevoerd.
        5. Blz. 86 Opgave Mobiliteit
          1. Blz. 87 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 88 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 89 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 90 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 91 Resultaat
            1. Blz. 92 2.4.1 De zogenoemde H (delen van de Leeuweringstraat, Donkere Gaard, Korte havenstraat, Peperstraat) is autovrij gedurende een aantal dagen in de week.
              1. Blz. 93 2.4.1.1 Plan/beleidsuitwerking opstellen.
            2. Blz. 94 2.4.2 We hebben meer parkeerplekken rond de binnenstad.
              1. Blz. 95 2.4.2.1 Mogelijkheden voor kort en lang parkeren rond de binnenstad onderzoeken.
            3. Blz. 96 2.4.3 Er is minder zwaar vrachtverkeer in de binnenstad.
              1. Blz. 97 2.4.3.1 Verkenning naar een logistieke hub.
            4. Blz. 98 2.4.4 We hebben meer fietsparkeerplekken in de binnenstad.
              1. Blz. 99 2.4.4.1 Maatregelen fietsplan uitvoeren, namelijk het fietsparkeeronderzoek.
              2. Blz. 100 2.4.4.2 Fietsparkeerplaatsen rond de Markt realiseren als onderdeel van het Masterplan Binnenstad.
            5. Blz. 101 2.4.5. Het is duidelijk waar de fietsverbinding Kerkwetering-Binnenstad moet komen.
              1. Blz. 102 2.4.5.1 Planvorming fietsverbinding Kerkwetering-Binnenstad.
            6. Blz. 103 2.5.1. Er zijn minder conflicten tussen de verschillende gebruikers , zwaar verkeer recreatie verkeer bestemmingsverkeer, op de wegen in het buitengebied.
              1. Blz. 104 2.5.1.1 Regionale samenwerking over zwaar verkeer in het buitengebied.
              2. Blz. 105 2.5.1.2. Onderzoek naar natuurlijk sturen.
              3. Blz. 106 2.5.1.3 Beleid wegen in het buitengebied. o.a. snelheid, inclusief uitvoeringsplan.
        6. Blz. 107 Specificatie taakvelden
        7. Blz. 108 Financiële analyse
      5. Blz. 109 Programma 3 Sociaal domein
        1. Blz. 110 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 111 Omschrijving
        3. Blz. 112 Overige ontwikkelingen
        4. Blz. 113 Opgave Regie en kwaliteit
          1. Blz. 114 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 115 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 116 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 117 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 118 Resultaat
            1. Blz. 119 3.1.1 Het Stadsteam realiseert de meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg.
              1. Blz. 120 3.1.1.1 Het Stadsteam zet in op vroegtijdige vraagverheldering en het zelf aanbieden van begeleiding aan inwoners. Daarbij stuurt het Stadsteam op individueel niveau op het behalen van de doelen van de zorg en stuurt indien nodig bij.
              2. Blz. 121 3.1.1.2 Zo veel mogelijk kinderen groeien op in gezinsvormen. We werken met onze partners aan het zo veel mogelijk voorkomen van uithuisplaatsingen en aan het verkorten van de opnameduur met verblijf.
            2. Blz. 122 3.2.1 We hebben vernieuwde subsidieafspraken met maatschappelijke partners, op basis van de uitgangspunten uit het Sociaal Akkoord.
              1. Blz. 123 3.2.1.1 Herijken van de subsidiekaders en subsidieafspraken, op basis van de uitgangspunten uit het Sociaal Akkoord. Hierbij de subsidiepartijen nadrukkelijk betrekken.
        5. Blz. 124 Opgave Sociaal Akkoord
          1. Blz. 125 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 126 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 127 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 128 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 129 Resultaat
            1. Blz. 130 3.3.1 Er is een gezamenlijk Sociaal Akkoord opgesteld, dat de doelen voor de komende jaren voor het sociaal domein beschrijft. In elk geval de thema’s armoede, bestaanszekerheid, eenzaamheid, gezonde leefstijl, mentale gezondheid, onderwijs,
              1. Blz. 131 3.3.1.1 Sociaal Akkoord opstellen met de gemeenteraad en maatschappelijke partners, en gedragen door alle betrokkenen.
            2. Blz. 132 3.3.2 Er is een actieplan waarmee de partners en gemeente in gezamenlijkheid uitvoering gaan geven aan de maatschappelijke doelen uit het Sociaal Akkoord.
              1. Blz. 133 3.3.2.1 Het Sociaal Akkoord uitwerken in een uitvoeringsagenda en deze jaarlijks opnemen in de P&C-cyclus.
        6. Blz. 134 Eigen indicatoren
        7. Blz. 135 Specificatie taakvelden
        8. Blz. 136 Financiële analyse
      6. Blz. 137 Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
        1. Blz. 138 Tabel portefuillehouders
        2. Blz. 139 Omschrijving
        3. Blz. 140 Overige ontwikkelingen
        4. Blz. 141 Opgave Cultuur
          1. Blz. 142 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 143 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 144 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 145 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 146 Resultaat
            1. Blz. 147 4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.
              1. Blz. 148 4.1.1.1 Culturele instellingen zijn en worden zo goed mogelijk ondersteund middels impuls- en coronasubsidies.
              2. Blz. 149 4.1.1.2 Initiëren versterkte samenwerking tussen de museale en andere culturele organisaties waardoor het culturele aanbod in Oudewater zichzelf beter kan profileren.
              3. Blz. 150 4.1.1.3 De verdere uitvoering hiervan ligt bij de organisaties zelf, waarbij de gemeente een adviserende positie inneemt.
        5. Blz. 151 Opgave Economie
          1. Blz. 152 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 153 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 154 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 155 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 156 Resultaat
            1. Blz. 157 4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.
              1. Blz. 158 4.2.1.1 Afhankelijk van de uitspraak van de RvS. Kavels en locatie dermate voorbereiden en inplannen dat er zo snel mogelijk met de verkoop begonnen kan worden, na uitspraak RvS.
            2. Blz. 159 4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.
              1. Blz. 160 4.2.2.1 Omdat de verkoop van Tappersheul 3 op zich laat wachten, worden noodmaatregelen uitgevoerd, voor in ieder geval het asfalt (programma 2).
              2. Blz. 161 4.2.2.2 De verdere revitalisatie zal plaatsvinden nadat de verkoop van Tappersheul 3 gestart is.
            3. Blz. 162 4.2.3 Ruimtelijke toekomstvisie bedrijventerreinen Oudewater.
              1. Blz. 163 4.2.3.1 In samenwerking met de gemeente Woerden en de U10 onderzoek doen naar de noodzaak en haalbaarheid van een regionaal bedrijventerrein in de A12-zone.
            4. Blz. 164 4.3.1 Stappenplan vitale binnenstad is opgesteld.
              1. Blz. 165 4.3.1.1 Plan van aanpak opstellen. Feedback ophalen door middel van participatie.
              2. Blz. 166 4.3.1.2 Plan van aanpak uitvoeren afhankelijk van beschikbare middelen.
            5. Blz. 167 4.3.2 Pro-actieve aanpak op leegstand.
              1. Blz. 168 4.3.2.1 Pro-actief in gesprek gaan met ondernemers over hun plannen met leegstaande panden.
            6. Blz. 169 4.4.1 Bijdrage aan vitaal, veilig en aantrekkelijk buitengebied met vitale agrarische sector.
              1. Blz. 170 4.4.1.1 Volgen van de actuele ontwikkelingen.
        6. Blz. 171 Opgave Recreatie en toerisme
          1. Blz. 172 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 173 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 174 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 175 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 176 Resultaat
            1. Blz. 177 4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristische bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.
              1. Blz. 178 4.5.1.1 Gesprekken met maatsch.organisaties op thema's natuurlijk, historisch en kleurrijk. Doel is om de samenwerking stimuleren waardoor er beter cultureel en recreatief aanbod komt. Uitwerking door betr. partijen. Gemeentelijke inzet: initiëren.
            2. Blz. 179 4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.
              1. Blz. 180 4.5.2.1 Initiëren van samenwerking tussen organisaties om te komen tot een samenhangend aanbod van evenementen. Verdere uitwerking van deze samenwerking ligt bij de organisaties.
            3. Blz. 181 4.6.1 Samenhangend aanbod recreatieve en toeristische activiteiten.
              1. Blz. 182 4.6.1.1 Betrokken partijen ondersteunen om een recreatievisie op te stellen.
            4. Blz. 183 4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.
              1. Blz. 184 4.6.2.1 In de omgevingsvisie hebben we zoekgebieden opgenomen voor wandelingen op het boerenland. Landbouwtransitie kan kansen bieden voor recreatie. De ontwikkelingen in de sector zullen worden gevolgd.
        7. Blz. 185 Opgave Energietransitie
          1. Blz. 186 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 187 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 188 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 189 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 190 Resultaat
            1. Blz. 191 4.7.1 Visie op warmtetransitie van de gebouwde omgeving is opgesteld inclusief communicatie- en uitvoeringsplan, waarbij focus in uitvoering ligt op mensen met kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen.
              1. Blz. 192 4.7.1.1 Opstellen warmtetransitievisie met aanpak voor energiearmoede en isolatieprogramma.
              2. Blz. 193 4.7.1.2 Opstellen uitvoeringsprogramma gebouwde omgeving.
              3. Blz. 194 4.7.1.3 Opstellen communicatieplan.
              4. Blz. 195 4.7.1.4 Plannen opstellen via participatieproces.
            2. Blz. 196 4.7.2 Activiteiten uit uitvoerings- en communicatieplan warmtetransitievisie zijn gestart.
              1. Blz. 197 4.7.2.1 Aanvragen subsidies/fondsen.
              2. Blz. 198 4.7.2.2 Uitvoeren uitvoerings- en communicatieplan.
            3. Blz. 199 4.7.3 In de prestatieafspraken met De Woningraat zijn verhoogde duurzaamheidsambities opgenomen.
              1. Blz. 200 4.7.3.1 In afstemming met De Woningraat tweejaarlijks afspraken maken.
            4. Blz. 201 4.8.1 Aanvalsplan zon op dak is gereed en de uitvoering is gestart.
              1. Blz. 202 4.8.1.1 Opstellen PvA zon op dak in afstemming met Energie Oudewater en Duurzaam Oudewater, gebruik zonneladder en aandacht voor opwek bij zowel particulieren als bij ondernemers.
              2. Blz. 203 4.8.1.2 Uitvoeren van PvA zon op dak, waarbij zowel particulieren als ondernemers actief worden geïnformeerd over de mogelijkheden.
            5. Blz. 204 4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.
              1. Blz. 205 4.8.2.1 Beeldkwaliteitsplan opstellen o.b.v. Routekaart naar Landschap van Verlangen.
              2. Blz. 206 4.8.2.2 Gebiedsprocessen uitvoeren in de zoekgebieden uit het afwegingskader.
              3. Blz. 207 4.8.2.3 Criteria voor maatschappelijke tender voor zonnevelden opstellen.
              4. Blz. 208 4.8.2.4 Vergunningen verlenen aan initiatiefnemers voor grootschalige zonnevelden.
            6. Blz. 209 4.8.3 Herijking RES 2.0 en Ontwikkeling RES 3.0.
              1. Blz. 210 4.8.3.1 RES-doelstellingen herijken binnen RES U16.
              2. Blz. 211 4.8.3.2 RES 3.0 ontwikkelen binnen RES U16.
        8. Blz. 212 Specificatie taakvelden
        9. Blz. 213 Financiële analyse
      7. Blz. 214 Programma 5 Onderwijs en Sport
        1. Blz. 215 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 216 Omschrijving
        3. Blz. 217 Financiële analyse
        4. Blz. 218 Opgave Activering cultuur, sport en recreatie
          1. Blz. 219 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 220 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 221 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 222 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 223 Resultaat
            1. Blz. 224 5.1.1 Het sportakkoord en het preventieakkoord zijn samengevoegd tot één akkoord met één en dezelfde gesprekspartners.
              1. Blz. 225 5.1.1.1 Ambitie voorleggen aan uitvoeringspartners.
              2. Blz. 226 5.1.1.2 Doelstellingen beide akkoorden samenvoegen.
              3. Blz. 227 5.1.1.3 Budgetten beide akkoorden samenvoegen.
              4. Blz. 228 5.1.1.4 Plannen aanpassen aan publicatie rijksregeling.
            2. Blz. 229 5.1.2 Jaarlijks wordt een sport-en-gezondheidscafé georganiseerd waarin de politiek met lokale organisaties in gesprek gaat.
              1. Blz. 230 5.1.2.1 Organisaties en opzet bespreken met uitvoeringspartners.
              2. Blz. 231 5.1.2.2 NOC*NSF om ondersteuning vragen bij de eerste editie.
              3. Blz. 232 5.1.2.3 Maatschappelijke partners uitnodigen.
        5. Blz. 233 Opgave Onderwijs
          1. Blz. 234 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 235 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 236 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 237 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 238 Resultaat
            1. Blz. 239 5.2.1 Leerlingen kunnen in de gemeente terecht op een basisschool met een herkenbare openbare identiteit.
              1. Blz. 240 5.2.1.1 Gesprekken voeren met het schoolbestuur van het openbaar onderwijs.
              2. Blz. 241 5.2.1.2 Voorstel/informeren raad over borging van de grondwettelijke plicht voor het bieden van openbaar onderwijs.
        6. Blz. 242 Opgave Sportaccommodaties
          1. Blz. 243 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 244 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 245 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 246 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 247 Resultaat
            1. Blz. 248 5.3.1 Een twaalfmaandenzwembad.
              1. Blz. 249 5.3.1.1 Start werkzaamheden.
            2. Blz. 250 5.3.2 Op Tappersheul is een sportcluster gerealiseerd.
        7. Blz. 251 Specificatie taakvelden
        8. Blz. 252 Financiële analyse
      8. Blz. 253 Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
        1. Blz. 254 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 255 Omschrijving
        3. Blz. 256 Overige ontwikkelingen
        4. Blz. 257 Opgave: Wonen
          1. Blz. 258 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 259 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 260 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 261 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 262 Resultaat
            1. Blz. 263 6.1.1 Er worden in de gemeente Oudewater minimaal 30 woningen per jaar opgeleverd.
              1. Blz. 264 6.1.1.1 Minimaal 30 woningen opleveren.
              2. Blz. 265 6.1.1.2 Voorbereiden van de ontwikkeling van circa 400 woningen t/m 2026 en verder.
            2. Blz. 266 6.1.2. Het aandeel woningen voor middeninkomens op Statenland is vergroot.
              1. Blz. 267 6.1.2.1 Woningbouwprogramma verder aanscherpen, waarbij meer ruimte wordt gemaakt voor betaalbare woningbouw. We werken dit uit vanuit de kaders van het hoofdlijnenakkoord.
            3. Blz. 268 6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
              1. Blz. 269 6.1.3.1 Vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Aanpak en benodigde middelen beschrijven in een raadsvoorstel dat na goedkeuring wordt uitgevoerd.
              2. Blz. 270 6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader opstellen voor een goede huisvesting voor arbeidsmigranten.
        5. Blz. 271 Opgave Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 272 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 273 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 274 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 275 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 276 Resultaat
            1. Blz. 277 6.2.1 Het omgevingsplan voor Statenland is onherroepelijk.
              1. Blz. 278 6.2.1.1 Stedenbouwkundig plan voorleggen aan de gemeenteraad.
            2. Blz. 279 6.2.2 Visie t.b.v. de ontwikkeling in Hekendorp voorgelegd aan de gemeenteraad.
              1. Blz. 280 6.2.2.1 Met de inwoners van Hekendorp in gesprek gaan om de behoefte te inventariseren.
            3. Blz. 281 6.2.3 Omgevingsplan voor Kerkwetering onherroepelijk.
              1. Blz. 282 6.2.3.1 Opstellen stedenbouwkundig plan, inrichtingsplan en de definitieve verkaveling.
            4. Blz. 283 6.2.4 Bestemmingsplan Oranjepark vastgesteld.
              1. Blz. 284 6.2.4.1 Het bestemmingsplan voorleggen aan de gemeenteraad.
            5. Blz. 285 6.2.5. Principebesluit van de provincie over de locatie Oude Touwfabriek.
              1. Blz. 286 6.2.5.1 Het plan voor de ontwikkeling van het gebied rondom de oude touwbaan, inclusief renovatie van de oude touwbaan, voorleggen aan de provincie.
        6. Blz. 287 Opgave Omgevingsplan
          1. Blz. 288 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 289 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 290 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 291 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 292 Resultaat
            1. Blz. 293 6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
              1. Blz. 294 6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen, na inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2023. Het streven is om dit proces in vier jaar te doorlopen. In 2023 wordt een start gemaakt met het omgevingsplan.
              2. Blz. 295 6.3.1.2 Een deel van het gebiedsdekkend omgevingsplan voorleggen aan de gemeenteraad.
            2. Blz. 296 6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
              1. Blz. 297 6.3.2.1 Voorbereidingen treffen voor de verordening fysieke leefomgeving.
            3. Blz. 298 6.3.3 Het kader voor nieuwe ruimtelijke initiatieven/ afwegingskader is vastgesteld door de gemeenteraad.
              1. Blz. 299 6.3.3.1 Voorstel voor de aanpak van het opstellen van het kader, inclusief investeringsvoorstel, voorleggen aan de gemeenteraad.
        7. Blz. 300 Opgave Maatschappelijk vastgoed
          1. Blz. 301 Waar staat deze opgave voor?
          2. Blz. 302 Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
          3. Blz. 303 Wat hebben we gedaan?
          4. Blz. 304 Maatschappelijk effect
          5. Blz. 305 Resultaat
            1. Blz. 306 6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
              1. Blz. 307 6.4.1.1 Startnotitie - om te komen tot een Integraal programma vastgoed - voorleggen aan het college.
              2. Blz. 308 6.4.1.2 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor het Stadskantoor.
              3. Blz. 309 6.4.1.3 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor De Klepper en het Cultuurhuis. Onderdeel hiervan is de tijdelijke huisvesting voor een deel van de huurders van de bovengenoemde panden.
            2. Blz. 310 6.4.2 Het Stadskantoor is verkocht.
              1. Blz. 311 6.4.2.1 Verkoopovereenkomst sluiten.
              2. Blz. 312 6.4.2.2 Levering Stadskantoor aan kopende partij.
            3. Blz. 313 6.4.3 De 'nieuwe' Klepper wordt kostprijsdekkend geëxploiteerd.
              1. Blz. 314 6.4.3.1 Inschrijvingen voor de herontwikkeling van de Klepper beoordelen en ranken.
              2. Blz. 315 6.4.3.2 Overeenkomst sluiten met de best beoordeelde bieding.
            4. Blz. 316 6.4.4 Transformatie van het Cultuurhuis.
              1. Blz. 317 6.4.4.1 Gesprekken voeren met de scholen over de bezetting van de lokalen.
        8. Blz. 318 Specificatie taakvelden
        9. Blz. 319 Financiële analyse
      9. Blz. 320 Programma 7 Algemene inkomsten
        1. Blz. 321 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 322 Omschrijving
        3. Blz. 323 Overige ontwikkelingen
        4. Blz. 324 Maatschappelijke effecten
        5. Blz. 325 Resultaat
          1. Blz. 326 7.1.1. Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
            1. Blz. 327 7.1.1.1 Begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn.
          2. Blz. 328 7.1.2 Het weerstandsvermogen is verbeterd (minimaal 1).
            1. Blz. 329 7.1.2.1 Financiële meevallers worden toegevoegd aan de Algemene Reserve.
          3. Blz. 330 7.1.3 De reservepositie is verbeterd.
            1. Blz. 331 7.1.3.1 Maximale resultaten behalen op grondexploitaties op toekomstige bouwlocaties.
          4. Blz. 332 7.1.4 De schuldquote is verlaagd richting signaalwaarde 130%.
            1. Blz. 333 7.1.4.1 Er worden minder nieuwe investeringen gedaan.
            2. Blz. 334 7.1.4.2 / 7.1.5.2 Er wordt gezocht naar co-financiering.
          5. Blz. 335 7.1.5 De solvabiliteitsratio is verhoogd richting signaalwaarde 20%.
            1. Blz. 336 7.1.4.1 Er worden minder nieuwe investeringen gedaan.
            2. Blz. 337 7.1.4.2 / 7.1.5.2 Er wordt gezocht naar co-financiering.
          6. Blz. 338 7.2.1 In raadsvoorstellen met financiële effecten wordt een dekkingsvoorstel opgenomen.
            1. Blz. 339 7.2.1.1 Instructies en voorlichting.
            2. Blz. 340 7.2.1.2 Toetsing van de voorstellen op naleving.
          7. Blz. 341 7.2.2 De nota Financiële Sturing wordt nageleefd en gehandhaafd.
            1. Blz. 342 7.2.2.1 Richtlijnen/instructies opstellen en personeel informeren/voorlichten.
            2. Blz. 343 7.2.2.2 Toetsing op naleving van de financiële kaders.
          8. Blz. 344 7.2.3 Er zijn actuele financiële kaders.
            1. Blz. 345 7.2.3.1 Actualiseren van de financiële kaders in de nieuwe financiële verordening.
        6. Blz. 346 Specificatie taakvelden
        7. Blz. 347 Financiële analyse
      10. Blz. 348 Programma 8 Overhead
        1. Blz. 349 Tabel portefeuillehouders
        2. Blz. 350 Omschrijving
        3. Blz. 351 Specificatie taakvelden
        4. Blz. 352 Financiële analyse
    3. Blz. 353 Paragrafen
      1. Blz. 354 Paragraaf 1 Lokale heffingen
        1. Blz. 355 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 356 Wettelijk kader en gemeentelijk kader
        3. Blz. 357 Werkelijke opbrengsten
        4. Blz. 358 Lokale lastendruk
        5. Blz. 359 A. Belastingen
        6. Blz. 360 B. Bestemmingsheffingen
        7. Blz. 361 C. Rechten
        8. Blz. 362 D. Vergelijking met andere gemeenten
      2. Blz. 363 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 364 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 365 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 366 Beschikbare weerstandscapaciteit
          1. Blz. 367 beschikbare weerstandscapaciteit
        4. Blz. 368 Risico's
          1. Blz. 369 Risico's
          2. Blz. 370 A. Programma's
          3. Blz. 371 B. Bedrijfsvoering
          4. Blz. 372 C. Verbonden Partijen
          5. Blz. 373 D. Grondexploitaties
          6. Blz. 374 Fraude- en continuïteitsrisico’s
        5. Blz. 375 Weerstandsvermogen
          1. Blz. 376 Weerstandsvermogen
        6. Blz. 377 Kengetallen
          1. Blz. 378 Financiële positie
      3. Blz. 379 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 380 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 381 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 382 Openbare ruimte
        4. Blz. 383 Openbare ruimte - inzicht in exploitatie
        5. Blz. 384 Openbare ruimte - inzicht in investeringen
        6. Blz. 385 Bomen en planten
        7. Blz. 386 Riolering
        8. Blz. 387 Civiele kunstwerken
        9. Blz. 388 Vastgoed
      4. Blz. 389 Paragraaf 4 Financiering
        1. Blz. 390 1. Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 391 2. Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 392 3. Schatkistbankieren
        4. Blz. 393 4. Financieringspositie
        5. Blz. 394 5. Risicobeheer
        6. Blz. 395 6. Kasgeldlimiet
        7. Blz. 396 7. Langlopende geldleningen
        8. Blz. 397 8. Renteresultaat
        9. Blz. 398 9. Verwachting
      5. Blz. 399 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 400 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 401 DVO met gemeente Woerden
        3. Blz. 402 Informatiebeleid
        4. Blz. 403 Rechtmatigheidsverantwoording
        5. Blz. 404 Begrotingscriterium
        6. Blz. 405 vervolg begrotingscriterium
        7. Blz. 406 Stelposten
      6. Blz. 407 Paragraaf 6 Verbonden partijen
        1. Blz. 408 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 409 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 410 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 411 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
          2. Blz. 412 Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)
          3. Blz. 413 Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          4. Blz. 414 Ferm Werk
          5. Blz. 415 Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
          6. Blz. 416 Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)
        4. Blz. 417 Vennootschappen en coöperaties
          1. Blz. 418 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          2. Blz. 419 Vitens
        5. Blz. 420 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 421 Stichting Urgentieverlening West-Utrecht
        6. Blz. 422 Overige verbonden partijen
          1. Blz. 423 U10
      7. Blz. 424 Paragraaf 7 Grondbeleid
        1. Blz. 425 Wat is het doel van deze paragraaf?
        2. Blz. 426 Wettelijk kader en gemeentelijk beleid
        3. Blz. 427 Uitgangspunt voor grondexploitaties
        4. Blz. 428 Toelichting per exploitatiegebied
    4. Blz. 429 II. JAARREKENING
      1. Blz. 430 Balans
        1. Blz. 431 Activa
        2. Blz. 432 Passiva
      2. Blz. 433 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 434 Waarderingsgrondslagen
      3. Blz. 435 Toelichting balans
        1. Blz. 436 VASTE ACTIVA
        2. Blz. 437 Materiële vaste activa
        3. Blz. 438 Financiële vaste activa (looptijd >1 jaar)
        4. Blz. 439 VLOTTENDE ACTIVA
        5. Blz. 440 Uitzettingen (looptijd <1 jaar)
        6. Blz. 441 Liquide middelen
        7. Blz. 442 Overlopende activa
        8. Blz. 443 TOTAAL VLOTTENDE ACTIVA
        9. Blz. 444 VASTE FINANCIERINGSMIDDELEN
        10. Blz. 445 Vaste schulden (looptijd>1 jaar):
        11. Blz. 446 VLOTTENDE PASSIVA
      4. Blz. 447 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 448 Staat van baten en lasten
        2. Blz. 449 Totaaloverzicht
        3. Blz. 450 Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 451 Toelichting
      5. Blz. 452 Begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 453 Begrotingsrechtmatigheid
        2. Blz. 454 Analyse
        3. Blz. 455 Overzicht doorlopende en af te sluiten kredieten
      6. Blz. 456 Verantwoording Wet Normering Topinkomens (WNT)
        1. Blz. 457 WNT
        2. Blz. 458 Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking
        3. Blz. 459 Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking
      7. Blz. 460 Overzicht incidentele baten en lasten
        1. Blz. 461 Incidentele baten en lasten
        2. Blz. 462 lasten
        3. Blz. 463 Mutaties reserves
        4. Blz. 464 Toelichting per post
      8. Blz. 465 Overzicht op taakvelden
        1. Blz. 466 Overzicht op taakvelden
      9. Blz. 467 Gewaarborgde geldleningen
        1. Blz. 468 Staat van gewaarborgde geldleningen, stichtingen en verenigingen
      10. Blz. 469 EMU-saldo
        1. Blz. 470 EMU
      11. Blz. 471 Sisa
        1. Blz. 472 Sisa
      12. Blz. 473 Rechtmatigheidsverantwoording 2023
        1. Blz. 474 Rechtmatigheidsverantwoording
    5. Inspanningen
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap