Voortgang inspanningen

Paragraaf 1 Lokale heffingen

Voortgang inspanningen

Wat is het doel van deze paragraaf?

Terug naar navigatie - Wat is het doel van deze paragraaf?

Wat is het doel van deze paragraaf?
 
Het totale pakket van gemeentelijke belastingen en heffingen bestaat uit tiental verschillende belastingen, heffingen en rechten die worden gelegitimeerd door een belastingverordening die door de gemeenteraad is vastgesteld. Deze paragraaf geeft een overzicht op hoofdlijnen van de resultaten op deze heffingen. De regelgeving is vastgelegd in de wet en in de lokale belastingverordeningen en is uitgebreid toegelicht in de programmabegroting. De cijfers van de begroting betreft de begroting na wijziging.

Wettelijk kader en gemeentelijk kader

Terug naar navigatie - Wettelijk kader en gemeentelijk kader

Ten aanzien van de heffingen onderscheidt de wet drie soorten:
Belastingen: gedwongen betalingen aan de overheid waar geen rechtstreekse contraprestatie van de overheid tegenover staat. Ze kunnen aan een brede of specifieke doelgroep in rekening worden gebracht.

Bestemmingsheffingen: deze dienen ter bestrijding van specifieke kosten. Voorbeelden zijn de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Deze heffingen mogen niet meer dan kostendekkend zijn.

Rechten: een betaling waar een direct aanwijsbare contraprestatie van de overheid tegenover staat. Deze contraprestatie kan bestaan uit een product of dienst. Onderscheid kan worden gemaakt in onder meer gebruiksrechten (bijvoorbeeld haven- of marktgelden) en genotsrechten (waaronder leges). De hoogten van sommige rechten zijn landelijk bepaald. Verder geldt dat deze maximaal kostendekkend mogen zijn.
 
Naast het landelijk beleid is het volgende gemeentelijk beleid geformuleerd:
De bestemmingsheffingen en rechten zijn in principe 100% kostendekkend. Dat is niet overal het geval omdat er bijvoorbeeld wettelijke voorschriften zijn (wettelijke tarieven).
Kwijtscheldingsbeleid. Voor de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing kan kwijtschelding worden verleend aan personen (niet aan bedrijven). De gemeente Oudewater hanteert voor de kwijtschelding de norm die door het Rijk gegeven wordt aan de gemeenten: 100% van de norm voor de bijstand. Bij een norm onder de 100% is er sprake van strenger beleid. Vrijwel alle inwoners die een aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen en moeten rondkomen van een bijstandsuitkering of alleen een AOW-uitkering en geen vermogen hebben, komen op basis van deze norm in aanmerking voor kwijtschelding. De regelgeving voor de kwijtschelding is neergelegd in de Leidraad Invorderingswet 1990.

Werkelijke opbrengsten

Terug naar navigatie - Werkelijke opbrengsten
Bedragen x € 1.000
Belastingen en heffingen Baten rekening 2023 Baten begroting na wijz. 2023 Baten begroting 2023 Baten rekening 2022
A. Belastingen
1 Eigenaren woningen 2.084 2.067 2.047 1.941
Eigenaren niet-woningen 592 586 586 552
Gebruikers niet-woningen 390 387 387 354
2 Precariobelasting 51 28 12 52
3 Toeristenbelasting 29 29 14 31
Subtotaal A Belastingen 3.146 3.097 3.046 2.930
B. Bestemmingsheffingen
1 Afvalstoffenheffing 1.280 1.248 1.248 1.268
2 Rioolheffing 1.678 1.663 1.663 1.665
Subtotaal B Bestemmingsheffingen 2.958 2.911 2.911 2.933
C. Rechten
1 Leges burgerzaken 137 144 144 142
2 Begrafenisrechten 21 15 15 13
3 Marktgelden 23 26 26 24
4 Bruggelden 11 13 13 12
5 Omgevingsvergunningen 360 366 366 1.233
Subtotaal C Rechten 552 564 564 1.424
Totaal 6.656 6.572 6.521 7.287

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

De lokale lastendruk geeft voor de belangrijkste tarieven weer wat een inwoner van de gemeente betaalt en hoe deze zich het afgelopen jaar hebben ontwikkeld (fictief huishouden). De bedragen zijn gebaseerd op een huishouden in een woning met een gemiddelde waarde voor het belastingjaar 2023 van € 415.000.

 

Bedragen x € 1.000
Werkelijk meerpersoons 2023 Begroot meerpersoons 2023 Werkelijk meerpersoons 2022
1 OZB 483 479 449
2 Rioolheffing 335 389 335
3 Afvalstoffenheffing 329 356 329
Totaal 1.147 1.224 1.113

A. Belastingen

Terug naar navigatie - A. Belastingen

OZB
In onderstaande tabel zijn de OZB-tarieven 2023 en 2022 opgenomen. De tarieven 2023 worden geheven als percentage van de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2022.

Tarief OZB Werkelijk 2023 Begroting 2023 Werkelijk 2022
1 Woningen
a Eigenaren 0,1166% 0,1156% 0,1246%
2 Niet-woningen
a Eigenaren 0,3137% 0,3142% 0,2990%
b Gebruikers 0,2481% 0,2485% 0,2365%

 

Opbrengst OZB:

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2023 Begroting na wijziging 2023 Begroting 2923 Rekening 2022
0.61 Eigenaren woningen 2.084 2.067 2.047 1.941
0.62 Eigenaren niet-woningen 592 586 586 552
0.62 Gebruikers niet-woningen 390 387 387 354
Totaal 3.066 3.040 3.020 2.847

De opbrengsten van de OZB zijn iets hoger dan begroot, dit wordt met name veroorzaakt door een hogere waardeontwikkeling. Bij de berekening van de tarieven is een schatting gemaakt van de waardeontwikkeling. De definitieve waardeontwikkeling is uiteindelijk hoger geworden. Daarnaast zijn er minder bezwaren toegekend dan waarmee bij de begroting rekening is gehouden.

 

Ad 2 Precariobelasting
Onder de naam precariobelasting wordt een directe belasting geheven ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven de voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2023 Begroting na wijziging 2023 Begroting 2923 Rekening 2022
0.64 Opbrengst 51 28 12 52

De extra opbrengsten van de precariobelasting worden veroorzaakt door incidentele precario.                

 

Ad 3 Toeristenbelasting
Onder de naam toeristenbelasting wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding in welke vorm dan ook door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2023 Begroting na wijziging 2023 Begroting 2923 Rekening 2022
3.4 Opbrengst 29 29 14 31

Verklaring verschil

B. Bestemmingsheffingen

Terug naar navigatie - B. Bestemmingsheffingen

Ad 1 Afvalstoffenheffing
Voor de bestrijding van de kosten die samenhangen met het inzamelen en verwerken van afval is de gemeente bevoegd om de gemaakte kosten te verhalen. Voor het huishoudelijk afval (afval dat ontstaat vanuit particuliere huishoudens) wordt afvalstoffenheffing geheven.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van baten en lasten afvalstoffenheffing. Wanneer de baten hoger zijn dan de lasten, wordt het meerdere in de voorziening afvalstoffenheffing gestort.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2023 Begroting na wijziging 2023 Begroting 2023 Rekening 2022
Lasten
7.3 Afval 1.100 1.222 1.182 1.111
2.1 Verkeer en vervoer 6 6 6 25
6.3 Inkomensregelingen 32 27 27 31
0.4 Overhead 0 0 0 5
btw-lasten te verhalen op btw-compensatiefonds 185 198 198 195
Storting in de Voorziening afvalstoffenheffing is + 101 -50 7 87
Totale lasten 1.424 1.403 1.420 1.454
Baten
7.3 Afvalstoffenheffing inclusief teruggave 1.280 1.248 1.248 1.268
7.3 Overige baten 144 155 172 186
7.3 Totale baten 1.424 1.403 1.420 1.454
Saldo 0 0 0 0
Kostendekkendheidsgraad 100% 100% 100% 100%

 

Dit resulteert in de volgende mutaties van de voorziening afvalstoffenheffing:

 Stand per 1-1-2023 €  161.840
2023  storting € 101.718 
2022  storting € 86.752 

 

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2023 Begroting na wijziging 2023 Begroting 2023 Rekening 2022
Lasten
7.2 Riolering 1.223 1.111 1.052 713
2.1 Verkeer en vervoer 0 6 6 9
2.4 Economische havens en waterwegen 187 136 136 109
btw exploitatie en op investeringen 233 150 150 98
Storting in de voorzienig riolering is + 82 265 324 746
Totale lasten 1.725 1.668 1.668 1.675
Baten
7.2 Doorberekende kosten huisaansluitingen 47 5 5 10
7.2 Rioolheffingen woningen 1.678 1.663 1.663 1.665
Totale baten 1.725 1.668 1.668 1.675
Saldo (=mutatie reserve; min = onttrekking) 0 0 0 0
Kostendekkendheidsgraad 100% 100% 100% 100%

 

Dit resulteert in de volgende mutaties van de voorziening riolering conform raadsbesluit GWP Oudewater 2020-2024:

Stand per 1-1-2023 € 4.611.635
2023 storting €  82.209 
2022 storting

€ 745.565 

Gemeente Oudewater heeft gekozen voor een grote stijging van de rioolheffing in 2020–2023, zodat de rioolheffing daarna nagenoeg gelijk kan blijven. Het gevolg hiervan is dat de voorziening Riolering fors toeneemt om latere investeringen te dekken.

C. Rechten

Terug naar navigatie - C. Rechten

In de onderstaande tabellen is voor de verschillende rechten opgenomen wat de begrote baten en lasten zijn en wat de kostendekkendheid is. 

Ad 1 Leges burgerzaken
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven ‘ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten’. Sommige leges zijn niet voor 100% kostendekkend omdat er voorgeschreven wettelijke tarieven zijn. Voorbeelden hiervan zijn uittreksels burgerlijke stand, reisdocumenten en rijbewijzen.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2023 Begroting na wijziging 2023 Begroting 2023 Rekening 2022
Lasten
0.2 Burgerzaken 487 492 480 459
Totale lasten 487 492 480 459
0.2 Baten 137 144 144 142
Saldo -350 -348 -336 -317
Kostendekkendheidsgraad 28% 29% 30% 31%

Verklaring verschil

 

Ad 2 Begrafenisrechten
Op basis van deze verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor daarmee verband houdende diensten die de gemeente levert.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2023 Begroting na wijziging 2023 Begroting 2023 Rekening 2022
Lasten
7.5 Begraafplaatsen 125 130 10 8
7.5 Baten 21 15 15 13
Saldo -104 -115 5 5
Kostendekkendheidsgraad 17% 12% 150% 163%

De aula is in 2023 overgedragen aan de kerk. Voor de toekomstige onderhoudslasten is door de gemeente een eenmalige bijdrage uitbetaald. 

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2023 Begroting na wijziging 2023 Begroting 2023 Rekening 2022
Lasten
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 51 44 42 42
Totale lasten 51 44 42 42
Baten
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 23 26 26 24
Totale baten 23 26 26 24
Saldo -28 -18 -16 -18
Kostendekkendheidsgraad 45% 59% 62% 57%

 

Ad 4 Bruggelden
Voor iedere doorvaart van de Hoenkoopse brug wordt € 2 per vaartuig gerekend. Met de opbrengst hiervan wordt een deel van de brugbediening door medewerkers van Ferm Werk bekostigd. 

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2023 Begroting na wijziging 2023 Begroting 2923 Rekening 2022
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 40 46 46 50
Totale lasten 40 46 46 50
2.4 Baten 11 13 13 12
Saldo -29 -33 -33 -38
Kostendekkendheidsgraad 28% 28% 28% 24%

Ad 5 Omgevingsvergunningen
Binnen het taakveld omgevingsvergunning is de kostendekkendheid afhankelijk van de baten. In 2023 zijn de inkomsten uit leges ongeveer conform begroot, maar zijn de lasten toegenomen door de extra capaciteit vergunningsverlening die gemeente Oudewater bij gemeente Woerden afneemt.  De kostendekkendheid van 2022 is bovendien geen graadmeter, omdat de baten toen exponentieel hoger lagen door de realisatie van substantiële leges door een aantal grote bouwprojecten in dat jaar.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2023 Begroting na wijziging 2023 Begroting 2023 Rekening 2022
Lasten
8.3 Wonen en bouwen 587 556 482 511
Totale lasten 587 556 482 511
Baten
8.3 Wonen en bouwen 360 366 366 1.233
Totale baten 360 366 366 1.233
Saldo -227 -190 -116 722
Kostendekkendheidsgraad 61% 66% 76% 241%

Verklaring verschil

D. Vergelijking met andere gemeenten

Terug naar navigatie - D. Vergelijking met andere gemeenten
Belastingsoort 2023 Oudewater Woerden Bodegraven- Reeuwijk Montfoort De Ronde Venen
OZB woningen 0,1166% 0,1085% 0,1260% 0,1121% 0,0639%
OZB niet-woningen 0,5618% 0,5772% 0,5922% 0,6980% 0,4592%
Afvalstoffenheffing
Eenpersoonshuishouden 262 249 239 244 278
Meerpersoonshuishouden 328 312 293 398 358
Rioolheffing 334 264 302 297 216