Uitgaven

22,58%
€ 6.966
x €1.000
22,58% Complete

Inkomsten

11,94%
€ -4.066
x €1.000
11,94% Complete

Saldo

89,91%
€ 2.899
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit

Uitgaven

22,58%
€ 6.966
x €1.000
22,58% Complete

Inkomsten

11,94%
€ -4.066
x €1.000
11,94% Complete

Saldo

89,91%
€ 2.899
x €1.000

Voortgang inspanningen

Walther Kok - Beheer Openbare Ruimte en Mobiliteit

Bas Lont - Water en riolering

Portefeuillehouder Thema
Walther Kok Openbare ruimte, Verkeer en mobiliteit, Masterplan Binnenstad
Bas Lont Afval en riolering

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat twee opgaven: Onderhoud openbare ruimte en Mobiliteit

Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
2.1 Verkeer en vervoer Verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur
2.4 Economische havens en waterwegen (Beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur
3.4 Economische promotie Activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie Openbaar groen, natuur en recreatie
7.2 Riolering Afvalwater en de waterhuishouding
7.3 Afval Inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval
7.5 Begraafplaatsen en crematoria Taken op het terrein van de lijkbezorging

Opgave Openbare ruimte

Waar staat deze opgave voor?

Terug naar navigatie - Waar staat deze opgave voor?

Onze fysieke leefomgeving is van grote invloed op hoe wij ons fysiek en mentaal voelen. Zij is daarnaast bepalend voor onze mobiliteit en bereikbaarheid. Daarom is een goede inrichting en goed beheer van de openbare ruimte van het grootste belang. Wat is nodig voor een schone, gezonde en veilige leefomgeving? Hoe zorgen we ervoor dat we nu en in de toekomst op een prettige en veilige manier van A naar B komen? Al deze onderwerpen komen samen in het programma Openbare Ruimte en Mobiliteit. 

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

Ook in 2023 is een deel van de oevers van de Lange Linschoten voorzien van beschoeiing. In 2024 ronden we dit langlopende project succesvol af. Daarnaast zijn de werkzaamheden gestart voor het opknappen van de wijk Brede Dijk en is verder gewerkt aan het Masterplan. Er zijn diverse straten en stoepen opgeknapt en het groenonderhoud heeft plaatsgevonden. Het brugwachtershuisje van de Hoenkoopsebrug is vervangen en het groot onderhoud aan de Hoenkoopsebrug is in voorbereiding gegaan. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.1 Een gezonde leefomgeving die veilig, doelmatig en sober is.

2.2 Betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij hun leefomgeving.

2.3 De kosten voor de openbare ruimte zijn in balans met verantwoordelijkheden van de gemeente.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.

Terug naar navigatie - 2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het streven is erop gericht dit onderwerp in 2024 op te pakken.

Inspanningen

2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.

Terug naar navigatie - 2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Onderhandeling met Citytec in laatste fase. 

Inspanningen

2.1.3 De fasering van het Masterplan Binnenstad is opnieuw bepaald.

Terug naar navigatie - 2.1.3 De fasering van het Masterplan Binnenstad is opnieuw bepaald.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het raadsvoorstel met de herijking van het Masterplan volgt in Q2-2024. Doel is om zo efficient mogelijk en met zo minmogelijk overlast voor de omgeving uit te voeren. Dit geeft daarnaast mogelijkheden om de werken strategisch in te kopen en de kostenstijgingen te beperken. 

Inspanningen

2.2.1 Het aantal beheerovereenkomsten met bewoners en ondernemers is toegenomen.

Terug naar navigatie - 2.2.1 Het aantal beheerovereenkomsten met bewoners en ondernemers is toegenomen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Als gemeente zetten we actief in op het stimuleren van bewoners om mee te helpen bij het instandhouden van hun eigen leefomgeving. Dit kan bijvoorbeeld door een beheerovereenkomst aan te gaan. 

Inspanningen

Opgave Mobiliteit

Waar staat deze opgave voor?

Terug naar navigatie - Waar staat deze opgave voor?

Onze fysieke leefomgeving is van grote invloed op hoe wij ons fysiek en mentaal voelen. Zij is daarnaast bepalend voor onze mobiliteit en bereikbaarheid. Daarom is een goede inrichting en goed beheer van de openbare ruimte van het grootste belang. Wat is nodig voor een schone, gezonde en veilige leefomgeving? Hoe zorgen we ervoor dat we nu en in de toekomst op een prettige en veilige manier van A naar B komen? Al deze onderwerpen komen samen in het programma Openbare Ruimte en Verkeer. 

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

In 2023 heeft de gemeenteraad de laadvisie voor personenauto's vastgesteld.

In woonwijken hebben we asfaltverhardingen vervangen door klinkers om een veiligere woonomgeving te creëren.

Het onderzoek naar zwaar verkeer in het buitengebied is uitgevoerd.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.5.1. Er zijn minder conflicten tussen de verschillende gebruikers , zwaar verkeer recreatie verkeer bestemmingsverkeer, op de wegen in het buitengebied.

Terug naar navigatie - 2.5.1. Er zijn minder conflicten tussen de verschillende gebruikers , zwaar verkeer recreatie verkeer bestemmingsverkeer, op de wegen in het buitengebied.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Werkelijk 2023 Verschil
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 3.266 3.335 -69
2.2 Parkeren 0 0 0
2.4 Economische havens en waterwegen 378 389 -12
3.4 Economische promotie 2 2 0
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 433 445 -13
7.2 Riolering 1.377 1.305 72
7.3 Afval 1.241 1.263 -22
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 130 125 6
Totaal Lasten 6.828 6.866 -38
Baten
2.1 Verkeer en vervoer -131 -232 101
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -3 -5 2
7.2 Riolering -1.669 -1.727 58
7.3 Afval -1.405 -1.424 19
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -15 -21 7
Totaal Baten -3.223 -3.409 187
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 100 100 0
Totaal Stortingen 100 100 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -822 -657 -165
Totaal Onttrekkingen -822 -657 -165

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse lasten Bedrag voordeel/ nadeel
2.1 Advies en onderzoekskosten vaststellen beeldkwaliteit openbare ruimte (dekking uit de algemene reserve); voorgesteld zal worden dit als resultaatbestemming op te nemen. 65 voordeel
2.1 Asfaltverharding met name door onvoorzien onderhoud Ruige Weide - totaal overlagen asfalt- onvoorzien winteronderhoud -447 nadeel
2.1 Elementenverharding - hogere lasten uitbesteed werk door degeneratie verhardingen ivm nutswerkzaamheden (zie ook batenzijde) -73 nadeel
2.1 Openbare verlichting - door temporisering van de overname OV van citytec zijn de lasten in 2023 lager uitgevallen (voorgesteld zal worden een gedeelte als resultaatbestemming op te nemen) 212 voordeel
2.1 Civiele kunstwerken - lagere lasten uitbesteed werk 77 voordeel
2.1 Gladheidsbestrijding - lagere lasten in verband met minder strooidagen. Die zijn vooraf niet in te schatten. De onderhoudskosten zijn wel gestegen. 26 voordeel
2.1 Laadinfrastructuur -inrichten electrische oplaadpunten en laadpalenvisie. Het budget is in 2023 niet besteed (voorgesteld zal worden het voordeel als resultaatbestemming op te nemen). Vanwege ontbreken van personele capaciteit is nog geen start gemaakt met de verschillende uitwerkingen van de laadvisie. 93 voordeel
2.1 Uitrol glasvezelnet en nutsvoorzieningen -uitbesteed werk (zie batenzijde voor de vergoeding) -41 nadeel
7.2 Riolering - lagere lasten beleids- en onderzoekskosten water en riolering 61 voordeel
7.2 Riolering - hogere onderhoudslasten riolering. Met name onderhoud hoofdriolering. Betreft oa het herleggen strengen Lijnbaan. -213 nadeel
7.2 Riolering - lagere kapitaallasten door temporisering rioolinvestering Brede dijk 41 voordeel
7.2 Riolering - lagere storting in de voorziening riolering (begroot is € 266K - werkelijk € 82K) 183 voordeel
7.3 Afval- lagere verwerkingslasten AVU (afrekening inclusief vereveningsbijdrage); lagere hoeveelheid rest- en gft afval 56 voordeel
7.3 Afval - hogere onderhoudslasten ondergrondse containers -19 nadeel
7.3 Afval - lagere lasten inzameling restafval en gft en kunststofinzameling. Daarvan betreft een bedrag van afgerond € 37K een afrekening voor 2022. 49 voordeel
7.3 Afval -lagere exploitatielasten luierinzameling 39 voordeel
7.3 Afval -storting in de voorziening van € 101K ipv geraamde onttrekking van € 49K -150 nadeel
Overigen 3 voordeel
Totaal mutaties lasten -38 nadeel
Taakveld Analyse baten Bedrag voordeel/ nadeel
2.1 Elementenverhardingen - degeneratievergoedingen nutsbedrijven. (zie hogere lasten elementenverhardingen) 38 voordeel
2.1 Uitrol glasvezelnet en nutsvoorzieningen - degeneratievergoeding glasvezelbedrijf. (zie hogere lasten elementenverhardingen) 43 voordeel
7.2 Riolering - hogere bijdrage huisaansluitingen riolering (€ 43K ) en hogere rioolbaten (€ 15K). Een deel van de lasten is geboekt op onderhoud vrijvervalriolering en hoofdgemalen. 58 voordeel
7.3 Afval - hogere opbrengst oud papiervergoeding AVU 15 voordeel
7.3 Afval - hogere opbrengst afvalstoffenheffing en lagere teruggaven afvalstoffenheffing 32 voordeel
7.3 Vereveningsbijdrage AVU - is gesaldeerd met de lasten (dus daar hoger voordeel) -22 nadeel
Overigen 23 voordeel
Totaal mutaties baten 187 voordeel
Totaal mutaties lasten en baten 149 voordeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag voordeel/ nadeel
0.10-I Lagere onttrekking aan de algemene reserves -165 nadeel
(voor opstellen en vaststellen beeldkwaliteit openbare ruimte € 65K en voorbereiding overname OV en actieplan € 100K ( wordt voorgesteld dit als resultaatbestemming mee te nemen)
Totaal mutaties reserves -165 nadeel