Uitgaven

7,78%
€ 2.399
x €1.000
7,78% Complete

Inkomsten

0,86%
€ -292
x €1.000
0,86% Complete

Saldo

65,34%
€ 2.107
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Uitgaven

7,78%
€ 2.399
x €1.000
7,78% Complete

Inkomsten

0,86%
€ -292
x €1.000
0,86% Complete

Saldo

65,34%
€ 2.107
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Danny de Vries Algemeen bestuurlijke zaken en representatie, Openbare orde en veiligheid, Horeca- en evenementenbeleid, Diversiteit en Inclusie, Communicatie en Participatie, Intergemeentelijke samenwerking, Burgerzaken en dienstverlening, Dierenwelzijn
Bernadette Schomaker Vergunningverlening en handhaving
Bas Lont Automatisering, Informatievoorziening, Archiefzaken
Walther Kok Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
0.1 Bestuur Facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.) - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.) - de ondersteuning van de raad, griffie - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole
0.2 Burgerzaken Producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen - bevolkingsregister - straatnaamgeving en kadastrale informatie - burgerschap - verkiezingen, referenda - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7)
1.1 Crisisbeheersing en brandweer Taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen
1.2 Openbare orde en veiligheid Taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit - bureau Halt - preventie van criminaliteit - opstellen en handhaven APV - leges drank & horeca - wet wapens en munitie (voorheen vuurwapenwet) - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven - veilige woon- en leefomgeving - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak) - tegengaan van radicalisering - huiselijk geweld - persoonsgerichte aanpak (PGA) - nazorg ex-gedetineerden

Overige ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingen

Integraal Veiligheidsplan 2023-2026
In 2023 is het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 opgeleverd. Dit document vormt de basis voor de inzet die we de komende jaren plegen om de veiligheid in Oudewater te vergroten. Dat doen we op drie verschillende thema's: ondermijning en georganiseerde criminaliteit, cybercrime en digitale veiligheid en alcohol- en drugsoverlast. In Q2 2024 volgt vanuit team OOV een overzicht van de voortgang van de doelstellingen in het IVP. 

Vergunningen, toezicht en handhavingsbeleid 2023-2026
In 2023 is een geactualiseerd VTH-beleid vastgesteld. Dit beleid is aangepast naar de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de huidige ambities. Het beleid geeft een uitvoeringsstrategie voor vergunningen, toezicht en handhaving. Met een omgevings- en risicoanalyse zorgen we dat de inzet plaatsvindt daar waar de grootste risico's zijn. Het VTH-beleid is afgestemd op het IVP omdat vergunningen, toezicht en handhaving ingezet kan worden als instrument voor de doelen uit het IVP. 

Burgerzaken: beweging naar online
In 2023 heeft een onderzoek naar gebruik van e-diensten plaatsgevonden. Er is een strategisch adviseur online aangenomen ter versterking van de online dienstverlening. Ondanks dat de inwoners onze e-diensten Burgerzaken steeds beter weten te vinden en gebruiken zullen de aantal bezoeken aan Burgerzaken balie de komende 5 jaar verdrievoudiging van door de extra aanvragen reisdocumenten als gevolg van de paspoortpiek.

Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen in werking getreden. Deze wetgeving is van invloed op vergunningen, principeverzoeken, toezicht en handhaving maar ook op de dienstverlening aan het loket. Zie programma 6 voor een verdere toelichting over de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. 

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Veiligheid
Er ligt een duidelijke nieuwe veiligheidsstrategie die richting geeft aan het verbeteren van de veiligheid in Oudewater. Ook zijn zowel onze collega's als onze inwoners en ondernemers weerbaarder gemaakt tegen ondermijnende criminaliteit. De bezetting in het boa-team is in 2023 op orde gebracht. Verder is het boa-team versterkt met een extra boa voor Oudewater. 

Participatie en communicatie
Het participatiebeleid is vastgesteld. Daarnaast is een deel van  de schriftelijke communicatie van de gemeente begrijpelijker gemaakt en de zijn schrijfvaardigheden van een deel van de ambtenaren verbeterd. Begrijpelijke communicatie en de mogelijkheid om te participeren dragen bij een het vergroten van het vertrouwen van de samenleving in het functioneren van de gemeente. 

Aanpak op dienstverlening
In 2023 is er een start gemaakt met de ontwikkeling van de visie op dienstverlening. De hiervoor gestarte projectleider gaat het komende jaar aan de slag met een beeldvorming en het vaststellen van de visie op dienstverlening. 

Huisvesting burgerzaken
De dienstverlening van burgerzaken is en blijft toegankelijk voor inwoners van Oudewater. 

Samenwerking
De inspanningen die in 2023 zijn verricht dragen bij aan een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken.

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

Veiligheid
Door het college zijn, naast het IVP, aanvullende doelstellingen geformuleerd op het thema ondermijning. In 2023 is op diverse manieren geïnvesteerd in het weerbaar maken van onze inwoners en eigen organisatie tegen ondermijnende criminaliteit. Zo hebben we in het najaar een grote voorlichtingscampagne (via sociale en reguliere media, via ons eigen intranet en via de inzet van een lokbus) georganiseerd om inwoners en collega's aan te sporen signalen van ondermijning te melden. In samenwerking met Platform Veilig Ondernemen is een voorlichtingsavond georganiseerd waarin alle Oudewaterse ondernemers handvatten hebben gekregen om criminelen uit hun bedrijfsvoering te weren. Tot slot is via trainingen aan het KCC, de BOA's en de toezichthouders geïnvesteerd in de aanpak van mensenhandel.

Participatie en communicatie
Het participatiekader van de gemeente Woerden is geschikt gemaakt voor gebruik door de gemeente Oudewater. Daarna is gestart met het implementeren van het participatiebeleid. Ook is gewerkt aan begrijpelijkere communicatie. Er wordt getoetst of teksten op de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en de berichten op sociale media op B1-niveau zijn. De gemeentelijke schrijfwijzer is vernieuwd en 50 ambtenaren zijn getraind om begrijpelijke brieven en andere teksten te schrijven. Daarnaast zijn 30 van de meest verstuurde brieven en e-mails herschreven waardoor ze makkelijker leesbaar zijn.

Aanpak op dienstverlening
In 2023 is er een start gemaakt met de ontwikkeling van de visie op dienstverlening. De hiervoor gestarte projectleider gaat het komende jaar aan de slag met een beeldvorming en het vaststellen van de visie op dienstverlening. 

Huisvesting burgerzaken
In 2023 is gekeken of tijdelijke huisvesting voor de dienstverlening Burgerzaken noodzakelijk is. Het bestuur kiest voor dienstverlening Burgerzaken vanuit Oudewater te blijven verzorgen. Dit betekent dat er tijdelijke huisvesting nodig is voor de diensten van Burgerzaken die niet via een e-dienst afgenomen kunnen worden. Denk hierbij aan de aanvragen voor reisdocumenten en rijbewijzen en voor onze inwoners die niet digitaal vaardig zijn.

Samenwerking
In 2023 is een start gemaakt met het evalueren van de dienstverleningsovereenkomst Oudewater – Woerden. Het externe organisatieadviesbureau &Van de Laar voert het onderzoek uit. Het plan van aanpak is eind 2023 gereedgekomen en begin 2024 door het college vastgesteld. Het eindrapport van de evaluatie van de dienstverleningsovereenkomst wordt in het tweede kwartaal 2024 verwacht. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

1.1 Er kan veilig gewoond, gewerkt en gerecreeërd worden in Oudewater.

1.2. Inwoners kunnen snel, zelf en dichtbij diensten met de gemeente regelen.

1.3. De samenleving heeft vertrouwen in het functioneren van de gemeente.

1.4 Oudewater blijft een zelfstandige gemeente, waarin een zo goed mogelijke dienstverlening aan inwoners wordt georganiseerd.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

1.1.1 Versterkte weerbaarheid tegen ondermijning van organisatie en samenleving.

Terug naar navigatie - 1.1.1 Versterkte weerbaarheid tegen ondermijning van organisatie en samenleving.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

1.1.3 De APV sluit beter aan op de handhavingspraktijk.

Terug naar navigatie - 1.1.3 De APV sluit beter aan op de handhavingspraktijk.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Afgerond. In de APV zijn non-alcoholgebieden aangewezen. Er speelt daarnaast op dit moment geen problematiek waardoor niet gehandhaafd kan worden. Er wordt periodiek geëvalueerd, indien die problematiek er is wordt deze meegenomen in de reguliere herzieningen van de APV. Deze wordt in ieder geval jaarlijks geëvalueerd en geactualiseerd. 

Inspanningen

1.4.1 Een duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken, gebaseerd op een lange termijn standpunt gedragen door raad en stad, tegen betaalbare kosten.

Terug naar navigatie - 1.4.1 Een duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken, gebaseerd op een lange termijn standpunt gedragen door raad en stad, tegen betaalbare kosten.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

In het vierde kwartaal van 2023 is begonnen met de evaluatie van de dienstverleningsovereenkomst Oudewater - Woerden.  Het eindrapport van deze evaluatie volgt in het tweede kwartaal van 2024. 

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Taakvelden Begroting 2023 na wijziging Werkelijk 2023 Verschil
Lasten
0.1 Bestuur 1.038 1.062 -24
0.2 Burgerzaken 585 567 18
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 676 657 18
1.2 Openbare orde en veiligheid 166 113 52
Totaal Lasten 2.464 2.399 65
Baten
0.1 Bestuur -138 -138 0
0.2 Burgerzaken -148 -137 -11
1.2 Openbare orde en veiligheid -4 -6 2
Totaal Baten -291 -282 -9
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -35 -10 -25
Totaal Onttrekkingen -35 -10 -25

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse lasten Bedrag voordeel/ nadeel
0.1 Door een eenmalige grote teruggave over 2022 aan wachtgelden werd € 102K ontvangen. Dit compenseerde de kosten aan wachtgelden in 2023 volledig. Echter, voor komende jaren is de voorziening voor wachtgelden ontoereikend en dit resulteert in een storting in de voorziening van € 132K meer dan verwacht. Per saldo in 2023 hierom een nadeel van ca. € 29K. -29 nadeel
1.1 De bijdrage aan de VRU is iets lager dan begroot. De reden is een verrekening van een deel van de kosten van de omgevingsvergunningen. 13 voordeel
1.2 In het algemeen veiligheidsbeleid is door een tijdelijk capaciteitsporobleem bij OOV minder geld besteed. Onderwerpen zoals cybercrime hebben om deze reden minder aandacht gekregen en is de besteding lager uitgevallen. Voor handhaving van de openbare ruimte is bovendien minder geld uitgegeven aan externe inhuur. 52 voordeel
Diverse 29 voordeel
Totaal mutaties lasten 65 voordeel
Taakveld Analyse baten Bedrag voordeel/ nadeel
Diverse -9 nadeel
Totaal mutaties baten -9 nadeel
Totaal mutaties lasten en baten 56
Taakveld Mutaties reserves Bedrag voordeel/ nadeel
0.10 Door een lagere mutatie in de reserve is sprake van een nadeel. -25 nadeel
Totaal mutaties reserves -25 nadeel