Uitgaven

10,44%
€ 3.220
x €1.000
10,44% Complete

Inkomsten

7,64%
€ -2.601
x €1.000
7,64% Complete

Saldo

19,17%
€ 618
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen

Uitgaven

10,44%
€ 3.220
x €1.000
10,44% Complete

Inkomsten

7,64%
€ -2.601
x €1.000
7,64% Complete

Saldo

19,17%
€ 618
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Bernadette Schomaker Grondexploitatie, Maatschappelijk vastgoed, Ruimtelijke ordening, Volkshuisvesting, Implementatie Omgevingswet

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma omvat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
3.2 Fysieke infrastructuur Industrieterrein Tappersheul III
5.5 Cultureel erfgoed Archeologiebeleid, gemeentetoren en carillon
8.1 Ruimtelijke ordening Taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en -visies - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid)
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) Activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken - bovenwijkse voorzieningen t.b.v. de bouwgrondcomplexen - verkoop van bouwrijpe gronden - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven
8.3 Wonen en bouwen Gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning - bouwtoezicht - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) - woningbouw en woningverbetering, renovatie - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning; - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen

Overige ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingen

Omgevingswet
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Omdat de inwerkingtreding van de wet was uitgesteld van 1 januari 2023 tot 1 januari 2024, zijn de doelen van 2023 doorgeschoven naar 2024. Wel zijn in 2023 de minimale acties voor inwerkingtreding van de wet afgerond. De interne processen rondom vergunningsaanvragen en principeverzoeken zijn beschreven en ingericht. Daarnaast zijn een aantal raadsbesluiten genomen over het adviesrecht van de raad, het delegatie en participatie. Ook heeft de raad een nieuwe legesverordening vastgesteld. De communicatie op de website is aangepast, een stappenplan voor principeverzoeken en aanvragen is ontwikkeld en voor initiatiefnemers is een handreiking voor participatie opgesteld. Tot slot is het nieuwe VTH-zaaksysteem ingericht en in gebruik genomen en zijn in regionaal verband samenwerkingsafspraken gemaakt. De implementatie van de Omgevingswet stopt niet, de werkzaamheden 2024 en verder zullen zicht richten op werken mét de Omgevingswet.

Opgave: Wonen

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

Het nieuwbouwproject Oranje Bolwerck (50 woningen) is opgeleverd, waarvan 10 goedkope koopwoningen voor starters uit Oudewater via de KoopGarant-regeling. Een tiental woningen zijn opgeleverd via de vergunningsprocedure. Daarnaast is er een experimentregeling vastgesteld. Door deze regeling worden woningen in het nieuwbouwproject Schuylenburcht met voorrang toegewezen aan senioren uit de gemeente Oudewater en ontstaat er doorstroming in de bestaande voorraad.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

6.1.2. Het aandeel woningen voor middeninkomens op Statenland is vergroot.

Terug naar navigatie - 6.1.2. Het aandeel woningen voor middeninkomens op Statenland is vergroot.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Doordat er nog geen zicht is op de verplaatsing van het zwembad naar Tappersheul III ivm de nog te verwachten uitspraak van de RvS is de verdere ontwikkeling van Statenland ook vertraagd. Zodra er zicht is op een zitting kan het ontwikkelproces van Statenland worden vervolgd. Onderdeel van het ontwikkelproces is het woningbouwprogramma dat wordt afgestemd met de gemeenteraad. 

Inspanningen

6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Terug naar navigatie - 6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Opgave Ruimtelijke ontwikkeling

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Er is door de oplevering van Oranje Bolwerk voldaan aan het jaarlijkse woningbouwdoelstelling van 30 woningen per jaar. Tegelijkertijd zijn er nu meer projecten in aanbouw gegaan en in voorbereiding waardoor de woningenaantallen ruimschoots gehaald worden. Helaas is er geen voortgang bereikt in de realisatie van het bedrijventerrein Tappersheul III.

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

In 2023 zijn is het project Oranje Bolwerk opgeleverd. Verder is het project Westerwal in aanbouw gegaan. Fase 1 is geheel verkocht en andere fases volgen. De Woningraat is gestart met de bouw van het project Schuylenburcht. Voor het project Oranjepark II is gewerkt aan een alternatief plan. Het woningbouwproject Statenland is helaas grotendeels on hold gezet in afwachting tot er meer duidelijkheid ontstaat voor de verplaatsing van het zwembad naar Tappersheul III. Bedrijventerrein Tappersheul III is afhankelijk van de behandeling van het beroep tegen het bestemmingsplan bij de Raad van State.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

6.2.1 Het omgevingsplan voor Statenland is onherroepelijk.

Terug naar navigatie - 6.2.1 Het omgevingsplan voor Statenland is onherroepelijk.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Doordat er nog geen zicht is op de verplaatsing van het zwembad naar Tappersheul III ivm de nog te verwachten uitspraak van de RvS is de verdere ontwikkeling van Statenland ook vertraagd. Zodra er zicht is op een zitting kan het ontwikkelproces van de ontwikkeling Statenland worden vervolgd. 

Inspanningen

6.2.3 Omgevingsplan voor Kerkwetering onherroepelijk.

Terug naar navigatie - 6.2.3 Omgevingsplan voor Kerkwetering onherroepelijk.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Voor behoud van de WVG-status dient het omgevingsplan (vroeger bestemmingsplan) uiterlijk begin juni 2025 door de gemeenteraad te zijn vastgesteld. In theorie kan de onherroepelijkheid van het omgevingsplan al in 2025 zijn, of in het geval van bezwaar bij de Raad van State in 2026. De werkzaamheden zoals beschreven in 6.2.2.1 voeren we geheel uit in 2024, dus 1 jaar later. Er zijn in 2023 wel een aantal onderzoeken in de uitgevoerd ter voorbereiding op de uitwerking.

Inspanningen

6.2.5. Principebesluit van de provincie over de locatie Oude Touwfabriek.

Terug naar navigatie - 6.2.5. Principebesluit van de provincie over de locatie Oude Touwfabriek.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De ontwikkeling is geprioriteerd. Zodra er ambtelijk capaciteit voor dit project beschikbaar is wordt deze opgepakt.

Inspanningen

Opgave Omgevingsplan

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Doordat de inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2024, is nog geen start gemaakt met het opstellen van een gebiedsdekkend omgevingsplan. Dit is opgeschoven naar 2024. Wel is er een start gemaakt aan een plan van aanpak voor het opstellen voor het gebiedsdekkend omgevingsplan. Omdat de Verordening fysieke leefomgeving onderdeel is van het omgevingsplan, wordt in dat plan van aanpak ook de verordening fysieke leefomgeving meegenomen. In 2023 is gewerkt aan een nieuw 'Afwijkingenbeleid' als kader voor ruimtelijke initiatieven.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

6.3 Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller. NB dit maatschappelijk effect wordt pas ná deze bestuursperiode bereikt.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.

Terug naar navigatie - 6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2024, daarom schuift de planning een jaar door. In 2024 wordt een start gemaakt met de opbouw van het Omgevingsplan. Daartoe wordt eerst een plan van aanpak opgesteld. 

Inspanningen

6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.

Terug naar navigatie - 6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2024, daarom schuift de planning een jaar door. In 2024 wordt een start gemaakt met de opbouw van het Omgevingsplan. Daartoe wordt eerst een plan van aanpak opgesteld. Daarin wordt de planning voor de raamverordening fysieke leefomgeving meegenomen. 

Inspanningen

Opgave Maatschappelijk vastgoed

Waar staat deze opgave voor?

Terug naar navigatie - Waar staat deze opgave voor?

Deze opgave staat voor het optimaal gebruik van het gemeentelijke vastgoed met als doel de bezettingsgraad van het vastgoed te verhogen en de exploitatie van vastgoed te verbeteren door panden af te stoten.

Onderdeel van deze opgave is om een inventarisatie uit te voeren van het totale maatschappelijke vastgoed in de gemeente waarna een programma opgesteld kan worden voor het gemeentelijke vastgoed waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud.

Vooruitlopend op het integrale programma zijn er 2 grote ontwikkelingen waaraan gewerkt wordt:

  • "treintje 1":  het stadskantoor - de Klepper - het Cultuurhuis
  • "treintje 2":  de Eiber - Noortsyde - eventueel Hal in combinatie met zwembad 

 

 

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

Stadskantoor
In 2023 is het stadskantoor via een openbare inschrijving te koop aangeboden waarbij een concrete functie na herontwikkeling als eis is meegegeven. De selectie is gewonnen door de Wulverhorst die in samenwerking met Habion het pand zal transformeren naar 24 appartementen voor dementerende ouderen. De gemeente en de kopende partij hebben taxaties uit laten voeren. De waardebepaling is de grondslag voor de koopovereenkomst die in voorbereiding is.

Cultuurhuis
Per 1 augustus 2023 zijn 4 leegstaande lokalen door de gemeente overgenomen van de schoolbesturen. Deze lokalen zullen betrokken worden bij een toekomstige transformatie naar 10 appartementen. Voor de tijdelijke situatie is in 2023 een plan gemaakt om de gebruikers van het stadskantoor onderdak te bieden tot het moment dat de Klepper herontwikkeld is. Hiervoor is een kostenraming opgesteld en hebben er gesprekken met de gebruikers van het stadskantoor plaatsgevonden. Het haalbaarheidsonderzoek kan in Q2 2024 afgerond worden.

De Klepper
Voor de verkoop van de Klepper is een biedboek opgesteld. De Klepper is via een gespecialiseerde makelaar in de verkoop gezet, waarna 2 partijen een inschrijving hebben gedaan. De plannen zijn inhoudelijk beoordeeld en financieel doorgerekend voor zowel de incidentele investering als de exploitatielast voor langere termijn. De beoordeling heeft geleid tot een duidelijke keuze. De raad zal hierover in  Q1 2024 worden geïnformeerd.

de Eiber - sporthal NoortSyde
De financiële afwikkeling van overdracht van sporthal NoortSyde van de Stichting naar de gemeente is afgerond. 
Door bureau Synarchis is een onderzoek gedaan naar onder andere de beide gemeentelijke sportaccommodaties in Oudewater. Met name de huidige en toekomstige vraag naar binnensport en de bezettingsgraad is van belang voor de besluitvorming rond "treintje 2".  De onderzoeksrapportage zal worden betrokken bij de definitieve besluitvorming voor het afstoten van de Eiber. Vanwege de veelheid aan ontwikkelprojecten wordt eerst prioriteit gegeven aan "treintje 1".

Woning Hekendorpse Buurt 115
Deze woning op de begraafplaats van Hekendorp is leeg gekomen na vertrek van de huurder. De woning wordt tijdelijk bewoond via een organisatie voor leegstandsbeheer. De woning zal worden afgestoten zodat na verkoop de exploitatielasten voor dit vastgoedobject komen te vervallen. Gezien het feit dat het een bedrijfswoning betreft zal eerst het bestemmingsplan aan gepast moeten worden.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.

Terug naar navigatie - 6.4.1 Een programma op vastgoed, waaronder gebruik, verhuur, financiën en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

In de ambtelijke organisatie is hiervoor nog geen capaciteit beschikbaar. Een openstaande vacature (binnen team Sociaal Domein) heeft nog geen resultaat opgeleverd.

Inspanningen

6.4.2 Het Stadskantoor is verkocht.

Terug naar navigatie - 6.4.2 Het Stadskantoor is verkocht.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Zowel de gemeente als de Wulverhorst hebben het stadskantoor laten taxeren. Taxatierapporten zijn in december 2023 / januari 2024 beschikbaar gekomen en vormen het uitgangspunt voor de onderhandelingen.

Inspanningen

6.4.3 De 'nieuwe' Klepper wordt kostprijsdekkend geëxploiteerd.

Terug naar navigatie - 6.4.3 De 'nieuwe' Klepper wordt kostprijsdekkend geëxploiteerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Twee inschrijvers hebben een bieding gedaan en hun plannen toegelicht. De selectieprocedure kan begin 2024 worden afgerond.

Inspanningen

6.4.4 Transformatie van het Cultuurhuis.

Terug naar navigatie - 6.4.4 Transformatie van het Cultuurhuis.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

Per 1 augustus 2023 zijn er vier leegstaande klaslokalen overgedragen van de schoolbesturen aan de gemeente. Momenteel wordt onderzocht of de vrijkomende lokalen tijdelijk ingezet kunnen worden voor huisvesting van de gebruikers van het Stadskantoor. Het proces voor transformatie van het Cultuurhuis naar appartementen is stilgelegd. 

 

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Werkelijk 2023 Verschil
Lasten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 933 118 814
5.5 Cultureel erfgoed 58 63 -5
8.1 Ruimte en leefomgeving 45 324 -279
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 347 301 46
8.3 Wonen en bouwen 1.099 2.407 -1.308
Totaal Lasten 2.482 3.214 -732
Baten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -933 -118 -814
5.5 Cultureel erfgoed 0 -6 6
8.1 Ruimte en leefomgeving 0 -250 250
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -344 -303 -41
8.3 Wonen en bouwen -382 -1.747 1.365
Totaal Baten -1.658 -2.425 766
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 6 6 0
Totaal Stortingen 6 6 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -201 -177 -24
Totaal Onttrekkingen -201 -177 -24

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.

Taakveld Analyse lasten Bedrag voordeel/ nadeel
3.2 Voor het bedrijventerreien Tappersheul III (grondexploitatie) is minder uitgegeven. In verband met een raad van State procedure kan nog niet bouw- en woonrijp gemaakt worden. 814 voordeel
8.1 De kosten die gemaakt worden voor projecten die verhaald kunnen worden op initiatiefnemers/ontwikkelaars worden niet begroot. Hier staan inkomsten tegenover. -250 nadeel
8.2 Betreft kosten voor de uitvoering van de grondexploitaties. Er is iets minder uitgegeven dan gepland. Er is een positief saldo van € 1.352K in verband met een winstneming bij Oranje Bolwerck. 43 voordeel
8.3 Voorbereidingskosten Omgevingswet. Hiervoor is van het Rijk een bijdrage ontvangen. De implementatie loopt op planning, maar is nog niet volledig afgerond. Voorgesteld wordt om door middel van resultaatbestemming € 48K toe te voegen aan de begroting 2024. 48 voordeel
8.3 In verband met gebrek aan personele capaciteit is nog geen invulling gegeven aan het opstellen van een startnotitie integraal programma vastgoed (onderdeel College werkprogramma). Deze werkzaamheden zullen plaats vinden in 2024. Daarom wordt voorgesteld door middel van resultaatbestemming een bedrag van € 25K toe te voegen aan de begroting 2024. 25 voordeel
8.3 Voor de Koop Garant regeling zijn 10 appartementen aangekocht (€ 1.240K) en is incidentele personele inzet benodigd geweest (€ 106K). Tegenover de kosten staan opbrengsten uit de verkoop van de appartementen. Voor de structurele uitvoeringskosten is vanaf 2024 budget opgenomen in de begroting. -1.346 nadeel
Diversen -66 nadeel
Totaal mutaties lasten -732 nadeel
Taakveld Analyse baten Bedrag voordeel/ nadeel
3.2 Mutatie van de kosten die als onderhanden werk in de grondexploitatie bedrijventerrein Tappersheul III worden geboekt. -814 nadeel
8.1 Dit zijn de inkomsten die ontvangen worden van initiatiefnemers door middel van kostenverhaal. Deze inkomsten worden niet begroot. 250 voordeel
8.2 Zie toelichting bij lasten. Voor de grondexploitaties zijn minder inkomsten gerealiseerd dan begroot. -41 nadeel
8.3 Dit is de opbrengst van de verkoop van de 10 appartementen in het kader van de Koop Garant regeling. De bedoeling is dat na aftrek van de kosten een deel (€ 31K) van de opbrengsten wordt gestort in een nog in te stellen reserve Koop Garant. 1.378 voordeel
Diversen -7 nadeel
Totaal mutaties baten 766 voordeel
Totaal mutaties lasten en baten 34 voordeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag voordeel/ nadeel
8.3 Voor het opstellen van een startnotitie Integraal programma vastgoed zou € 25K onttrokken worden ter dekking van de kosten. De startnotitie wordt pas opgesteld in 2024. -24 nadeel
Totaal mutaties reserves -24 nadeel