Voortgang inspanningen

Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen

Voortgang inspanningen

Wat is het doel van deze paragraaf?

Terug naar navigatie - Wat is het doel van deze paragraaf?

Kapitaalgoederen zijn de gemeentelijke eigendommen (assets) in het fysiek domein. De paragraaf Kapitaalgoederen geeft inzicht in de beleidskaders, de financiële consequenties die voortvloeien uit het beleid, en de vertaling van de financiële consequenties in de begroting. Kapitaalgoederen worden onderscheiden in drie categorieën:

  1. Openbare ruimte: de openbaar toegankelijke wegen, parken en inrichting.
  2. Riolering: het stelsel voor hemelwaterafvoer, huisaansluitingen en infiltratie. Riolering is financieel een gesloten systeem dat gevoed wordt vanuit de rioolheffing.
  3. Vastgoed: gebouwen, zoals het stadhuis en de sporthal, en niet-openbare terreinen, zoals de gemeentewerf, sportvelden en de begraafplaats.

Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Terug naar navigatie - Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Per hoofdonderwerp wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste wettelijke kaders en op het gemeentelijk vastgesteld beleid.
Op alle onderwerpen is in relatie tot de kapitaalgoederen het gemeentelijk financieel beleid van toepassing:

  • Besluit Begroten en Verantwoorden en de Nota Financiële Sturing waarin de regels zijn vastgelegd ten aanzien van de financiering van exploitatie en investeringen

Openbare ruimte

Het wettelijk kader voor de instandhouding van de openbare ruimte bestaat uit de zorgplicht om het areaal veilig te houden voor gebruik (inwoners, recreanten, passanten) en om te borgen dat beheer en onderhoud veilig kan geschieden (arbo). De belangrijkste wetgeving hier is:

  • Wegenwet (bevat eisen voor de verharding inclusief kunstwerken die deze functie vervullen)
  • Waterwet (bevat eisen voor de gemeentelijke taken Afvalwater, Regenwater en Grondwaterstand en hiertoe dient de rioolheffing)
  • Wet milieubeheer (bevat eisen voor o.a. riolering en baggeren)
  • Woningwet, uitgewerkt in het bouwbesluit (bevat eisen voor bouwwerken geen gebouw zijnde en aansluiting van woningen op de omgeving)

Andere wetgeving zoals de Wegenverkeerswet en Wet natuurbescherming zijn primair van toepassing bij (ver)bouw en in mindere mate bij instandhouding. De mate waarin aankomende Omgevingswet van invloed is op instandhouding is nog niet bekend.

Bovenop het wettelijk kader heeft de gemeente eigen beleid vastgesteld voor de instandhouding van de openbare ruimte:

  • Beleidsplan Wegbeheerplan 2017-2026 (17R.00368) waarin primair besloten is Beeldkwaliteit B voor de verharding te hanteren en financieel te werken met een Voorziening voor de exploitatie.
  • Beleidsplan Groenblauw 2021-2030 (D/21/006934) - vastgesteld door college niet door de gemeenteraad
  • Nota Openbare Speelruimte 2013 (raadsbesluit 3 oktober 2013) waarin primair besloten is een reductie van speelvoorzieningen door te voeren

Riolering

Het wettelijk uitgangspunt voor riolering omvat:

  • Waterwet (bevat eisen voor de gemeentelijke taken Afvalwater, Regenwater en Grondwaterstand en hiertoe dient de rioolheffing)
  • Wet milieubeheer (bevat eisen voor o.a. riolering en baggeren)

Gemeentelijk is het volgende beleid vastgesteld:

  • Gemeentelijk WaterbeleidsPlan (GWP) 2020-2024 (19.011511) - (wordt nu gewerkt aan nieuw plan)

Vastgoed

Uitgangspunt voor het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed is het meerjaren-onderhoudsprogramma, gebaseerd op de NEN 2767.
Het beleidsniveau wordt gekwantificeerd op basis van een conditiescore op een zespuntsschaal. Voor het gemeentelijk vastgoed wordt de conditiescore 3 gehanteerd.
Jaarlijks wordt het onderhoud opgenomen in een taakstellend jaarplan. Bij de uitvoering van onderhoud wordt rekening gehouden met gebouwen die eventueel gesloopt of verkocht kunnen worden.

  • Duurzaam meerjarenonderhoudsplan (DMOP) 2021-2030 

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Openbare ruimte

Assetmanagement, het procesmatig en planmatig beheer van de openbare ruimte, omvat alle activiteiten om de fysieke assets heel en veilig te houden binnen de gestelde kaders. Assetmanagement draait om de afweging tussen kosten, prestaties en risico's. Kosten zijn de berekening van de areaalomvang en benodigde maatregelen, om te voldoen aan de vastgestelde prestaties binnen acceptabele risico's. Prestaties zijn de wettelijke en gemeentelijke beleidskaders.  Voor sturing op risico's is nog geen beleidskader gedefinieerd.

Zonder risicokader worden de benodigde middelen bepaald door deze formule:

 

Er is nog niet IBOR-breed getoetst of de beschikbare middelen en organisatie aansluiten op het areaal en de kaders. In lijn/samenwerking met de herijking openbare ruimte in gemeente Woerden worden scenario's aan de raad voorgesteld. 
Ten aanzien van (vervangings-)investeringen worden per project separate kredieten aangevraagd.

 

De openbare ruimte bestaat in hoofdlijn uit de volgende assets:

 

Assettype Omvang (indicatie) Kwaliteitseis
Verharding 580 duizend m2 CROW Beeldkwaliteit B
Beplanting 127 duizend m2 Zorgplicht
Bomen 8085 stk Zorgplicht
Bruggen en steigers 54 stk CROW Beeldkwaliteit B voor rijbaan als onderdeel van verharding
Gras 527 duizend m2 Zorgplicht
Inrichtingselementen 3 duizend stk Zorgplicht
Kademuren en damwanden 1300 m1 Zorgplicht
Lichte beschoeiingen onbekend m1 Zorgplicht
Markt- en Evenementenkasten 1 stk Zorgplicht
Openbare Verlichting* 102 stk Zorgplicht
Openbare verlichting elektrakasten 23 stk Zorgplicht
Speeltoestellen 117 stk Zorgplicht
* Betreft houten masten en deels nieuw aangelegd areaal in gemeentelijke eigendom. Overige bestaande masten en armaturen zijn in 2023 in eigendom en beheer bij CityTec.

Openbare ruimte - inzicht in exploitatie

Terug naar navigatie - Openbare ruimte - inzicht in exploitatie

Onderstaande tabel geeft inzicht in de exploitatie die gemoeid is met de openbare ruimte.
De grootste aandachtspunten over 2023 zijn:

Openbare verlichting
Parallel aan de terugkoop van Citytec wordt sinds 2021 in grote reconstructies verlichting reeds in eigendom van de gemeente geplaatst; in 2023/2024 wordt bijvoorbeeld de openbare verlichting van de wijk Brede Dijk tijdens de integrale reconstructie vervangen. In 2024 zal de beheerorganisatie voor de openbare verlichting verder opgetuigd worden en een raadsvoorstel aan de raad worden aangeboden. 

Wegenonderhoud

Tijdens de onafhankelijke weginspectie van 2023 is gebleken dat op meerdere locaties snel ingrijpen noodzakelijk was. O.a. op de Ruige Weide is versnel onderhoud uitgevoerd. 

Voorzieningen wegen en civiele kunstwerken

Naar aanleiding van bevindingen van de accountant zijn de voorzieningen omgezet naar reserves. Voor reserves niet de geen plicht om beheerplannen te hebben. Er is (nog) geen financiële beleidskeuze gemaakt of het wenselijk is de voorzieningen weer in het leven te roepen en hoe dit de bijbehorende bevoegdheden georganiseerd moeten worden. Vanuit de verschillende beheerdisciplines wordt in de meerjarenplannen wel gekeken of/hoe de gealloceerde reserves te benutten in de uitvoering.

 

 

Bedragen x € 1.000
Samenvatting 2022 Exploitatie begroot Exploitatie werkelijk Investeringen begroot Investeringen werkelijk
A) IBOR 1-Verhardingen 1.828 2.247 7.045 4.860
1-Gladheidbestrijding 83 57 122 68
2-Groenvoorziening 357 380 723 359
2-Onkruidbestrijding 158 145 0 0
2-Speelvoorzieningen 36 34 0 0
3-Straatmeubilair 23 22 0 0
3-Verlichting 596 384 144 144
3-Elektrakasen 5 5 0 0
4-Beschoeiingen/kademuren 155 139 989 878
5-Civiele kunstwerken 300 224 1.848 1.089
Subtotaal 3.539 3.637 10.872 7.398
B) Riolering 1.271 1.217 5.276 3.144
C) Baggeren 223 250 0 0
Totaal 5.033 5.105 16.148 10.542

Openbare ruimte - inzicht in investeringen

Terug naar navigatie - Openbare ruimte - inzicht in investeringen

Investeringen worden per project aangevraagd bij de Raad, de begroting voorziet niet in structurele investeringen of investeringsruimte voor de openbare ruimte. Projecten doorlopen de fasen voorbereiding en uitvoering. Voor grote nieuwe investeringen wordt in het vervolg gestart met een Planstudie, om aan de voorkant een realistischere projectraming aan de Raad voor te kunnen leggen. 

Project Projectfase Toelichting
Renovatie Hoenkoopsebrug Voorbereiding Project is in voorbereiding. Brugbedieningshuisje is in 2023 vervangen.
Renovatie Vrouwenbrug en brug Tappersheul Afgerond Beide projecten zijn afgerond. Werkzaamheden zijn binnen budget gebleven. 
Herstel oeverbescherming Lange Linschoten Uitvoering Laatste fase is in uitvoering. Eerdere fases zijn binnen budget gebleven. 
Vervanging en aanplant bomen Uitvoering Project is in uitvoering.
Reconstructie Brede Dijk Uitvoering Werk voor fase 1 t/m 3 is gegund en in uitvoering. 
Masterplan Binnenstad - Algemeen Uitvoering Opstellen van herijking van Masterplan. In Q2-2024 volgt een voorstel voor scenario's om het Masterplan te vervolgen. 
Masterplan Binnenstad - Bruggen en kademuren Uitvoering Restauratiewerkzaamheden zijn uitvoering. 
Masterplan Binnenstad - Gasplein Definitie Project is in voorbereiding.
Masterplan Binnenstad - Markt e.o. Voorbereiding Project is in voorbereiding. 
Westerwal (straat) Voorbereiding Project is in voorbereiding. Uitvoering na afronden van ruimtelijke ontwikkeling. 
Revitalisering Tappersheul 1+2 Definitie Uitvoeren van planstudie naar revitalisering en wegwerken van achterstallig onderhoud. Werk heeft samenhang met ontwikkeling Tappersheul 3.

 

Bedragen x € 1.000
Investering verharding (wegen) Begroting Jaarrekening
Krediet Masterplan Bovengronds 2020 19 26
Krediet Masterplan Bovengronds 2021 537 81
Krediet Masterplan Bovengronds 2022 50 49
Krediet Masterplan Bovengronds 2023 240 3
Krediet Reconstructie Brede Dijk 2021 5.799 884
Krediet Vervanging verharding Lange Linschoten 2023 (voorbereiding) 400 14
Doorlopende verplichtingen naar 2024 - 3.803
TOTAAL 7.045 4.860

Bomen en planten

Terug naar navigatie - Bomen en planten


De kaders, financiën en organisatorische inbedding blijken onvoldoende op orde. In combinatie met het groeizame weer en het effect dat niet meer met chemische middelen gewerkt mag worden, resulteerde dit in veel klachten. In 2023 is ingezet op de werving van professionele capaciteit om aan met bomenbeleid en het groenonderhoud aan de slag te gaan. Aan de hand van de aangenomen moties wordt samen met de raad stappen gemaakt naar een groener en veilig Oudewater. 

Bedragen x € 1.000
Investering verharding (wegen) Begroting Jaarrekening
Krediet Vervanging bomen 2021 54 44
Krediet Vervanging bomen 2022 187 81
Krediet Vervanging bomen 2023 200 0
Krediet Vervanging beplanting 2022-2024 70 40
Krediet Beplanting Brede Dijk 2023 83 0
Krediet Bomen Brede Dijk 2023 128 6
Doorlopende verplichtingen naar 2024 - 188
TOTAAL 723 359

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

In financieel opzicht is het uitgangspunt een kostendekkende exploitatie via de tarieven. Wanneer sprake is van een incidentele verstoring (pieken of dalen) wordt een en ander geëgaliseerd door een bijdrage uit of storting in de voorziening Riolering. Hiermee wordt gezorgd voor kostendekkend waterbeheer vanuit de rioolheffing voor de lange termijn.

 

Bedragen x € 1.000
Exploitatie Riolering Begroting Jaarrekening
Jaarrekening werken 1.271 1.217
TOTAAL 1.271 1.217
Bedragen x € 1.000
Investeringen Riolering Begroting Jaarrekening
Krediet Masterplan Ondergronds 2021 38 32
Krediet Masterplan Ondergronds 2022 523 0
Krediet Masterplan Ondergronds 2023 119 22
Krediet Vervanging riool Brede Dijk 2022 2.699 511
Krediet Vervanging riool Brede Dijk 2023 672 0
Krediet Drukriolering 2021 321 166
Krediet Drukriolering 2022 495 495
Krediet Gemalen 2021 113 28
Krediet Drainage en persleidingen 2021 (gesloten) 35 0
Krediet Drainage en persleidingen 2022 (gesloten) 120 0
Krediet Duikers en NVO 2022 83 0
Krediet Afkoppelen Hoenkoop (wadi's) 2022 50 0
Krediet Vrijvervalriolering 2021 (gesloten) 9 0
Doorlopende verplichtingen naar 2024 - 1.889
TOTAAL 5.276 3.144

Civiele kunstwerken

Terug naar navigatie - Civiele kunstwerken

In 2023 zijn diverse civiele kunstwerken opgeknapt of renovaties van constructies voorbereid.  Werken aan civiele kunstwerken vraagt specialistische kennis.  Met behulp van externe experts dragen we zorg voor de veilige instandhouding van deze assets.

 

Bedragen x € 1.000
Investering civiele kunstwerken Begroting Jaarrekening
Krediet Renovatie Hoenkoopsebrug 879 159
Krediet Renovatie Vrouwenbrug en brug Tappersheul (gesloten) 67 23
Krediet Masterplan Bruggen/Kademuren 2022 902 437
Doorlopende verplichtingen naar 2024 - 471
TOTAAL 1.848 1.089
Bedragen x € 1.000
Investering oevers en beschoeiingen Begroting Jaarrekening
Krediet herstel oevers Lange Linschoten 2021 589 231
Krediet herstel oevers Lange Linschoten 2022 400 148
Doorlopende verplichtingen naar 2024 - 499
TOTAAL 989 878

Vastgoed

Terug naar navigatie - Vastgoed

Gebouwen

Uitgangspunt voor het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed (gebouwen) is het meerjarenonderhoudsplan, gebaseerd op de NEN 2767. Het beleidsniveau voor de uitvoering van het plan is conditiescore 3 (wat overeenkomt met cijfer van ongeveer 6,5 op een schaal van 10). In 2021 is het meerjarenonderhoudsplan geactualiseerd en vastgesteld voor de periode 2021-2030. Daarbij is een voorziening opgezet waaruit de lasten voor groot onderhoud meerjarig gedekt worden. Extra investeringen die nodig zijn om gebouwen energieneutraal te maken of om het energielabel met stappen te verbeteren zijn niet in het MJOP opgenomen. Dergelijke maatregelen vragen om een aparte besluitvorming van de gemeenteraad. Na oplevering van de verduurzamingsmaatregelen wordt het instandhoudingsonderhoud hiervan opgenomen in het MJOP.

Het gemiddelde jaarlijks benodigde bedrag voor uitvoering van onderhoud bedraagt plusminus € 270K. De begrotingslast ten behoeve van onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed bedraagt in 2023 plusminus € 170K. Het groot onderhoud wordt gedekt uit de voorziening onderhoud gebouwen. De eindstand 2023 van de voorziening bedraagt € 1.062K. De voorziening sluit in 2030 op basis van het vastgestelde MJOP met een positief saldo van plusminus € 10K. Deze lage eindstand heeft tot gevolg dat de onderhoudsvoorziening een beperkte buffer heeft om tegenvallende resultaten in de uitvoering op te vangen. Het hebben van een positief saldo is een voorwaarde voor het hebben van een voorziening. Zowel de benodigde middelen als de begrotingslast worden jaarlijks geïndexeerd. De jaarlijkse begrotingslast voor uitvoering van het meerjarenonderhoudsplan blijft gelijk bij het afstoten van vastgoed. Dit is noodzakelijk omdat er in de jaren 2018 tot en met 2020, vooruitlopend op het afstoten van vastgoed, gefaseerd structureel € 100K aan jaarlijkse begrotingslast voor onderhoud taakstellend is bezuinigd. De begrotingslast is daarmee veel lager dan de benodigde middelen. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid op termijn leiden tot een negatief saldo van de voorziening.
Bij de berekening van de jaarlijkse dotatie om de voorziening meerjarig sluitend te maken is uitgegaan van het afstoten van diverse vastgoedobjecten. De zogenaamde visie objecten. Aan deze objecten is in beperkte mate onderhoud uitgevoerd omdat de verwachting bestond dat deze op korte termijn afgestoten zouden worden. Het onderhoud aan dit vastgoed wordt gedekt uit de bestemmingsreserve onderhoud gemeentelijk vastgoed. De eindstand 2023 bestemmingsreserve bedraagt € 65K. De bestemmingsreserve wordt naar verwachting in 2025 uitgeput. Om het benodigde toekomstig (groot) onderhoud aan deze objecten te kunnen uitvoeren dienen een deel van deze objecten te worden toegevoegd aan de voorziening in 2025. De noodzakelijke verhoging van de dotatie om de voorziening op een positief niveau te houden is meegenomen in de kadernota 2025. Uiterlijk in Q1 2025 zal de gemeenteraad een nieuwe actualisatie van het MJOP ter vaststelling aangeboden krijgen. Het niet verhogen van de dotatie leidt in 2025 direct tot een negatief saldo.

In 2023 is een bedrag van plusminus € 263K geraamd voor klein en groot onderhoud. In totaal is er plusminus € 195K aan onderhoud uitgegeven. Deze lagere uitgaven zijn het name het gevolg van lagere uitgaven in het klein onderhoud. In 2024 wordt het contractonderhoud opnieuw aanbesteed, op basis waarvan een herijking van de raming zal plaatsvinden. 

Het beleid blijft erop gericht om gemeentelijke gebouwen af te stoten, indien deze vanwege hun aard en functie niet noodzakelijkerwijs tot het gemeentelijk eigendom hoeven te behoren. De aula aan de Waardsedijk 106 is eind 2023 in eigendom overgedragen aan de NH-kerk. Daar staat tegenover dat Sporthal de Noort Syde in 2022 en de voormalig Goejanverwelleschool in 2023 aan vastgoedportefeuille zijn toegevoegd. Ten aanzien van de overige af te stoten objecten wordt onderzoek gedaan of dient nog onderzoek gedaan te worden.