Uitgaven

4,99%
€ 1.540
x €1.000
4,99% Complete

Inkomsten

1,83%
€ -622
x €1.000
1,83% Complete

Saldo

28,46%
€ 918
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie

Uitgaven

4,99%
€ 1.540
x €1.000
4,99% Complete

Inkomsten

1,83%
€ -622
x €1.000
1,83% Complete

Saldo

28,46%
€ 918
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Danny de Vries Recreatie en Toerisme, Kunst en Cultuur
Bernadette Schomaker Economische Zaken, Visie Vitaal Buitengebied
Bas Lont Energietransitie, Duurzaamheid, Milieu
Walther Kok Masterplan Binnenstad, Bibliotheek

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
3.1 Economische ontwikkeling Algemeen economisch beleid
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - bedrijvenloket, ondernemersloket; - stimuleren van en onderwijs aan startende ondernemers; - aantrekken en faciliteren van nieuwe bedrijven; - financiële steunregelingen voor bedrijven waaronder land- en tuinbouw, veeteelt en visserij; - regelen straathandel, markten en veemarkten; - de BIZ-bijdrage (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt en (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel
5.4 Musea Activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: musea, exposities, archeologie, heemkunde, historische archieven
5.5 Cultureel erfgoed Taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed
5.6 Media Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek
5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie Bevordering toerisme en openluchtrecreatie
7.4 Milieubeheer, energietransitie Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen

Opgave Cultuur

Waar staat deze opgave voor?

Terug naar navigatie - Waar staat deze opgave voor?

Cultureel erfgoed

Historische gebouwen, plekken en landschappen zijn belangrijke dragers van gebeurtenissen en verhalen. Erfgoed is identiteit en daarmee van belang bij het maken van de omgevingsvisie, ruimtelijk beleid en ruimtelijke plannen, maar heeft ook invloed op mentaal verbonden voelen bij een plek. Het biedt kansen voor Recreatie, toerisme en economie. Geef de toekomst een verleden.

Cultuur

Wat sport is voor de fysieke gezondheid, is cultuur voor de mentale gezondheid. Actief of passief deelnemen aan een of andere vorm van Kunst en Cultuur is voor veel Nederlanders een belangrijke vrijetijdsbesteding en waardevol voor de ontwikkeling van kinderen. Maar niet alleen voor kinderen is deelname aan een kunstzinnige uiting waardevol, talloze groepen, waaronder ook ouderen ervaren hierdoor naast plezier ook zingeving en sociale samenhang. Een divers aanbod van Kunst en Cultuur zorgt ervoor dat Oudewater een aantrekkelijke gemeente is om in te wonen. Daarnaast draagt een levendige Kunst- en Cultuursector bij aan een leefbare en kleurrijke stad, een stad waar mensen graag willen wonen, werken en recreëren.

 

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Cultuur erfgoed

In deze tijd van snelle veranderingen is het koesteren en accentueren van de identiteit belangrijk voor een waardevaste toekomst. De sterk verouderde archeologische verwachtingen- en waardenkaart is geactualiseerd om adequaat te kunnen reageren op plannen en in de aanloop naar de uitvoering van de Omgevingswet. In de Agenda Erfgoed 2023-2030 is aangegeven waar aan gewerkt wordt en wie onze partners zijn.

Cultuur

Oudewater kent een zeer actief verenigingsleven en een divers aanbod aan kunst, cultuur en recreatie. We streven ernaar dat alle inwoners en bezoekers gebruik kunnen maken van dit aanbod. Om de sector te versterken, zetten we in op een verbeterde samenwerking. Ons beleid sluit aan bij het 'DNA' van onze gemeente. De eigen identiteit is versterkt door een meer eenduidige manier van communiceren. De drie Oudewaterse unieke verkooppunten Natuurlijk, Historisch, Kleurrijk, en de slagzin 'De magie van Oudewater` geven hier richting aan.

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

Cultureel erfgoed

  • De Agenda Erfgoed 2023-2030 is vastgesteld
  • De Erfgoedverordening is aangepast aan de eisen van de Omgevingswet
  • Er heeft archeologische begeleiding plaatsgevonden bij Westerwal en Oranje Bolwerk
  • De cultuurhistorische beschrijving van polders zijn vastgesteld als uitwerking van en aanvulling op de Cultuurhistorische Waardenkaart
  • Kleine landschapselementen zijn toegevoegd
    • Via advisering, vergunningen en subsidies is gewerkt aan behoud van monumentale waarden
    • Reactief is voorlichting gegeven over het verduurzamen van monumenten
  • In Hekendorp is een VR paal geplaatst waarmee twee historische momenten te zien zijn
  • Het Gerard David buitenmuseum is geopend.

Cultuur

  • De Cultuurnota 2023-2027 is vastgesteld
  • Er zijn meerdere werkgroepen die per deelgebied de samenwerking zoeken rondom verschillende thema’s. Uitgangspunt hierbij zijn de kaders vanuit de Cultuurnota en de Visie Aanpak Promotie Oudewater
  • Er is een stappenplan voor de musea om richting te geven aan verdere samenwerking
  • Er is een Visie Aanpak Promotie Oudewater geschreven
  • Er is een bijdrage geleverd aan het tot stand komen van de nieuwe permanente expositie Anders?! in de Heksenwaag
  • Met het Gerard David buitenmuseum kent Oudewater nu vier musea

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.

Terug naar navigatie - 4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Opgave Economie

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Bedrijfslocaties

Vitaal bedrijventerrein Tappersheul 3. Uitspraak Raad van State laat op zich wachten. Daarom zijn in 2023 voorbereidingen getroffen kavels en locatie, zodat zo spoedig mogelijk met de verkoop begonnen kan worden.

Tappersheul 1 + 2 revitaliseren. Omdat verkoop Tappersheul op zich laat wachten, zijn in 2023 noodmaatregelen uitgevoerd voor in ieder geval het asfalt (zie programma 2).

 

Plan van aanpak vitale binnenstad

Resultaat van participatie ondernemers en partners betrokken bij de binnenstad is geconstateerd dat een centrummanagement organisatie wenselijk is en aanpak leegstand een van de thema's.  Plan van aanpak volgt in een startnotitie 'vitale binnenstad'.

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

Bedrijfslocaties

Vitaal bedrijventerrein Tappersheul 3. Uitspraak RvS laat op zich wachten. Daarom zijn in 2023 voorbereidingen getroffen kavels en locatie, zodat  zo spoedig mogelijk met de verkoop begonnen kan worden.

Tappersheul 1 + 2 revitaliseren. Omdat verkoop Tappersheul op zich laat wachten, zijn in 2023 noodmaatregelen uitgevoerd voor in ieder geval het asfalt (zie programma 2).

Plan van aanpak vitale binnenstad: Resultaat van participatie ondernemers en partners betrokken bij de binnenstad is geconstateerd dat een centrummanagement organisatie wenselijk is en aanpak leegstand een van de thema's.  Plan van aanpak volgt in een startnotitie 'vitale binnenstad'. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

 4.2  Oudewater houdt aantrekkelijke bedrijfslocaties op bedrijventerrein.

4.3 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.

4.4 Vitaal landelijk gebied.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.

Terug naar navigatie - 4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De beroepsprocedure bij de RVS ten aanzien van het bestemmingsplan Tappersheul III loopt nog. Verwachting is dat de Raad van State in 2024 een uitspraak zal doen. 

Inspanningen

4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.

Terug naar navigatie - 4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.3.1 Stappenplan vitale binnenstad is opgesteld.

Terug naar navigatie - 4.3.1 Stappenplan vitale binnenstad is opgesteld.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De ondernemers in de binnenstad zijn op dit moment zelf bezig om met de samenwerking van een centrummanagement organisatie hun wensen en behoeftes op papier te zetten. Voor de zomer is de verwachting dat dit wordt opgeleverd. Daarnaast is het vanuit de nieuwe omgevingswet een vereiste om een gebiedsprogramma binnenstad te hebben. De gemeente wil de input van de ondernemers deel laten uitmaken van dit programma. Daarvoor wordt nu gewerkt aan een startnotitie, voorjaar 2024 is de planning om dit af te ronden.

Inspanningen

Opgave Recreatie en toerisme

Waar staat deze opgave voor?

Terug naar navigatie - Waar staat deze opgave voor?

Oudewater ligt in een groene oase middenin de randstad en is mede daarom aantrekkelijk voor toeristen. Maar ook de eigen inwoners recreëren graag in de nabije omgeving. Oudewater moet nog meer bekend staan als aantrekkelijke plaats om te bezoeken bij bewoners, bezoekers en bedrijven.

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Er is meer samenhang gecreëerd tussen het aanbod van toeristische en recreatieve activiteiten. Betrokken partijen hebben wij ondersteund om een recreatievisie op te stellen.  Rondom de thema's Historisch, Natuurlijk en Kleurrijk zijn werkgroepen actief voor onder andere waterrecreatie en het buitengebied, waarin deze samenwerking vormgegeven wordt.

 

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?
  • In samenwerking met de gemeente heeft de STRO het plan 'Visie Aanpak en Promotie Oudewater' opgesteld
  • Er is een startnotitie voor de waterrecreatie
  • In Hekendorp is een nieuwe VR-paal geplaatst
  • Het Gerard David buitenmuseum is een feit
  • Polderpaden en Klompenroutes zijn waar nodig van nieuwe bebording voorzien

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.5 Oudewater staat nog meer bekend als aantrekkelijke plaats om te bezoeken bij bewoners, bezoekers en bedrijven.

4.6 Inwoners en bezoekers kunnen weer gebruik maken van recreatieve en toeristische activiteiten.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristische bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.

Terug naar navigatie - 4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristische bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.

Terug naar navigatie - 4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.

Terug naar navigatie - 4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Opgave Energietransitie

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Warmte

140 inwoners zijn geholpen door de energiecoaches van Energie Oudewater. Daarnaast hebben 9 inwoners met een laag inkomen en een eigen huis gratis spouwmuurisolatie gekregen.

Duurzame energie

Er zijn voorbereidingen gedaan om te gaan voldoen aan de opgave voor de Regionale Energie Strategie U16, via grootschalige zonnevelden en zon op grote daken.

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

Warmte

In 2023 is het warmteprogramma opgesteld, dat bestaat uit de transitievisie warmte en een uitvoeringsprogramma voor de komende jaren. Ook is het ecologisch onderzoek uitgevoerd op basis waarvan inwoners en ondernemers in Oudewater de ruimte krijgen om spouwmuren en daken te isoleren en overige werkzaamheden uit te voeren, zonder zelf per gebouw uitgebreid vooronderzoek te hoeven doen naar de gevolgen voor vleermuizen, mussen en gierzwaluwen.

Duurzame energie

Er is vooronderzoek gedaan naar een mogelijke locatie voor een zonneveld. Er is een informatieavond gehouden voor zon op grote daken, en er is door een externe partij gestart met het uitvoeren van QuickScans. Deze geven ondernemers met grote daken inzicht in financiële en technische haalbaarheid van zonnepanelen op hun dak. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.7 Inwoners en ondernemers leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. 
We doen dit samen en iedereen kan meedoen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990 is daarbij uitgangspunt.

4.8 In Oudewater wekken we in 2030 7 GWh duurzame energie op met kleine windmolens en met zon op daken en daarnaast 19 GWh op zonnevelden.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.7.1 Visie op warmtetransitie van de gebouwde omgeving is opgesteld inclusief communicatie- en uitvoeringsplan, waarbij focus in uitvoering ligt op mensen met kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen.

Terug naar navigatie - 4.7.1 Visie op warmtetransitie van de gebouwde omgeving is opgesteld inclusief communicatie- en uitvoeringsplan, waarbij focus in uitvoering ligt op mensen met kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

 

 

Inspanningen

4.8.1 Aanvalsplan zon op dak is gereed en de uitvoering is gestart.

Terug naar navigatie - 4.8.1 Aanvalsplan zon op dak is gereed en de uitvoering is gestart.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.

Terug naar navigatie - 4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Werkelijk 2023 Verschil
Lasten
3.1 Economische ontwikkeling 10 24 -14
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 145 173 -28
3.4 Economische promotie 22 12 10
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 40 39 1
5.4 Musea 32 23 10
5.6 Media 266 266 0
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 96 85 11
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 32 21 11
7.4 Milieubeheer 1.222 888 334
Totaal Lasten 1.864 1.530 334
Baten
0.5 Treasury 0 0 0
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -137 -58 -79
3.4 Economische promotie -22 -12 -10
5.4 Musea -8 -10 2
5.6 Media -72 -70 -3
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1 -2 2
7.4 Milieubeheer -530 -337 -192
Totaal Baten -770 -488 -281
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 177 10 167
Totaal Stortingen 177 10 167
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -301 -134 -167
Totaal Onttrekkingen -301 -134 -167

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse lasten Bedrag voordeel/ nadeel
3.3 De gemeente voert de administratie voor bedrijveninvesteringszone (BIZ) Tappersheul. De gemeente ontvangt de bijdrage van de BIZ en keert deze weer als subsidie uit. Er is minder uitgekeerd aan de BIZ. Voor de gemeente heeft dit in feite geen effect. 26 voordeel
3.3 Extra kosten voor revitalisering Tappersheul door een onvoorziene rioolinspectie en meer ondersteuning nodig dan vooraf ingeschat. -48 nadeel
7.4 De eindafrekening van de ODRU viel lager uit door ongebruikte contracturen, door uitstel van de omgevingswet zijn uren hiervoor niet gebruikt en de ODRU heeft door omstandigheden geen optimaal gebruik gemaakt van de uren voor lozingen. 58 voordeel
7.4 De uren van de ODRU die we intern doorberekenen aan de projecten staan als inkomsten begroot onder de baten, maar worden als correctie op de lasten geboekt (wat correct is). Dat leidt hierdoor tot een voordeel. 56 voordeel
7.4 Overige verschillen coördinatie milieu 23 voordeel
7.4 Voor de uitvoeringskosten van het klimaatakkoord en eigen uitvoeringsprogramma's (zoals CO2 Neutraal) is € 287K beschikbaar, waarvan € 222K wordt gedekt uit de de rijksbijdrage SPUK CDOKE. De kosten die voor deze inzet worden gemaakt uit de uitvoeringsovereenkomst met Woerden (€ 92K) worden verantwoord in een ander programma. Het voordeel is daarom eigenlijk € 27K. 119 voordeel
7.4 Door gebrek aan capaciteit is minder uitgegeven aan de maatregelen voor Energiearmoede (verduurzaming slecht geïsoleerde woningen om zo energielasten te drukken). Tegenover deze uitgaven staat de bijdrage van het rijk (Spuk Energiearmoede) 103 voordeel
7.4 Dit zijn de kosten voor de uitvoering van de vouchers isolatiemaatregelen. Hier staat een subsidie van de provincie Utrecht tegenover. 11 voordeel
7.4 De kosten voor Soorten Management Plan worden deels gedekt uit de uitvoeringsverordening subsidie biodiversiteit van provincie Utrecht. Door interne omstandigheden bij de provincie Utrecht is de subsidieaanvraag in 2024 beoordeeld en toegekend. -47 nadeel
Diversen 33 voordeel
Totaal mutaties lasten 334 voordeel
Taakveld Analyse baten Bedrag voordeel/ nadeel
3.3 Bij de Kadernota 2022 is besloten € 50.000 vrij te maken voor onderzoek naar Revitalisering Tappersheul en te dekken uit de opbrengsten grondverkoop Tappersheul III. Deze opbrengsten waren in 2022 nog niet gerealiseerd en dit geldt ook voor 2023 doordat de verkoop van gronden is vertraagd en er daardoor nog geen winstneming kon plaatsvinden. -50 nadeel
7.4 De uren van de ODRU die we intern doorberekenen aan de projecten staan als inkomsten begroot, maar worden als correctie op de lasten geboekt (wat correct is). -44 nadeel
7.4 Zie onder lasten (Energiearmoede) -103 nadeel
7.4 De bijdrage van de provincie Utrecht wordt naar rato van de uitgegeven vouchers (nu 9 van de 50) toegerekend. Hiervoor zijn aan de beginfase van de regeling de meeste kosten gemaakt, vandaar dat dit jaar niet alle kosten door de subsidie worden gedekt. -56 nadeel
Diversen -28 nadeel
Totaal mutaties baten -281 nadeel
Totaal mutaties lasten en baten 53 voordeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag voordeel/ nadeel
Totaal mutaties reserves 0