Uitgaven

4,99%
€ 1.657
x €1.000
4,99% Complete

Inkomsten

1,54%
€ 542
x €1.000
1,54% Complete

Saldo

53,33%
€ -1.114
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie

Uitgaven

4,99%
€ 1.657
x €1.000
4,99% Complete

Inkomsten

1,54%
€ 542
x €1.000
1,54% Complete

Saldo

53,33%
€ -1.114
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Bernadette Schomaker Economische Zaken, Visie Vitaal Buitengebied, Recreatie en Toerisme
Bas Lont Energietransitie, Duurzaamheid, Milieu
Walther Kok Masterplan Binnenstad, Bibliotheek, Kunst en Cultuur
Danny de Vries Communicatie en Participatie

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
3.1 Economische ontwikkeling Algemeen economisch beleid
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - bedrijvenloket, ondernemersloket; - stimuleren van en onderwijs aan startende ondernemers; - aantrekken en faciliteren van nieuwe bedrijven; - financiële steunregelingen voor bedrijven waaronder land- en tuinbouw, veeteelt en visserij; - regelen straathandel, markten en veemarkten; - de BIZ-bijdrage (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt en (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel
5.4 Musea Activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: musea, exposities, archeologie, heemkunde, historische archieven
5.5 Cultureel erfgoed Taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed
5.6 Media Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek
5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie Bevordering toerisme en openluchtrecreatie
7.4 Milieubeheer, energietransitie Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen

Opgave Cultuur

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Cultuur in Oudewater is op meerdere terreinen versterkt.  De Bibliotheek Het Groene Hart is versterkt door een fusie met Bibliotheek Angstel, Vecht en Venen, ter versterking van de organisatie en om de verbreding van taken ingevolge de nieuwe bibliotheekwet beter te kunnen uitvoeren. Dit draagt bij aan een versterking van de sociale basis en een goede samenwerking met voorliggende voorzieningen. Ook zijn er aanvullende middelen vanuit Vitaliteitsakkoord/ IZA ingezet om de cultuurcoach extra activiteiten voor ouderen te kunnen laten organiseren.

Daarnaast hebben we cultuureducatie kunnen verstevigen ter bevordering van talentontwikkeling en kansengelijkheid voor opgroeiende jeugd. Door gebruik te maken van de rijksregeling Cultuureducatie met kwaliteit, is het budget verdubbelt om  in aanvulling op bestaand aanbod te verbreden en te verdiepen in samenwerking met de Kunst Centraal, bibliotheek, en KUVO. 

Toegankelijkheid cultuur is bevorderd  met de Groene Hart Pas.  Ondermeer zijn het muziekhuis en de musea aangesloten. De bibliotheek volgt zo spoedig mogelijk nu de fusie een feit is. 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.

Terug naar navigatie - 4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Resultaat te bereiken in 2025.

Inspanningen

Opgave Economie

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Oudewater houdt aantrekkelijke bedrijfslocaties op bedrijventerrein. Behoud van een levendige binnenstad, veilig, leefbaar en bereikbaar.

Tappersheul 3, wijziging bestemmingsplan wordt in 2025 ingezet nadat er in 2024 een deskundigenonderzoek is uitgevoerd. Daarnaast zijn er op Tappersheul 3 noodmaatregelen ter verbetering van de infrastructuur uitgevoerd in afwachting van de start verkoop. Op Tappersheul 1 en 2 zijn de revitaliseringswerkzaamheden afgerond.
In overleg met de ondernemers in de binnenstad heeft de gemeente een centrummanager aangesteld. Met als resultaat, de oprichting van een Biz (BedrijvenInvesteringsZone). Een proactieve aanpak op leegstand en ondersteuning bij het plan van aanpak vitale binnenstad.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

 4.2  Oudewater houdt aantrekkelijke bedrijfslocaties op bedrijventerrein.

4.3 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.

4.4 Vitaal landelijk gebied.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.

Terug naar navigatie - 4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Naar aanleiding van het ontvangen deskundigenonderzoek wordt  overwogen om enkele aanpassingen te doen aan de planregels door middel van een wijziging van het bestemmingsplan Tappersheul III. Deze voorgestelde wijziging op grond van artikel 6:19 Awb zal in het voorjaar van 2025 aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Hiermee wordt vastgehouden aan wat beoogd is bij de opstelling van het bestemmingsplan en wat in verweer naar voren is gebracht maar zal dit juridisch beter geborgd zijn in de regels van het bestemmingsplan. Met deze wijziging zullen ook de aanvullende onderzoeken worden toegevoegd als motivering van het bestemmingsplan.  

Inspanningen

4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.

Terug naar navigatie - 4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Omdat verkoop Tappersheul 3 op zich laat wachten, worden noodmaatregelen uitgevoerd, voor in ieder geval het asfalt. (programma 2). Verdere revitalisatie nadat de verkoop van Tappersheul 3 gestart is.

Inspanningen

4.2.3 Ruimtelijke toekomstvisie bedrijventerreinen Oudewater.

Terug naar navigatie - 4.2.3 Ruimtelijke toekomstvisie bedrijventerreinen Oudewater.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Begin 2025  startnotitie met samenhang Ruimtelijke en Economische visie bedrijventerreinen, Revitalisatie Tappersheul 1 + 2, Schuifruimte Tappersheul 3 en mogelijk nieuw Tappersheul 4. Visie in 2025 gereed.    

Inspanningen

4.3.1 Plan van aanpak vitale binnenstad uitvoeren (afhankelijk van beschikbare middelen).

Terug naar navigatie - 4.3.1 Plan van aanpak vitale binnenstad uitvoeren (afhankelijk van beschikbare middelen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2024 is het raadsvoorstel goedgekeurd, in 2025 wordt het plan van aanpak geschreven. Verwachte oplevering uitvoeringsagenda in 2025.

Inspanningen

4.3.2 Pro-actieve aanpak op leegstand.

Terug naar navigatie - 4.3.2 Pro-actieve aanpak op leegstand.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is een centrummanager aangesteld die met de winkeliers en ondernemers in gesprek is gegaan over de aanpak van de leegstaande panden.

Inspanningen

4.4.1 Bijdrage aan vitaal, veilig en aantrekkelijk buitengebied met vitale agrarische sector.

Terug naar navigatie - 4.4.1 Bijdrage aan vitaal, veilig en aantrekkelijk buitengebied met vitale agrarische sector.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Afgelopen jaar is samengewerkt met gebiedspartijen aan het gebiedsproces Utrechtse Waarden waar de gemeente Oudewater onderdeel van is. Verder zijn gesprekken gevoerd met Oudewaterse agrarische ondernemers over hun toekomst. 

Inspanningen

Opgave Recreatie en toerisme

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Inwoners en bezoekers hebben de mogelijkheid gekregen om nog meer kennis te nemen van de kwaliteiten van Oudewater op het gebied van  Natuurlijk, Historisch en Kleurrijk.  Dit kan alleen samen met lokale en regionale partners en gebruikmakend van  uiteenlopende middelen.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.5 Oudewater staat nog meer bekend als aantrekkelijke plaats om te bezoeken bij bewoners, bezoekers en bedrijven.

4.6 Inwoners en bezoekers kunnen weer gebruik maken van recreatieve en toeristische activiteiten.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristisch bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.

Terug naar navigatie - 4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristisch bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De gemeente Oudewater heeft in 2024 ondernemers, maatschappelijke organisaties en inwoners met elkaar in contact gebracht aan de hand van verschillende werkgroepen. Doel van de werkgroepen is om het aanbod van activiteiten en evenementen in de stad te verbinden met een thema. Zo wordt samenwerking gestimuleerd en het aanbod verrijkt.

Inspanningen

4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.

Terug naar navigatie - 4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is een actieplan opgesteld voor de promotie van de binnenstad waarin evenementen opgenomen zijn.

Inspanningen

4.6.1 Samenhangend aanbod recreatieve en toeristische activiteiten.

Terug naar navigatie - 4.6.1 Samenhangend aanbod recreatieve en toeristische activiteiten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De gemeente Oudewater zet zich in om een samenhangend aanbod van recreatieve en toeristische activiteiten aan te bieden. Een belangrijke partner hierin is STRO, Stichting Toerisme en Recreatie Oudewater, die onder anderen het Toeristisch Informatiepunt beheren. De gemeente ondersteunt het STRO met een jaarlijkse subsidie.

Inspanningen

4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.

Terug naar navigatie - 4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Gemeente Oudewater zet zich in om het buitengebied voor recreanten beter toegankelijk te maken. Belangrijke partner hierin is het Routebureau Utrecht, waar Oudewater bij aangesloten is en een jaarlijkse bijdrage aan betaalt. Samen met deze organisatie worden wandel- en fietspaden onderhouden. In 2024 is door het Routebureau Utrecht het fietsknooppuntennetwerk herzien en geüpdatet. Door de TIP is een kaart ontwikkeld met recreatief interessante locaties in het buitengebied.

Inspanningen

Opgave Energietransitie

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

We helpen inwoners en ondernemers om een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. De doelstelling voor de energietransitie is om daarnaast in 2030 jaarlijks tenminste 19  GWh aan duurzame energie op te wekken met kleine windmolens, zon op daken, en op zonnevelden. 

Warmtetransitie 

In 2024 hebben we 30 bewoners geholpen met subsidie voor isolatie van hun woning. Inwoners zijn geïnformeerd over hun mogelijkheden om te verduurzamen, onder andere via onze website, energieloket JouwHuisSlimmer en onze lokale partner Energie Oudewater. Om energiearmoede tegen te gaan, is in 2024 de actie energiehulp door Energie Oudewater afgerond met de laatste 18 huisbezoeken en het vervangen van 35 oude koelkasten/wasmachines. 

Duurzame energie 
Na een participatietraject heeft de raad in 2024 een toetsingskader vastgesteld voor een zonneveld ten noorden van Papekop. In 2025 kan daarvoor een vergunning worden aangevraagd. De ambitie voor zon op grote daken ligt voor op schema, en zal naar verwachting al ruim voor 2030 zijn gehaald. 

Ondernemers zijn geadviseerd over zon-op-dak, kleine windmolens, slim netgebruik en met het oplossen van problemen als gevolg van netcongestie.  

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.7 Inwoners en ondernemers leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990 is daarbij uitgangspunt. De gemeente wil een voorbeeldfunctie vervullen en streeft naar minder CO2-uitstoot voor het eigen vastgoed.

4.8 In Oudewater wekken we in 2030 7 GWh duurzame energie op met kleine windmolens en met zon op daken en daarnaast 19 GWh op zonnevelden.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.7.2 Activiteiten uit uitvoerings- en communicatieplan warmtetransitievisie zijn gestart.

Terug naar navigatie - 4.7.2 Activiteiten uit uitvoerings- en communicatieplan warmtetransitievisie zijn gestart.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Omdat er is gefocust op het isolatieprogramma en het zonneveld project, is deze activiteit nog niet gestart.

Inspanningen

4.7.3 In de prestatieafspraken met De Woningraat zijn verhoogde duurzaamheidsambities opgenomen.

Terug naar navigatie - 4.7.3 In de prestatieafspraken met De Woningraat zijn verhoogde duurzaamheidsambities opgenomen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In de prestatieafspraken zijn duurzaamheidsambties opgenomen en met de Woningraat is afgesproken dat deze volgend jaar verder worden aangescherpt als ook het nieuwe bedrijfsplan van De Woningraat start.

Inspanningen

4.7.4 Energieneutrale en gasloze gemeentelijke vastgoedportefeuille en lagere energielasten eigen organisatie en huurders gemeentelijk vastgoed.

Terug naar navigatie - 4.7.4 Energieneutrale en gasloze gemeentelijke vastgoedportefeuille en lagere energielasten eigen organisatie en huurders gemeentelijk vastgoed.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het verduurzamen van een aantal panden is in voorbereiding. Uitvoering in het jaar 2025.

Inspanningen

4.8.1 Aanvalsplan zon op dak wordt uitgevoerd.

Terug naar navigatie - 4.8.1 Aanvalsplan zon op dak wordt uitgevoerd.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

Vanwege gebrek aan capaciteit en netcongestie wordt dit aan dakeigenaren zelf overgelaten. 

Inspanningen

4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.

Terug naar navigatie - 4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Met het vastgesteld toetsingskader kunnen initiatiefnemers zonneveld B3 een vergunning gaan indienen.

Inspanningen

4.8.3 Herijking RES-doelstellingen

Terug naar navigatie - 4.8.3 Herijking RES-doelstellingen

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Herijking RES-doelen regio Utrecht loopt door tot 2026. In 2025 wordt de herijking voorgeleid voor bestuurlijke besluitvorming door de U16 gemeenten.

Inspanningen

4.8.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Terug naar navigatie - 4.8.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Overleggen met Stedin leiden tot waardevolle inzichten over de kansen om het net slimmer te gebruiken voor Oudewater. 

Inspanningen

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren

Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld banen en hernieuwbare elektriciteit. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'. 

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Verschil
Baten
0.5 Treasury 0 0 0
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 91 58 33
3.4 Economische promotie 0 0 0
5.4 Musea 8 16 -8
5.6 Media 293 70 224
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1 2 -1
7.4 Milieubeheer 714 397 317
Totaal Baten 1.107 542 564
Lasten
3.1 Economische ontwikkeling 50 22 28
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 114 135 -21
3.4 Economische promotie 0 10 -10
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 41 39 2
5.4 Musea 28 23 4
5.6 Media 496 244 252
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 102 77 25
7.4 Milieubeheer 1.308 1.068 240
Totaal Lasten 2.140 1.620 520
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 127 0 127
Totaal Onttrekkingen 127 0 127
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 154 37 117
Totaal Stortingen 154 37 117

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse baten Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
3.3 De gemeente voert de administratie voor bedrijveninvesteringszone (BIZ) Tappersheul. De gemeente ontvangt de bijdrage van de BIZ en keert deze weer als subsidie uit. Er is minder uitgekeerd aan de BIZ. Voor de gemeente heeft dit in feite geen effect. De begroting 2025 is aangepast naar een realistischer budget. 28 Nadeel
5.6 SPUK Herstel bibliotheekstelsel niet beschikt in 2024, baten en lasten zijn budgettair neutraal. 220 Nadeel
7.4 Voor de energietransitie worden de volledige subsidie-inkomsten en -uitgaven in hetzelfde jaar begroot. Als de uitgaven in dat jaar niet volledig worden gerealiseerd, kunnen de bijbehorende inkomsten niet (volledig) worden verantwoord. Dit leidt tot een financieel nadeel. Aan de uitgavenkant is toegelicht waarom bepaalde kosten in 2024 niet zijn gemaakt. 317 Nadeel
Diversen -1 Voordeel
Totaal mutaties baten 564 Nadeel
Taakveld Analyse lasten Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
3.1 In de voorjaasrapportage 2024 is voor de startnotitie binnenstad 40.000 aangevraagd. Hiervan is 25.000 nog niet uitgegeven, omdat de werkzaamheden doorlopen in 2025. Daarom wordt in de voorjaarsrapportage 2025 wederom budget gevraagd. -25 Voordeel
5.6 SPUK Herstel bibliotheekstelsel niet beschikt in 2024, baten en lasten zijn budgettair neutraal. -227 Voordeel
7.4 In 2024 zijn minder uren ingezet door de ODRU. De afwijking wordt verklaard doordat meer werkzaamheden in 2023 hebben plaatsgevonden door de komst van de omgevingswet, waardoor begin 2024 minder uren zijn afgenomen. Daarnaast zijn er minder milieuklachten binnen gekomen en is er een onderschrijding op de bodemtaken. -52 Voordeel
7.4 Het voordeel wordt met name veroorzaakt door de subsidies voor de lokale aanpak isolatie en de voucherregeling isolatiemaatregelen. De regeling voor de lokale aanpak isolatie loopt door in 2025. Het project 'vouchers isolatie' is in 2024 afgerond, maar de kosten zijn lager uitgevallen dan het bedrag dat daarvoor door de Provincie Utrecht is verstrekt. -210 Voordeel
Diversen -6 Voordeel
Totaal mutaties lasten -520 Voordeel
Totaal mutaties lasten en baten 44 nadeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
0.10 Lagere onttrekking reserve budgetoverhevelingen 2023-2024. 127 Nadeel
0.10 Toevoeging reserve budgetoverhevelingen 2024-2025. -117 Voordeel
Totaal mutaties reserves 10 Nadeel