Uitgaven

23,27%
€ 7.726
x €1.000
23,27% Complete

Inkomsten

13,54%
€ 4.779
x €1.000
13,54% Complete

Saldo

141,03%
€ -2.947
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit

Uitgaven

23,27%
€ 7.726
x €1.000
23,27% Complete

Inkomsten

13,54%
€ 4.779
x €1.000
13,54% Complete

Saldo

141,03%
€ -2.947
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Walther Kok Openbare ruimte, Verkeer en mobiliteit, Masterplan Binnenstad
Bas Lont Afval en riolering

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat twee opgaven: Onderhoud van de openbare ruimte en mobiliteit + parkeren

Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
2.1 Verkeer en vervoer Verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur
2.4 Economische havens en waterwegen (Beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur
3.4 Economische promotie Activiteiten gericht op het 'op de kaart zetten' van de gemeente: kermis, evenementen en coördinatie binnenstad
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie Openbaar groen, natuur en recreatie
7.2 Riolering Afvalwater en de waterhuishouding
7.3 Afval Inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval
7.5 Begraafplaatsen en crematoria Taken op het terrein van de lijkbezorging

Opgave Openbare ruimte

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.1 Een gezonde leefomgeving die veilig, doelmatig en sober is.

2.2 Betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij hun leefomgeving.

2.3 De kosten voor de openbare ruimte zijn in balans met verantwoordelijkheden van de gemeente.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.

Terug naar navigatie - 2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De openbare verlichting is goed functionerend. Voor 2025 wordt er gewerkt aan beleid en beleiduitvoeringsplannen.

Inspanningen

2.3.2 De kansen voor cofinanciering van klimaatadaptieve maatregelen zijn optimaal benut.

Terug naar navigatie - 2.3.2 De kansen voor cofinanciering van klimaatadaptieve maatregelen zijn optimaal benut.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Klimaatadaptatie wordt meegenomen binnen projecten in de openbare ruimte. De kansen om te vergroenen of wateroverlast te verminderen worden optimaal onderzocht en, waar doelmatig, ook uitgevoerd. Er wordt een weloverwogen keuze gemaakt om knelpunten in de openbare ruimte nu aan te pakken, of dat op een later moment kan als meekoppelkans in een reconstructie.

Inspanningen

test2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.

Terug naar navigatie - test2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Opgave Mobiliteit

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

We werken toe naar een duurzame en verkeersveilige leefomgeving. Er zijn onderzoeken afgerond naar zwaar verkeer, waarbij de eerste maatregelen inmiddels zijn uitgevoerd. Een aanbesteding om stappen te zetten om tot duurzamere mobiliteit te komen is uitgevoerd en er heeft een onderzoek plaatsgevonden om fietsroutes te verbeteren.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.4 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.

2.5 De wegen in het buitengebied zijn veilig.

2.6 Duurzame mobiliteit in Oudewater.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.4.1 De zogenoemde H (delen van de Leeuweringstraat, Donkere Gaard, Korte havenstraat, Peperstraat) is autovrij gedurende een aantal dagen in de week.

Terug naar navigatie - 2.4.1 De zogenoemde H (delen van de Leeuweringstraat, Donkere Gaard, Korte havenstraat, Peperstraat) is autovrij gedurende een aantal dagen in de week.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Het verkeerscirculatieplan en het plan voor de afsluiting van de H is gereed en wordt in 2025 aan de gemeenteraad aangeboden. Fysiek autovrij maken in 2025

Inspanningen

2.4.2 We hebben meer parkeerplekken rond de binnenstad.

Terug naar navigatie - 2.4.2 We hebben meer parkeerplekken rond de binnenstad.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Het onderzoek naar parkeren rond de binnenstad is afgerond en is besproken in het forum Ruimte.  Resultaat te bereiken in 2026.

Inspanningen

2.4.3 Er is minder zwaar vrachtverkeer in de binnenstad.

Terug naar navigatie - 2.4.3 Er is minder zwaar vrachtverkeer in de binnenstad.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Een logistieke hub biedt niet de oplossing die we voor ogen hadden. We blijven met ondernemers in gesprek om op kleine schaal maatregelen in te voeren om het aantal verkeersbewegingen van vrachtverkeer te verminderen.

Inspanningen

2.4.4 We hebben meer fietsparkeerplekken in de binnenstad.

Terug naar navigatie - 2.4.4 We hebben meer fietsparkeerplekken in de binnenstad.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Resultaat te bereiken in 2026.

Inspanningen

2.5.1 Er zijn minder conflicten tussen de verschillende gebruikers (zwaar verkeer, recreatieverkeer, bestemmingsverkeer) op de wegen in het buitengebied.

Terug naar navigatie - 2.5.1 Er zijn minder conflicten tussen de verschillende gebruikers (zwaar verkeer, recreatieverkeer, bestemmingsverkeer) op de wegen in het buitengebied.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is beleid opgesteld voor verkeersveiligheid op buitenwegen. De uitvoering loopt tot en met 2027.

Inspanningen

2.6.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.

Terug naar navigatie - 2.6.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De onderzoeken naar de verbetering van fietspaden zijn afgerond en de overige inspanningen liggen op schema voor uitvoering vanaf 2025.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Verschil
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 222 428 -206
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 24 15 8
7.2 Riolering 1.974 2.012 -37
7.3 Afval 1.520 1.670 -151
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 4 7 -3
Totaal Baten 3.743 4.133 -389
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 3.664 3.484 181
2.2 Parkeren 37 11 26
2.4 Economische havens en waterwegen 306 302 4
3.4 Economische promotie 8 9 -1
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 501 509 -8
7.2 Riolering 1.646 1.663 -16
7.3 Afval 1.331 1.468 -137
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 2 2 0
Totaal Lasten 7.496 7.448 49
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 1.389 647 742
Totaal Onttrekkingen 1.389 647 742
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 705 279 426
Totaal Stortingen 705 279 426

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse baten Bedrag (x 1.000) voordeel - nadeel +
2.1 Elementenverhardingen - ontvangen degeneratievergoedingen van nutsbedrijven, de hoogte daarvan is vooraf moeilijk in te schatten (zie hogere lasten elementenverhardingen) -120 voordeel
2.1 Advies instemmingsbesluit kabels en leidingen - hogere baten -26 voordeel
2.1 Uitrol glasvezelnet en nutsvoorzieningen - degeneratievergoeding glasvezelnetbedrijf (zie hogere lasten elementenverhardingen) -52 voordeel
2.1 Straatreiniging - afrekening voorgaande jaren afvalfonds 15 nadeel
7.2 Riolering - hogere bijdrage huisaansluitingen riolering (de lasten en baten lopen over het jaar heen) en hogere rioolbaten ( door een hoger aantal aansluitingen dan geraamd) -37 voordeel
7.3 Afval - hogere opbrengst afvalstoffenheffing en lagere teruggave afvalstoffenheffing -132 voordeel
7.3 Afval - hogere opbrengst, ontvangen oud papiervergoeding van de AVU -16 voordeel
Diversen -21 voordeel
Totaal mutaties baten -389 voordeel
Taakveld Analyse lasten Bedrag (x 1.000) voordeel - nadeel +
2.1 Asfaltverharding - hogere lasten uitbesteed werk (oa wateroverlast Papekopperdijk). Dekking uit lagere lasten elementenverharding. 91 nadeel
2.1 Elementenverharding - lagere lasten (zie tegenvaller asfalt) -89 voordeel
2.1 Openbare verlichting ( door temporisering van de overname van de OVL van Citytec zijn de lasten in 2024 later uitgevallen ). Begin 2025 is het OVL areaal overgenomen van Citytec, -180 voordeel
2.1 Civiele kunstwerken - uitbesteed werk en kosten inspecties zijn lager uitgevallen. -63 voordeel
2.1 Advies en instemmingsbesluit kabels en leidingen - uitbesteed werk (zie voordeel aan batenzijde) 19 nadeel
2.1 Uitrol glasvezelnet en nutsvoorzieningen - uitbesteed werk (zie voordeel aan batenzijde) 20 nadeel
2.1 Laadinfrastructuur - hogere uitgaven door oa externe inhuur 16 nadeel
2.2 Parkeren - lagere lasten uitbesteed werk -26 voordeel
7.2 Riolering :lagere onderhoudslasten vrijvervalriolering. Op deze post worden vooral onderhoudswerkzaamheden geboekt die voortvloeien vanuit inspecties en meldingen, daardoor zijn de kosten vooraf lastig te ramen. Het ene jaar zit het mee, het andere jaar zit het tegen. Daarnaast werden er in verleden ook kosten geboekt die hier niet thuishoorden. Ook zijn bepaalde werkzaamheden in 2024 niet uitgevoerd/doorgeschoven vanwege een overgangsperiode van de onderhoudscontracten. -106 voordeel
7.2 Riolering - gemalen: Dit wordt met name veroorzaakt door de overschrijding van de electrakosten van de gemalen. Deze waren begroot op €141.000 en er is €233.000 geboekt. In 2024 is er daadwerkelijk €130.000 aan energie verbruikt. De grote afwijking wordt veroorzaakt door de eindafrekening van 2023 die begin 2024 plaatsvond. Dit effect zien we jaarlijks terug (eindafrekening over 2024 vind begin 2025 plaats), al is dit jaar extreem. De verwachting is daarnaast dat we voor 2025 veel minder uit gaan geven. Vanaf 2026 gaan we maandelijks factureren op basis van daadwerkelijk verbruik, hierdoor verdwijnt dit effect. 53 nadeel
7.2 Riolering - lasten mini-gemalen en mini-zuiveringen. Dit komt doordat er minder onderhoud nodig is geweest. Voor een groot deel van de lasten wordt de post gemalen gebruikt. -160 voordeel
7.2 Riolering - storting in de voorziening riolering 200 nadeel
7.3 Afval -hogere storting in de voorziening afvalstoffenheffing 121 nadeel
7.3 Afval - hogere inhuur extern personeel (beleidsmatige ondersteuning) 71 nadeel
7.3 Afval - lagere verwerkingskosten AVU (180 ton minder GFT en 50 ton meer restafaval) -33 voordeel
Diversen 17 nadeel
Totaal mutaties lasten -49 voordeel
Totaal mutaties lasten en baten -438 voordeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag (x 1.000) voordeel - nadeel +
0.10 Lagere onttrekking aan de algemene reserve 170 nadeel
0.10 Lagere toevoeging aan de algemene reserve (budget voor overname van Citytec en kosten die erna nodig zijn - wordt pas 2025) -100 voordeel
0.10 Lagere onttrekking aan de reserve budgetoverhevelingen (dekking van budgetoverhevelingen uit 2023) 246 nadeel
Totaal mutaties reserves 316 nadeel