Voortgang inspanningen

Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen

Voortgang inspanningen

Wat is het doel van deze paragraaf?

Terug naar navigatie - Wat is het doel van deze paragraaf?

Kapitaalgoederen zijn de gemeentelijke eigendommen (assets) in het fysiek domein. De paragraaf Kapitaalgoederen geeft inzicht in de beleidskaders, de financiële consequenties die voortvloeien uit het beleid, en de vertaling van de financiële consequenties in de begroting. Kapitaalgoederen worden onderscheiden in drie categorieën:

  1. Openbare ruimte: de openbaar toegankelijke wegen, parken en inrichting.
  2. Riolering: het stelsel voor hemelwaterafvoer, huisaansluitingen en infiltratie. Riolering is financieel een gesloten systeem dat gevoed wordt vanuit de rioolheffing.
  3. Vastgoed: gebouwen, zoals het stadhuis en de sporthal, en niet-openbare terreinen, zoals de gemeentewerf, sportvelden en de begraafplaats.

Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Terug naar navigatie - Wettelijk kader en gemeentelijk beleid

Per hoofdonderwerp wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste wettelijke kaders en op het gemeentelijk vastgesteld beleid.
Op alle onderwerpen is in relatie tot de kapitaalgoederen het gemeentelijk financieel beleid van toepassing:

  • Besluit Begroten en Verantwoorden en de Nota Financiële Sturing waarin de regels zijn vastgelegd ten aanzien van de financiering van exploitatie en investeringen

Openbare ruimte

Het wettelijk kader voor de instandhouding van de openbare ruimte bestaat uit de zorgplicht om het areaal veilig te houden voor gebruik (inwoners, recreanten, passanten) en om te borgen dat beheer en onderhoud veilig kan geschieden (arbo). De belangrijkste wetgeving hier is:

  • Wegenwet (bevat eisen voor de verharding inclusief kunstwerken die deze functie vervullen)
  • Waterwet (bevat eisen voor de gemeentelijke taken Afvalwater, Regenwater en Grondwaterstand en hiertoe dient de rioolheffing)
  • Wet milieubeheer (bevat eisen voor o.a. riolering en baggeren)
  • Woningwet, uitgewerkt in het bouwbesluit (bevat eisen voor bouwwerken geen gebouw zijnde en aansluiting van woningen op de omgeving)

Andere wetgeving zoals de Wegenverkeerswet en Wet natuurbescherming zijn primair van toepassing bij (ver)bouw en in mindere mate bij instandhouding. De mate waarin aankomende Omgevingswet van invloed is op instandhouding is nog niet bekend.

Bovenop het wettelijk kader heeft de gemeente eigen beleid vastgesteld voor de instandhouding van de openbare ruimte:

  • Beleidsplan Wegbeheerplan 2017-2026 (17R.00368) waarin primair besloten is Beeldkwaliteit B voor de verharding te hanteren en financieel te werken met een Voorziening voor de exploitatie.
  • Beleidsplan Groenblauw 2021-2030 (D/21/006934) - vastgesteld door college niet door de gemeenteraad
  • Nota Openbare Speelruimte 2013 (raadsbesluit 3 oktober 2013) waarin primair besloten is een reductie van speelvoorzieningen door te voeren

Riolering

Het wettelijk uitgangspunt voor riolering omvat:

  • Waterwet (bevat eisen voor de gemeentelijke taken Afvalwater, Regenwater en Grondwaterstand en hiertoe dient de rioolheffing)
  • Wet milieubeheer (bevat eisen voor o.a. riolering en baggeren)

Gemeentelijk is het volgende beleid vastgesteld:

  • Gemeentelijk WaterbeleidsPlan (GWP) 2020-2024 (19.011511) - (wordt nu gewerkt aan nieuw plan)

Vastgoed

Uitgangspunt voor het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed is het meerjaren-onderhoudsprogramma, gebaseerd op de NEN 2767.
Het beleidsniveau wordt gekwantificeerd op basis van een conditiescore op een zespuntsschaal. Voor het gemeentelijk vastgoed wordt de conditiescore 3 gehanteerd.
Jaarlijks wordt het onderhoud opgenomen in een taakstellend jaarplan. Bij de uitvoering van onderhoud wordt rekening gehouden met gebouwen die eventueel gesloopt of verkocht kunnen worden.

  • Duurzaam meerjarenonderhoudsplan (DMOP) 2021-2030 

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Openbare ruimte

Assetmanagement, het procesmatig en planmatig beheer van de openbare ruimte, omvat alle activiteiten om de fysieke assets heel en veilig te houden binnen de gestelde kaders. Assetmanagement draait om de afweging tussen kosten, prestaties en risico's. Kosten zijn de berekening van de areaalomvang en benodigde maatregelen, om te voldoen aan de vastgestelde prestaties binnen acceptabele risico's. Prestaties zijn de wettelijke en gemeentelijke beleidskaders.  Voor sturing op risico's is nog geen beleidskader gedefinieerd.

Zonder risicokader worden de benodigde middelen bepaald door deze formule:

 

Er is nog niet IBOR-breed getoetst of de beschikbare middelen en organisatie aansluiten op het areaal en de kaders. In lijn/samenwerking met de herijking openbare ruimte in gemeente Woerden worden scenario's aan de raad voorgesteld. 
Ten aanzien van (vervangings-)investeringen worden per project separate kredieten aangevraagd.

 

De openbare ruimte bestaat in hoofdlijn uit de volgende assets:

 

Type asset Omvang (indicatie) Kwaliteitseis
Verharding 580.000 M2 CROW Beeldkwaliteit B
Beplanting 127.000 M2 Zorgplicht
Bomen 8.000 stk Zorgplicht
Bruggen en steigers 54 stk CROW Beeldkwaliteit B voor rijbaan als onderdeel van verharding
Gras 527.000 M2 Zorgplicht
Inrichtingselementen 3.000 stk Zorgplicht
Kademuren en damwanden 1300 M1 Zorgplicht
Lichte beschoeiingen onbekend M1 Zorgplicht
Markt- en Evenementenkasten 1 st Zorgplicht
Openbare Verlichting houten masten * 102 st Zorgplicht
Openbare verlichting elektrakasten 23 st Zorgplicht
Speeltoestellen 117 stk Zorgplicht
* Betreft houten masten in gemeentelijk eigendom. Overige masten en alle armaturen zijn in 2024 in eigendom en beheer bij CityTec.

Openbare ruimte - inzicht in exploitatie

Terug naar navigatie - Openbare ruimte - inzicht in exploitatie

Onderstaande tabel geeft inzicht in de exploitatie die gemoeid is met de openbare ruimte.
De grootste aandachtspunten over 2024 zijn:

Openbare verlichting
Parallel aan de terugkoop van Citytec wordt sinds 2021 in grote reconstructies verlichting reeds in eigendom van de gemeente geplaatst; in 2024 en 2025 wordt bijvoorbeeld de openbare verlichting van de wijk Brede Dijk tijdens de integrale reconstructie vervangen. In 2025 wordt de openbare verlichting eigendom van gemeente Oudewater. In 2024 is daarvoor het onderhoud van 2025 georganiseerd. In 2025 zullen voor de openbare verlichting de beheerorganisatie en de onderhoudscontracten 2026 en verder opgetuigd worden. 

Voorzieningen wegen en civiele kunstwerken
Naar aanleiding van bevindingen van de accountant zijn de voorzieningen omgezet naar reserves. Er is (nog) geen financiële beleidskeuze gemaakt of het wenselijk is de voorzieningen weer in het leven te roepen en hoe de bijbehorende bevoegdheden georganiseerd moeten worden. Vanuit de verschillende beheerdisciplines wordt in de meerjarenplannen wel gekeken of/hoe de gealloceerde reserves te benutten in de uitvoering. 

 

SAMENVATTING 2024 Begroot exploitatie 2024 Werkelijk exploitatie 2024 Begroot investeringen 2024 Werkelijk investeringen 2024 Doorlopende verplichtingen 2025
A) IBOR 1-Verhardingen 2.006.851 1.888.423 10.829.000 4.110.000 2.172.120
1-Gladheidbestrijding 98.480 73.480 25.000 4.376 0
2-Groenvoorziening 411.947 394.805 640.307 439.741 203.281
2-Onkruidbestrijding 144.679 150.507 0 0 0
2-Speelvoorzieningen 26.232 27.165 0 0 0
3-Straatmeubilair 18.415 21.034 0 0 0
3-Elektrakasten 4.704 4.704 0 0 0
3-Verlichting 606.096 413.189 81.358 0 81.358
4-Beschoeiingen/kademuren 131.105 127.237 1.276.000 1.150.000 134.000
5-Civiele kunstwerken 362.861 297.184 3.975.000 274.000 352.000
Subtotaal 3.811.370 3.397.728 16.826.665 5.978.117 2.942.759
B) Riolering 1.535.889 1.543.029 5.460.000 2.255.000 2.894.000
C) Baggeren 174.488 174.488 0 0 0
D) Sportvelden (complex) 139.380 132.289 0 0 0
Totaal 5.661.127 5.247.534 22.286.665 8.233.117 5.836.759

Openbare ruimte - inzicht in investeringen

Terug naar navigatie - Openbare ruimte - inzicht in investeringen

Investeringen worden per project aangevraagd bij de Raad, de begroting voorziet niet in structurele investeringen of investeringsruimte voor de openbare ruimte. Projecten doorlopen de fasen voorbereiding en uitvoering. Voor grote nieuwe investeringen wordt in het vervolg gestart met een Planstudie, om aan de voorkant een realistischere projectraming aan de Raad voor te kunnen leggen. 

Project Projectfase Toelichting
Renovatie Hoenkoopsebrug Voorbereiding Project is in voorbereiding. Brugbedieningshuisje is in 2023 vervangen.
Herstel oeverbescherming Lange Linschoten Afgerond Laatste fase is in uitvoering. Eerdere fases zijn binnen budget gebleven. 
Vervanging en aanplant bomen Afgerond Project is in uitvoering.
Reconstructie Brede Dijk Uitvoering Werk in fasen in uitvoering. 
Masterplan Binnenstad - Algemeen Uitvoering Opstellen van herijking van Masterplan. In 2024 is het Masterplan aangepast. 
Masterplan Binnenstad - Bruggen en kademuren Uitvoering Restauratiewerkzaamheden zijn in uitvoering. 
Masterplan Binnenstad - Gasplein Definitie Project is in voorbereiding.
Masterplan Binnenstad - Markt e.o. Voorbereiding Project is in voorbereiding. 
Westerwal (straat) Voorbereiding Project is in voorbereiding. Uitvoering na afronden van ruimtelijke ontwikkeling. 
Revitalisering Tappersheul 1+2 Definitie Uitvoeren van planstudie naar revitalisering en wegwerken van achterstallig onderhoud. Werk heeft samenhang met ontwikkeling Tappersheul 3.

 

Bedragen x € 1.000
Investering verharding (wegen) Begroting Jaarrekening
Krediet Masterplan Bovengronds 2021 441 308
Krediet Masterplan Bovengronds 2022 0 3
Krediet Masterplan Bovengronds 2023 Gasplein 237 28
Krediet Masterplan Bovengronds 2024 Gasplein 1.300 13
Verv. Verharding Lange Linschoten (voorber.) 2023 386 268
Verv. Verharding Lange Linschoten (uitv.) 2024 3.550 0
Verv. Verharding Brede Dijk 2021 4.915 3.490
TOTAAL 10.829 4.110
Doorlopende verplichtingen naar 2025 - 2.172

Bomen en planten

Terug naar navigatie - Bomen en planten

De kaders, financiën en organisatorische inbedding blijken onvoldoende op orde. Het is daardoor lastig om binnen de budgetten op het gewenste niveau het onderhoud te kunnen blijven uitvoeren. 
In 2024 is met succes ingezet op de werving van professionele capaciteit om met bomenbeleid en het groenbeheer & onderhoud aan de slag te gaan. 

Bedragen x € 1.000
Investering groen en bomen Begroting Jaarrekening
Krediet Vervanging beplanting 2022-2024 35 0
Krediet Vervanging bomen 2023 200 210
Krediet Vervanging bomen tranche 2024 200 230
Krediet Beplanting Brede Dijk 2023 83 18
Krediet Bomen Brede Dijk 2023 122 14
TOTAAL 2024 640 472
Doorlopende verplichtingen naar 2025 - 203

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

In financieel opzicht is het uitgangspunt een kostendekkende exploitatie via de tarieven. Wanneer sprake is van een incidentele verstoring (pieken of dalen) wordt een en ander geëgaliseerd door een bijdrage uit of storting in de voorziening Riolering. Hiermee wordt gezorgd voor kostendekkend waterbeheer vanuit de rioolheffing voor de lange termijn.

 

Bedragen x € 1.000
Exploitatie Riolering en Water Begroting Jaarrekening
Jaarrekening werken 1.536 1.543
TOTAAL 1.536 1.543
Bedragen x € 1.000
Investeringen Riolering Begroting Jaarrekening
Krediet Vervanging riool Brede Dijk 2021 2.860 1.837
Krediet Masterplan Tranche 4 2022 523 146
Krediet Masterplan Tranche 5 2023 1.097 20
Krediet Masterplan Tranche 6 2024 304 11
Krediet Drukriolering 2021 156 144
Krediet Drukriolering 2024 209 0
Krediet Gemalen 2023 18 18
Krediet Gemalen 2024 25 0
Krediet Drainage en persleidingen 2024 55 0
Krediet Duikers en NVO 2022 83 42
Krediet Duikers en NVO 2023 82 33
Krediet Duikers en NVO 2024 50 3
TOTAAL 5.460 2.255
Doorlopende verplichtingen naar 2025 - 2.894

Civiele kunstwerken

Terug naar navigatie - Civiele kunstwerken

In 2024 zijn diverse civiele kunstwerken opgeknapt of renovaties van constructies voorbereid en gestart met uitvoering. Veel hiervan binnen het Masterplan Binnenstad waar mooie mee-koppelkansen worden benut.  
Werken aan civiele kunstwerken vraagt specialistische kennis. Met behulp van externe experts dragen we zorg voor de veilige instandhouding van deze assets.

 

Bedragen x € 1.000
Investering civiele kunstwerken Begroting Jaarrekening
Krediet Renovatie Hoenkoopsebrug 3.920 272
Vervanging fiets en voetgangersbruggen 2024 55 2
TOTAAL 3.975 274
Doorlopende verplichtingen naar 2025 - 352
Bedragen x € 1.000
Investering oevers en beschoeiingen Begroting Jaarrekening
Krediet herstel oevers Lange Linschoten 2021 358 358
Krediet herstel oevers Lange Linschoten 2022 252 243
Krediet IBOR Kades en gemetselde bruggen 2022 465 375
Vervanging kademuren en gemetselde bruggen 2024 200 174
TOTAAL 1.276 1.150
Doorlopende verplichtingen naar 2025 - 134

Vastgoed

Terug naar navigatie - Vastgoed

Gemeentelijk vastgoed
Uitgangspunt voor het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed (gebouwen) is het meerjarenonderhoudsplan (MJOP), gebaseerd op de NEN 2767. Het MJOP is in 2021 voor de periode 2021-2030 vastgesteld en wordt eenmaal per vier jaar herijkt. Het beleidsniveau voor de uitvoering is conditiescore 3 (wat overeenkomt met cijfer van ongeveer 6,5 op een schaal van 10). 

Voor de uitvoering van het meerjarenonderhoudsplan is een Voorziening Groot Onderhoud gevormd. Per jaar bedraagt de dotatie aan de Voorziening een bedrag groot € 181.839,=. De stand van de Voorziening Groot Onderhoud bedraagt per 31 december 2024 €  1.224.932,=. Volgens de begroting staan er voor het jaar 2024 onderhoudsactiviteiten gepland voor een bedrag van € 29.439,=. Werkelijk  is uitgegeven € 18.965,=. Bij de uitvoering van het Jaarplan 2024 is een achterstand ontstaan. De reden hiervan is het vertrek van 2 assetbeheerders en de moeilijk in te vullen vacatures. Voor 1 vacature is een junior aangetrokken die nog opgeleid moet worden. De functie assetbeleidsadviseur is sinds juni 2024 vacant en is nog niet ingevuld kunnen worden.De ontstane onderhoudsachterstand zal in 2025 mogelijk niet ingelopen kunnen worden.

Naast de voorziening worden diverse onderhoudskosten gedekt uit de reserve onderhoud gemeentelijk vastgoed. De stand van de reserve onderhoud gemeentelijk vastgoed bedraagt per 31 december 2024 € 26.469,=. Volgens de gewijzigde begroting na de voorjaarsrapportage 2024 staan voor het jaar 2024 onderhoudsactiviteiten gepland voor een bedrag van € 62.850. Werkelijk is 38.236,= uitgegeven. Het verschil wordt verklaard door de vertraging in de uitvoering door openstaande vacatures voor de woning Hekendorpse Buurt en Arminiusplein.  

Het beleid is erop gericht om gemeentelijke gebouwen die vanwege hun functie niet noodzakelijk eigendom dienen te zijn van de gemeente, indien mogelijk te verkopen. Voorbeeld hiervan zijn de panden die betrokken zijn bij de ontwikkeling rond “treintje 1” en “treintje 2”: het stadskantoor, het cultuurhuis en de Eiber. Voor het onderhoud aan deze gebouwen wordt jaarlijks een incidenteel budget geraamd.

De onderhoudsbedragen worden in de begroting geïndexeerd met de index die voor de gehele gemeentebegroting gehanteerd wordt. De bouwprijzen zijn echter harder gestegen dan de gemeentelijk index. Er moet rekening mee gehouden worden dat bij de komende actualisatie van het MJOP in 2026 de dotatie in de Voorziening sterk zal moeten stijgen om het bepaalde onderhoudsniveau te realiseren.