Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Bas Lont | Financiën |
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De begroting 2024 viel onder het repressief toezicht van de provincie Utrecht. Zij concludeerde dat de begroting reëel en structureel in evenwicht is.
Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Bas Lont | Financiën |
De taakvelden binnen het programma Algemene inkomsten zijn:
Taakveld | Omschrijving |
---|---|
0.5 Treasury | Rente en dividenden |
0.61/0.62 OZB | OZB woningen en niet-woningen |
0.64 Belasting overige | Overige belastingen |
0.7 Algemene Uitkering | Algemene uitkeringen Gemeentefonds |
0.8 Overige baten en lasten | Reserveringen / algemene stelposten |
7.1 Houdbare gemeentefinanciën: stabiele financiële (vermogens)positie.
7.2 Gezond financieel bewustzijn.
De begroting 2024 viel onder het repressief toezicht van de provincie Utrecht. Zij concludeerde dat de begroting reëel en structureel in evenwicht is.
Door de jaarrekeningresultaten van de afgelopen jaren en de verwachting van een rekeningsoverschot 2024 is het weerstandsvermogen boven de 1.
Door de jaarrekening resultaten van de afgelopen jaren en de storting van deze resultaten in de Algemene Reserve is de reservepositie verbeterd.
Bij de opstelling van de jaarrekening is de schuldquote ver onder de 130%. Dit komt omdat de uitvoering van de investeringen achterblijft op de inschatting die bij de begroting is gemaakt.
Hier is een stijgende lijn naar de 20% waarneembaar.
In de paragraaf financiën van de raadsvoorstellen staan de financiële effecten en de dekking hiervan opgenomen.
Nota Financiële Sturing is vanaf 2023 vervangen door de nieuwe Financiële verordening.
De nieuwe Financiële verordening is in 2023 vastgesteld.
Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld gemiddelde WOZ-waarde. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'.
Exploitatie | Begroting 2024 na wijziging | Werkelijk 2024 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
0.5 Treasury | 38 | 118 | -80 | |
0.61 OZB woningen | 2.193 | 2.202 | -9 | |
0.62 OZB niet-woningen | 1.014 | 1.033 | -19 | |
0.64 Belastingen overig | 28 | 23 | 5 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 20.107 | 20.509 | -402 | |
3.4 Economische promotie | 40 | 43 | -3 | |
Totaal Baten | 23.420 | 23.928 | -508 | |
Lasten | ||||
0.5 Treasury | -200 | 56 | -256 | |
0.61 OZB woningen | 79 | 76 | 4 | |
0.8 Overige baten en lasten | 61 | 1 | 60 | |
Totaal Lasten | -59 | 133 | -192 | |
Onttrekkingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 601 | -601 | |
Totaal Onttrekkingen | 0 | 601 | -601 | |
Stortingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 23.479 | 24.396 | -917 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Analyse baten | Bedrag (x 1.000) | voordeel/ nadeel | |
---|---|---|---|---|
0.5 | Hogere rente- en dividend-opbrengsten | -80 | voordeel | |
0.62 | Hogere opbrengsten OZB niet-woningen | -19 | voordeel | |
0.7 | Hogere uitkering gemeentefonds 2024 | -277 | voordeel | |
0.7 | Hogere uitkering gemeentefonds voorgaande jaren (<2024) | -125 | voordeel | |
Diversen | -7 | voordeel | ||
Totaal mutaties baten | -508 | Voordeel | ||
Taakveld | Analyse lasten | Bedrag (x 1.000) | voordeel/ nadeel | |
0.5 | Lagere doorbelaste kapitaallasten | 126 | nadeel | |
0.5 | Hogere rente-kosten doordat er in 2024 een 2-tal nieuwe en langlopende geldleningen zijn aangetrokken. | 129 | nadeel | |
0.8 | Diverse niet-gerealiseerde reserveringen | -60 | voordeel | |
Diversen | -3 | voordeel | ||
Totaal mutaties lasten | 192 | Nadeel | ||
Totaal mutaties lasten en baten | -316 | |||
Taakveld | Mutaties reserves | Bedrag (x 1.000) | voordeel/ nadeel | |
0.10 | Budgetoverhevelingen totaal | -601 | Voordeel | |
Totaal mutaties reserves | -601 | Voordeel |