Uitgaven

0,4%
€ 133
x €1.000
0,4% Complete

Inkomsten

69,5%
€ 24.529
x €1.000
69,5% Complete

Saldo

1167,57%
€ 24.396
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 7 Algemene inkomsten

Uitgaven

0,4%
€ 133
x €1.000
0,4% Complete

Inkomsten

69,5%
€ 24.529
x €1.000
69,5% Complete

Saldo

1167,57%
€ 24.396
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Bas Lont Financiën

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De taakvelden binnen het programma Algemene inkomsten zijn:

Taakveld Omschrijving
0.5 Treasury Rente en dividenden
0.61/0.62 OZB OZB woningen en niet-woningen
0.64 Belasting overige Overige belastingen
0.7 Algemene Uitkering Algemene uitkeringen Gemeentefonds
0.8 Overige baten en lasten Reserveringen / algemene stelposten

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

7.1.1. Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Terug naar navigatie - 7.1.1. Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De begroting 2024 viel onder het repressief toezicht van de provincie Utrecht. Zij concludeerde dat de begroting reëel en structureel in evenwicht is.

Inspanningen

7.1.2 Het weerstandsvermogen is verbeterd (minimaal 1).

Terug naar navigatie - 7.1.2 Het weerstandsvermogen is verbeterd (minimaal 1).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Door de jaarrekeningresultaten van de afgelopen jaren en de verwachting van een rekeningsoverschot 2024 is het weerstandsvermogen boven de 1.

Inspanningen

7.1.3 De reservepositie is verbeterd.

Terug naar navigatie - 7.1.3 De reservepositie is verbeterd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Door de jaarrekening resultaten van de afgelopen jaren en de storting van deze resultaten in de Algemene Reserve is de reservepositie verbeterd.

Inspanningen

7.1.4 De schuldquote is verlaagd richting signaalwaarde 130%.

Terug naar navigatie - 7.1.4 De schuldquote is verlaagd richting signaalwaarde 130%.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Bij de opstelling van de jaarrekening is de schuldquote ver onder de 130%. Dit komt omdat de uitvoering van de investeringen achterblijft op de inschatting die bij de begroting is gemaakt.

Inspanningen

7.2.2 De nota Financiële Sturing wordt nageleefd en gehandhaafd.

Terug naar navigatie - 7.2.2 De nota Financiële Sturing wordt nageleefd en gehandhaafd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Nota Financiële Sturing is vanaf 2023 vervangen door de nieuwe Financiële verordening.

Inspanningen

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren

Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld gemiddelde WOZ-waarde. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'. 

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Verschil
Baten
0.5 Treasury 38 118 -80
0.61 OZB woningen 2.193 2.202 -9
0.62 OZB niet-woningen 1.014 1.033 -19
0.64 Belastingen overig 28 23 5
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 20.107 20.509 -402
3.4 Economische promotie 40 43 -3
Totaal Baten 23.420 23.928 -508
Lasten
0.5 Treasury -200 56 -256
0.61 OZB woningen 79 76 4
0.8 Overige baten en lasten 61 1 60
Totaal Lasten -59 133 -192
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 0 601 -601
Totaal Onttrekkingen 0 601 -601
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 0 0 0
Totaal Stortingen 0 0 0

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse baten Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
0.5 Hogere rente- en dividend-opbrengsten -80 voordeel
0.62 Hogere opbrengsten OZB niet-woningen -19 voordeel
0.7 Hogere uitkering gemeentefonds 2024 -277 voordeel
0.7 Hogere uitkering gemeentefonds voorgaande jaren (<2024) -125 voordeel
Diversen -7 voordeel
Totaal mutaties baten -508 Voordeel
Taakveld Analyse lasten Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
0.5 Lagere doorbelaste kapitaallasten 126 nadeel
0.5 Hogere rente-kosten doordat er in 2024 een 2-tal nieuwe en langlopende geldleningen zijn aangetrokken. 129 nadeel
0.8 Diverse niet-gerealiseerde reserveringen -60 voordeel
Diversen -3 voordeel
Totaal mutaties lasten 192 Nadeel
Totaal mutaties lasten en baten -316
Taakveld Mutaties reserves Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
0.10 Budgetoverhevelingen totaal -601 Voordeel
Totaal mutaties reserves -601 Voordeel