Wat is het doel van deze paragraaf?
Het totale pakket van gemeentelijke belastingen en heffingen bestaat uit tiental verschillende belastingen, heffingen en rechten die worden gelegitimeerd door een belastingverordening die door de gemeenteraad is vastgesteld. Deze paragraaf geeft een overzicht op hoofdlijnen van de resultaten op deze heffingen. De regelgeving is vastgelegd in de wet en in de lokale belastingverordeningen en is uitgebreid toegelicht in de programmabegroting. De cijfers van de begroting betreft de begroting na wijziging.
Voortgang inspanningen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Voortgang inspanningen
Wettelijk kader en gemeentelijk kader
Terug naar navigatie - Wettelijk kader en gemeentelijk kaderTen aanzien van de heffingen onderscheidt de wet drie soorten:
Belastingen: gedwongen betalingen aan de overheid waar geen rechtstreekse contraprestatie van de overheid tegenover staat. Ze kunnen aan een brede of specifieke doelgroep in rekening worden gebracht.
Bestemmingsheffingen: deze dienen ter bestrijding van specifieke kosten. Voorbeelden zijn de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Deze heffingen mogen niet meer dan kostendekkend zijn.
Rechten: een betaling waar een direct aanwijsbare contraprestatie van de overheid tegenover staat. Deze contraprestatie kan bestaan uit een product of dienst. Onderscheid kan worden gemaakt in onder meer gebruiksrechten (bijvoorbeeld haven- of marktgelden) en genotsrechten (waaronder leges). De hoogten van sommige rechten zijn landelijk bepaald. Verder geldt dat deze maximaal kostendekkend mogen zijn.
Naast het landelijk beleid is het volgende gemeentelijk beleid geformuleerd:
De bestemmingsheffingen en rechten zijn in principe 100% kostendekkend. Dat is niet overal het geval omdat er bijvoorbeeld wettelijke voorschriften zijn (wettelijke tarieven).
Kwijtscheldingsbeleid. Voor de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing kan kwijtschelding worden verleend aan personen (niet aan bedrijven). De gemeente Oudewater hanteert voor de kwijtschelding de norm die door het Rijk gegeven wordt aan de gemeenten: 100% van de norm voor de bijstand. Bij een norm onder de 100% is er sprake van strenger beleid. Vrijwel alle inwoners die een aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen en moeten rondkomen van een bijstandsuitkering of alleen een AOW-uitkering en geen vermogen hebben, komen op basis van deze norm in aanmerking voor kwijtschelding. De regelgeving voor de kwijtschelding is neergelegd in de Leidraad Invorderingswet 1990.
Werkelijke opbrengsten
Terug naar navigatie - Werkelijke opbrengstenBedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Belastingen en heffingen | Baten rekening 2024 | Baten begroting na wijz. 2024 | Baten begroting 2024 | Baten rekening 2023 | |
A. Belastingen | |||||
1 Eigenaren woningen | 2.202 | 2.193 | 2.133 | 2.084 | |
Eigenaren niet-woningen | 624 | 611 | 611 | 592 | |
Gebruikers niet-woningen | 409 | 403 | 403 | 390 | |
2 Precariobelasting | 23 | 28 | 13 | 51 | |
3 Toeristenbelasting | 43 | 40 | 28 | 29 | |
Subtotaal A Belastingen | 3.301 | 3.275 | 3.188 | 3.146 | |
B. Bestemmingsheffingen | |||||
1 Afvalstoffenheffing | 1.482 | 1.349 | 1.349 | 1.280 | |
2 Rioolheffing | 1.990 | 1.969 | 1.919 | 1.678 | |
Subtotaal B Bestemmingsheffingen | 3.472 | 3.318 | 3.268 | 2.958 | |
C. Rechten | |||||
1 Leges burgerzaken | 225 | 197 | 197 | 137 | |
2 Begrafenisrechten | 7 | 4 | 4 | 21 | |
3 Marktgelden | 23 | 27 | 27 | 23 | |
4 Bruggelden | 16 | 13 | 13 | 11 | |
5 Omgevingsvergunningen | 523 | 574 | 384 | 360 | |
Subtotaal C Rechten | 794 | 815 | 625 | 552 | |
Totaal | 7.567 | 7.408 | 7.081 | 6.656 |
Lokale lastendruk
Terug naar navigatie - Lokale lastendrukDe lokale lastendruk geeft voor de belangrijkste tarieven weer wat een inwoner van de gemeente betaalt en hoe deze zich het afgelopen jaar hebben ontwikkeld (fictief huishouden). De bedragen zijn gebaseerd op een huishouden in een woning met een gemiddelde waarde voor het belastingjaar 2024 van € 420.000.
Bedragen x € 1.000 | |||
---|---|---|---|
Werkelijk meerpersoons 2024 | Begroot meerpersoons 2024 | Werkelijk meerpersoons 2023 | |
1 OZB | 501 | 506 | 483 |
2 Rioolheffing | 382 | 382 | 335 |
3 Afvalstoffenheffing | 322 | 336 | 329 |
Totaal | 1.205 | 1.224 | 1.147 |
A. Belastingen
Terug naar navigatie - A. BelastingenOZB
In onderstaande tabel zijn de OZB-tarieven 2024 en 2023 opgenomen. De tarieven 2024 worden geheven als percentage van de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2023.
Tarief OZB | Werkelijk 2024 | Begroting 2024 | Werkelijk 2023 |
---|---|---|---|
1 Woningen | |||
a Eigenaren | 0,1195% | 0,1221% | 0,1166% |
2 Niet-woningen | |||
a Eigenaren | 0,3289% | 0,3319% | 0,3137% |
b Gebruikers | 0,2601% | 0,2325% | 0,2481% |
Opbrengst OZB:
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Taak- veld | Baten rekening 2024 | Baten begroting na wijz. 2024 | Baten begroting 2024 | Baten rekening 2023 | |||
0.61 | Eigenaren woningen | 2.202 | 2.193 | 2.133 | 2.084 | ||
0.62 | Eigenaren niet-woningen | 624 | 611 | 611 | 592 | ||
0.62 | Gebruikers niet-woningen | 409 | 403 | 403 | 390 | ||
Totaal | 3.235 | 3.207 | 3.147 | 3.066 | |||
Verklaring verschil:
De opbrengsten van de OZB zijn iets hoger dan begroot, dit wordt met name veroorzaakt door een hogere waardeontwikkeling. Bij de berekening van de tarieven is een schatting gemaakt van de waardeontwikkeling. De definitieve waardeontwikkeling is uiteindelijk hoger geworden. Daarnaast zijn er minder bezwaren toegekend dan waarmee bij de begroting rekening is gehouden.
Ad 2 Precariobelasting
Onder de naam precariobelasting wordt een directe belasting geheven ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven de voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond.
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Taak- veld | Baten rekening 2024 | Baten begroting na wijz. 2024 | Baten begroting 2024 | Baten rekening 2023 | |
0.64 | Opbrengst | 23 | 28 | 13 | 51 |
Verklaring verschil:
Ad 3 Toeristenbelasting
Onder de naam toeristenbelasting wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding in welke vorm dan ook door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven.
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Taak- veld | Baten rekening 2024 | Baten begroting na wijz. 2024 | Baten begroting 2024 | Baten rekening 2023 | |
3.4 | Opbrengst | 43 | 40 | 28 | 29 |
De hogere opbrengst wordt veroorzaakt door meer overnachtingen in de gemeente dan waarmee in eerste instantie is gerekend.
B. Bestemmingsheffingen
Terug naar navigatie - B. BestemmingsheffingenAd 1 Afvalstoffenheffing
Voor de bestrijding van de kosten die samenhangen met het inzamelen en verwerken van afval is de gemeente bevoegd om de gemaakte kosten te verhalen. Voor het huishoudelijk afval (afval dat ontstaat vanuit particuliere huishoudens) wordt afvalstoffenheffing geheven.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van baten en lasten afvalstoffenheffing. Wanneer de baten hoger zijn dan de lasten, wordt het meerdere in de voorziening afvalstoffenheffing gestort.
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Taak- veld | Baten rekening 2024 | Baten begroting na wijz. 2024 | Baten begroting 2024 | Baten rekening 2023 | |
Lasten | |||||
7.3 | Afval | 1.289 | 1.262 | 1.262 | 1.100 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 0 | 0 | 0 | 6 |
6.3 | Inkomensregelingen | 27 | 31 | 31 | 32 |
0.4 | Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 |
btw-lasten te verhalen op btw-compensatiefonds | 236 | 230 | 230 | 185 | |
Storting in de Voorziening afvalstoffenheffing is + | 118 | -3 | -3 | 101 | |
Totale lasten | 1.670 | 1.520 | 1.520 | 1.424 | |
Baten | |||||
7.3 | Afvalstoffenheffing inclusief ledigingen | 1.482 | 1.349 | 1.349 | 1.280 |
7.3 | Overige baten | 188 | 171 | 171 | 144 |
7.3 | Totale baten | 1.670 | 1.520 | 1.520 | 1.424 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kostendekkendheidsgraad | 100% | 100% | 100% | 100% | |
Dit resulteert in de volgende mutaties van de voorziening afvalstoffenheffing:
Stand per 1-1-2024 | € 264.000 |
2024 storting | € 118.080 |
2023 storting | € 101.718 |
Ad 2 Rioolheffing
Uit de rioolheffing bekostigt de gemeente de uitvoering van de drie gemeentelijke watertaken. Dit zijn het inzamelen en transporteren van afvalwater, het bergen en afvoeren van hemelwater en het zorgdragen om structureel nadelige gevolgen van grondwater tegen te gaan.
Onderdeel van de watertaken rondom hemelwater en grondwater is ook het nemen van maatregelen voor de uitvoering van de thema’s wateroverlast en droogte. Om uitvoering te geven aan de verschillende thema’s en watertaken is, onder andere, het Programma Klimaatbestendige Openbare Ruimte (KbOR) opgericht. Meer informatie over KbOR, de verantwoordelijkheid en maatregelen die de gemeente neemt, en het beleidskader vindt u in het Actieplan Klimaatbestendig Oudewater 2050.
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Taak- veld | Baten rekening 2024 | Baten begroting na wijz. 2024 | Baten begroting 2024 | Baten rekening 2023 | |
Lasten | |||||
7.2 | Riolering | 1.117 | 1.302 | 1.302 | 1.223 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 151 | 150 | 150 | 187 |
btw exploitatie en op investeringen | 200 | 178 | 178 | 233 | |
Storting in de voorzienig riolering is + | 544 | 344 | 294 | 82 | |
Totale lasten | 2.012 | 1.974 | 1.924 | 1.725 | |
Baten | |||||
7.2 | Doorberekende kosten huisaansluitingen | 22 | 5 | 5 | 47 |
7.2 | Rioolheffingen woningen | 1.990 | 1.969 | 1.919 | 1.678 |
Totale baten | 2.012 | 1.974 | 1.924 | 1.725 | |
Saldo (=mutatie reserve; min = onttrekking) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kostendekkendheidsgraad | 100% | 100% | 100% | 100% | |
Dit resulteert in de volgende mutaties van de voorziening riolering conform raadsbesluit GWP Oudewater 2020-2024:
Stand per 1-1-2024 | € 4.694.000 |
2024 storting | € 544.206 |
2023 storting |
€ 82.209 |
Gemeente Oudewater heeft gekozen voor een grote stijging van de rioolheffing in de periode van 2020–2023, zodat de rioolheffing daarna nagenoeg gelijk kan blijven. Echter bleken er nieuwe aanvullende investeringen noodzakelijk voor de vervanging, beheer en onderhoud van de riolering. In 2024 heeft de gemeenteraad een nieuwe stijging van de rioolheffing vastgesteld conform raadsbesluit Uitgangspuntennotitie programma Gemeentelijk Water en Klimaatbestendig 2025 -2029. Het gevolg hiervan is dat de voorziening Riolering ook de aankomende periode zal toenemen om latere investeringen te dekken.
C. Rechten
Terug naar navigatie - C. RechtenIn de onderstaande tabellen is voor de verschillende rechten opgenomen wat de begrote baten en lasten zijn en wat de kostendekkendheid is.
Ad 1 Leges burgerzaken
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven ‘ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten’. Sommige leges zijn niet voor 100% kostendekkend omdat er voorgeschreven wettelijke tarieven zijn. Voorbeelden hiervan zijn uittreksels burgerlijke stand, reisdocumenten en rijbewijzen.
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Taak- veld | Baten rekening 2024 | Baten begroting na wijz. 2024 | Baten begroting 2024 | Baten rekening 2023 | |
Lasten | |||||
0.2 | Burgerzaken | 553 | 522 | 522 | 487 |
Totale lasten | 553 | 522 | 522 | 487 | |
0.2 | Baten | 225 | 197 | 197 | 137 |
Saldo | -328 | -325 | -325 | -350 | |
Kostendekkendheidsgraad | 41% | 38% | 38% | 28% | |
Verklaring verschil:
Ad 2 Begrafenisrechten
Op basis van deze verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor daarmee verband houdende diensten die de gemeente levert.
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Taak- veld | Baten rekening 2024 | Baten begroting na wijz. 2024 | Baten begroting 2024 | Baten rekening 2023 | |
Lasten | |||||
7.5 | Begraafplaatsen | 2 | 2 | 2 | 125 |
7.5 | Baten | 7 | 4 | 4 | 21 |
Saldo | 5 | 2 | 2 | -104 | |
Kostendekkendheidsgraad | 350% | 200% | 200% | 17% | |
nb : in 2023 heeft de overdracht van de aula plaatsgevonden. |
Verklaring verschil:
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taak- veld | Baten rekening 2024 | Baten begroting na wijz. 2024 | Baten begroting 2024 | Baten rekening 2023 | ||||
Lasten | ||||||||
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 52 | 46 | 46 | 51 | |||
Totale lasten | 52 | 46 | 46 | 51 | ||||
Baten | ||||||||
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 23 | 27 | 27 | 23 | |||
Totale baten | 23 | 27 | 27 | 23 | ||||
Saldo | -29 | -19 | -19 | -28 | ||||
Kostendekkendheidsgraad | 44% | 59% | 59% | 45% | ||||
Ad 4 Bruggelden
Voor iedere doorvaart van de Hoenkoopse brug wordt € 2 per vaartuig gerekend. Met de opbrengst hiervan wordt een deel van de brugbediening door medewerkers van Ferm Werk bekostigd.
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Taak- veld | Baten rekening 2024 | Baten begroting na wijz. 2024 | Baten begroting 2024 | Baten rekening 2023 | |
Lasten | |||||
2.1 | Verkeer en vervoer | 59 | 48 | 48 | 40 |
Totale lasten | 59 | 48 | 48 | 40 | |
2.4 | Baten | 16 | 13 | 13 | 11 |
Saldo | -43 | -35 | -35 | -29 | |
Kostendekkendheidsgraad | 27% | 27% | 27% | 28% | |
Ad 5 Omgevingsvergunningen
Binnen het taakveld omgevingsvergunning is de kostendekkendheid afhankelijk van de baten. In 2024 waren de inkomsten uit leges lager dan begroot - ingeschat, maar zijn de lasten gelijk gebleven. De kostendekkendheid voor 2024 is hierdoor nagenoeg 100%.
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taak- veld | Rekening 2024 | Begroting na wijz. 2024 | Begroting 2024 | Rekening 2023 | ||||
Lasten | ||||||||
8.3 | Wonen en bouwen | 514 | 514 | 557 | 587 | |||
Totale lasten | 514 | 514 | 557 | 587 | ||||
Baten | ||||||||
8.3 | Wonen en bouwen | 523 | 574 | 384 | 360 | |||
Totale baten | 523 | 574 | 384 | 360 | ||||
Saldo | 9 | 60 | -173 | -227 | ||||
Kostendekkendheidsgraad | 102% | 112% | 69% | 61% | ||||
Verklaring verschil
D. Vergelijking met andere gemeenten
Terug naar navigatie - D. Vergelijking met andere gemeentenBelastingsoort 2024 | Oudewater | Woerden | Bodegraven- Reeuwijk | Montfoort | De Ronde Venen |
---|---|---|---|---|---|
OZB woningen | 0,1195% | 0,1176% | 0,1280% | 0,1120% | 0,0622% |
OZB niet-woningen | 0,5890% | 0,6384% | 0,6711% | 0,7160% | 0,4622% |
Afvalstoffenheffing | |||||
Eenpersoonshuishouden | € 287 | € 270 | € 290 | € 244 | € 278 |
Meerpersoonshuishouden | € 336 | € 336 | € 406 | € 398 | € 378 |
Rioolheffing | € 382 | € 294 | € 402 | € 309 | € 235 |