Voortgang inspanningen

Paragraaf 1 Lokale heffingen

Voortgang inspanningen

Wat is het doel van deze paragraaf?

Terug naar navigatie - Wat is het doel van deze paragraaf?

Wat is het doel van deze paragraaf?
 
Het totale pakket van gemeentelijke belastingen en heffingen bestaat uit tiental verschillende belastingen, heffingen en rechten die worden gelegitimeerd door een belastingverordening die door de gemeenteraad is vastgesteld. Deze paragraaf geeft een overzicht op hoofdlijnen van de resultaten op deze heffingen. De regelgeving is vastgelegd in de wet en in de lokale belastingverordeningen en is uitgebreid toegelicht in de programmabegroting. De cijfers van de begroting betreft de begroting na wijziging.

Wettelijk kader en gemeentelijk kader

Terug naar navigatie - Wettelijk kader en gemeentelijk kader

Ten aanzien van de heffingen onderscheidt de wet drie soorten:
Belastingen: gedwongen betalingen aan de overheid waar geen rechtstreekse contraprestatie van de overheid tegenover staat. Ze kunnen aan een brede of specifieke doelgroep in rekening worden gebracht.

Bestemmingsheffingen: deze dienen ter bestrijding van specifieke kosten. Voorbeelden zijn de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Deze heffingen mogen niet meer dan kostendekkend zijn.

Rechten: een betaling waar een direct aanwijsbare contraprestatie van de overheid tegenover staat. Deze contraprestatie kan bestaan uit een product of dienst. Onderscheid kan worden gemaakt in onder meer gebruiksrechten (bijvoorbeeld haven- of marktgelden) en genotsrechten (waaronder leges). De hoogten van sommige rechten zijn landelijk bepaald. Verder geldt dat deze maximaal kostendekkend mogen zijn.
 
Naast het landelijk beleid is het volgende gemeentelijk beleid geformuleerd:
De bestemmingsheffingen en rechten zijn in principe 100% kostendekkend. Dat is niet overal het geval omdat er bijvoorbeeld wettelijke voorschriften zijn (wettelijke tarieven).
Kwijtscheldingsbeleid. Voor de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing kan kwijtschelding worden verleend aan personen (niet aan bedrijven). De gemeente Oudewater hanteert voor de kwijtschelding de norm die door het Rijk gegeven wordt aan de gemeenten: 100% van de norm voor de bijstand. Bij een norm onder de 100% is er sprake van strenger beleid. Vrijwel alle inwoners die een aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen en moeten rondkomen van een bijstandsuitkering of alleen een AOW-uitkering en geen vermogen hebben, komen op basis van deze norm in aanmerking voor kwijtschelding. De regelgeving voor de kwijtschelding is neergelegd in de Leidraad Invorderingswet 1990.

Werkelijke opbrengsten

Terug naar navigatie - Werkelijke opbrengsten
Bedragen x € 1.000
Belastingen en heffingen Baten rekening 2024 Baten begroting na wijz. 2024 Baten begroting 2024 Baten rekening 2023
A. Belastingen
1 Eigenaren woningen 2.202 2.193 2.133 2.084
Eigenaren niet-woningen 624 611 611 592
Gebruikers niet-woningen 409 403 403 390
2 Precariobelasting 23 28 13 51
3 Toeristenbelasting 43 40 28 29
Subtotaal A Belastingen 3.301 3.275 3.188 3.146
B. Bestemmingsheffingen
1 Afvalstoffenheffing 1.482 1.349 1.349 1.280
2 Rioolheffing 1.990 1.969 1.919 1.678
Subtotaal B Bestemmingsheffingen 3.472 3.318 3.268 2.958
C. Rechten
1 Leges burgerzaken 225 197 197 137
2 Begrafenisrechten 7 4 4 21
3 Marktgelden 23 27 27 23
4 Bruggelden 16 13 13 11
5 Omgevingsvergunningen 523 574 384 360
Subtotaal C Rechten 794 815 625 552
Totaal 7.567 7.408 7.081 6.656

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

De lokale lastendruk geeft voor de belangrijkste tarieven weer wat een inwoner van de gemeente betaalt en hoe deze zich het afgelopen jaar hebben ontwikkeld (fictief huishouden). De bedragen zijn gebaseerd op een huishouden in een woning met een gemiddelde waarde voor het belastingjaar 2024 van € 420.000.

 

Bedragen x € 1.000
Werkelijk meerpersoons 2024 Begroot meerpersoons 2024 Werkelijk meerpersoons 2023
1 OZB 501 506 483
2 Rioolheffing 382 382 335
3 Afvalstoffenheffing 322 336 329
Totaal 1.205 1.224 1.147

A. Belastingen

Terug naar navigatie - A. Belastingen

OZB
In onderstaande tabel zijn de OZB-tarieven 2024 en 2023 opgenomen. De tarieven 2024 worden geheven als percentage van de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2023.

Tarief OZB Werkelijk 2024 Begroting 2024 Werkelijk 2023
1 Woningen
a Eigenaren 0,1195% 0,1221% 0,1166%
2 Niet-woningen
a Eigenaren 0,3289% 0,3319% 0,3137%
b Gebruikers 0,2601% 0,2325% 0,2481%

 

Opbrengst OZB:

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Baten rekening 2024 Baten begroting na wijz. 2024 Baten begroting 2024 Baten rekening 2023
0.61 Eigenaren woningen 2.202 2.193 2.133 2.084
0.62 Eigenaren niet-woningen 624 611 611 592
0.62 Gebruikers niet-woningen 409 403 403 390
Totaal 3.235 3.207 3.147 3.066

Verklaring verschil:

De opbrengsten van de OZB zijn iets hoger dan begroot, dit wordt met name veroorzaakt door een hogere waardeontwikkeling. Bij de berekening van de tarieven is een schatting gemaakt van de waardeontwikkeling. De definitieve waardeontwikkeling is uiteindelijk hoger geworden. Daarnaast zijn er minder bezwaren toegekend dan waarmee bij de begroting rekening is gehouden.

 

Ad 2 Precariobelasting
Onder de naam precariobelasting wordt een directe belasting geheven ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven de voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Baten rekening 2024 Baten begroting na wijz. 2024 Baten begroting 2024 Baten rekening 2023
0.64 Opbrengst 23 28 13 51

Verklaring verschil:

 

Ad 3 Toeristenbelasting
Onder de naam toeristenbelasting wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding in welke vorm dan ook door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Baten rekening 2024 Baten begroting na wijz. 2024 Baten begroting 2024 Baten rekening 2023
3.4 Opbrengst 43 40 28 29

De hogere opbrengst wordt  veroorzaakt door meer overnachtingen in de gemeente dan waarmee in eerste instantie is gerekend.

B. Bestemmingsheffingen

Terug naar navigatie - B. Bestemmingsheffingen

Ad 1 Afvalstoffenheffing
Voor de bestrijding van de kosten die samenhangen met het inzamelen en verwerken van afval is de gemeente bevoegd om de gemaakte kosten te verhalen. Voor het huishoudelijk afval (afval dat ontstaat vanuit particuliere huishoudens) wordt afvalstoffenheffing geheven.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van baten en lasten afvalstoffenheffing. Wanneer de baten hoger zijn dan de lasten, wordt het meerdere in de voorziening afvalstoffenheffing gestort.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Baten rekening 2024 Baten begroting na wijz. 2024 Baten begroting 2024 Baten rekening 2023
Lasten
7.3 Afval 1.289 1.262 1.262 1.100
2.1 Verkeer en vervoer 0 0 0 6
6.3 Inkomensregelingen 27 31 31 32
0.4 Overhead 0 0 0 0
btw-lasten te verhalen op btw-compensatiefonds 236 230 230 185
Storting in de Voorziening afvalstoffenheffing is + 118 -3 -3 101
Totale lasten 1.670 1.520 1.520 1.424
Baten
7.3 Afvalstoffenheffing inclusief ledigingen 1.482 1.349 1.349 1.280
7.3 Overige baten 188 171 171 144
7.3 Totale baten 1.670 1.520 1.520 1.424
Saldo 0 0 0 0
Kostendekkendheidsgraad 100% 100% 100% 100%

 

Dit resulteert in de volgende mutaties van de voorziening afvalstoffenheffing:

 Stand per 1-1-2024 €  264.000
2024  storting €  118.080
2023  storting €  101.718

 

Ad 2 Rioolheffing

Uit de rioolheffing bekostigt de gemeente de uitvoering van de drie gemeentelijke watertaken. Dit zijn het inzamelen en transporteren van afvalwater, het bergen en afvoeren van hemelwater en het zorgdragen om structureel nadelige gevolgen van grondwater tegen te gaan.

Onderdeel van de watertaken rondom hemelwater en grondwater is ook het nemen van maatregelen voor de uitvoering van de thema’s wateroverlast en droogte. Om uitvoering te geven aan de verschillende thema’s en watertaken is, onder andere, het Programma Klimaatbestendige Openbare Ruimte (KbOR) opgericht. Meer informatie over KbOR, de verantwoordelijkheid en maatregelen die de gemeente neemt, en het beleidskader vindt u in het Actieplan Klimaatbestendig Oudewater 2050.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Baten rekening 2024 Baten begroting na wijz. 2024 Baten begroting 2024 Baten rekening 2023
Lasten
7.2 Riolering 1.117 1.302 1.302 1.223
2.1 Verkeer en vervoer 0 0 0 0
2.4 Economische havens en waterwegen 151 150 150 187
btw exploitatie en op investeringen 200 178 178 233
Storting in de voorzienig riolering is + 544 344 294 82
Totale lasten 2.012 1.974 1.924 1.725
Baten
7.2 Doorberekende kosten huisaansluitingen 22 5 5 47
7.2 Rioolheffingen woningen 1.990 1.969 1.919 1.678
Totale baten 2.012 1.974 1.924 1.725
Saldo (=mutatie reserve; min = onttrekking) 0 0 0 0
Kostendekkendheidsgraad 100% 100% 100% 100%

Dit resulteert in de volgende mutaties van de voorziening riolering conform raadsbesluit GWP Oudewater 2020-2024:

Stand per 1-1-2024 € 4.694.000
2024 storting €     544.206
2023 storting

€       82.209

Gemeente Oudewater heeft gekozen voor een grote stijging van de rioolheffing in de periode van 2020–2023, zodat de rioolheffing daarna nagenoeg gelijk kan blijven. Echter bleken er nieuwe aanvullende investeringen noodzakelijk voor de vervanging, beheer en onderhoud van de riolering. In 2024 heeft de gemeenteraad een nieuwe stijging van de rioolheffing vastgesteld conform raadsbesluit Uitgangspuntennotitie programma Gemeentelijk Water en Klimaatbestendig 2025 -2029. Het gevolg hiervan is dat de voorziening Riolering ook de aankomende periode zal toenemen om latere investeringen te dekken.

C. Rechten

Terug naar navigatie - C. Rechten

In de onderstaande tabellen is voor de verschillende rechten opgenomen wat de begrote baten en lasten zijn en wat de kostendekkendheid is. 

Ad 1 Leges burgerzaken
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven ‘ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten’. Sommige leges zijn niet voor 100% kostendekkend omdat er voorgeschreven wettelijke tarieven zijn. Voorbeelden hiervan zijn uittreksels burgerlijke stand, reisdocumenten en rijbewijzen.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Baten rekening 2024 Baten begroting na wijz. 2024 Baten begroting 2024 Baten rekening 2023
Lasten
0.2 Burgerzaken 553 522 522 487
Totale lasten 553 522 522 487
0.2 Baten 225 197 197 137
Saldo -328 -325 -325 -350
Kostendekkendheidsgraad 41% 38% 38% 28%

Verklaring verschil:

 

Ad 2 Begrafenisrechten
Op basis van deze verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor daarmee verband houdende diensten die de gemeente levert.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Baten rekening 2024 Baten begroting na wijz. 2024 Baten begroting 2024 Baten rekening 2023
Lasten
7.5 Begraafplaatsen 2 2 2 125
7.5 Baten 7 4 4 21
Saldo 5 2 2 -104
Kostendekkendheidsgraad 350% 200% 200% 17%
nb : in 2023 heeft de overdracht van de aula plaatsgevonden.

Verklaring verschil:

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Baten rekening 2024 Baten begroting na wijz. 2024 Baten begroting 2024 Baten rekening 2023
Lasten
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 52 46 46 51
Totale lasten 52 46 46 51
Baten
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 23 27 27 23
Totale baten 23 27 27 23
Saldo -29 -19 -19 -28
Kostendekkendheidsgraad 44% 59% 59% 45%

 

Ad 4 Bruggelden
Voor iedere doorvaart van de Hoenkoopse brug wordt € 2 per vaartuig gerekend. Met de opbrengst hiervan wordt een deel van de brugbediening door medewerkers van Ferm Werk bekostigd. 

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Baten rekening 2024 Baten begroting na wijz. 2024 Baten begroting 2024 Baten rekening 2023
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 59 48 48 40
Totale lasten 59 48 48 40
2.4 Baten 16 13 13 11
Saldo -43 -35 -35 -29
Kostendekkendheidsgraad 27% 27% 27% 28%

Ad 5 Omgevingsvergunningen
Binnen het taakveld omgevingsvergunning is de kostendekkendheid afhankelijk van de baten. In 2024 waren de inkomsten uit leges lager dan begroot - ingeschat, maar zijn de lasten gelijk gebleven.  De kostendekkendheid voor 2024 is hierdoor nagenoeg 100%.

Bedragen x € 1.000
Taak- veld Rekening 2024 Begroting na wijz. 2024 Begroting 2024 Rekening 2023
Lasten
8.3 Wonen en bouwen 514 514 557 587
Totale lasten 514 514 557 587
Baten
8.3 Wonen en bouwen 523 574 384 360
Totale baten 523 574 384 360
Saldo 9 60 -173 -227
Kostendekkendheidsgraad 102% 112% 69% 61%

Verklaring verschil

D. Vergelijking met andere gemeenten

Terug naar navigatie - D. Vergelijking met andere gemeenten
Belastingsoort 2024 Oudewater Woerden Bodegraven- Reeuwijk Montfoort De Ronde Venen
OZB woningen 0,1195% 0,1176% 0,1280% 0,1120% 0,0622%
OZB niet-woningen 0,5890% 0,6384% 0,6711% 0,7160% 0,4622%
Afvalstoffenheffing
Eenpersoonshuishouden € 287 € 270 € 290 € 244 € 278
Meerpersoonshuishouden € 336 € 336 € 406 € 398 € 378
Rioolheffing € 382 € 294 € 402 € 309 € 235