Uitgaven

7,97%
€ 2.647
x €1.000
7,97% Complete

Inkomsten

1,06%
€ 375
x €1.000
1,06% Complete

Saldo

108,72%
€ -2.272
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Uitgaven

7,97%
€ 2.647
x €1.000
7,97% Complete

Inkomsten

1,06%
€ 375
x €1.000
1,06% Complete

Saldo

108,72%
€ -2.272
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Danny de Vries Algemeen bestuurlijke zaken en representatie, Openbare orde en veiligheid, Horeca- en evenementenbeleid, Communicatie en Participatie, Intergemeentelijke samenwerking, Burgerzaken en dienstverlening, Dierenwelzijn
Bernadette Schomaker Vergunningverlening en handhaving
Bas Lont Automatisering, Informatievoorziening, Archiefzaken
Walther Kok Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
0.1 Bestuur Facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.) - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.) - de ondersteuning van de raad, griffie - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole
0.2 Burgerzaken Producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen - bevolkingsregister - straatnaamgeving en kadastrale informatie - burgerschap - verkiezingen, referenda - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7)
1.1 Crisisbeheersing en brandweer Taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen
1.2 Openbare orde en veiligheid Taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit - bureau Halt - preventie van criminaliteit - opstellen en handhaven APV - leges drank & horeca - wet wapens en munitie (voorheen vuurwapenwet) - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven - veilige woon- en leefomgeving - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak) - tegengaan van radicalisering - huiselijk geweld - persoonsgerichte aanpak (PGA) - nazorg ex-gedetineerden

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Inwoners kunnen de diensten makkelijk en dichtbij regelen

Er zijn drie mogelijkheden hoe inwoners makkelijk hun diensten kunnen regelen:

  • Het Telefonisch Informatie Punt (TIP) is iedere werkdag bereikbaar van 8.30 uur tor 12.00 uur en van 13.00 uur tot 17.00 uur.
  • Inwoners kunnen alle werkdagen tijdens openingstijden terecht voor diensten en vragen bij de receptie in het stadskantoor.
  • Een groeiend aantal diensten zijn digitaal aan te vragen via www.oudewater.nl

Visie op dienstverlening

Om de samenleving vertrouwen te laten ervaren in het functioneren van de gemeente is het belangrijk dat de samenleving weet wat zij kunnen verwachten van de Dienstverlening. In 2024 is een start gemaakt met de ontwikkeling van de Aanpak op Dienstverlening. Deze aanpak wordt in het 1e halfjaar van 2025 vastgesteld. 

Om de dienstverlening in de samenleving op te halen is in 2024 een klantentevredenheidsonderzoek voorbereid. Dit onderzoek vindt in het 1e kwartaal van 2025 plaats.

Participatie en communicatie

Dankzij de implementatie van het Oudewaterse participatiebeleid is helderder wat inwoners van de gemeente kunnen verwachten bij participatietrajecten. Daarnaast is een deel van  de schriftelijke communicatie van de gemeente begrijpelijker gemaakt en zijn de schrijfvaardigheden van een deel van de ambtenaren verbeterd. Begrijpelijke communicatie en de mogelijkheid om te participeren dragen bij aan het vergroten van het vertrouwen van de samenleving in het functioneren van de gemeente.

Het vastgestelde participatiebeleid is breder in de organisatie gedeeld en doorvertaald naar een handreiking voor participatie onder de Omgevingswet. Daarnaast is de participatieadviseur gestart met het implementeren van het participatiebeleid. Ook is gewerkt aan begrijpelijkere communicatie. Met behulp van software toetsen we of teksten op de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en de berichten op sociale media op B1-niveau zijn. We hebben 40 ambtenaren getraind om begrijpelijke brieven en andere teksten te schrijven en zo’n 30 van de meest verstuurde brieven en e-mails herschreven.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

1.1 Er kan veilig gewoond, gewerkt en gerecreeërd worden in Oudewater.

1.2. Inwoners kunnen snel, zelf en dichtbij diensten met de gemeente regelen.

1.3. De samenleving heeft vertrouwen in het functioneren van de gemeente.

1.4 Oudewater blijft een zelfstandige gemeente, waarin een zo goed mogelijke dienstverlening aan inwoners wordt georganiseerd.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

1.1.1 Uitvoering geven aan de veiligheidsstrategie zoals bepaald in het Integraal Veiligheidsplan en het Uitvoeringsplan Veiligheid.

Terug naar navigatie - 1.1.1 Uitvoering geven aan de veiligheidsstrategie zoals bepaald in het Integraal Veiligheidsplan en het Uitvoeringsplan Veiligheid.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er komt een informatieavond met de raad in januari 2025, waarschijnlijk 20 januari.

Inspanningen

1.2.1 Inwoners, ondernemers en organisaties kunnen hun diensten met de gemeente regelen.

Terug naar navigatie - 1.2.1 Inwoners, ondernemers en organisaties kunnen hun diensten met de gemeente regelen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De inwoners, ondernemers en organisaties kunnen gedurende openingstijden terecht met hun vragen op het stadskantoor en telefonisch via 140348. Een groot aantal diensten zijn ook te regelen en via de website oudewater.nl

Inspanningen

1.2.2 Inwoners, ondernemers en organisaties kunnen steeds meer diensten van de gemeente digitaal regelen.

Terug naar navigatie - 1.2.2 Inwoners, ondernemers en organisaties kunnen steeds meer diensten van de gemeente digitaal regelen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het aanbieden van diensten via de gemeente digitaal is continu in ontwikkeling en wordt uitgebreid met de producten waarvoor dit mogelijk is.

Inspanningen

1.3.2 Inwoners weten bij participatietrajecten waarop ze invloed hebben en waarop niet.

Terug naar navigatie - 1.3.2 Inwoners weten bij participatietrajecten waarop ze invloed hebben en waarop niet.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het Oudewaterse participatiebeleid biedt duidelijkheid over de verschillende manieren waarop participatie mogelijkheid is. Voor ambtenaren zijn verschillende gereedschappen beschikbaar om participatietrajecten in lijn met het participatiebeleid in te richten. Hierbij is veel aandacht voor de vraag of en zo ja waarop inwoners invloed kunnen uitoefenen. 

Inspanningen

1.3.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over projecten en dienstverlening.

Terug naar navigatie - 1.3.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over projecten en dienstverlening.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Met behulp van software toetsen we de begrijpelijkheid van teksten op de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant, de berichten op sociale media en veelgestuurde brieven. In 2025 doen we een 0-meting om de mening van inwoners over de begrijpelijkheid geschreven informatievoorziening van de gemeente te achterhalen. 

Inspanningen

1.3.4 Inwoners weten wat de gemeente doet en wil bereiken.

Terug naar navigatie - 1.3.4 Inwoners weten wat de gemeente doet en wil bereiken.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We informeren inwoners via verschillende communicatiekanalen over wat de gemeente doet en wil bereiken.

Inspanningen

1.4.1 Een duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken, gebaseerd op een lange termijn standpunt gedragen door raad en stad, tegen betaalbare kosten.

Terug naar navigatie - 1.4.1 Een duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken, gebaseerd op een lange termijn standpunt gedragen door raad en stad, tegen betaalbare kosten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In december '24 is het raadsvoorstel over de nieuwe dienstverleningsovereenkomst door beide gemeenteraden aangenomen. Door het college wordt een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met een duur van 4 jaar voorbereid, en hieraan zijn vijf inhoudelijke onderwerpen gekoppeld. De uitwerking van die vijf onderwerpen in de nieuwe overeenkomst moet o.a. zorgen voor helderheid. Het langetermijnperspectief is opgenomen als 'spoor 2' en hiervoor volgt lopende 2025 een separaat raadsvoorstel.

Inspanningen

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren

Voorheen stonden hier een aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld veiligheid en formatie. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'. 

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Bedragen x €1.000
Taakvelden Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Verschil
Baten
0.1 Bestuur 138 146 -7
0.2 Burgerzaken 197 225 -28
1.2 Openbare orde en veiligheid 11 4 6
Totaal Baten 346 375 -29
Lasten
0.1 Bestuur 1.047 1.206 -159
0.2 Burgerzaken 570 600 -30
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 717 682 35
1.2 Openbare orde en veiligheid 199 138 61
Totaal Lasten 2.533 2.625 -92
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 40 0 40
Totaal Onttrekkingen 40 0 40
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 10 21 -11
Totaal Stortingen 10 21 -11

Financiƫle analyse

Terug naar navigatie - Financiƫle analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse baten Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
0.2 Hogere inkomsten leges, voornamelijk reis-documenten. -28 voordeel
Diversen -1 voordeel
Totaal mutaties baten -29
Taakveld Analyse lasten Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
0.1 Hoger benodigde pensioen-voorziening en een eenmalige post voor de overdracht van pensioenen van Oudewater naar Woerden. 158 nadeel
0.2 Hogere afdracht voor de ook hoger binnengekomen leges. 30 nadeel
1.1 Lagere bijdrage VRU en lagere onderhoudskosten. -35 voordeel
1.2 Lagere uitgaven in het kader van integraal veiligheidsbeleid & handhaving. -60 voordeel
Diversen -1 voordeel
Totaal mutaties lasten 92
Totaal mutaties lasten en baten 63
Taakveld Mutaties reserves Bedrag voordeel/ nadeel
0.10 Gebudgeteerde maar niet gerealiseerde reserve-mutatie. 40 nadeel
0.10 Eenmalige storting reserve rekenkamercommissie 11 nadeel
Totaal mutaties reserves 51